Bild
Nästa artikel
NY STATISTIK:

Få bilar konverteras

Publicerad 29 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Det talades om en halv miljon konverteringar. Men sedan miljökonvertering blev tillåtet har endast 64 bilar byggts om till etanoldrift.
Varför så få? Kommentera!
I maj 2008 publicerade Vestmanlands läns tidning en debattartikel skriven av Gröna Bilisters informationschef Mattias Goldmann.

- Om 500 000 befintliga bensinbilar byggs om till etanoldrift blir den samlade klimatnyttan 750 000 ton, vilket motsvarar 20 procent av Sveriges klimatmål till år 2010, skrev han.

Ny lag
Texten publicerades med anledning av att en ny lag skulle träda i kraft under sommaren. Lagen gjorde det möjligt att konvertera bensin- och dieseldrivna bilar till etanoldrift. Genom att anlita en certifierad konverteringsfirma skulle svenska bilister bli gröna bilister.

- Hittills har miljödebatten stirrat sig blint på sju procent av problemet - den årliga nybilsförsäljningen, fortsätter Mattias Goldmann i debattartikeln. Att ta tag i de drygt fyra miljoner bilar som redan finns på vägarna är en minst lika viktig uppgift.

Men det var då det, verkligheten blev en annan.

Fiaskoartade siffror
Nu i juni 2009, snart ett år efter lagändringen, har 64 bilar byggts om till etanoldrift enligt Transportstyrelsens register. Hur många bilar som ändats för att gå på gas eller el finns inga uppgifter på, men TT rapporterar i dag att det rör sig om "mycket få bilar".

Socialdemokraten Anders Ygeman är ordförande i miljö- och jordbruksutskottet och har låtit riksdagens utredningstjänst kartlägga efterkonverteringen.

- Det visar att det behövs en premie för konvertering. Regerings lagändring har varit helt verkningslös, inte ens en promille av bilparken har efterkonverterats till förnyelsebara drivmedel, säger Anders Ygeman till TT.

Dyr konverteringskostnad
Att bygga om sin bil till etanoldrift hos en certifierade konverteringsfirma kostar någonstans mellan 10 000 och 15 000. Och att bygga om till biogas kostar över 30 000. När det dessutom inte varit billigare att köra på etanol har svenska bilister valt bort konverteringsalternativet.

I propositionen som låg till grund för den nya lagen bedömdes antalet konverterade bilar högst uppgå till någon procentandel av den totala miljöbilsförsäljningen. Men resultatet efter ett år uppnår inte ens dessa låga ambitioner.

- Det är principiellt fel att något som är bra för miljön är olagligt och det är huvudskälet till lagändringen. Många vill ha möjlighet att konvertera sin bil, sade miljöminister Andreas Carlgren i samband med lagändringen.

Skulle du kunna tänka dig konvertera din bil? Om inte, varför? Kommentera!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2009-06-29 13:02
Erik F (ej verifierad)

Utan att ha läst artikeln kan jag säga att det är för dyrt, för krångligt (man ska ta sig till Linköping eller annan konverterare) och den ekonomiska vinsten är för liten. Så enkelt är det. Svenska folket tänker med plånboken, men mest på kort sikt. Om det tar tid innan det lönar sig så är det inte intressant.

#2 • 2009-06-29 14:34
Globetrotter (ej verifierad)

Men herregud, varför i hela världen skulle man vilja byta till ett bränsle som uppenbarligen inte är så mycket bättre än bensin...
"Alla" är överens om att etanolen är en återvändsgränd. Det finns INGEN SOM HELST anledning att förstöra sin bil med en etanolkonvertering.
För de 20000 kronorna kan man faktiskt lägga en kontantinsats på en inte helt oäven bil med en "riktig" etanolmotor istället.
Goldmann är en hycklare av mått och vill bara göra propaganda för sina egna affärer. Han tjänar ju pengar på etanolen...

#3 • 2009-06-29 14:42
Anders Ekengren (ej verifierad)

Jag skulle kunna tänka mig att konvertera till metanol, som är ett mer effektivt miljöbränsle.
Det kan framställas ur skogsråvara, som vi har i vårt närområde. Se www.värmlandmetanol.

#4 • 2009-06-29 15:48
Rolf Wedberg (ej verifierad)

Det är dåligt ekonomiskt lönsamt att kovertera till etanol. Dessutom går en del bensinbilar på E85 i alla fall. Man kan blandtanka. Själv kör jag en gammal bensinbil på E85. Har bilprovat den med E85.
Avgasvärdena var godkända. Bara man inte frågor om man får så går det bra.

#5 • 2009-06-29 16:03
Christer E (ej verifierad)

E85.. ! Aldrig i livet. Jag hde en SAAB Biopower i 3 år. Körde 18000 mil på 3 år och tankade i 2,5 år alltid med E85. Det blev mycket dyrt med dyrt bränsle, skyhög förbrukning (aldrig under 1.3/mil) och täta serviceintervaller. Efter 2,5 år gick bilen dåligt och då kom det fram att jag skulle tankat var 3:e tank bensin annars så dekar motorn igen. Så de sista 6 månaderna tankade jag bara 98 oktan för att SAAB-skrället skulle starta över huvud taget.
Åkte man sedan utanför Sverige så skrattade de åt mej då jag ville ha E85. Nu kör jag SKODA SUPERB med 170 hk Diesel (Com on Rail-motor)och AUTOMAT. Snittet efter 2500 mil ligger på 0,66 l/mil.
Är det någon som vågar gissa vilken bil som är bäst för miljön ? ;-)

#6 • 2009-06-29 17:14
Anders (ej verifierad)

Ingen vill konvertera...förvånad jag blir! Snordyrt! Dyra serviceksotnader! Tveksam miljönytta sett till helhetsbilden! Hög förbrukning! Satsa på diesel istället....det bästa för mijlön utan tvekan. Kör en Focus miljödiesel med snittförbrukning 0,49, landsväg 0.38. Bästa köp jag gjort hitills! Mer än halverat min kostnader för bränsle, etc.

#7 • 2009-06-29 17:26
Lasse J (ej verifierad)

Nu börjar skitsnacket om etanolen igen.
Att det finns så många förståsigpåare!!!
SAABs motortekniker klassar etanolen som ett utmärkt bränsle.
Okomplicerat uppbyggt, förbränner sotfritt(inga partiklar)vid lägre temperatur(mindre värmeförluster) och bidrar till en viss ökning av motorns verkningsgrad.
Mitt råd. BLANDTANKA!!

#8 • 2009-06-29 18:37
Roger (ej verifierad)

Inte alls konstigt att folk inte konverterar! Titta bara på hur många bilister som köpt etanolbilar.bara för att sedan tanka på bensin så fort etanolpriset skjuter i höjden!!10.000 kr var moroten-sen får ekonomin styra,och den väger ju trots allt tyngre än miljösamvetet för de allra flesta..Nej i dagsläget är efterkonvertering helt ointressant,då det faller just på den ekonomiska biten!Högt pris,tätare service osv..Miljösamvetet får helt enkelt "stryka på foten".

#9 • 2009-06-29 18:38
Emme (ej verifierad)

Ja Etanolen är och förblir en återvändsgränd. All denna forskning och anpassning har väl förbrukat mycket koldioxid (Ett sök på google spyr ut koldioxid).
I slutändan , när denna "gränd" är över om flertalet år har vi kommit underfund med att etanolen har bidragit till mer koldioxid utsläpp totalt sett.

#a • 2009-06-29 18:42
Alf N (ej verifierad)

Om det stämmer att bara 64 har konverterat sina bilar så känner jag runt tre av dem. Jag är övertygad om att "mörkertalet" är mycket större.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.