Nästa artikel
Sverige backar medan Europa ökar
Nyheter

Sverige backar medan Europa ökar

Publicerad 15 juli 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvo och Saab säljer färre bilar i Europa och försäljningen i Sverige minskar. Samtidigt säljs fler bilar i Europa - för första gången på 14 månader.
Bilindustrins intresseorganisation Acea presenterade på onsdagen sin månadsstatistik över nybilsregistreringar för juni. För Sverige är statistiken dyster.

Bakåt för svenska tillverkare
Både Volvo och Saab tappade marknadsandelar och minskade sin försäljning. Sämst går det för Saab som faller fritt på europamarknaden. Under juni gick det ännu GM-ägda bolaget back med 62 procent. Nu har Saab endast 0,2 procent marknadsandel.

Även Volvo backar, dock inte lika kraftigt som Saab. Minskningen var under juni 14,5 procent, vilket betyder att Volvo nu har en marknadsandel på 1,6 procent.

Bilförsäljningen i Sverige följer samma mönster, bakåt med 6,5 procent. Dock är minskningen betydligt mindre än minskningen på 26,3 procent under första halvåret 2009.

Uppåt i Europa
Men för den Europa som helhet är statistiken positiv, för första gången på 14 månader. Försäljningen i EU (exklusive Malta och Cypern) och Efta-länderna (Island, Norge, Schweiz och Liechtenstein) ökade under juni med 5,3 procent jämfört med i fjol.

Vändningen beror sannolikt på stora ökningar av försäljning i de tiotal länder som infört skrotpremier. Europas största bilmarknad, den i Tyskland, ökade till exempel med 40,5 procent.

Varför backar Volvo och varför störtdyker Saab? Kommentera!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2009-07-17 10:59
Patrik (ej verifierad)

det finns många dieslar som är under 119g nu så nån ledande ställning tycker jag inte att wag har. vad jag inte kan förstå är bara att, om man köper en tysk bil som kostar som en volvo (300 kkr) är det ok men om man köper en bil för 160 kkr så tar man jobben av volvoarbetarna
trots att volvo inte har bilar i den prisklassen.
i tyskland är det de billigare bilarna som sålt mest på skrot premien och jag tror inte att den som köper en ny xc60 bryr sig nämvärt över 20 kkr i rabbatt (det är vad det kostar att få adaptiv konstantfarthållare)

#8 • Uppdaterat: 2009-07-18 14:27
Per_K (ej verifierad)

Saab och Volvo gick i etanolfällan i stället för att satsa på snåla bilar. Volvo håller på att reparera detta nu, men det återstår att se hur det går för Saab.

#9 • Uppdaterat: 2009-07-18 14:29
Per_K (ej verifierad)

Det som behövs nu är en översyn av reglerna för så kallade miljöbilar samt en rejäl skrotpremie.