Bild
Nästa artikel

Reinfeldt nobbar Saab - skjuter inte till pengar

Nyheter

Budskapet går inte att missförstå: den svenska staten kommer inte att finansiera Koenigseggs köp av Saab. Detta slår statsminister Fredrik Reinfeldt fast efter att Koenigsegg vädjat om ett statligt lån.DISKUTERA: Gör den svenska regeringen rätt? Eller sviker regeringen den svenska bilindustrin?

- Jag är inte beredd att pantsätta Sverige och agera riskkapitalist åt välbeställda, säger Fredrik Reinfeldt i samband med en pressträff.

Under tisdagen blev det klart att Koenigsegg Group köper Saab av General Motors. Ett köpeavtal är påskrivet - men tre miljarder kronor saknas för att genomföra affären.

Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg har därför föreslagit att den svenska staten, GM och Koenigsegg Grupp ska dela på denna kostnad. Men det tänker den svenska statsministern inte gå med på.

- Jag noterar att man försöker ändra ordningen för hur företag ska tas om hand i Sverige. Först ska den som köper inte använda tillräckligt med egna pengar. Den riskkapital- och kreditmarknad som blir allt bättre ska heller inte ställa upp. Utan helt plötsligt ska den största riskkapitalisten bli staten, som med välfärdens pengar ska gå in och ta risker som ingen annan vill ta, säger Fredrik Reinfeldt.

Näringsminister Maud Olofsson har inte heller några tankar på att skjuta till statliga pengar.

- Vanligtvis har man tillräckligt mycket pengar när ett privat företag köper ett privat företag. Det fattas ju en del privat kapital och det är upp till ägarna att se till att få fram det, säger Maud Olofsson till TT.

Därmed ser det ut som om Koenigsegg Group får vända sig till andra investerare. En lösning som Christian von Koenigsegg ser som fullt möjlig.

- Ja, om vi måste ta in mer kapital och inte får lånen på marknaden, då måste vi också titta på riskkapitalsidan. Det kan innebära ytterligare ägare. Men det handlar inte om att vi går ur, utan om att vi tar in någon mer, säger Christian von Koenigsegg till GP.
Taggar: Nyheter
Reinfeldt nobbar Saab - skjuter inte till pengar

Kommentarer

#1
gmo
2009-08-20 13:31

Självklart ska inte staten gå in med sju miljarder (3 + 4 från EIB) när Koenigsegg gå in med 700 miljoner...
Det omvända proportionerna skulle kunna diskuteras.

#1
Calle
2009-08-20 13:41

Vill du som skattebetalare betala ca 7 000 000 000 (sju tusen miljoner) kronor till ett företag som inte visat lönsamhet på 20 år??
Nej tänkte väl det - finns oerhört mkt bättre saker som vi kan investera i än biltillverkning i det här landet. Reinfeldt har helt rätt - låt riskkapitalister och GM betala istället för att vi sv. medborgare får notan.

#1
Realist
2009-08-20 13:48

Vem kan sälja SAAB - bilar med vinst?
Affärsplanen föll väl på det tyvärr

#1
Tom
2009-08-20 13:48

Det är patetiskt att höra framför allt Maud Olofsson stå och kackla den ena dagen hit den andra dit. Hade det handlat om stöd till bönder hade det nog inte låtit så, men med henne vet man aldrig. Nästa dag kanske hon har helt diametralt motsatt uppfattning och märker eller vill inte ens märka det.
Nu har inte oväntat Reinfeldt bestämt att staten inte skall hjälpa arbetarna i Trollhättan och hos underleverantörerna. Det är viktigare att sänka skatterna för de välbärgade.
Sänka skatter har blivit ett trauma vilket dock inte gäller för pensionärer.
Har han någonsin funderat vad det innebär ekonomiskt för staten om SAAB:s arbetare blir arbetslösa.

#1
Calle
2009-08-20 13:53

Om SAAB's nuvarande och framtida biltillverkning vore en bra affär skulle nog 'kapitalet' stå i kö för att investera. Verkar dock inte så!! Ganska talande tycker jag. Nä det räcker nog med en personbilstillverkare i detta land Ford/Volvo. Ingen ny varvskris tack!

#1
JOM
2009-08-20 14:27

Återigen!
Svenska regeringen borde kolla omvärlden bättre.
Se på Tyskland och USA = Framsynta regeringar! Rejäl skrotningspremie för att få bort gamla miljöbovar till bilar.
Statliga stöd till bilindustrin = Fler och nya arbetstillfällen.
Svenska regeringen = 0:- (förhoppningsvis tar man sig en extra funderare nu när det är läge!)

#1
Owe
2009-08-20 14:56

Nej, självklart skall inte staten ta på sig risken, så länge inte riskkapitalisterna står i kö och vill va med. Hade det luktat affär, hade nog flera stått i kö och velat investera. Nu gör det inte det dessvärre. Sen kan de som gapar om att staten måste ta ansvar faktiskt ta och tänka till lite. Här gäller inte att bara se med vänstersyn. Här gäller det att se vilket realistisk chans SAAB har på marknaden. SAAB är säkert en bra bil, men då måste faktiskt världen få upp ögonen för detta inte bara här hemma i Svedala och i England. Hur har ni tänkt att detta skall gå till i en hast? Kan inte plötsligt SAAB börja sälja bilar med vinst i en hast, då finns det ingen återvändo. Alla borde ha förstått vi det här laget, att man inte gått med vinst på 20 år.

#1
Peter Granåsen
2009-08-20 14:57

Tycker att regeringen gör rätt. Det faktum att det saknas kapital kan väl egentligen bara tyda på att Köningsegg trots att man redan fått rabatt genom ackordsuppgörelsen betalat för mycket för Saab. Ett företag som bevisligen inte gått med vinst på x år torde i mina ögon betinga minus i anskaffningsvärde. Med det vill jag säga att allt mer än noll kronor är för mycket. Kanske hade en konkurs varit bättre, då hade priset kunnat bli lägre än vad det nu uppenbarligen blev.

#1
Krille
2009-08-20 15:01

En granne till mig jobbar på volvo och han berättade att regeringens ovilja att stödja Volvo och den Belgiska regeringens vilja att stödja Volvo har gjort att Volvo kommer att flytta verksamhet från Sverige till Belgien. Enl honom så är arbetet redan inlett och internt inom Volvo så planeras det för en neddragning inom Sverige. Här spelar alltså ett land ut ett annat med hjälp av pengar och andra fördelar. Om Sverige inte stödjer sin bilindustri så finns det andra som gör det så mitt råd till SAAB är: flytta verksamheten till ett land som vill ha den och betalar för att få den.

#1
Roy
2009-08-20 15:16

Var någonstans står, under dessa tider, kapitalet i kö för att investera överhuvudtaget?
Det är i tider som dessa som regeringar griper in. Om de känner ansvar. Naturligtvis måste en vettig riskbedömning också göras, men man får tänka i vida cirklar.
I min kommun slår sig den borgliga "Alliansen" på bröstet för att de sänkt skatten något. Jag har talat med flera människor - både höginkomsttagare och de som knappt har någon inkomst alls. (Ja, i detta land blir vi allt fler.) INGEN har tyckt att denna skattesänkning varit viktig, utan det hade varit bättre att satsa på skola och vård, där det verkligen finns brister.
Det ska bli intressant att se hur de styrande tänker denna gång...

#1
Rohnny
2009-08-20 15:17

Du har rätt Reinfeldt man kan ju inte driva ett företag med förlust,häller hur,det bättre att de kommer till nytta med våra skatte pengar så att det kan skapa andra jobb som är mera lönsamma ,det kärnar vi alla på och även alla arbetare på SAAB.Nej lägg våra skatte pengar på SAAB anställda och våra ungdomar så de får ett vettigare liv. och även andra samhällsnyttiga mål.

#1
HAx
2009-08-20 16:40

Bra beslut Reinfeldt.

#1
Arthur Dent
2009-08-20 16:53

Och ingen tror väl att KoenigsSAAB skulle nöja sig med 3 miljarder från staten? Nästa år skulle man komma och kräva 4 miljarder i förlustbidrag. Och året efter ytterligare 5 miljarder. Sedan skulle hela skiten gå i putten och då skulle vi dessutom bli skyldiga att betala tillbaka EIB-lånet på 4 miljarder som vi garanterat. Och dessutom få betala ut lönegarantier och arbetslöshetsersättningar till alla anställda som förlorar jobbet. Att gå in i Saab kostar inte 3 miljarder. Det kostar kanske 20-30 miljarder. Pengar som vi inte får ett skit för!

#1
jan
2009-08-20 17:33

klart man är villig att ställa upp som skattebetalare vara sig det gäller vård omsorgm,m och även inom industrin ,,somliga får det att låta som dom personligen får stå för hela notan.....Klart regeringen gör fel i ett vanligt perpektiv ,men det är en högerregering och då blir det så här.Självklart att man i samhället skall hjälpa varandra både som individ o företag ,,det fanns en gång ett förslag löntagarfonder som hade vart kanon i sådana här sitiationer men motsåndare vred till det att få folk att tro att vi var på väg in i ett stalinistiskt samhälle vilket det inte var bara en rättvis fördelning av våra naturrersuser..Detta kommer Saab att fixa dom kommer att lån från EIB i slutändan måste regeringen vika sig detta är bara ett politiskt spel som de tror att väljarna gillar.........

#1
Urban
2009-08-20 17:34

Jag tycker att regeringen håller en bra linje. Det är inte staten/vi skattebetalare som skall stå riskgarant. När ingen vill köpa bilarna nu. Hur ser det då ut imorgon. Om dom satsat elbilar eller motsvarande (Bränslecell) mm. Det som ligger i tiden och med mindre bilar som gemene man har råd till. Skulle det se lite annorlunda ut. Nu är det helt fel

#1
pg
2009-08-20 18:24

Det är viss skillnad mellan Tyskland och Opel kontra Saab och Sverige. Saab har ju gått med ständig förlust de senaste 20 åren.
Opel har några få förlustår, som mer än väl täcks av år med rätt stora vinster. Dessutom har man flera attraktiva mindre bilar som Corsa och Astra. Det är ju i det segmentet det stora antalet köpare finns.
Opel är ett företag som gått m ed vinst under rekonstruktionstiden, ökat sin marknadsandel, mm.
Inte är det då att undra på att Merkel är villig att ge Opel och tyska billindustrin pengar.

#1
Saabnisse
2009-08-20 19:28

Än en gång, det finns ingen utomstående som vet hur Saab gått ekonomiskt.
Vinst eller förlust?
Bolag som GM flyttar givetvis vinsten till det land som det passar dem!
Detta gäller Saab och naturligtvis även Opel.
Just idag gick ju Saabs konkursskydd ut och det kanske inte vore så dumt om företaget sattes i konkurs för att kunna starta på nytt med friska förutsättningar och denna gång utan amerikanska bromsklossar.
Men det krävs friskt kapital och ett nära samarbete med någon annan lämplig biltillverkare och då menar jag inte tillverkare av leksaksbilar.
Det kommer att bli tufft, men omöjligt är det inte.
Alternativet, en total nedläggning blir oerhört dyrt för skattebetalarna, här räcker det inte med de få miljarder Koeniggsegg vill ha, det blir säkert tio gånger mer.
Men jag har aldrig trott på Koenigsegg i det här fallet.
Jag önskar att någon kunde få mig att inse att jag har fel.

#1
Ingo
2009-08-20 19:47

Regeringen gör helt rätt,om nu stora fackförbund med LO och socialdemokraterna tror på Saabs framtid så ska det börsnoteras och de använder sina pengar till att bli aktieägare i "Saab automobil". Det gäller inte bara att köpa loss Saab.man måste vara beredd på att sattsa 10 miljarder på forskning och utveckling ty bilen ligger 5 år efter vår tids efterfrågan.

#1
Håsa
2009-08-20 20:41

Vilket blir billigast? Smälla igen verksamheten med arbetslöshet och social utslagning som följd plus värdeförluster på anläggningarna.Alternativt hosta upp slantarna. Vi får betala i vilket fall som helst.

#1
Qvist
2009-08-20 23:43

REGERINGEN GÖR RÄTT!!

#1
Arthur Dent
2009-08-20 23:47

Ja, fast vad är det som säger att det räcker med att betala 3 miljarder i år? Ger vi stålarna nu kommer KoenigsSAAB att säga: nå, nu har ni redan satsat 3 miljarder. Då är det lika bra ni satsar 3 till! Å sen är det igång. Om dom verkligen ville driva SAAB som ett bolag borde dom sätta det på börsen och på så sätt få in pengarna. Men Koenigsegg vill inte släppa kontrollen. Jag tror det är för att dom egentligen bara är ute efter att blåsa staten på så mycket pengar som möjligt!

#1
Erling Strand
2009-08-21 00:13

Men när det gäller att "Rädda" Bankerna finns det Pengar väl ?
Banker som inte skapar ett enda jobb mer för pengarna eller hur?
Det behövs ju bara ett visst antal banker för att klara av den befolkning vi är.
Sen är det ju även så att det mesta sköts med datorer numera.
Dessutom har dom mage att betala svinaktiga bonusar!
Sen är dom i Baltikum och djävlas med dom!
Om det blir så att SAAB läggs ner sså kommer det att betyda kanske så många som 20000 jobb som försvinner 1. dom på SAAB 2. dom som jobbar hos underleverantörer 3. Dom som säljer och producerar varor som kunde blivit köpta av folk som har JOBB!!
Nu får väl VI (Staten kommunerna mfl. försörja dom istället Hur billigt bli det ??????

#1
pg
2009-08-21 00:16

Magkänslan säger att det är något skumt det här.
Varför kommer det inga aktier eller aktiebolagsbildande? Är vi kanske för otåliga?
Man kanske ska lugna ner sig lite, men kvar står det faktum, att när ex en golfklubb ska göra miljoninvesteringar i nya banor, klubbar etc. går man ut och erbjuder tilltänkta medlemmar aktieinnehav. Så fungerar det ju i de flesta brancher. Men tydligen inte ännu här. Vad beror detta på?

#1
Krister
2009-08-21 00:36

Det finns vissa här som anser att staten skall gå in med en massa pengar för att inga skall bli arbetslösa.
Vad är nästa, Ericsson? Inga företag får gå i KK?
Alla kan starta ett företag, driva det dåligt och sedan begära pengar av staten?
Låt marknaden ha sin gång, vill ingen investera i SAAB så låt det gå i graven.
Om nu Sossarna och LO tycker att SAAB skall ha 7miljarder av skattepengarna (år 1), varför tar de då inte och satsar sina egna pengar? Löntagarfonder!
Såg på listan över "drabbade" underleverantörer att Haldex fanns med, hur mycket har de hunnit leverera till SAAB och står detta företag och faller med SAAB? tror inte det.

#1
Erling Strand
2009-08-21 00:51

Svar till Krister.
Löntagarfonder var ursprungligen ett förslag från LO som syftade till att öka fackförbundens inflytande över det privata näringslivet.Dom finns INTE!!
Istället användes (1992) pengarna till att förstärka pensionssystemet och 10 miljarder delades ut till tre forskningsstiftelser för att främja forskning

#1
Arthur Dent
2009-08-21 01:01

Jodå, vi minns Sovjetfonderna... Och Kjell Olof Feldts lilla ramsa som han författade på en liten lapp under slutdebatten när han inte visste att Expressen låt med teleglugg och plåtade vad han skrev:
"Löntagarfonder är ett jävla skit - och nu har vi baxat dom ända hit!"

#1
Daemonmonkey
2009-08-21 01:27

Jag fattar inte varför vänsteranhägnare är så ivriga att ge bort skattebetalarnas pengar till GM?
Regeringen gör rätt!

#1
Daemonmonkey
2009-08-21 01:31

@ Erling Strand
Bankerna MÅSTE man rädda. Det handlar om dina och mina pengar, och samtliga företags pengar, såväl privata som statliga.
Skulle man inte stödja bankerna och dessa går i konkurs så kan Sverige gå i konkurs, senska kronan vara värt mindre än papperet den är tryckt på, samtliga företag gå i konkurs, samtliga arbetare bli arbetslösa, svält etc.
Försök tänka lite innan du kommer med sådana kommentarer!

#1
sven
2009-08-21 09:50

Pengar finns när det gäller avdrag för hushåll tjänster samt, ROT avdrag för de som äger sina bostad och har det bäst i Sverige men inte när upp till 20 000 arbetstillfällen ska räddas. Jag har fått en fastighetsskatt reduktion +50 000 kr per år och har gjort mycket roligt för de pengarna men det är inte direkt så att jag behöver de, sedan blir det ca 80 000 kr i ROT avdrag...Kostnaden för 20 000 arbetslösa är ca minst 7 000 000 000 per år och sedan att det inte finns någon bra framtid för Sverige...

#1
Krister
2009-08-21 10:18

Var fanns statens pengar 1990 då vi hade en byggkris i detta land.
Orter med 25-30% arbetslöshet.
I dag tillhör företagsnamn som Andrens Trähus, Borohus och Begushus historien.
Skulle Facit också ha räddats? Marknadsledare på mekaniska räknemaskiner.
....
Och var har ni fått 20000 jobb från?
Som jag sa, Haldex är ett företag som står på listan, det finns säkert fler som levererar till SAAB, men har huvudförsäljningen hos andra kunder.
...
Och i hur många år skall staten pumpa in med pengar?

#1
Lars
2009-08-21 13:02

Helt korrekt att INTE släppa till miljarder till ett totalt hopplöst
projekt. Koenigsegg är ute efter statliga miljarderna och när de är slut kommer allt att bara läggas ned ändå. Oseriös känsla i köparnas upplägg, de saknar totalt sett för många egna miljarder för att kunna dra runt verksamheten.
Dessutom är varumärket SAAB ett internationellt sett osäljbara fordon, kalkonbilar, kvalitetsbefriade och helt utan
framtid. Ska staten gå in med miljarder ska det vara på omskolningsprogram eller annan framtidorienterad verksamhet för de som blir arbetslösa, men aldrig i en produktion av bilar med ett märke som är osäljbart utanför Sveriges gränser.
Grattis Reinfelt för dina kloka insikter och beslut!!!!

#1
KN
2009-08-21 13:26

Regeringen måste tänka om.
Alla ni som håller med Reinfeldt måste skilja på investerare och regeringen.
Investerare kanske inte vågar lägga pengar i SAAB men de bryr sig heller inte om svenska arbetstillfällen vilket regeringen verkligen borde göra.
SAAB skapar jobb åt många underleverantörer som i sin tur skapar jobb åt egna underleverantörer osv. Alla dessa företag betalar skatt som går tillbaka till samhället.
Regeringen måste tänka lite längre än om SAAB går med vinst eller ej.

#1
Arthur Dent
2009-08-21 14:20

Så vad du säger, KN, är att staten ska fortsätta att pumpa miljarder år efter år in i Saab? Som ett statligt ägande med det lilla undantaget att staten inte äger Koenigssaab. Det är några enstaka miljonärer som kammar hem den eventuella vinsten men svenska folket som får betala eventuella förluster. Ser ni inte hur dumt det är?

#1
KN
2009-08-21 14:52

Arthur Dent, om ägare i SAAB kammar hem en eventuell vinst så är det ju bara bra. Mer skattepengar till staten och lön till svenska arbetare.

#1
pg
2009-08-21 14:57

Ja kn är verkligen ute och cyklar. Saab har inte så många underleverantörer i Sverige. Absolut inte så många som man förleds att tro på grund av LO pamparnas och oppositionens utspel. Dessutom är det så, att de flesta av Saabs svenska underleventörer EXPORTERAR även till andra bilfabrikat.
Saab har aldrig varit någon säljsucce utomlands, utom i England, där märket en gång gjorde framsteg, främst på grund av Triumphmotorn, och sedermera Turbo, som Saab var tämligen ensam om.
Numera har alla fabrikat turbomatade bensinmotorer, så den vägen finns inte till framgång.
Säkerheten är även den passé. Många fabrikat är nu lika säkra,(men inte bättre heller)Därför är inte heller säkerheten ett säljargument i samma grad som tidigare.
Bilstorleken. Även där ar Saab passé. De attraktivaste familjebilarna idag finns i Polo/corsa och Golf Astra klassen. Det är i denna storleksklass de flesta bilarna i Europa säljs.
Hur många ytterligare miljarder måste till för att utveckla en attraktiv bil i den storleksklassen?

#1
KN
2009-08-21 15:03

Javisst PG, lägg ner SAAB så lär vi skattebetalare få höjd skatt inom kort.

#1
pg
2009-08-21 17:13

Inte sjutton spelar några tusentals arbetare mer eller mindre någon roll skattemässigt. Inte har vi väl ännu fått höjda skatter ännu. Sverige har ju förlorat långt fler arbetstillfällen hittills under lågkonjunkturen än vad det här är frågan om.
Gå gärna tillbaka i historien och titta på vad som hände under varvskrisen. Då var det minst lika många arbetstillfällen som gick förlorade.

#1
Arthur Dent
2009-08-21 17:32

Saab har strax över 4000 anställda i Trollhättan. Det blir naturligtvis besvärligt för dom men de flesta av dom kommer snart att hitta ett nytt jobb. Ericsson varslade 4 000 personer när dom outsourcade sin IT-avdelning till HP....

#1
Peter i Sydney
2009-08-22 05:17

Jag tror att det är helt dödfött för regeringen att satsa pengar i Saab. För att överleva måste Saab förmodligen tredubla sin försäljning. Dessutom kan Saab aldrig kunna konkurrera med de stora biltillverkarna. Det går inte att tjäna pengar på små billiga bilar. Man måste satsa på dyra bilar i BMW och Mercedes klass där det går att tjäna ordentligt med pengar. Man måste helt satsa på export till de stora marknaderna i världen. Om få svenskar har råd att köpa en Saab är helt ok. Men med Saabs totala brist på image så tror jag det skulle ta många år och då har regringens pengar tagit slut för länge sedan.

#1
Saabnisse
2009-08-22 11:26

Det är ju riktigt att Saab inte kommer att kunna tjäna några pengar på att ge sig in i ett getingbo och tillverka småbilar.
Det kanske skulle kunna gå om man slog sig ihop med någon som redan gör bra modeller och "Saabifierar" dem.
Jag trodde att det var detta man skulleels modeller under tiden det samarbetet pågick, men nu är man ju fri att samarbeta med vem som helst och det måste man göra om man ska klara sig.
Men först måste man ut med nya 9-5 och bevisa att det är en sjujäkla bra bil som väl kan konkurrera med de andra i klassen.

#1
Saabnisse
2009-08-22 11:29

Det ramlade bort lite av någon anledning:
....Jag trodde det var detta man skulle göra med Opels modeller så länge samarbetet pågick...

#1
martini
2009-08-22 12:38

Sluta gnäll, hjälp Saab istället.
Saab är en kanonbil tycker jag!
Vi är många som vill ha Saab kvar!!!

#1
pg
2009-08-22 16:59

Visst har jag förståelse för alla de som gillar Saab.
Men nya 9-5 an är för stor och dyr, i vart fall för mej. Jag trodde tilll en början att bilen skulle vara identisk med Insignian av reg.uppgifterna att döma. Men den här bilen är betydligt större, men med samma plattform och infästningspunkter för fram och bakhjulsinfästningar.
Kanske den generarar de pengar som krävs för att utveckla en bil i "allemansklassen" men fram tills dess får nog Saabägaren finna sig i att byta till Opel om denne nu nödvändigtvis måste byta.
Opel har ju identiskt lika drivlinor, utvecklade i samarbete med Saab.
Sen ska vi inte glömma Saabhandlarna. Även de behöver sälja bilar för att överleva. Att de överlever är ett måste om Saab och Opelkunderna ska få bra servise eller service överhuvudtaget. Som det ser ut nu, går många av GM s återförsäljare i konkurs, eller lever under konkurshot.
Så Saabägarna är beroende av Opelägare och vice versa, åtminstone i Sverige.

#1
Trex
2009-08-22 19:47

Det här påminner mig om papegojan i djuraffären med monty python...SAAB..u died long ago. Och ni som inte fattar detta..se på sketchen...så kanske ni kommer att fatta till slut.
T-rex

#1
Saabnisse
2009-08-22 20:03

PG
Jag tror inte att Saab tagit fram den här 9-5an för svenska kunder.
Man ska ju komma ihåg att när den här bilen projekterades var ju fortfarande Saab under GMs styre och de ville ha en bil som tillsammans med Buick kunde slå på den amerikanska marknaden.
Nu finns det ju de som tror att amerikanerna vill ha mindre bilar, att fjuttbilar gäller även där, men så är det inte.
Nu har trenden vänt igen och man köper större bilar.
När bensinen kostar fem kronor litern kan man kosta på sig att åka bekvämt och man anser inte den här bilen vara särskilt stor.
Ska Saab dessutom kunna profilera sig måste det till något alldeles extra och nu är det upp till dem att bevisa att de lyckats.

#1
Peter i Sydney
2009-08-23 10:39

Jag tycker fortfarande att nya 9-5 är helt rätt bil för Saab. Problemet ligger helt på marknadsföringssidan. Här i Australien där det säljs tre gånger så många nya bilar som i Sverige har Saab inte något dåligt rykte. Saab har faktiskt inte något som hellst rykte överhuvud taget. Jag vet faktiskt inte vad som är värst! Både Mercedes och BMW gör strålande affärer här och det såldes faktiskt 50 fler Porschar här än i England med dubbla befolkningen.

#1
pg
2009-08-23 13:14

Att ta igen de marknadsandelar som förlorats utomlands, blir en svår nöt att knäcka. Men visst kan det lyckas om nu inte bilen drabbas av problem redan från början. Om den hade presenterats när företaget fortfarande fanns inom GM, och GM powertrain levererade direkt till Saab, var en trygghet, men i och med att Saab skiljs från GM, kommer nya underleverantörer att på sikt ta över. Det kan med andra ord bli ett kvalitetsglapp under en övergångsperiod, eftersom hela Saabkocernen kommer att omstruktureras.
Då ser det betydligt tryggare ut med Opels ägarbyte, åtminstone än så länge. I dagsläget vet man ju inte om Magna vill profilera sina egna produkter. Men Opel har ju fortfarande GM powertrain Europe, i vart fall aktiemajoriteten, som återfinns hos återförsäljarorganisationen. Det är lite svårt att översätta tyskan, men det är ungefär detta man får uppgifter om i Tysk press som översatts till engelska.

#1
Nissen
2009-08-23 22:51

Man kan inte hålla ett företag under armarna
som år efter år går med förlust.
Reinfeldt gör helt rätt .

#1
Jan Eliasson
2009-08-24 12:22

Det är för enkelt att bara säga SAAB, inte lönsamt. GM, har ett stort ansvar, som inte brytt sig om att satsa på modellutveckling. Det finns, också många företag, och anställda, som är beroende av att SAAB, finns. Satsa på SAAB, det tjänar hela, Sverige på.

#1
pg
2009-08-24 16:58

GM har visst bidragit till modellutveckling, kom inte o säg något annat. Se bara på denna nya modellen av 9-5 an. Visserligen är den ännu ej helt färdig, men man har redan ändrat i detaljer som instrumentplacering mm. Sen återstår det att se om de nya ägarna har tillräckligt med kapital.
Att Saab minskar på samtliga marknader utomlands kan man inte skylla GM för. Men kanske kan man skylla på Saabhandlarna utomlands. Man ville ju inte finnas i samma bilhallar som de övriga inom GM. Detta på grund av att man ansåg sig utkonkurrerade av de inhemska märkena. När väl utflyttningen skett till egna lokaler, kom nedgången i försäljningsstatistiken som ett brev på posten. Man föll så att säga på eget grepp.
Från Saabhåll har man hela tiden förnekat samarbetet med Opel, man har dessutom verkat för att misskreditera Opel. Detta samtidigt som teknikerna os Opel och Saab jobbat tillsammans inom GM powertrain med just produktutveckling.
Är det inte dags att inse, att Opel är ett märke att räkna med, även för tidigare Saabägare, den nya blir allt för dyr för gemene man, och dessutom oförsvarbart stor.
Jag tror dock ändå att Saab kan resa sig som fågel fenix ur askan med nya 9-5 an. Då som tjänstebil eller taxi och kanske för ett fåtal mer bemedlade privatkunder.

#1
Qvist
2009-08-25 15:33

Regeringen gör helt rätt!

#1
Saabnisse
2009-08-29 11:59

Kolla den här artikeln:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article621506.ece
Det visar ju att affären mellan Ägget & Co och GM är långt ifrån klar om den överhuvudtaget någonsin blir det.
GM har alldeles för mycket teknik låst i Saab, teknik som man inte vill missta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.