Bild
Nästa artikel

Saab: "Egentligen är vi ett friskt bolag nu"

Nyheter

Kan de svåra åren vara över? Saabs rekonstruktion har gjort gott - och nu konstaterar bolagets informationsavdelning att företaget är friskt.DISKUTERA: Vad tror du, är de svåra åren över för Saab?

- Egentligen är vi ett friskt bolag nu, säger Gunilla Gustavs vid Saabs informationsavdelning till TT.

Saab genomgår för tillfället en rekonstruktion för att komma på benen som ett självständigt bolag. Bland annat har bolagets skulder till fordringsägarna skrivits ned med 75 procent.

Den 20 augusti går tidsfristen ut för rekonstruktionsfasen - men redan nu slår Saabs Gunilla Gustavs fast att bolaget har en allt mer solid ekonomi. Nu fokuserar företaget på att slutföra affären med Koenigsegg.

- Processen med att sälja bolaget fortsätter, men vi har inga problem med kapitalet längre, säger Gunilla Gustavs till TT.
Taggar: Nyheter
Saab: "Egentligen är vi ett friskt bolag nu"

Kommentarer

#1
johan
2009-07-21 11:02

det är väl inte så svärt att känna sig som ett friskt bolag nu när fodringsägarna har förlorat flera miljarder på att göra affärer med SAAB. Pengar som i slutändan betalas av alla skattebetalere.
Skulle mitt huslån betalas till 75 % av banken skulle jg också kunna säga att min ekonomi känns friksare nu... Nu har jag ett litet lån men ändå.
självklart är saab fortfarande samma bolag som bara förlorar penngar hela tiden, Saab vill bara åt de extra fem miljarder i lån som svenska staten skall gå och garantera, Men om saab nu är friskt kanske gunilla gustavs vill gå med egna garantier till bolaget, Som sitt hus eller bostadsrätt och alla tillgångar som hon äger till 75%. ??
om bolaget är solid borde det inte finnas några problem för en sådan transaktiion

#1
Bengt Niklasson
2009-07-21 11:14

Det som utmärker människor med psykiska problem, är att de bl. a. saknar sjukdomsinsikt. Utan andra jämförlser i övrigt, kan man konstatera att nyckeltal, volymer och framtidsprognoser för SAAB Automobile är allt annat än friska. Om man vill vara snäll kan man säga att det är en dröm utan verklighetsförankring.

#1
Saabnisse
2009-07-21 11:21

Vi får verkligen hoppas att det dyker upp en seriös spekulant runt hörnet snart så att vi slipper spekulationer om lycksökare som Koenigsegg och hans polare Fleksnes.

#1
Nils
2009-07-21 13:55

SAAB är ett storriskföretag. Med stora lån och ny ägare kan man klara sig ett tag till. Men jag tror, att man inte kommer kunna bedriva företaget lönsamt. SAAB kommer fortsätta vara ett förlust företag och frågan blir; Vem ska betala?
"SAAB har många friare": Men är det "hemgiften" som friarna är ute efter?

#1
Raffe
2009-07-21 14:31

Friskt? Ingen köper ju bilen! Hur tror dom att de ska kunna fortsätta sälja med förlust år efter år? Ingen vill ju ha bilen mer än de som är SAAB-anställda och ett antal företag som köper in den som tjänstebil! Tänk om vi istället satsat lite mer av dessa pengarna på vård och omsorg! Lägg ned i stället - så slipper vi skattebetalare betala sjuklönen!

#1
Per erik
2009-07-21 18:10

Jag skulle aldrig köpa en Toyota igen. Jag har idag två stycken Toyotor, en Toyota Camry -01:a som gått snart 9000 mil utan några större problem förutom vanliga slitagedelar som bromsskivor, bromsrör, en vattenpump etc. Vi har dessutom en Toyota Avensis 05:a som rullat snart 6000 mil. Denna Toyota Avensis har på kortare miltal än Camryn behövt betydligt fler och kostsammare reparationer. Jag märker tydligt hur Toyotas kvalitet har succesivt försämrats sedan Camryn slutade tillverkas 2002. Jag har från flera håll läst att Camry vár den bästa bil som Toyota tillverkat. Min slutsats blir att INTE köpa en ny Toyota nästa gång utan hellre leta en begagnad Camry av sen årsmodell. Så jag är INTE alls förvånad över att Toyota tappar försäljning. Gårdagens Toyota - Ja tack. Dagens Toyota - Definitivt Nej tack!!!

#1
Gigolo
2009-07-21 20:31

Vardå friskt. Efter en skuldsannering i miljadklassen Då kan vem som helst känna sig frisk
Vem har fått betala????

#1
Roy
2009-07-21 20:38

Nog för att många är så skrivkåta att de inte ens läser andras inlägg, men Per Erik måste väl ändå ha hamnat totalt fel...

Det väntar åtminstone en bil runt hörnet som verkar vara mycket konkurrenskraftig. Visst hade det varit roligare om Saab hade fått utveckla sina egna mer eller mindre unika produkter också - det är läge för dem nu. DÅ skulle företaget kunna återuppstå som fågel Fenix ur askan.
Nu känns det lite darrigt - vad än informationsavdelningen försöker förmedla.
Soliditet och likviditet är bägge av intresse. Gissar att Saabs anläggningstillgångar har ett skapligt värde, så på papperet är väl soliditeten hyfsad - men tanken var väl inte att avyttra tillgångarna, utan att använda dem.
Och jag håller med Johan - visst vore det skönt med en skuldsanering. Då är det onekligen lättare att yvas över sin ekonomiska situation.

#1
J.S.
2009-07-21 21:28

Hej!
Jag anser att vi svenskar ska "välsigna SAAB" som Aftonbladet skrev häromveckan. Vi svenskar ska vara stolta över svensk bilbyggartradition. Vi ska köpa de svenska bilmärkena säsom SAAB och Volvo. I Japan vågar ingen journalist yppa det minsta negativa om sin egen industri med mindre än att vederbörande omedelbart avskedas! Så långt ska vi inte behöva gå här men svenska journalister ska skämmas över den oreda de ställt till med för våra företag och medborgare och den svenska konsumenten ska skämmas över att racka ned på SAAB och därmed på de människor som jobbar där. Köp och välsigna SAAB och värna din grannes välstånd. Nästa gång kanske det är DU som blir arbetslös!!!
Johan - Nationalekonom.

#1
Orre
2009-07-22 00:04

Hejsan J.S!
Oj ett nästan religiöst inslag... Men rent principiellt håller jag med dig i din argumentation! SAAB är värd en chans och vi bilköpare bör köpa en SAAB nästa gång! Men det där med nästan religiösa tongångar é kanske lite magstarkt, eller? Lycka till SAAB!

#1
Mikael Lindberg
2009-07-22 13:50

Va trött man blir på alla dessa pessimistkonsulter som saknar all form av framtidstro oavsett om bilindustrins ekonomi är positiv eller negativ. Hatar ni svensk bilindustri.
Lycka Till Koenigsegg och SAAB

#1
JG
2009-07-22 15:34

Till Mikael Lindberg: jag har en mycket stark framtidstro. Därför tror jag inte på något så ålderdomligt som småskalig bilindustri.

#1
Johan
2009-07-22 17:28

Toyota Camry tillverkas fortfarande men dom säljer den inte i Europa längre..Toyota är kvalite och bra..Kör en corolla meden 1,6a det funkar bra..Men TS modellerna är det drag i med 190HK..Jag gillar Saab som denna tråd handlar om =) Men hur ska Saab kunna bli en succe direkt som folk verkar tro här? Det tar många år att bygga upp prestige och varumärke..Tror GM alla märken kommer få dras med det i många å. men jag köper gärna en saab som nästa bil men det hjälper inte för övriga världen verkar rata saab tyvärr.r

#1
Johan
2009-07-22 17:28

Toyota Camry tillverkas fortfarande men dom säljer den inte i Europa längre..Toyota är kvalite och bra..Kör en corolla meden 1,6a det funkar bra..Men TS modellerna är det drag i med 190HK..Jag gillar Saab som denna tråd handlar om =) Men hur ska Saab kunna bli en succe direkt som folk verkar tro här? Det tar många år att bygga upp prestige och varumärke..Tror GM alla märken kommer få dras med det i många å. men jag köper gärna en saab som nästa bil men det hjälper inte för övriga världen verkar rata saab tyvärr.r

#1
Per_K
2009-07-22 20:29

Saab Automobil har säkert blivit effektivare, men nu gäller det att få fart på bilförsäljningen - och att bolaget får en stabil ägare.

#1
Roy
2009-07-22 20:42

Hittade nyss en länk via DN via er konkurrent AM&S till AutoBild som har bilder på nya 9-5.
http://www.autobild.de/artikel/der-neue-saab-9-5-2010-_939784.html?bild1
Jag skrev så här hos AM&S:

En helt annan lyxkänsla!
De som tjatar om att den här är lik den nuvarande måtte inte kolla särskilt noga på bilar. Skillnaderna är betydligt större än mellan generationsbytena av t ex VW Golf och Audi vilken modell som helst. Även Alfa Romeo värnar om sitt eget formspråk och ändå är ny Mi-To så jäkla snygg (och förbannat opraktisk).
LaCrosse är betydligt snyggare med mer sammanhållna linjer än Insignia - dock lite svullen.
Mest harmonisk med lite mer återhållsamma (=långlivade) linjer är utan tvekan 9-5. Fronten kunde dock fått vara lite "vassare". Interiören är också den smakfullare än kusinernas - och framförallt mer ergonomisk. Mätare med rättvända siffror och rätt belysningsfärg som exempel. Knapphysteri är det i alla tre, men mest ordning i 9-5.
Vissa detaljer är naturligtvis lika i de olika bilarna - som t ex DVD-skärmarna i stolsryggstöden. 9-5:s stolar anknyter till ett par av de läckra, tidigare Aero-stolarna.
Sammantaget verkar Saab ha fått till den mest harmoniskt smakfulla helheten och ändå värna om märkesidentiteten och de bästa funktionerna (som ett fungerande baksäte). Inte fullt så mycket småtjafsigt krombling.
jag tror på modellen och ser fram emot kombin!
Om Saab lyckats få fram en rymlig och komfortabel bil som har bra bra bränsleekonomi - ja, då grejar de det!

#1
Roy
2009-07-22 21:03

Frågan är var Saab kommer att lägga sig prismässigt? Att döma av texten på AutBild:s webbplats så vill de nog ligga kring 350 000:- och nog ser den lyxig nog ut för det, men då blir ändå priset för högt. Gäller det den avbildade fyrhjulsdrivna dieselmodellen, gissningsvis i Vector-utförande, så är priset mer förståeligt men ändå lite väl högt - om det nu stämmer, alltså.

Det kommer att bli intressant att se (de förmodat) kommande jämförelsetesterna mellan Insignia och 9-5 där Saaben med all sannolikhet kommer att klara sig bäst. Många Opel-älskare kommer att beklaga sig över att tidningen ifråga håller svensk bilindustri om ryggen.
Men det räcker med att titta på det bildmaterial som finns. Ett betydligt bättre baksäte, smartare bagageutrymme och bättre förarergonomi. Sen kan man anta att Saab i sann tradition fått till vägegenskaperna bättre och begåvats med bättre stolar - men det återstår att se. Gissningsvis så blir ju Saaben också dyrare...

Framtiden blir intressant!
Om Saab överlever.

#1
Leif
2009-07-22 22:22

Jag hoppas och tror mycket på Saab som en svensk biltillverkare med en svensk (delvis) ägare vi måste sluta och tro att tyska bilar är så fantastiskt bra,hälften av alla tyska bilar har så dåliga stolar att man kan inte åka 50 mil 2 dagar i följd utan ryggont. I en Saab eller Volvo behöver man inte fundera på ryggont efter en resa.
MEN TA BRA BETALT DÅ TROR FOLK ATT DET ÄR LYX. Jag skall beställa 9-5 så snart det är möjligt. Dags att rädda jobben köp svenskt.

#1
Leif
2009-07-22 22:22

Jag hoppas och tror mycket på Saab som en svensk biltillverkare med en svensk (delvis) ägare vi måste sluta och tro att tyska bilar är så fantastiskt bra,hälften av alla tyska bilar har så dåliga stolar att man kan inte åka 50 mil 2 dagar i följd utan ryggont. I en Saab eller Volvo behöver man inte fundera på ryggont efter en resa.
MEN TA BRA BETALT DÅ TROR FOLK ATT DET ÄR LYX. Jag skall beställa 9-5 så snart det är möjligt. Dags att rädda jobben köp svenskt.

#1
Nenne
2009-07-23 11:02

Leif!
Det behövs flera liksinnade med dig som vågar stå upp för de svenska produkterna tex SAAB. Jag skulle också köpa en SAAB om jag hade råd. Jag stöder dig och lyckönskar dig i livet och i ditt bilval.

#1
Q
2009-07-28 12:54

Helt rätt Leif! Det finns inga skönare stolar än de i saabs pilotpaket eller volvo:s för den delen också. vad sitter den oöverträffade komforten och statusen hos tyska bilar?? Inte i en värkande rygg efter en halvtimma och två bortdomnade skinkor. Låter detta citat från min far tala sitt tydliga språk (Nya Mercedes E-klassägare) Herregud vilka GUDOMLIGT sköna säten saaben har jämfört med Mercan.
Leif Lycka till med din nya framtida 9-5:a!!

#1
pg
2009-07-28 13:53

Varför detta tjat om Saab? Saab har tappat flest köpare av alla märken ute i Europa och även världen i övrigt. Visst är stolarna i Saab bra, men den nya 9-5 an har exakt samma stolar som Insignian. Jag har kört Volvo, Saab och Opel i tjänsten i 40 år, och jag väljer självklart Opel idag. Den är driftekonomisk och har minst lika bra komfort och vägegenskaper som Saab.
Jag kommer inte att sakna Saab. Inte *Volvo heller för den delen. De har ju Fords motorer, om det nu inte sitter en reaultmotor i den.
Svensk bilindustri blir aldrig vad den varit och som den var för 20 år sedan. Då var Svenska bilar kvalitet, men nu har andra märken kommit ikapp och förbi.

#1
Q
2009-07-29 00:05

Aldrig mer Opel. Övergav märket för 15 år sedan. En sorgligt lång räcka av tekniska fel och dessutom taskig komfort urusel köruplevelse och tråkig inredning fick mig att ge upp. Och som sur grädde på moset för Opels del så var ju faktiskt Saab i en nyligen gjord intern utredning av Opel själv bättre på samtliga punkter. Opel nej tack!!

#1
pg
2009-07-29 23:23

Q, du övergav märket Opel för 15 år sedan. Vet inte vilken modell du hade, men troligen hade du en 80talsbil. Kvaliten på 80 talsbilarna var mycket varierande beroende på modell och även tillverkningsland. Jag hade dock inga som helst problem med vare sig Rekord eller 90 talets Omega. Däremot hade jag en gammal Ascona som andrabil, 85a, den var inte bra, läckande värmepaket, kylare etc. Men det har jag ju även råkat ut för på de Mazdor som övriga i familjen åker i.
Eftersom jag som sagt kört Opel; Volvo och Saab i yrkesmässigt, tvekar jag inte en sekund på att välja Opel istället för Saab och Volvo.
Jag kan bara konstatera att medan Volvo och Saab tappat kvalitetsmässigt, så har Opel bättrat sig kraftigt på den punkten.

#1
Q
2009-07-30 18:01

Sista opeln var en kadett 80-talare. Den lade av nej snarare tvärdog mellan Värnamo och Gislaved i hällregn och kyla det var sista spiken i Opelkistan för min del.

#1
pg
2009-07-30 22:47

Herr Q, jag känner ett visst medlidande med dig och förstår dig tror jag.
Men att döma ut opel på grund av detta förstår jag inte, även om jag kan ha överseende med det. Jag har själv råkat ut för stopp efter vägen, men då gällde det Ford och Mazda.
Visst fasen blev jag förbannad, särskilt på Forden och dess inkompetenta verkstad. En verkstad där jag blev utskälld för att jag gick in och pratade med en av verkstadsarbetarna.
Sedan den dagen har jag hatat Ford, men även de är ganska bra bilar, om man får tro grannarna.
Så jag säger inte att Ford är ën skitbil, och nu sitter ju Fords 2 literbensinmotor i Volvo.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.