Bild
Nästa artikel

Kommentarer: Så ser vi på Saab-affären

Nyheter

Koenigseggs köp av Saab har fått stora rubriker den senaste tiden. Nu har Vibilagare.se samlat ihop kommentarer från de inblandade - och här kan du läsa om allt från finansiering till underleverantörernas syn på "nya" Saab.

Saabs vd Jan-Åke Jonsson om "nya" Saab:
"Det kommer inte att innebära några drastiska förändringar, köparna kommer att känna igen sig. Vår genomsnittlige kund är välbärgad och har en modern syn, ofta är de entreprenörer och så kommer det säkert att vara i fortsättningen också" (DN)

Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg om finansieringen av Saab-köpet:
"Vi har stoppat in det som krävs, det vill säga 70 procent av de 100 procent som vi anser behövs. Det behövs mer med hjälp av lån och stöd från GM - vi tror på en trepartslösning med Koenigsegg som ny ägare, GM och regeringen. Vi hade aldrig skrivit på köpeavtalet om vi inte hade trott att de återstående delarna av finansieringen gick att lösa." (DN)

Statssekreterare Jöran Hägglund om regeringens krav på Koenigsegg:
"Koenigsegg Group måste också kunna ställa godtagbara säkerheter i fastigheter, aktier eller andra tillgångar för att regeringen ska kunna ställa upp med bankgarantier för EIB-lånet." (presskonferens)

Svenåke Berglie, vd i FKG, branschorganisation för underleverantörer till fordonsindustrin, om att nya Saab kan ge svenska underleverantörer bättre förutsättningar:
"Detta är ytterligare ett steg i rätt riktning. Vi har redan börjat känna av att Saab har ett behov att förse sig med en leverantörsstruktur som är annorlunda än den som de hade under GM. I GM:s värld var Saab bundna till det de kallade Bidders List (Bjudarens lista), det var de underleverantörer som GM, av olika skäl hade godkänt. Några andra fick de inte använda" (Dagens Industri)


Christian von Koenigsegg om att Koenigsegg kan ta in fler investerare:
"Ja, om vi måste ta in mer kapital och inte får lånen på marknaden, då måste vi också titta på riskkapitalsidan. Det kan innebära ytterligare ägare. Men det handlar inte om att vi går ur, utan om att vi tar in någon mer." (GP)

Mats Hagelin, Skatteverkets representant och medlem i borgenärskommittén i Saab-affären, om risken att Saab försätts i konkurs:
"Vi har ingen grund för att försätta Saab i konkurs. Vi har inga utomstående fordringar som inte omfattas av ackordet. Saab har betalat sina skatteskulder under rekonstruktionen, så de fordringar vi, staten, har förfaller inte förrän nästa år" (e24.se)
Taggar: Nyheter
Kommentarer: Så ser vi på Saab-affären

Kommentarer

#1
Roy
2009-08-20 15:20

Tack för sammanställningen!
Nu känns det lite bättre.

#1
pg
2009-08-20 18:28

Men fattas det inte fortfarande ca 3 miljarder för att allt ska gå i lås? Pengar som den svenska regeringen inte vågar satsa?

#1
Erling Strand
2009-08-20 20:38

Men när det gäller att "Rädda" Bankerna finns det Pengar väl ?
Banker som inte skapar ett enda jobb mer för pengarna eller hur?
Det behövs ju bara ett visst antal banker för att klara av den befolkning vi är.
Sen är det ju även så att det mesta sköts med datorer numera.
Dessutom har dom mage att betala svinaktiga bonusar!
Sen är dom i Baltikum och djävlas med dom!
Om det blir så att SAAB läggs ner sså kommer det att betyda kanske så många som 20000 jobb som försvinner 1. dom på SAAB 2. dom som jobbar hos underleverantörer 3. Dom som säljer och producerar varor som kunde blivit köpta av folk som har JOBB!!
Nu får väl VI (Staten kommunerna mfl. försörja dom istället Hur billigt bli det ??????

#1
Qvist
2009-08-20 23:41

Klart att regeringen inte skall satsa pengar i ett företag som inte kan överleva på att sälja bilar. Den som tror på Saab satsar ju naturligtvis pengarna. Regeringen gör alldeles RÄTT!!

#1
Ingemar B
2009-08-20 23:52

Förslag för att få in de resterande 3 miljarderna till affären nu när staten fegar:
4 miljoner svenskar bildar bolag med insatsen 1500 kr. Då blir det
3 miljarder över för rörelsekapital.
Vore det inte kul att vara delägare i ett gammalt anrikt bilbolag?
Någon som tar tag i detta?

#1
OLLE JOHANSSON
2009-08-21 00:03

ja det låter ju fint vd ägare till bilföretag men okej lycka till men självklart ska ni finansiera detta själva om ni vill ghöra AFFÄRER SKÄRP ER PAJASAR LÄGG NER NU stäng av respiratorn

#1
Saabnisse
2009-08-21 11:24

Tyvärr är det nog så att allt färre tror på Koenigsegg group som seriösa köpare till Saab.
Ska Saab kunna fortsätta som biltillverkare och det hoppas jag verkligen, måste de ha nära samarbete med en tillverkare av riktiga bilar, inte leksaksbilar från Ängelholm.
Sedan är jag fundersam över hur Olle Johansson, Qvist m.fl. resonerar, hur sjutton ska man finansiera 20000 arbetslösa som blir följden av en nedläggning?

#1
Calle
2009-08-21 12:13

Vi ska inte ha stats-subventionerade företag tycker jag. Låt bärkraftig företagsamhet utvecklas. Annars blir det bara dyrt för oss skattebetalare i slutänden. I denna affär är troligen också GM's prislapp för hög!?

#1
isac
2009-08-21 17:19

Trots att jag väl får betraktas som lite SAAB-fantast och kört SAABAR i årsm fr -65 till -08 så får jag nog ändå säga att jag tror att SAAB är uträknat som bilproducent.
Jag har t ex haft 3 st 9-5 kombi och kört 30` mil med dom utan något fel. En 9-5 är inte en sämre bil än t ex Passat men säljer bara en tiondel, var det inte marknadföring GM skulle hjälpa SAAB med?
SAAB har ofta legat långt framme med innovativa lösningar men produktion / markadsföring har varit lite si och så. Varför inte fortsätta med det man är bra på och överlåta produktionen på någon annan?
Har SAAB kanske en framtid inom consulting i bilbranchen?
Att staten skulle satsa pengar tycker jag verkar vara att kasta friska pengar efter sjuka...
håller med den som sagt att om möjligheten finns att tjäna pengar så finns nog kapitalet också.

#1
pg
2009-08-21 17:24

Jag vet inte vart siffran 20000 kommer ifrån. Om jag inte missminner mig, har Saab ca 4500 inom biltillverkningsindustrin. Till dessa kommer underleverantörerna, men de tillverkar ju delar till andra biltillverkare, samt exporterar dessutom.
Därför tror jag inte på någon stor katastrof, men Reinfeldt måste nog tänka om lite. Framför allt måste ju de som ev. får sluta, få hjälp med "omskolningar" från staten likt det program som socialdemokraterna hade vid varvskrisen.
Man lyckades ju då att få sverige ur krisen utan att höja skatterna.

#1
martini
2009-08-22 12:38

Sluta gnäll, hjälp Saab istället.
Saab är en kanonbil tycker jag!
Vi är många som vill ha Saab kvar!!!

#1
Roland
2009-08-22 13:08

Den bästa hjälpen Saab kan få är att kunderna börjar köpa hundratusentals bilar av SAAB. Varför är det så svårt att sälja en SAAB. Ja ni vet svaret själva. Kunden har alltid rätt?! Han väljer nåt intressantare!

#1
Saabnisse
2009-08-23 10:26

Det här tycker Collin i dagens Aftonblad.
Personligen tycker jag att han har rätt, men vad spelar det för roll?
http://blogg.aftonbladet.se/19401

#1
pg
2009-08-23 13:25

Bästa Saabägare, jag tycker synd om er. Jag tycker det är tråkigt att Saab inte längre kommer att vara överkomlig för de flesta av er. Ännu tråkigare skulle de vara om märket lades ner.
Men vill man ha en stor och förhållandevis dyr bil, så är det upp till var och en.
Ni andra då, vilken bil kommer ni att välja i storleksklasserna Corsa - Insignia? Eftersom Opel delar alla drivlinor, utom etanol, med Saab, kommer ni att gynna Saab/Opels återförsäljare eller kommer ni att fortsätta verka för att den försäljarorganisationen går omkull.
Om så blir fallet kommer ju många Saabägare att mista sin serviceorganisation, och hur blir det då med garantier mm?

#1
Perzy
2009-08-24 10:36

Erling Strand: Instämmer. Sverige glider snabbt in i "engelska sjukan" som innebär att bank- och finanssektorn tar över och förstör alla andra brancher. Snart kan vi inte heller tillverka något! Att vara en bra ingenjör är inte längre värt nånting när en okunning finansvalp bestämmer allt!
F.ö. så ar nu Saab med privata ägare en unik chans att kopiera BMW's framgång, bakhjulsdrift och rakställda motorer är vad kunderna vill ha -ge dem det!

#1
pg
2009-08-24 17:07

Jag tror inte för ett ögonblick att en Saabägare vill ha tillbaka bakhjulsdriften. Även om jag anser att bakhjulsdrift är att föredra när man drar tungt efter bilen. Med antisladd och antispinn fungerar ju en bakhjulsdriven bättre i just det avseendet, men kör man enbart bilen, går det inte att komma ifrån att drivning fram är bättre. Framför allt om de elektroniska styrsystemen av n ågon anledning fallerar.

#1
RutgerP
2009-08-24 21:52

Håller med Erling Strand till fullo. Dessutom; Skulle nu SAAB läggas ned med allt vad det innebär med arbetslöshet för de anställda och underleverantörernas anställda så var så säkra på att även Volvo PV både direkt och indirekt kommer att drabbas.

#1
pg
2009-08-25 14:21

Nonsens att jämföra bankerna och deras affärer, men dagens bilindustri.
Om Saab mot förmodan skulle läggas ner, förlorar de ca 4500 arbetarna vid bilfabriken sina arbeten. Om så är fallet kommer troligen Volvo att satsa på större produktion. Underleverantörerna kommer fortfarande att tillverka bilkomponenter till, framför allt ,Tyska bilmärken. Kanske en del av Saabs arbetare får jobb hos Volvo, vem vet.
Det behöver allltså inte vara värre än vid varvskrisen, men dock kan man klaga på en sak hos Reinfeldts regering. Nämligen arbetsmarknadsutbildning. Arbetare som jobbar vid företag som inte bär sig får skylla sig själv.
Arbetare som blir sjuka får skylla sig själv.
arbetare som inte har sparat till pension får skylla sig själv.
Dock ska man inte använda skattepengar till att rädda företag, utan använda de pengarna till arbetsmarknadsåtgärder som utbildning etc.

#1
Jan
2009-09-30 17:25

"Arbetare som jobbar vid företag som inte bär sig får skylla sig själv.
Arbetare som blir sjuka får skylla sig själv."
Vilket nonsenssnack! Vi har tio procents arbetslöshet i Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.