Bild
Nästa artikel

Saab-avtal är klart

GM BEKRÄFTAR:

General Motors har ingått ett avtal med Koenigsegg om en försäljning av Saab. Det bekräftar GM på tisdagsmorgonen.DISKUTERA: Då var avtalet påskrivet. Saab går in i en ny era, Vad innebär detta för det svenska bilmärket?

- Det här kontraktet är ett viktigt steg för att fortsätta vägen mot en slutlig överenskommelse, säger Carl-Peter Forster, vd för GM Europa.

I ett pressmeddelande bekräftar General Motors försäljningen av Saab Automobile till Koenigsegg Group. GM säljer 100 procent av aktierna i Saab till Koenigsegg Group - och affären kommer att slutföras under de närmaste månaderna.

General Motors och Saab kommer att fortsätta dela teknologi och service under en fastställd period. Detta samarbete ska ske med hjälp av licenser och serviceavtal.

Nu ska affären slutföras. Bland annat måste Saab få tillgång till lån från den Europeiska utvecklingsbanken, EIB.

- Vi kommer att fortsätta jobba med alla berörda parter för att färdigställa avtalet, vilket kan ta några månader. Avtalet är viktigt för att Saab ska få lånet från EIB, och lånegarantier av svenska regeringen, säger Carl-Peter Forster
Taggar: Nyheter
Saab-avtal är klart

Kommentarer

#1
Krister
2009-08-18 12:50

Inget om att det saknas 3 miljarder?
Vem står för dessa?
Hur mycket pengar skjuter köparna in?
Det känns fortfarande som en osäker affär. Önskar SAAB all lycka, men det ser inte bra ut.

#1
Christofer L
2009-08-18 13:00

Grattis Sverige!
Att Koenigsegg tar över är det absolut bästa som kan hända. Koenigsegg har både tillgång till den kompetens och den kultur som krävs för att ta fram nästa generation bilar. Alla kan bli vinnare med den här överenskommelsen!

#1
Hasse
2009-08-18 14:12

Det här innebär att Saab blir ett litet märke, typ Porsche, med 50 -75 tusen bilar per år och framförallt dyra, dvs 97 % av befolkningen kommer aldrig att kunna äga en ´SaaB mera. Och de överlever max 2 år då affären vilar på en minst sagt bräcklig grund.

#1
pg
2009-08-18 14:27

Törs man gratulera arbetarna vid Saabfabriken, eller inges de falska förhoppningar? Hoppas inte det, men Saab kommer aldrig att bli en sk. varmansbil längre, när de kommer att vända sig till en ekonomiskt starka köpare.
Det fattas fortfarande ca 3 miljarder för att kunna gå vidare med det som finns. Till detta kommmer utvecklingskostnader för en ny bil, (9-3) eller (9-1), vars utvecklingsarbete ännu ej påbörjats.
Det är onekligen en svår sits, och frågan är om vi skattebetalare ska riskera mer än de garantiåtaganden man gjort under rekonstruktionen. Jag tror inte att de som inte kan köpa en bil i denna prisklass, vill skjuta till skattepengar till denna lyxbil. De vill nog hellre se en mindre bil i ett prisläge som tilltalar de flesta, alltså prisläge 150000kr -200.000:-

#1
Peter i Sydney
2009-08-18 15:28

Det kommer att bli otroligt tufft för Saab att överleva. Det stora problemet som jag ser det är att Saab har ett enormt image problem. Ute i stora världen är Saab ett slags icke-märke som i stort sett inga bilköpare tänker på. Förutom i skandinavien och Storbritannien är Saabs försäljning en totalflopp. Det krävs enorma resurser i marknadsföring för att ändra på det. Det kommer också att ta många års hårt arbete. Jag tror inte Koenigsegg & Co har de resurserna som krävs.

#1
Krille
2009-08-18 17:31

Maud mfl sa att Koenigsegg var bästa köparen för SAAB. Nu är det upp till bevis.

#1
Sune S
2009-08-18 18:31

Maud pratade skit om SAAB tidigare i år. Nu fungerar statsekreteraren som minister och Maud är helt tyst. Det är nog bättre så.

#1
Oscar
2009-08-18 18:46

GRATTIS!
Jag välsignar föreningen mellan SAAB och koenigsegg och vill att de vidareutvecklar SAAB och att vi konsumenter går till SAAB butiken och köper oss en SAAB av valfri modell. Nu!

#1
Lägerleffe
2009-08-18 18:48

Detta kan bli riktigt bra. Men vi ska nog glömma Saab som ett överkomligt köp för Svenssons.
Nu ska här byggas varumärke! Den som har flygcert och riktigt råd köper ett JAS-plan. Har man massor av pengar och håller sig på marken blir det Königsegg. Är man mer jordnära, men ändå beredd att betala en slant för sin image, väljer man en Saab.
Flygplanet och Königsegg är onåbara för nästan alla. Men man får del av glansen genom en Saab. Dags att positionera varumärket tydligt. Tar väl 3-10 år.

#1
leifer
2009-08-18 20:11

Grattis Sverige! Hoppas vi nu bara kan rädda Volvo från att säljas till Kina.

#1
Saabnisse
2009-08-18 20:22

Jag har ju hela tiden varit tveksam till den här affären och jag har ju uttalat mig kritiskt till Ägget och Fleksnes, men nu när det är klart önskar jag dem verkligen lycka till.
Det blir säkert ett hårt jobb, men omöjligt är det säkert inte.
På sikt kan det säkert lyfta både Saab och Koenigsegg.

#1
Roy
2009-08-18 20:32

AM&S har en bättre sammanställning på sin webbplats.
Jag känner inte till hur många av finansiärerna i Koenigsegg-gruppen som verkligen är reellt bilintresserade, men Koengisegg själv är det ju med all önskvärd tydlighet.
Jag hoppas att ekonomin funkar och att de låter 9-5 ensam få vara högstatusmodellen. Den (de) mindre hoppas jag återfår den gamla klurigheten.
Strålkastartorkare, stötfångande och självreparerande stötfångare, tämjd turbo, backlampor i framblinkersen (för trånga utrymmen), night panel, smart hastighetsmätar-gradering, välvd framruta (som hamnar långt från pannbenet), uppvärmda stolar, halvljusautomatik och smart whiplash-skydd är några Saab-innovationer genom åren.

#1
Saabnisse
2009-08-18 21:06

En sak på gott och ont är ju att Saab är fria att söka samarbete med vilka tillverkare som helst utan att som hittills varit knutna till Opel.
Man kan ju se det lyckade samarbetet med Fiat som resulterade i en av Saabs kanske bästa bilar 9000 !

#1
Mikael Lindberg
2009-08-18 21:43

Det vore väl genomkorkat om GM och Koenigsegg/Saab skriver på ett sådant här avtal, samtidigt som man inte kommer att uppfylla de hårda krav som EIB, Svenska Regeringen och Riksgälden har ställt upp när det gäller finasieringen av denna affärsuppgörelse.
Eftersom affärsuppgörelsen inte är helt slutförd, så vill man hellst undvika, av förståeliga själ, att gå ut med alla detaljer, för att undvika felciteringar och alla dessa grundlösa spekulationer som hela tiden pågår i massmedia.
Det ska bli intressant att uppleva den motorjournalist, som tydligen hävdar att Koenigsegg Groups affärsuppgörelse med GM är en stor bluff, verkligen vågar stå upp för sina bluffanalyser. det är väl en juonarlists uppgiftt att kontrollera att källan är sanningsenlig.
Den som inte besitter någon framtidstro, är omöjligen kapabel att leda en biltillverkare som måste utveckla nya bilmodeller för att överleva.
Lycka Till, Koenigsegg/Saab.

#1
Saabnisse
2009-08-19 11:36

Det finns de som tycker den här affären är ovärdig och att det vore bättre att försätta Saab i konkurs.
http://www.va.se/asikter/bloggar/pontus/2009/08/19/darfor-borde-saab-fa-ga-i-/
Har han rätt?

#1
Roy
2009-08-19 15:28

Ja, SaabNisse, kanske han ändå har rätt. Misslyckas den satsning som nu är på gång - då blir det verkligen med dunder och brak.
Varken du eller jag önskar livet ur Saab, men kanske det ändå vore bättre med en konkurs för att låta Saab pånytfödas som fågel Fenix ur askan. För pånyttfödas vill jag verkligen att Saab gör.

#1
Saabnisse
2009-08-20 10:40

Ja och idag upphör ju konkursskyddet.

#1
elis
2009-08-25 19:47

Synd om Saab går omkull, men jag anser att inga skattepengar skall rädda företaget är det någon som vill köpa så skall dom pröjsa själv, det räcker med bl:a varvs krisen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.