Bild
Nästa artikel

Volvo ökar - igen

Nyheter

Volvos framgångar fortsätter i Europa - i februari ökade försäljningen med 18 procent. Saab sålde endast 1 026 bilar och Toyota tappar 21 procent.

Volvo visar framfötterna när det gäller den europeiska bilförsäljningen.

Det visar statistik från europeiska bilbranschorganisationen Acea.

Under februari nyregistrerades 14 771 bilar från Volvo vilket är 2 248 fler än samma månad ifjol.

Det innebär att Volvo ökar med 18 procent och nu har en marknadsandel på 1,5 procent.

Sedan i juni förra året har alla månadsresultat för Volvo varit bättre än året innan.

Saab faller
För den andra hälften av den svenska personbilsindustrin går det betydligt sämre.

Någon effekt av den nyligen avslutade affären med Spyker kan inte urskiljas i februaristatistiken.

Saab sålde endast 1 026 bilar under månaden jämfört med 2 118 förra året, en minskning med 51,6 procent.

Andra biltillverkare som visar uppåtgående trender är Dacia (+45,4), Nissan (+30,9) och Renault (+27,3).

Toyota, som skakats av återkallelser i miljonklassen, minskade antalet nyregistreringar med hela 21 procent under februari.

Tyskland backar
Sett över hela Europa ökade försäljningen med tre procent. Totalt nyregistrerades 974 346 bilar.

Flera betydande marknader ökade, däribland Frankrike, Italien, Storbritannien och Spanien.

Men ökningen hölls tillbaka på grund av ett försäljningsras på 29,8 procent på den viktiga tyska marknaden.
 
Det tyska raset förklaras med att skrotpremierna där nyligen har avskaffats.

Diskutera: Vad tycker du om försäljningsstatistiken för februari?
Taggar: Nyheter
Volvo ökar - igen

Kommentarer

#1
j.w
2010-03-17 18:08

Jag tycker Fredrik är en urusel journalist som ej fattar att Saabfabriken fortfarande står still.

#1
STAFFAN NILSSON
2010-03-17 18:17

DET ÄR SVÅRT ATT ÖKA FÖRSÄLJNINGEN NÄR FABRIKEN ÖPPNAR V12 MEN DET ÄR SOM VANLIGT ATT JORNALISTERNA MÅSTE SVART MÅLA SAAB INNAN DE ENS STARTAT FABRIKEN JAG SÄGER BARA
BLÄ FÖR SONA JORNALISTER !!!!!

#1
Raphael
2010-03-17 18:19

Jag tycker J.W är en urusel kommentatör som inte fattar att det fortfarande finns många osålda lagerbilar av SAAB ute i Europa. Så även om fabriken tidigare har stått still, så finns det bilar kvar i lager. De är inte tomma.
Detta gäller även den amerikanska marknaden. Där har ju kommentatorer i detta forum påståt att det beror på att fabriken har stått still som har gjort att märket har dykt på den amerikanska marknaden. Men varför finns det då över ett par hundra osålda lagerbilar i USA som ingen vill ha? Om det berodde på att fabriken stod still så skulle ju lagren vara tomma, och det är de inte!

#1
Raphael
2010-03-17 18:23

Staffan Nilsson, hur kommer det sig att det fortfarande finns osålda bilar kvar i lager om försäljningsraset beror på en fabrik som inte är igång? Dessa lagerbilar tillverkades ju när fabriken var igång och är därmed opåverkade av om fabriken är stängd nu eller inte.
Och dessa lager finns fortfarande kvar.
Till skillnad från Staffan Nilsson så ifrågasätter jag logiken i att tillverka bilar när det fortfarande finns bilar kvar i lager. Är det inte bättre att få lagren tömda innan man gör nya bilar som ingen vill ha?

#1
Rattmuff
2010-03-17 18:27

Vissa fabrikat tar beställningar på/säljer bilar som inte ens är tillverkade.
.
Journalistiken är det inget fel på.
.
Nuvarande statistik är förhoppningsvis inte representativ för framtiden.
.
Summan av kardemumman är att SAAB får svårt att komma igen.

#1
Seken
2010-03-17 18:30

Självklart kunde säljsiffrorna varit bättre, om man marknadsanpassat priserna på de osålda lagerbilarna. Men samtidigt kan ju total-REA sänka märkets image. Om SAAB gör rätt eller inte, kan man ju tycka vad man vill om. Jag gissar att SAAB till slut får slumpa iväg sina lagerbilar, långt under de priser man kunde fått ut denna vinter.

#1
Kurtan
2010-03-17 20:17

Om ett - två år har vi svaret. Då vet vi hur försäljningen av 9-5 ser ut. Nya 9-5 måste bli en succé. Blir den inte det är det definitivt kört för SAAB. Räcker inte med att den säljer "hyfsat". Succé var ordet!!!
Till Seken: SAAB har redan börjat slumpa bort sina lagerbilar i USA. Det kunde man för en tid sedan läsa om på sabbsunited.com. Där kunde man se en annons. Mycket stora prissänkningar årsmodell 2009.på

#1
Rattmuff
2010-03-17 20:55

Jag vet ju inte .. men tror att SAAB borde "sälja ut" ... Ut med bilar på marknaden .. massor. Näst inpå "ge bort".
.
SAAB har ett berättigande på marknaden. En speciell bil, i varje fall före GM epoken ...

#1
Robban Falköga
2010-03-17 21:33

nu kom KIA magentis !!!! 9-5 har ingen chans !
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/kia-fornyar-magentis-1.20493

#1
Haubits77B
2010-03-17 22:23

Toyota RASAR i försäljning - mina vänner, idag kan vi bevittna ett luftslott som raseras. Klart och betalt!

#1
Haubits77B
2010-03-17 22:23

Toyota RASAR i försäljning - mina vänner, idag kan vi bevittna ett luftslott som raseras. Klart och betalt!

#1
Rattmuff
2010-03-17 22:43

Vad f** snackar du om HAUBITS .. som Lada-fanatiker ser väl även du att Toyota minskar endast 20% trots negativ publicitet mot SAABs 50%
Lada finns överhuvudtaget inte på marknaden.

#1
Stefan
2010-03-17 22:56

Saab är ointressant..dom sålde dåligt före GM..under GM och efter GM..En looser är alltid en looser
S

#1
Haubits77B
2010-03-17 23:07

Den enda lada jag har är en gammal foderlada där Toyota kan få ställa inventarierna till sitt Europa-kontor när de lägger ned. Ja, SAAB har frasat, men vilket år har inte de haft då? Och vilka resurser har de haft?
YToyota har fullt stöd från staten Japan, och vräker ut pengar på matrknadsföring - men - nú kan man inte sälja skräp för pengar och då faller korthuset ihop. Game over!

#1
Haubits77B
2010-03-17 23:07

Den enda lada jag har är en gammal foderlada där Toyota kan få ställa inventarierna till sitt Europa-kontor när de lägger ned. Ja, SAAB har frasat, men vilket år har inte de haft då? Och vilka resurser har de haft?
YToyota har fullt stöd från staten Japan, och vräker ut pengar på matrknadsföring - men - nú kan man inte sälja skräp för pengar och då faller korthuset ihop. Game over!

#1
Haubits77B
2010-03-17 23:09

Ber om ursäkt för dubbelpostandet, men det verkar vara något strul med min webläsare.

#1
Seken
2010-03-18 00:03

Toyotas "Europa-sälj-problem" i ett nötskal: Auris 90hk diesel har ett listpris på ca 20.000 kr högre än en motsvarande utrustad 308:a med 110hk. Båda miljöbilsklassade. (OK, Toyotan har 3 års garanti.) Dessutom har du normal prutmån på en 308:a. Och där är Toyota fortfarande mer svårförtade.
PS. Trots detta funderar jag på en Auris.

#1
Kenneth
2010-03-18 09:20

ÄNTLIGEN!
Det kan man utropa då vi tillslut efter nästan 4 månaders väntan kunde hämta ut vår Volvo XC70 på Volvo, Bilkompaniet AB, i Mora. Vi hämtade ut Volvo igår eftermiddag och den har nu gått knappt 40 mil. Gissa om vi är nöjda med den? Detta är vår tredje Volvo XC70 och vi brukar köra mellan 12 000 och 15 000 mil med dem innan vi byter. Det brukar ytterst sällan vara några som helst problem med dem så jag förstår att Volvos försäljning ökar vilket leder till fler arbetstillfällen och ökad välfärd i Sverige. Passa på och köp en Volvo nu medan räntorna är låga och jag VET att du blir mycket nöjd. Liksom jag. Reg nr är PSG 112.

#1
Jan L
2010-03-18 09:23

Egentligen skulle jag inte kommentera dina inlägg. Men, är du inte medveten om att Saab har sålt lagerbilar under hela 2009? Totalt tillverkades under 2009 cirka 21000 bilar men såldes 40000. Vad tror du mellanskillnaden kommit ifrån.
Dessutom tycks du inte vara medveten om att när lagren sinar minskar också valmöjligheten vilket säker spolierar många affärer för att spekulanten inte kan få den modell/utförande som han/hon önskar sig.

#1
j.w
2010-03-18 10:38

Ja, att Raphael är korkad han med råder ingen tvekan om, det finns så gott som inga lagerbilar i vare sig Europa eller i USA. Några hundra bilar i USA = ingenting. Att överhuvudtaget skriva att den nyligen avslutade affären med Spyker ännu inte avspeglas i feb, vad tror han egentligen?

#1
PREVIA
2010-03-18 10:51

AFP - Toyota Motor's global sales in January were up 15.3 percent year-on-year, the company said Tuesday, as the Japanese automaker showed resilience despite being hit by massive recalls that month.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.