Nästa artikel
Saab behöver<br/> mer pengar
Nyheter

Saab behöver<br/> mer pengar

Publicerad 30 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Saabs vd, Jan-Åke Jonsson, meddelar att företaget behöver mer pengar för att möta en ökad efterfrågan - men regeringen skakar på huvudet

Den senaste tidens rapportering om Saabaffären har präglats av spekulationer och väldigt lite substans.

Bland annat har DN rapporterat om "grönt ljus" för Saab:s lån från Europeiska investeringsbanken, EIB. Detta trots att det upprepade gångar rapporterats om att detta inte kan beslutas förrän EIB:s nästa styrelsemöte, som äger rum 22 september.

DI har i sin tur skrivit om "stora frågetecken" kring Koenigseggs nya miljöbil med solcellsteknik. Enligt tidningen har schweiziska experter nu ifrågasatt om bilen över huvud taget existerar, uppgifter som inte kan bekräftas eller givit eko i andra medier.

Men så i dag kan vi hoppas på mer då vd Jan-Åke Jonsson ska presentera Saabs framtid i Almedalen.

11:26:
- Vi skulle behöva gå upp i produktion i förhållande till vilken orderingång vi har, säger Jan-Åke Jonsson till GP.

Jan-Åke Jonsson berättar att man nu bygger ungefär 100 bilar om dagen - alltför få för att möta efterfrågan. Men för att öka produktionen behövs pengar nu. Snabba pengar. Därför har Saab diskuterat med EIB om att tidigarelägga beslutet om lån till Saab.

- EIB har ett styrelsemöte även i juli. Vi jobbar med EIB för att se om vi inte kan flytta fram avgörandet till juli, säger Jan-Åke Jonsson. Vi har inte uteslutit det.

Tidigare har detta sagts vara omöjligt eftersom banken inte skulle hinna behandla Saabs låneansökan.

Dessutom meddelar Jan-Åke Jonsson att de nya ägarna inte kommer att skjuta till något extra kapital.

- Vi har en plan som bygger på att vi skall kunna vända Saab med hjälp av lån från EIB, staten och det tillskott som GM ger. Det kan komma lägen då man behöver en buffert, eller vi behöver utveckla en ny bilmodell som vi inte känner till i dag - då kan det behövas tillskott av kapital från ägarna, säger Jan-Åke Jonsson.

11:39:
Statssekreterare Jöran Hägglund säger i dag till TT att regeringen inte kan hjälpa Saab med snabba pengar:

- De måste hitta en lösning i den konstellationen på den kortsiktiga finansieringen. Det kan inte staten gå in med, säger Jöran Hägglund.

Att flytta fram beslutet om lån från EIB till juli anser Hägglund vara "i princip omöjligt". Istället håller han fast vid den tidigare tidsplanen, alltså borde förhandlingarna med EIB vara färdiga i september.

Rubriken för seminariet är "Vilken framtid har svensk personbilsindustri?". Ja, vilken framtid har svensk personbilsindustri? Kommentera!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2009-06-30 14:53
Erik F (ej verifierad)

Ge Jan-Åke en chans. Detta säger jag, som inte ens gillar SAAB, p.g.a. mycket dyrköpta egna erfarenheter. Men mannen har gjort ett mycket bra jobb. Ta nu emot hans utsträckta hand.

#2 • 2009-06-30 17:47
Krister (ej verifierad)

"Dessutom meddelar Jan-Åke Jonsson att de nya ägarna inte kommer att skjuta till något extra kapital."
Känns som en stor bluff-affär.

#3 • 2009-06-30 18:45
JG (ej verifierad)

Varje gång jag har läst om Christian von Koenigsegg i biltidningar de senaste 15 åren har han tydligt visat att han är en man helt utan verklighetsförankring. Därför är jag rätt säker på att han på fullaste allvar tror att han kan driva ett företag som Saab. Så min tolkning av den här affären är att finansiärerna i Koenigsegg Group är ute efter att utnyttja von Koenigsegg blåögdhet för att blåsa svenska staten på pengar. Så se för Guds skull till att inga skattepengar går till den här farsen!

#4 • 2009-06-30 20:36
Roy (ej verifierad)

Var är substansen?
Man börjar bli orolig...

#5 • 2009-06-30 23:25
Hasse (ej verifierad)

Och då är frågan denna. Hur stort aktiekapital ska moderbolaget ha ? Jag menar, 100 000 kr och ex 22 % ägarandel är 22 000 instoppat av den ägaren osv. Då skulle tom jag kunna vara med, ja även om aktiekapitalet är 1000 000 kr och 22 % 220 000 kr. Det är min risk då. Och staten ska garantera 5 miljarders lån. Går det åt pipan så är det ju mina skattepengar som ryker då. 5 miljader är risken. Nix, detta känns inte sunt, hur gärna jag än vill att det ska bli verklighet.

#6 • 2009-06-30 23:29
Hasse (ej verifierad)

Glömde bara säga i mitt inlägg tidigare: Jan-Åke Jonsson gör ett kanonjobb med SaaB. Men detta med Koeningsegg är sista sockerbiten i sockerskålen. Lyckas inte detta är det kört. Så in h.l..e kört.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.