Bild
Nästa artikel

Saab får lånet

Nyheter

Saab får det livsviktiga lånet på fyra miljarder kronor - det beslutade Europeiska investeringsbanken på onsdagen.

Saab får låna 400 miljoner euro, motsvarande ungefär 4,1 miljarder kronor, av Europeiska investeringsbanken. Det beslutade bankens styrelse under ett sammanträdande under onsdagen.

"Viktig pusselbit"
- Det här känns oerhört positivt, en väldigt viktig pusselbit har fallit på plats, säger Anna Petre, chef för samhällskontakter på Saab, till TT.

Hon fortsätter:

- Vi har blivit av med en tung sten. Ryggsäcken är lite lättare, men vi vet att det inte är klart ännu.

Pengarna ska användas för forskning och utveckling inom miljö och säkerhet.

- Det är ett viktigt steg på vägen och vi är
positiva till att en av milstolparna har passerats. Vi räknar med att
nå avslut innan slutet av året, säger Christian von Koenigsegg,
delägare i Koenigsegg, till DN.


-För Saabs framtids skull var det ett oerhört viktigt
steg. Utan lån hade det ju varit helt kört, säger statssekreterare Jöran Hägglund, till TT.


Milstolpe passerad
I och med det beslutet har en viktig milstolpe passerats när det gäller Koenigsegg Groups köp av Saab. Beslutet beskrivs som "livsviktigt" - men trots det är affären ännu inte klar.

Först ska EU-kommissionen pröva att lånets upplägg inte strider mot EU:s konkurrensregler. Denna uppgift inleddes den 2 oktober och kommissionen har två månader på sig, dock finns möjligheter till förlängning av denna tid.


Regeringen kräver säkerhet
Därefter måste regeringen besluta om man ska garanterar pengarna som lånas till Saab. Det kan man göra om man bedömer att Saab har säkerheter som motsvarar lånesumman.
 
- Om det skulle gå illa och garantin måste infrias ska skattebetalarna gå fria. Därför krävs fullgoda säkerheter, säger Erik Sjulander, biträdande avdelningschef på Riksgälden, till TT.

På regeringens uppdrag förhandlar Riksgälden om villkoren för garantierna, och än så länge är Riksgälden inte redo att lämna en rekommendation om beslut till regeringen

- Det kan bli i morgon eller längre fram, säger Erik Sjulander.

"Affären på plats om några veckor"
Paul Åkerlund, ordförande för Metallklubben på Saab Automobile, är glad men säger att han förväntade sig att lånet skulle godkännas.

- Den absolut viktigaste biten är på plats nu. Jag förväntar mig att vi inom några veckor har allting på plats, både med beslut från EU-kommissionen och från regeringen, säger Paul Åkerlund till Sveriges Radio.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Markus
2009-10-21 18:56

Om man när man bedömmer affären går på uppgifterna som Christian von Koenigsegg lämnade i en intervjuv i automotorsport och inte på spekulationerna i inte minst våra kvällstidningar är detta inte ett särskilt förvånande beslut.
Vilket inte gör det mindre glädjande. Nu hoppas vi att regeringen och riksgälden också sköter sitt så kan Saab ge fullgas efter nyår. Och det, mina vänner, innebär att det kommer att hända saker!

#1
Berra
2009-10-21 19:23

Skandal, lägga skattepengar på sådant. Natti natti.

#1
Matte
2009-10-21 19:39

Du Markus, känns som vi hört detta förrut...nu kommer det hända saker...gäsp...

#1
Qvist
2009-10-21 20:25

Det kan ju knappast bli lättare att få lönsamhet, om man skall betala tillbaka jättestora lån från en bilförsäljning som nästan är borta, och som inte ens gav någon vinst tidigare. En helt omöjlig ekvation, tyvärr. Nej detta är bara en temporär förlängning av lidandet.

#1
Jan
2009-10-21 21:22

Till Qvist. Syftet med lån är att investera i produkter som säljer bättre. GM trodde såväl för sin egen del som för Saab att man kan svälta dvs spara sig till framgång. Att tillverka bilar är som att lägga ved på en brasa. Ju mer ved du lägger på elden desto större brasa får du.

#1
Saabnisse
2009-10-21 21:47

Saab har säkert en framtid.
Vi har inte sett allt de har i skjortärmen, de har ju aviserat en hel del nyheter bl.a. på motorsidan.
Sedan återstår ju att se vad de har råd med.
Och det räcker ju inte med 9-5!
Men vad händer med 9-4X

#1
Olle
2009-10-21 22:28

Tyvärr är den nya 9-5:an en helt omöjlig bil. Vem köper idag en stor sedan-bil från ett uddamärke; möjligen några entusiastiska svenskar men det räcker inte. Man måste sälja i Tyskland, England Italien mm och där konkurrerar man med Mercedes, Audi BMW mfl.

#1
pg
2009-10-21 22:28

Grattis alla Saabanställlda med flera, men ropa inte hej ännu. De pengar som garanteras går ju mycket riktigt till nyutveckling av miljömässiga projekt. Men sedan behövs det pengar för att få fram den nya modellen. Det är här Kina kommer in, om jag förstått rätt. Det är ju dessa pengar som ska betala arbetarlönderna åt de Saabanställda, inte EU pengarna. Det är bara att hoppas att man får så lång kredittid, att man hinner ikapp ekonomiskt. Ser fordringsägarna att 9-5 an inte inbringar det förväntade, kan det bli kris. Dessutom kostar utveckling av en ny bil tillsammans med drivlinor betydligt mer än de lån som här är aktuella. Men det kanske löser sig ändå, det finns ju fler biltillverkare i Kina. Där är ju dessa kostnader betydligt billigare än i Sverige.
Hoppas bara att Saabs kvarvarande tekniker och produktutvecklare är beredda att flytta till Kina.

#1
Egget
2009-10-22 01:54

Jan 21 okt 2009
Ju mer ved du lägger på elden desto större brasa får du.
Finns det någon eld ?

#1
kenneth
2009-10-22 09:10

Egget:
Ja, SAAB står för och har både glöd och en brinnande passion för bilar sedan skall Du - liksom - jag gå till SAAB handlaren och köpa våra svenska bilar tex SAAB 9-3 och veta att vi köpt en mycket bra, trevlig och kompetent bil samtidigt som vi delat med oss av vårt "överflöd" till våra inhemska bilbyggare och underleveratörer i Väst sverige samtidigt som vi minskat våra koldioxidutsläpp genom att inte köpa bilar som transporterats runt halva jordklotet!

#1
Qvist
2009-10-22 09:33

Till Jan. Wallenberg, Scania och senast GM, har under alla år fyllt på med ved. Det verkar inte hjälpa när elden redan har slocknat. Den pyrde åtminstone i 20 år men den tog sig aldrig ändå. Tyvärr!

#1
Q
2009-10-22 11:00

I så fall är det en himla sur och värdelös ved de har get SAAB att elda med. Saab var bland de första att stå redo och producera+sälja en suv i bmw x3 segmentet. Men vad hände?? Jo man fick inte. Hur det har gått för småsuvarna vet ju alla .succé!!Istället gav GM Saab en hopplös Chevrolet Blazer att göra någonting med. Det visade sig att Saab/blazern blev oerhört mycket bättre än orginalet. Men vad hjälper det ramkonstruktion och skitig v8:a.:( Saab fick heller inte presentera en plugginladdningsbar konstruktion fast man var klar med lösningen först inom GM-"syndikatet". Man ville också göra en Volvo Xc lösning inteså långt efter volvo för att man såg hur lyckat det skulle bli. Varför? Jo GM trodde inte på denna biltyp. Först sex år senare fick man börja producera bilen. Och med facit i hand. Vad finns det för märken med dessa biltyper. Audi, Subaru m.m. Gamla 9-3:an fick man ta fram på ett asconachassi medans opel fick ett sprillans nytt att arbeta med och ändå fick man fram den säkraste bilen i sin klass enligt Eouroencap! Saab fick kämpa med näbbar och klor för att sätta i en säkerhetstriangel i sin senaste cabgeneration vilket resulterade i att man fick fram den säkraste cabben på marnaden . Lika säker vid kollision somden vanliga 9-3:an. Testerna finns att se på Youtube också. GM brydde sig inte heller om att lansera SAAB på den kinesiska marknaden. En marknad som är väldigstor och fortsätter att expandera. Många kineser ville köpa bilen men när den knappast fanns hos några återköpare så svalnade intresset (verkar det som). I England anses Saab vara en premiumbil, Usa verkar mest syssla med märkesprotektionism. Nya F150 säljer som smör. Undantaget toyota då. Med nya ägare kommer de in nytt tänk och nya strategier. Jag tror och hoppas att Saab nu äntligen kopmmer få en bra nystart. Nordiska ägare med nordiskt tänk. Svenskarna har alltid varit framme i världstoppen när det gäller tekniskainovationer som burit ekonomisk frukt. Hoppas och tror att det äntligen kan bli så nu också.

#1
pg
2009-10-22 13:10

Saab är ingen premiumbil i england, utan en bil som alla andra likvärdiga. Men för ca 20 år sedan var Saab ett märke att räkna med även i England, om än inte kvalitetsryktet var det bästa.
Att den då blev en premiumbil, berodde troligen på att motorn kom från Triumph vilket handlarna var väldigt noga med att framhålla, trots att det var Saabs förtjänst att motorn blev så pass bra som den blev.
Nu är detta historia, och inget annat bilmärke har tappat så många kunder som Saab. Min förhoppning är att nya 9-5 an ska sälja bra, men 9-3 an kan man lika gärna lägga ner. Jag har den erfarenheten att Vectran förefaller bättre ihopskruvad än Saab, och Insignian är överlägsen 9-3 på alla punkter. Nog borde man kunna kräva mer av saab för att kallas premiumbil. Som det ser ut i dag rent statistiskt ligger man ungefär lika i konsumentundersökningar när det gäller 9-3 och Vectra. någon 10 del hit eller dit spelar ju ingen roll. Denna erfarenhet har jag av tjänstebilar. Jag kör idag Opel och ibland Saab 9-3. Hade företaget behållit sina 9-5 or, skulle jag kanske köra mer Saab, för jag tyckte om 9-5 an, problemet med den var ju de många verkstadsbesöken.
Den dagen det är så lite fel på en saab som på en Toyota eller BMW, kan jag ställa upp på att Saab är en premiumbil. Absolut inte i dagsläget.

#1
egget
2009-10-22 15:55

http://www.youtube.com/watch?v=zIJIBo9bJk0

#1
Q
2009-10-22 20:13

Saab räknas fortfarande som en premiumbil i England. Kolla Topgear test av 9-5:an. Dessutom såg jag en mycket rolig engelsk film för ett par år sedan där skolungdomarna i slutet sprängde rektons 9-5:a som de retade sig på och tyckte var en premiumbil. Mycket rolig film förövrigt. :) Kanske någon vet vad den hette? Tyvärr kan jag ju inte hålla med om att oplen inger samma kvalitetsintrck när familjen var och kollade ny liten bil. Passade jag på att provsitta de olika opelmodellerna. Men smaken är ju som den berömda baken. Delad. Opel är och förblir en tysk bulkbil.
Har snart kört 11000 mil med min
9-3 cab 04. Har överhuvudtaget aldrig haft några problem med bilen. Finns det någon opelcab som utstrålar samma finisch? Nej det finns det inte. Opel tigracab plåtig och billig känsla klonk och skrammel när man slår igen dörrarna och en inredning som är osmakligt tråkig, en billig känsla som får en att gråta. Opel astracab! Aldrig i livet. Lika eländig den. Opel Nej tack!! kanske om jag skulle få den då. Om jag fick sälja den direkt efter. Kanske kunde man tjäna lite på eländet.

#1
Saabnisse
2009-10-23 11:35

Saabs största problem har ju varit kopplingen till Opel.
Under tiden man samarbetade med Fiat tillverkade man förmodligen en av sina bästa bilar, 9000.
När Opel kom med i bilden blev det en del onödiga problem bl.a. bakaxeln med den mediokra handbromsen.
Men Saab har ju lyckats bättre än Opel ändå, man har ju lyckats att uppnå en viss kvalitetskänsla, som inte Opel klarat trots många försök.
Vi får hoppas att man har lyckats bättre med nya 9-5 än vad Opel har gjort med Insignia som ju nya 9-5 tyvärr delar en hel del med.
Vi får hoppas att man i framtida modeller kommer att gå från Opel och använda sig av komponenter från andra tillverkare med lite högre status.
Men det löser sig nog, egentligen vet vi inte vad som händer med Saab och Opel, ingen av dem är säkra ännu.
Och jag undrar fortfarande vad som sker med 9-4X?

#1
pg
2009-10-23 12:33

Saabnisse och Q. vart har ni fått allt negativt om Opel ifrån. för det första är det inte verklighetsförankrat, utan följden av ett Opelhat?
Visst kan jag hålla med om att dörrkonstruktionen hos Astra tex kunde gjorts styvare, likt 9-3 cab, men jag har fått en godtagbar? förklaring till detta.
När man öppnar dörren på de här bilarna, glider rutan ner en aning. När man stänger dörren åker den upp. Saab har tillåtit att dörren sluter tätare innan rutan åker upp. Hos Opel påstår man att mekanismen inte skulle hålla i längden, om man tillät dörren att sluta tätare.
Och det här med bakaxeln/bakhjulsupphängningen och handbromsen. Vari består dessa problem? Vi har aldrig haft några sådana problem med våra bilar, men däremot på motsvarande modeller av Saab!!
Handbromsen har ungefär samma felfrekvens hos Opel som hos Saab hos bilprovningen.
Visst hade man samarbete med Fiat, men vad gav det Saab? Jo en kaross som SAAB gjorde till en BIL En urusel växellåda med väldigt ojämn kvlitet, som SAAB ändrade synkroniseringsringaren till det bättre. Dock var den här lådan så usel, att GM powertrain av misstag lät den finnas med på hemsidan med ett stort rött kryss över. Efter deta togs beslutet att GM skulle satsa på den 5 vx. lådan från Opel/vauxhall. Det kan inte förnekas att Saabingenjörer funnits med även där, men denna utveckling har letts av ing. från Vauxhall. Turbon till bensinmotorer har ju som bekant haft Saab som huvudansvarig. Det är SAAB s förtjänst att det blev kamkedja i generation 2 av denna motor.
Därefter övertog GM powertrain vidareutvecklingsfasen av denna motor, där vi idag har 2 liters bensinturbo från 175, 220, 240 och 280 hk.
Vad jag menar, är inte att SAAB är en dålig bil. 9000 modellen var underbar att köra. Tyvärr valde det företag jag jobbade åt då, att välja en förarstol utan svankstödsinställning.
Men krånglande växellådor, brustna kamkedjor, gjorde att fordonsparken kom att svänga över till Volvo. Tyvärr, för det var en tråkigare bil att köra än SAABEN.
När sedan Opel kom med i bilden på slutet av 90-talet, har man inte kunnat undgå att kvaliten genom åren höjts avsevärt.
När den nya 2,0 litersmotorn, B 208 från GM powertrain presenterades, visste jag redan att den motorn härstammade från Opel. Det var SAAB s tekniker som valde denna motor av 5 andra alternativ.
Rent tekniskt sett är Saab 9-3 och Opel Vectra identiskt lika vad gäller sedanmodellerna. Däremot skiljer det mellan kombibilarna eftersom Vectran är betydligt längre.
Båda modellernas kombibilar har större anmärkningsfrekvens än do sendanmodeller, men även där är skillnaden 10 delar.
Slutligen Insignian. Vad har man misslyckats med där? Inget vill jag påstå. För övrigt är det ungefär samma teknikerstab som tagit fram 9-5, dessförinnan 9-3.
Erfarenhetsmässsigt blir det ju automatiskt så att varje generation blir en förbättring av föregående, så där kan ni ju ha rätt. Insignian är ju en förbättring av 9-3. Därför borde 9-5 bli en förbättring.
Men snälla ni, sluta upp med att nedvärdera Opel.
Ni nedvärderar ju därigenom även SAAB.
Det är dock tråkigt att GM inte gett Saab friare händer under GM powertrain, för Saab har faktiskt presenterat ett flertal innovationer som GM USA förkastat!!

#1
Q
2009-10-23 19:35

Jag vill inte kalla att när jag provsatte opeln och konstaterade att den inte utstrålar samma finish som saaben för opelhat. Och jag vill inte kalla det för opelhat heller när jag tar upp opelklonket och det billiga inredningsintrycket i tigran och astran för opelhat. Eller är det så att vår gode PG har monopol på tyckandet här på Vib?? Du får gärna tycka att opel är det bästa du kört. Men då får du också tillåta oss att föredra saab till och med framför opel. Saabcabben min fungerar lysande vad gäller dörrtillslutandet. har aldrig haft några problem med bilen och ser ingen orsak till att byta den än på många år förrens det är dags för ny cab. Vem vet? Om jag får mycket bättre intryck av opel i cabsegmentet så kanske det blir en opelcab?? Men som läget är nu. Nej!! Då har opel en rejäl bit kvar för att ens vara med i beräkningarna. Slutligen är saabcabben oerhört mycket säkrare än opelcabben p.g.a triangelkonstruktionen som dessutom gör saaben enligt pressen lika vridstyv som porsches cabbar och säkrast på marknaden (lika säker vid kollision som vanliga 9-3:an, kolla gärna youtube så förstår ni vad jag pratar om).
I euro-ncap blev saaben vald till den absolut säkraste cabben på marknaden med högsta betyg av alla. Strax efter kom volvos c70 och i USA- utsåg det amerikanska krocksäkerhetsverket saab som the golden choice ,säkraste cabben på marknaden. Ingen opelcab har klarat detta någonsin!! Opel är en bra tycker jag men inte mer. Det är väl inget hatfullt med det??

#1
Saabnisse
2009-10-23 20:31

PG, du har helt rätt i att handbromsen har lika mycket trassel på Saab 9-5 som på Opel.
Men i motsats till Opel så är det betydligt mindre fel på Saab enligt SBP.
Hur kan det komma sig?
Jag är ingen Opelhatare, jag höll en gång på att köpa en ny Kadett, men det blev en Golf istället.
Det var tur för en bekant köpte Kadett istället och efter treår var det dags för rostlagning.
Men det var då det.
Nu har ju Opel löst rostproblemen, men jag är fortfarande förvånad över Insignian.
I varje jämförande test med likvärdiga bilar får den stryk!
Varför?
Jag trodde att det var något extra eftersom den blev årets bil.
Men samma journalister som utsåg den dumpar den nu.
Det är just detta som gör mig fundersam när det gäller Saab.
Om Saab inte lyckats bättre med nya 9-5 än Opel med Insignia blir det nog svårt.
Sedan tror jag inte det är så många som upplever gamla 9-5 som kvalitetsmässigt sämre än någon Opel, det räcker med att öppna och stänga en dörr.
Och jag funderar fortfarande på vad som kommer att hända med 9-4X.

#1
Q
2009-10-23 21:15

Saannisse! kn inte annat än att hålla med dig. Men minsta möjliga väga för eller emot tolkar PG som ett brutalt påhopp mot Opel. jag har ju sagt att den dagen Opel överglänser Saab så är Opel med i matchen. Men det har den ju inte gjort än. Klonk för mig är= nej tack!! Eller det kanske e jag som e för petig?? Men så länge det hörs klonk. Så nej tack!!! Saab låter mer schwoop! Kanske är det så att Opel åldras mycket fortare än sina konkurrenter?? Rostdöden ja!! Jämför en opel och en Saab som är tio år gamla. Eller nä. Glömde ju då finns det inget vad man kan kalla för en Opel kvar! Svenska bilar är byggda för svenskt klimat. En saab eller volvo har du kvar om femton år en opel om 7-8 år. Titta bara på hur många 10 år gamla Oplar som finns kvar i tio år. Inte många!! Visst en handfull entusiaster på Opelträffarna runt om i landet. Men merparten. Nej och åter nej. De återanvänds till falu rödfärg.

#1
pg
2009-10-24 01:01

Nu är vi där igen, samma osakliga påhopp på Opel. Det är tydligt hur ni resonerar. Opel är skit saab är bra. Men det är även osakligt till den högsta grad. Ni har inget att invända mot att jag framhållit Saab och dess ingenjörer i produktutvecklingen. Att 9-3 cab är en helt annan bil än Astra cab, det bortser ni från. Att man valt andra hållbara lernativ borser ni från. Att Opel Vectra och 9-3 an är identiskt lika teknikmässigt bortser ni från. Kom med sakliga argument nästa gång, gärna med statistik jämförande Opel och Saab. Jag tycker att erat argument är nedvärderande för de Saabtekniker som arbetat tillsammans med Opeltekniker i Russelsheim jobbat hårt med att ta fram bra produkter på marknaden. Fattar ni inte att erat påhopp på Opel även kommer att drabba Saab i framtiden. Det går inte att dölja likheten och samarbetet mellan Opel och Saab. Därför kommer varje påhopp på Opel att drabba Saab, som även jag vill rädda åt framtiden.

#1
Q
2009-10-24 12:29

PG!!
Nu får du ju ta och ransaka dig själv väldigt noga före du yttrar dig. Du gör ju grova påhopp på SAAB. Om det inte är ett grovt påhopp att säga att SAAB bör lägga ner 9-3:an så vet jag inte vad som skall anses som grovt påhopp. Dessutom så hävdar du också att opeln känns bättre ihopskruvad än Saaben. Mitt intryck är inte det i alla fall. Sedan får du gärna tycka vad du vill. Angående det där med att lägga ner 9-3:an. Att ens säga något sådant gör verkligen skada för de som jobbar på SAAB. Också till det där med den delade tekniken. Visst delar SAAB och opel samma teknik. Men om du ger två kockar exakt samma ingredienser så kan slutresultaten bli vitt skilda. Fördel SAAB för min del.

#1
pg
2009-10-24 14:35

Jag ber om ursäkt när det gäller Saab 9-3 och dess nedläggning. Det är ju självfallet viktigt att arbetarna får ha sina jobb kvar, så länge det nu går. Det är ju en kämpig tid framöver, etftersom ekonimin krymper. Pengar måste nu komma från de nya ägarna, för att Saab ska kunna fortsätta tillverka bilar. Mer pengar från GM blir det ju inte.
Jag vill inte på något sätt misskreitera Saab, men skillnaden mellan Opel och Saab är inte så stora, som vissa Saabägare hävdar.
Jag är lika nyfiken på provkörning av den nya Saaben som ni. Märk väl, att min första AHA upplevelse var i en SAAB Turbo. Jag säger varken AHA till Opel Vectra eller Saab 9-3. eller någon annan familjebil.
Jo förresten; 2 till Audi s värsting 8, och nya Insignia 4x4, men är de familjebilar. Inte många familjer har råd att köpa bilar över 300.000 idag

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.