Bild
Nästa artikel

Koenigsegg köper Saab

Nyheter

Supersportbilstillverkaren Koenigsegg har undertecknat en avsiktsförklaring om att köpa Saab.

General Motors och Koenigsegg bekräftade idag köpet av Saab, ett köp som enligt GM säkrar Saabs framtid.

Parterna har undertecknat en avsiktsförklaring och affären väntas vara klar i slutet av tredje kvartalet i år. Försäljningen innehåller en förväntad finansiering på 600 miljoner amerikanska dollar från Europeiska Investeringsbanken med lånegarantier från den svenska regeringen.

"Det här är ännu ett viktigt steg i återskapandet av GM och dess europeiska verksamheter" skriver vd:n för GM Europa Carl-Peter Forster i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

"Saab är ett högt respekterat varumärke med stor potential. Den här affärsuppgörelsen är den bästa möjligheten för Saab att stärkas som företag. Koenigsegg Groups unika combination av nyskapande, entreprenörsanda och ekonomisk styrka, kombinerad med Koenigseggs bevisade förmåga att på ett effektivt sätt tillverka svenska sportbilar I världsklass har gjort dem till det bästa alternativet för Saab så väl som för General Motors."

GM kommer även i fortsättningen samarbeta med Saab när det gäller plattformar, motorer och växellådor. Dessutom planerar Saab att tillverka nästa generation av Saab 9-5 i fabriken i Trollhättan.

"Den föreslagna överenskommelsen kommer att ge oss möjlighet att maximera potentialen hos vårt varumärke med hjälp av nya spännande bilar med distinkt svensk karaktär. Dagens tillkännagivande innebär fantastiskt goda nyheter för Saabs anställda, återförsäljare, leverantörer och nuvarande och framtida kunder runt om i världen" skriver Jan Åke Jonsson, vd för Saab Automobile AB i pressmeddelandet.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
christofer l
2009-06-16 14:05

Det bästa som kunde hända svensk bilindustri.
Överdriv inte betydelsen av GM. Koenigsegg kommer att finna de bästa lösningarna och leverantörerna i vilket fall som helst. De har de visat förr.
Se bara till att SAAB-bilarna utvecklas lika målinriktat och effektivt som Koenigseggs supersportbilar.

#1
pg
2009-06-16 17:15

När har Koenigsegg visat att just de har de bästa lösningarna. Kanske dyraste? Det är ju serieproduktion av bilar det handlar om. Dessutom tillkommer priset på drivlinan från Opel, som inte är prissatt ännu.
Det är märkligt att ett företag med så många tvivelaktiga affärer, får detta förtroende från GM.
Risken finns att svenska skattebetalere får betala dyrt, och dessa aktieägare inom storfinansen går vinnande ur en framtida konkurs.
Men vi har ju en högerregering som värnar om aktieägarna.

#1
Raphael
2009-06-16 17:52

PG, du glömmer att GM är pressade att sälja. De måste sälja Saab för att rädda sitt eget skinn. Koeningsegg är enda köparen. GM har inte valt Koeningsegg som köpare.
Alternativet hade varit att inte sälja Saab alls, och det valet existerar inte för GM.
Detta visar svagheten i Saab - att den enda som var riktigt seriöst intresserad, var Sveriges minsta bilfabrik som lever på miljoner från en norsk bilentusiast och playboy. De stora bilföretagen i världen har redan sett att Saab inte har en framtid.

#1
K G Augustsson
2009-06-16 18:35

Hoppas bara att jobbarna får ha jobben kvar och timlönen orörd, så att de har råd att vara med i fack och akassa.
De blev nog chockade när de fick känna på lite hur det kanske kunde blivit. Det är dock de här "välbetalda" jobben vi behöver och inte bara en massa underbetalda skitjobb.

#1
kjell
2009-06-16 19:43

Skulle verkligen dessa investerare köpa Saab för att vinna på en konkurs? det borde finnas bättre sätt att göra snabba pengar, jag tror de istället månar om Saab som varumärke och verkligen vill vända denna skuta. Det är i varje fall det intryck entreprenörerna Eker ock Köningsegg ger. Visst har dom en stor uppgift framför sig men jag tror dom gillar utmaningen. Detta kan bli riktigt bra, jag önskar dom lycka till.

#1
Mikael Lindberg
2009-06-16 19:45

Fantastiskt kul och spännande för Saab med Koenigsegg som ny ägare. Det här är det absolut bästa som kunde hända SAAB i den rådande situationen. Att Koenigsegg lyckats utveckla en av världens mest omtalade sportbilar, är bara det beundransvärt.
Tyvärr ska det alltid finnas en massa pessimister och bakåtsträvare som tydligen hellre hade sett att SAAB försvunnit som biltillverkare.
Tur att det finns såna som Koenigsegg som vågar satsa och har ett genuint inresse för bilar

#1
Patriot
2009-06-16 19:52

Nu kommer jag att beställa den nya 9-5:an när jag byter tjänstebil nästa gång.

#1
Roy
2009-06-16 20:03

Att Saab äntligen har fått en ägare som på riktigt är intresserad av bliar och gärna satsar på lite speciella lösningar är ju förträffligt! Kankse finns det nu en chans att Saab får ut de idéer som finns i huset (varav många kommer från far och son Gillbrandt).
Sen får man ju också hoppas att Saab självt lärt sig att vara mera kostnadseffektivt - något Koenigsegg inte behövt vara i någon större utsträckning.

#1
Christofer L
2009-06-16 21:38

Koenigsegg är perfekt!
Glöm inte bort att vi har både Cargine och Haldex i närheten av Koenigsegg, dessutom är Norrmännen är duktiga på elbilar.
Detta borde räcka för att utveckla värdens bästa bilar!
Helst en fyrhjulsdriven seriehybrid med en generator driven av en liten tvåtaktsdiesel.
(Tvåtaktsdieseln är den förbränningsmotortyp som har högst verkningsgrad och borde passa perfekt till just batteriladdning.)
Seriehybriden kan bli en laddhybrid, PHEV, som med energitätare batterier blir en elbil.
Sök på Cargine och se att verkningsgraden för framdrivningen av en vanlig bil i stadstrafik är 6,8%.
Dagens bästa bilar har idag ca 10%.
En seriehybridbil skulle få över 30% och en elbil ca 65%.

#1
Johan
2009-06-16 23:13

Detta kommer bli bra..Men hoppas dom släpper samarbetet med Opel efter dom färdigutvecklade modellerna är ute..Tror nog dom kan komma upp med en egen plattform att göra flera olika och unika Saab bilar i framtiden.

#1
orre
2009-06-16 23:56

Jag säger bara: Yes! ALL lycka åt SAAB.

#1
Saabnisse
2009-06-17 00:08

Jag håller med Christofer L utom i det som gäller påståendet om att norrmännen är duktiga på elbilar.
Vilka?
Think, Punk, Tunk eller vad de heter.
Bevare oss för dessa, de har ju inget med riktiga bilar att göra.
Men vi får hoppas att Saab får friare händer med sina modeller nu och verkligen kan få tillverka något annat än conceptbilar som under GMs ledning.
Och just samarbetet med Cargine är ju intressant.

#1
Christofer L
2009-06-17 13:01

SAABNISSE.
Jag uttrycke mig lite slarvigt för att det skulle bli kort. Jag tycker inte heller att Think o s v är riktiga bilar. Jag syftade på att norrmännens mycket entusiastiska inställning till elbilar kan bli en tillgång.

#1
pg
2009-06-20 21:45

Hybridkombinationer kostar pengar, massor med utvecklingspengar som Saab för tillfället inte har. Detta oavsett att staten bidrar med pengare eller inte. Innan detta arbete kan påbörjas i någon stor skala, måste Saab gå med vinst. Hur ska man lyckas med detta, när det inte gått på alla dessa år som GM företag. Att GM har kvar ca 10 %, är en eftergift utifrån det garantiåtagande som GM en gång utfäste i samband med att man gick in som ägare. Helst hade man velat klippa banden helt, men det går tydligen inte.
Sen är dt synd att inte det blev solellsföretaget som köpte GM Europe som det talades om i början av försäljningsprocessen. Men det kan ju kanske bli verklighet i framtiden, vem vet.
ett är dock klart nämligen att morgondagens hybrider måste bli överkomliga i pris, vara så andvändbara, att de går att dra ex husvagn med. Några sådand miljöbilar finns inte idag med de svenska regler som gäller.

#1
christofer l
2009-06-22 12:22

Det märkligt är att bilindustrin envisas med att optimera en nu 240 år gammal konstruktion.
Varför försöker man tvinga in hybridteknik i dessa gammaldags drivlinor?
När övergavs remdriften i industrin förresten?
Ser man inte hur mycket enklare det blir om man utgår från funktionen i stället för att envist hålla fast vid det gamla?
Eftersom en seriehybridbils ingående komponenter väljs efter att man analyserat energiflöden under framdrivning av bilen blir typen av komponent man väljer av automatik optimerad för sin uppgift.
Nöjer man sig med att utveckla en seriehybrid som drar hälften av vad en vanlig bil drar borde det inte kosta mer än någon procent av vad man idag betalar för att utveckla en "modern" drivlina.
Om man vill ha bättre prestanda kostar det naturligtvis mer, jag gissar att om man lägger ner en tiondel av vad en konventionell drivlina kostar så hamnar man på en förbrukning som ligger under 0,20 liter/mil vid stadskörning för en bil i storlek som Volvo V50. Lägger man ner lika mycket som på en traditionell drivlina borde man hamna kring 0,15 l/mil vid stadskörning.
Att det blir så billigt att utveckla seriehybriden beror på att de olika komponenterna kan utvecklas oberoende av varandra och att all optimering blir mycket enklare på grund av att komponenterna bara används till det de ur energisynpunkt passar till. Att det är så dyrt att utveckla traditionella drivlinor beror på att man nu ligger nära gränsen för vad som är möjligt att uppnå, samt att de olika komponenterna är mekaniskt sammankopplade.
Det viktiga vid utvecklingen av seriehybridbilens drivlina är att man och ser framdrivingen som ett system där inte minst återvinning av rörelseenergi görs effektiv och säker.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.