Bild
Nästa artikel

Saab-affär i farozonen

NYA UPPGIFTER:

Koenigseggs köp av Saab är i farozonen. Nu kommer uppgifter om att några av de tilltänkta ägarna kan hoppa av - något som sätter frågetecken kring affärens framtid.

Det är Göteborgs-Posten som rapporterar om att några av Saabs tilltänkta ägare kan vara på väg att hoppa av. I en intervju med Jöran Hägglund, som är regeringens chefsförhandlare i frågan, framkommer det att Koenigsegg Group kan vara på väg att splittras.

På en fråga om den tilltänkta ägarstrukturen har klarnat svarar Jöran Hägglund:

- Vi har träffat dom. Vi håller på att försöka få en så bra bild som möjligt för att ... jag tror att det sker en del förändringar i gänget, säger statssekreterare Jöran Hägglund till GP.

Förändring håller på att ske

Jöran Hägglund arbetar nu för att bekräfta uppgifterna om att det kan ske förändringar inom Koenigsegg Group.

- Men det finns dom där som inte gillar att synas. De tycker uppenbarligen att det som skett hittills har varit för mycket. Så det håller på att ske någon förändring, säger Jöran Hägglund.

Koenigsegg Group har tidigare varit fåordiga kring vilka investerare som ingår i ägargruppen. Och i dagsläget är det oklart vilka och hur många investerare som kan vara på väg att hoppa av.

Uppgifter möts av tystnad

Koenigsegg Group har ännu inte kommenterat Göteborgs-Postens uppgifter. Saab kan varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

- Det där är inget jag har information om, säger Saabs informationschef Eric Geers till GP.  

Förhandlingarna mellan Koenigsegg Group och Saabs ägare General Motors ska enligt uppgift vara inne i ett intensivt skede. Återstår att se hur de nya uppgifterna påverkar affären.

DISKUTERA: Kommer Koenigsegg genomföra köpet? Eller är affären dödsdömd?
Taggar: Nyheter
Saab-affär i farozonen

Kommentarer

#1
Qvist
2009-08-07 13:53

Affären är dödsdömd från början. Även med annan köpare.

#1
Raphael
2009-08-07 14:00

Saab är dödsdömt. Att i en tid med finanskris och miljömedvetande satsa alla resurser på en gigantisk 5 meter lång lyxbil för över 350 000 kr - det är vansinne.
Och hur Saab kan tro att denna lyxbil kommer att rädda Saab, det är obegripligt. Saabs problem har alltid varit att deras visioner och önskedrömmar har legat långt från verkligheten.

#1
Anders
2009-08-07 14:39

Räkna med en siffra runt 270 000kr när 9-5 släpps inte 350 000kr.
Saab räknar med att sälja 50 000st 9-5 om året vilket inte alls är omöjligt om den står sig bra i tester krocktester osv.

#1
SONETT IV
2009-08-07 14:50

Koenigsegg ballar ur, sedan kommer något kinesiskt bolag att köpa upp resterna av vårt kära gamla varumärke...

#1
Knut
2009-08-07 15:05

Hela tiden kommer regeringen med negativ information och verkar göra allt för att jobba mot en positiv lösning för Saab. Att skänka tiotals miljarder till bankerna är tydligen inget problem men att stå som garant för ett lån från EIB till Saab verkar va helt omöjligt. Hjälp till istället så kanske affären kan avslutas snart och Saab kan få fokusera på produktion av bilar. Volvo kommer säljas till Kina inom kort. Skulle det inte vara kul om vi hade kvar nån svensk bilproduktion i det här landet!?

#1
Saabnisse
2009-08-07 15:46

Det här skrev jag under tråden om nya 9-5:
Jag har ju själv varit tveksam till Ägget och Fleksnes och det är det tydligen fler som är, eller är det kanske någon av de två som hoppar?
GM sitter ju i en obekväm sits här eftersom man behöver ha kvar en hyfsad ägarandel i Saab eftersom Saab enligt uppgift sitter på tekniken till Volt och Ampera.
Det här kan ju bli riktigt spännande :-)

#1
Fredrik
2009-08-07 17:27

Jag kan inte tänka mig att SAAB överlever på att sälja 50000 9-5 om året. Jag tror nog att det bör kalkyleras med att sälja uppåt 250000 totalt inom en snar framtid om det överhuvudtaget ska finnas en möjlighet till lönsamhet. Det är en bit från förra årets under 100000 bil.

#1
pg
2009-08-07 19:22

Skyll inte på regeringen om det inte blir någon Saabaffär. Även o man kan tycka si eller så om denna regering, som är allt annat än arbetarvänligt, har de ändå fattat rätt beslut i det här än så länge.
regeringen har ju trots allt stått för lönegarantier för de ansställda under rekonstruktionen.

#1
Mikael Lindberg
2009-08-07 20:29

Tråkigt med all denna negativ respons som hela tiden försvårar för SAAB att lyckas genomföra den rekonstruktion som nu pågår. Att skilja SAAB från GM är naturligtvis en komplicerad affär att genomföra, med alla avtal som ska skrivas.
Regeringen gjorde redan från början en del klumpiga uttalanden som inte precis var till Saabs fördel, även om man gjorde helt rätt när man ställde finasiellt hårda krav på GM.
Även om en del problem verkar ha dykt upp nu inom Koenigsegggruppen som ska ta över SAAB, så behöver inte det mediala drevet genast publicera stora rubriker där man anklagar Koenigsegg för att vara en bluff som bara vill åt de statliga lånen för att kunna genomföra denna affär. Koenigsegg är väl inte så korkade att man ger sig in en sådan här stor affär, om man inte ser till att ha det långsiktigt finansiella muskler som Regeringen har krävt.
Jag hoppas innerligt att SAAB-affären med Koenigseggruppen lyckas, under förutsättning att man ger förhandlarna lite lugn och ro, utan att media hela tiden ska pressa ur ett uttalande som genast blir felciterat, på grund av att man inte tagit reda på hur det verkligen ligger till sanningsmässigt.

#1
bn
2009-08-07 20:58

jag tycker att Hägglund går över gränsen för en chefsförhandlare. Utan någon som helst anledning så går han ut med ett sådant utalande. Vad är det han vill uppnå egentligen? Anledningen tilll möjligt avhopp var bland annat för mycket publicitet och så går han ut och göder pressen att spekulare mera. Förbluffande. Om han vill titta närmare på de som investerar så kan han göra det utan att skapa osekerhet utåt.

#1
Raphael
2009-08-07 22:42

Saab är inget lyxbilsmärke. Endast blåögda nationalister kan tro att utländska köpare är beredda att köpa en lyx-Saab istället för en Mercedes, BMW eller Jaguar. Saab har helt enkelt inte tillräcklig prestige. De som köper bilar i 5 meters klassen, köper ett namn, de köper prestige.
Om ingenjörerna bakom Saab 92 hade fått höra att Saab i framtiden skulle försöka konkurrera med Jaguar och Mercedes hade de skrattat på sig.
Projektet är dömt att misslyckas.
Marknaden för 5 meters bilar sjunker. Hur många Svenssons vill ha en 5 meters bil? Sverige är kombiland, inte ett land för långa, stora sedanbilar.
USA? Saab säljer knappt några bilar alls i USA längre. Amerikanarna har övergivit Saab och köpare av lyxbilar köper hellre Lexus. Mellanöstern? De länderna vill ha Mercedes och BMW. Tyskland? Att få tyskar köpa annat än Mercedes eller BMW... haha.
Britterna då? De har inte pengarna.
Det vore vansinnigt av svenska regeringen att stötta en lyxbilstillverkare. Svenska skattepengar ska inte gå till lyxbilar som svenskar inte har råd med.
Om svenska skattepengar ska gå till biltillverkning så ska det gå till bilar som svenskar har råd att köpa och bilar som fyller svenskens behov.
En fem meter lång lyxllimo är inte precis varje svensk barnfamiljs högsta dröm...
Saab är inte i kontakt med verkligheten.
Jag har ingen lust att betala för Saabs misslyckanden och fantasier. Lämna mina skattepengar ifred från Saab tack!
Det är Saabs tidigare ägare som ska stå för kalaset, det är de som är ansvariga.

#1
pg
2009-08-07 23:20

Javisst borde Saabledningen taggat ner sin prestigefyllda tillvaro. man borde tidigt ha sett om sitt hus likt Volvo Gjorde när de köpte in sig i Daf.Saab borde ha köpt in ett av småbilsmärkena, kanske till ex Skoda, som vid den tiden var en lika udda bil som Daf. Saab hade säkert bidragit till Skodas utveckling liksom Volvo gjorde med Daf.
Det här var bara ett exempel, för vad jag vet fördes inget annat på tal, ja kanske Lancia, men där satte ju Fiat käppar i hjulen.
Det finns flera exempel som gick i stöpet, Astra Corsa mm. Om det var GM, Saab eller kanske rent utav pressen som satte stopp för dessa planer.

#1
Roy
2009-08-08 00:59

Håller med Mikale Lindberg.
Förhandlingarna behöver få föras i lugn och ro.
Jöran borde knipa käft och uppträda som det proffs han borde vara.

Saabs sits är inte lovande, men det vore sorgligt om de inte äntligen fick chansen att visa vad de verkligen kan.

#1
Markus
2009-08-08 12:32

Håll truten Hägglund! Jöran Hägglund är ju så negativ om Saab att man måste börja undra vad han vinner på det.
Och att gå ut med den här typen av uttalanden nu är ju direkt korkat!
Intressant nog har automotorsport.se, som brukar vara minst lika snabba som den här sidan, inte tagit upp uttalandet.
Uttalandet är för övrigt väldigt vagt, det är svårt att säga något bestämt om det.

#1
Christofer L
2009-08-08 15:58

Håller med Mikael Lindberg m fl.
Heja SAAB och Koenigsegg!

#1
pg
2009-08-08 15:59

Jo visst borde en regeringstalesman vara tyst, men hur lätt är det när lokalpressens reportrar inte ger sig, med de svar de får under intervjun.
Man gräver och gräver vidare tills att man får ett personligt uttalande som röjer den tilltalades egen åsikt.
Visst kan det tyckas oproffsigt, men detta drabbar tyvärr alla, nästan alla i Hägglunds ställning.
Tydligen finns det tveksamheter kring affären, men hur stora och betydande de är vet ingen utomstående.
Lokalpressen i sin tur, är ju piskade att få fram uppgifter om Saab och bilindustrins framtid i västsverige.

#1
Krille
2009-08-08 20:05

Men Maud sa väl att detta var den bästa köparen och hon kan väl allt om bilar och bilproduktion.

#1
maud
2009-08-08 23:32

nu är det väl så att saab planerade och utvecklade nya 9-5 därför att att den var den äldsta modellen i saabs modellpogram.Alla journalister mm har ju tjatat om en ny 9-5 i ett antal år nu och när det kommer en ersättare så är alla emot .Själv åker jag hellre i en stor bil än en liten och med kommande hybrid teknik lär den nya bilen inte bli törstigare i alla fall.sen lär det väl ligga några mindre modeller i planeringen några år framåt i tiden men det är nog bara saabledningen som vet vad det blir för bilar förutom ny 9-3+9-4

#1
Red tag
2009-08-09 12:15

Koenigsegg...där ni är idag får ni inte rasera genom att blanda er med Saab.Märket skulle följa er som ett ankare efter båten och till slut fastnar ni och kommer inte loss. Att överhuvudtaget komma på tanken att köpa ett sånt looserföretag är för mig en gåta. Som sista spik i kistan tar dom fram en värsta plogbil på 5m och tror dom gjort något bra. Koenigsegg dont go there!! plss

#1
JJ
2009-08-09 13:56

Ja, övertagandet kommer fortskrida. Media spekulerar och förvrängen den knappa information som läcker ut från förhandlingarna så bortse helt ifrån detta. Vid ett så stor övertagande måste en ordentlig due diligence av målföretaget göras och det är självklart att de tilltänkta ägarna synar alla SAABs förehavanden i sömmarna - och använder ett mikroskop. Eftersom det finns flera investerare med i bilden är det också självklart att någon kommer att vara av avvikande mening. Hade investerarna varit tveksamma så hade de vänt i dörren för länge sedan, dvs när de första analyserna av SAAB gjordes. Jag tror knappast att investerare i av den kalibern skulle skjuta från höften.

#1
Saabnisse
2009-08-09 16:57

Har det någon gång offentliggjorts hur stor del av Saab upphandlingen gäller?
Hur stor del behåller GM?

#1
pg
2009-08-09 20:25

Intressant invändning Saabnisse. Det är så mycket konstigheter och spekulationer igång, så ingen vet vare sig ut eller in.
Att läget ur Europaperspektiv är allvarlig för Saab är ett faktum.
Opel är ju det andra märket som säljs, så det borde rimligen vara lika förutsättningar för dessa två/tre märken.
Men här kan man tydligt se skillnaden. I de flesta länder i europa har försäljningssiffrorna för Opel/vauxhall ökat med drygt 50% sedan fjolåret.
Saab backar förtfarande med minussiffror.
Därav är det inte hotet om försäljning av företagen som är det avgörande, utan tilltron till respektive märkes framtid, t.ex. ökar även volvo i ex Tyskland. 25% ca.
Skillnaden är att det är 2 "starka" företag som det handlar om hos Opel/Vauxhall, medan Saab hela tiden inte velat tala om vilka ev. köpare som finns.
Visst har just Königsegg kommit upp som köpare, för dryg 1 mån. sedan, men vilka som backar upp K. är fortfarande okänt för allmänheten.
Det är då inte att undra på att spekulationerna kommer i svaj.
Varför kan inte Königsegg presentera ett hållbart förslag till affär, när Opels d:o kommit med 2 förslag till uppgörelse? En öppnare hållning från Saab resp. K kanske skulle bidragit till mindre negativt spekulernade eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.