Nästa artikel
Saab-affär i farozonen
NYA UPPGIFTER:

Saab-affär i farozonen

Publicerad 7 augusti 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Koenigseggs köp av Saab är i farozonen. Nu kommer uppgifter om att några av de tilltänkta ägarna kan hoppa av - något som sätter frågetecken kring affärens framtid.
Det är Göteborgs-Posten som rapporterar om att några av Saabs tilltänkta ägare kan vara på väg att hoppa av. I en intervju med Jöran Hägglund, som är regeringens chefsförhandlare i frågan, framkommer det att Koenigsegg Group kan vara på väg att splittras.

På en fråga om den tilltänkta ägarstrukturen har klarnat svarar Jöran Hägglund:

- Vi har träffat dom. Vi håller på att försöka få en så bra bild som möjligt för att ... jag tror att det sker en del förändringar i gänget, säger statssekreterare Jöran Hägglund till GP.

Förändring håller på att ske

Jöran Hägglund arbetar nu för att bekräfta uppgifterna om att det kan ske förändringar inom Koenigsegg Group.

- Men det finns dom där som inte gillar att synas. De tycker uppenbarligen att det som skett hittills har varit för mycket. Så det håller på att ske någon förändring, säger Jöran Hägglund.

Koenigsegg Group har tidigare varit fåordiga kring vilka investerare som ingår i ägargruppen. Och i dagsläget är det oklart vilka och hur många investerare som kan vara på väg att hoppa av.

Uppgifter möts av tystnad

Koenigsegg Group har ännu inte kommenterat Göteborgs-Postens uppgifter. Saab kan varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

- Det där är inget jag har information om, säger Saabs informationschef Eric Geers till GP.  

Förhandlingarna mellan Koenigsegg Group och Saabs ägare General Motors ska enligt uppgift vara inne i ett intensivt skede. Återstår att se hur de nya uppgifterna påverkar affären.

DISKUTERA: Kommer Koenigsegg genomföra köpet? Eller är affären dödsdömd?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-07 13:53
Qvist (ej verifierad)

Affären är dödsdömd från början. Även med annan köpare.

#2 • Uppdaterat: 2009-08-07 14:00
Raphael (ej verifierad)

Saab är dödsdömt. Att i en tid med finanskris och miljömedvetande satsa alla resurser på en gigantisk 5 meter lång lyxbil för över 350 000 kr - det är vansinne.
Och hur Saab kan tro att denna lyxbil kommer att rädda Saab, det är obegripligt. Saabs problem har alltid varit att deras visioner och önskedrömmar har legat långt från verkligheten.

#3 • Uppdaterat: 2009-08-07 14:39
Anders (ej verifierad)

Räkna med en siffra runt 270 000kr när 9-5 släpps inte 350 000kr.
Saab räknar med att sälja 50 000st 9-5 om året vilket inte alls är omöjligt om den står sig bra i tester krocktester osv.

#4 • Uppdaterat: 2009-08-07 14:50
SONETT IV (ej verifierad)

Koenigsegg ballar ur, sedan kommer något kinesiskt bolag att köpa upp resterna av vårt kära gamla varumärke...

#5 • Uppdaterat: 2009-08-07 15:05
Knut (ej verifierad)

Hela tiden kommer regeringen med negativ information och verkar göra allt för att jobba mot en positiv lösning för Saab. Att skänka tiotals miljarder till bankerna är tydligen inget problem men att stå som garant för ett lån från EIB till Saab verkar va helt omöjligt. Hjälp till istället så kanske affären kan avslutas snart och Saab kan få fokusera på produktion av bilar. Volvo kommer säljas till Kina inom kort. Skulle det inte vara kul om vi hade kvar nån svensk bilproduktion i det här landet!?

#6 • Uppdaterat: 2009-08-07 15:46
Saabnisse (ej verifierad)

Det här skrev jag under tråden om nya 9-5:
Jag har ju själv varit tveksam till Ägget och Fleksnes och det är det tydligen fler som är, eller är det kanske någon av de två som hoppar?
GM sitter ju i en obekväm sits här eftersom man behöver ha kvar en hyfsad ägarandel i Saab eftersom Saab enligt uppgift sitter på tekniken till Volt och Ampera.
Det här kan ju bli riktigt spännande :-)

#7 • Uppdaterat: 2009-08-07 17:27
Fredrik (ej verifierad)

Jag kan inte tänka mig att SAAB överlever på att sälja 50000 9-5 om året. Jag tror nog att det bör kalkyleras med att sälja uppåt 250000 totalt inom en snar framtid om det överhuvudtaget ska finnas en möjlighet till lönsamhet. Det är en bit från förra årets under 100000 bil.

#8 • Uppdaterat: 2009-08-07 19:22
pg (ej verifierad)

Skyll inte på regeringen om det inte blir någon Saabaffär. Även o man kan tycka si eller så om denna regering, som är allt annat än arbetarvänligt, har de ändå fattat rätt beslut i det här än så länge.
regeringen har ju trots allt stått för lönegarantier för de ansställda under rekonstruktionen.

#9 • Uppdaterat: 2009-08-07 20:29
Mikael Lindberg (ej verifierad)

Tråkigt med all denna negativ respons som hela tiden försvårar för SAAB att lyckas genomföra den rekonstruktion som nu pågår. Att skilja SAAB från GM är naturligtvis en komplicerad affär att genomföra, med alla avtal som ska skrivas.
Regeringen gjorde redan från början en del klumpiga uttalanden som inte precis var till Saabs fördel, även om man gjorde helt rätt när man ställde finasiellt hårda krav på GM.
Även om en del problem verkar ha dykt upp nu inom Koenigsegggruppen som ska ta över SAAB, så behöver inte det mediala drevet genast publicera stora rubriker där man anklagar Koenigsegg för att vara en bluff som bara vill åt de statliga lånen för att kunna genomföra denna affär. Koenigsegg är väl inte så korkade att man ger sig in en sådan här stor affär, om man inte ser till att ha det långsiktigt finansiella muskler som Regeringen har krävt.
Jag hoppas innerligt att SAAB-affären med Koenigseggruppen lyckas, under förutsättning att man ger förhandlarna lite lugn och ro, utan att media hela tiden ska pressa ur ett uttalande som genast blir felciterat, på grund av att man inte tagit reda på hur det verkligen ligger till sanningsmässigt.

#a • Uppdaterat: 2009-08-07 20:58
bn (ej verifierad)

jag tycker att Hägglund går över gränsen för en chefsförhandlare. Utan någon som helst anledning så går han ut med ett sådant utalande. Vad är det han vill uppnå egentligen? Anledningen tilll möjligt avhopp var bland annat för mycket publicitet och så går han ut och göder pressen att spekulare mera. Förbluffande. Om han vill titta närmare på de som investerar så kan han göra det utan att skapa osekerhet utåt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.