Bild
Nästa artikel

Gasdriven Saab

Nyheter
Bilen är utvecklad av ANA Trollhättan i samarbete med bland andra GM Powertrain, AVL och BRC.

Saab Automobil är inte själva direkt inbladade i projektet. Prototypens efterkonvertering har istället utförts av ANA Trollhättan som bland annat också bygger polisbilar på Saab bas.

Gas, etanol eller bensin
Saab 9-3 i gasutförande går att köra på gas, etanol eller bensin. Därmed får kunden maximal frihet att välja bränsle utifrån tillgång och pris.

Närmare data är ännu inte kända och det finns heller inget beslut om att börja producera bilen.

Säljs - om efterfrågan blir stor
- Om intresset och efterfrågan visar sig bli stort, kommer vi att marknadsföra och sälja bilen, säger Joachim Lind, VD på ANA Trollhättan AB.

Detta är inte den första trebränsle-bilen på marknaden. Redan utför Stadspartner i Linköping gaskonvertering av de etanoldrivna Volvomodellerna C30 1,8F, V70 2,0F och V70 2,5 FT.

Diskutera: Gasdriven Saab, äntligen?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Saabnisse
2009-10-26 10:59

Det är naturligvis suveränt att det äntligen kommer en gasdriven Saab.
Vi får hoppas att den kommer i produktion men tyvärr blir efterkonvertering till gas väldigt dyrt om inte tillverkaren är med och sponsrar från början och där kanske det inte direkt är läge för Saab just nu.

#1
Vroom!
2009-10-26 11:02

Varför en bild på 9-5 i denna artikel?

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2009-10-26 11:34

Åtgärdat.

#1
Erik F
2009-10-26 20:56

Med tanke på den orderboom VW fått på nya gas-Passaten så är detta en vinnande kort som Saab borde beslutat om att satsa på för länge sedan. Det finns bara en bra familjepersonbil som är i gasutförande i original och det är Passat. Ge VW lite konkurrens!

#1
mauritz danielsson
2009-10-26 21:16

blanda å ge,, gas, E85,el, bensin,hybrider av alla sorter, men överst på önskelistan är vätgas, ja vet,,, det är långt kvar till vätgasdrift,, önsketänkande wrn 968

#1
Per_K
2009-10-26 21:32

Hoppas verkligen att de sätter igång produktionen av denna bil. Då kan det ju bli fråga om en Saab vid nästa bilbyte!

#1
BLYFOT
2009-10-26 21:50

VROOM, ser du inte skillnad på en 9-5 och en 9-3? Det är en 9-3SC AERO på bilden!

#1
Emme
2009-10-27 13:09

Blyfot, kanske är du som är blind?
Innan var den det en bild på en Saab 9-5 varpå Fredrik Diits ändrade. Kanske läsa alla kommentarer?

#1
Q
2009-10-28 19:14

Saab goes gas!! :) Hoppas hoppas de inleder ett samarbete med ANA nu när de äntligen snart inte längre tuktas o kvävs av GM längre!! Överlever SAAB så är det ingen tvekan om att de har en evigt trogen kund här!! Helst en gascab!! har haft Hondor toyotas, bmw:s oplar golfar fordar. men inga av dom har ens kommit i närheten av min nuvarande cabbe som just idag gick i vinteride!! Nya 9-5:an som gasbil!! MUMS!!

#1
pg
2009-10-28 21:56

Men Q, än så länge delar Saab teknik med Opel, och kommer alltså att få exakt samma motor som Opel har idag. GM powertrain levererar fortfarande motorerna under en övergångstid. Under denna tid är motorerna patentskyddade.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.