Bild
Nästa artikel

Få bilar konverteras

NY STATISTIK:

Det talades om en halv miljon konverteringar. Men sedan miljökonvertering blev tillåtet har endast 64 bilar byggts om till etanoldrift.Varför så få? Kommentera!

I maj 2008 publicerade Vestmanlands läns tidning en debattartikel skriven av Gröna Bilisters informationschef Mattias Goldmann.

- Om 500 000 befintliga bensinbilar byggs om till etanoldrift blir den samlade klimatnyttan 750 000 ton, vilket motsvarar 20 procent av Sveriges klimatmål till år 2010, skrev han.

Ny lag
Texten publicerades med anledning av att en ny lag skulle träda i kraft under sommaren. Lagen gjorde det möjligt att konvertera bensin- och dieseldrivna bilar till etanoldrift. Genom att anlita en certifierad konverteringsfirma skulle svenska bilister bli gröna bilister.

- Hittills har miljödebatten stirrat sig blint på sju procent av problemet - den årliga nybilsförsäljningen, fortsätter Mattias Goldmann i debattartikeln. Att ta tag i de drygt fyra miljoner bilar som redan finns på vägarna är en minst lika viktig uppgift.

Men det var då det, verkligheten blev en annan.

Fiaskoartade siffror
Nu i juni 2009, snart ett år efter lagändringen, har 64 bilar byggts om till etanoldrift enligt Transportstyrelsens register. Hur många bilar som ändats för att gå på gas eller el finns inga uppgifter på, men TT rapporterar i dag att det rör sig om "mycket få bilar".

Socialdemokraten Anders Ygeman är ordförande i miljö- och jordbruksutskottet och har låtit riksdagens utredningstjänst kartlägga efterkonverteringen.

- Det visar att det behövs en premie för konvertering. Regerings lagändring har varit helt verkningslös, inte ens en promille av bilparken har efterkonverterats till förnyelsebara drivmedel, säger Anders Ygeman till TT.


Dyr konverteringskostnad
Att bygga om sin bil till etanoldrift hos en certifierade konverteringsfirma kostar någonstans mellan 10 000 och 15 000. Och att bygga om till biogas kostar över 30 000. När det dessutom inte varit billigare att köra på etanol har svenska bilister valt bort konverteringsalternativet.

I propositionen som låg till grund för den nya lagen bedömdes antalet konverterade bilar högst uppgå till någon procentandel av den totala miljöbilsförsäljningen. Men resultatet efter ett år uppnår inte ens dessa låga ambitioner.

- Det är principiellt fel att något som är bra för miljön är olagligt och det är huvudskälet till lagändringen. Många vill ha möjlighet att konvertera sin bil, sade miljöminister Andreas Carlgren i samband med lagändringen.

Skulle du kunna tänka dig konvertera din bil? Om inte, varför? Kommentera!
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Erik F
2009-06-29 13:02

Utan att ha läst artikeln kan jag säga att det är för dyrt, för krångligt (man ska ta sig till Linköping eller annan konverterare) och den ekonomiska vinsten är för liten. Så enkelt är det. Svenska folket tänker med plånboken, men mest på kort sikt. Om det tar tid innan det lönar sig så är det inte intressant.

#1
Globetrotter
2009-06-29 14:34

Men herregud, varför i hela världen skulle man vilja byta till ett bränsle som uppenbarligen inte är så mycket bättre än bensin...
"Alla" är överens om att etanolen är en återvändsgränd. Det finns INGEN SOM HELST anledning att förstöra sin bil med en etanolkonvertering.
För de 20000 kronorna kan man faktiskt lägga en kontantinsats på en inte helt oäven bil med en "riktig" etanolmotor istället.
Goldmann är en hycklare av mått och vill bara göra propaganda för sina egna affärer. Han tjänar ju pengar på etanolen...

#1
Anders Ekengren
2009-06-29 14:42

Jag skulle kunna tänka mig att konvertera till metanol, som är ett mer effektivt miljöbränsle.
Det kan framställas ur skogsråvara, som vi har i vårt närområde. Se www.värmlandmetanol.

#1
Rolf Wedberg
2009-06-29 15:48

Det är dåligt ekonomiskt lönsamt att kovertera till etanol. Dessutom går en del bensinbilar på E85 i alla fall. Man kan blandtanka. Själv kör jag en gammal bensinbil på E85. Har bilprovat den med E85.
Avgasvärdena var godkända. Bara man inte frågor om man får så går det bra.

#1
Christer E
2009-06-29 16:03

E85.. ! Aldrig i livet. Jag hde en SAAB Biopower i 3 år. Körde 18000 mil på 3 år och tankade i 2,5 år alltid med E85. Det blev mycket dyrt med dyrt bränsle, skyhög förbrukning (aldrig under 1.3/mil) och täta serviceintervaller. Efter 2,5 år gick bilen dåligt och då kom det fram att jag skulle tankat var 3:e tank bensin annars så dekar motorn igen. Så de sista 6 månaderna tankade jag bara 98 oktan för att SAAB-skrället skulle starta över huvud taget.
Åkte man sedan utanför Sverige så skrattade de åt mej då jag ville ha E85. Nu kör jag SKODA SUPERB med 170 hk Diesel (Com on Rail-motor)och AUTOMAT. Snittet efter 2500 mil ligger på 0,66 l/mil.
Är det någon som vågar gissa vilken bil som är bäst för miljön ? ;-)

#1
Anders
2009-06-29 17:14

Ingen vill konvertera...förvånad jag blir! Snordyrt! Dyra serviceksotnader! Tveksam miljönytta sett till helhetsbilden! Hög förbrukning! Satsa på diesel istället....det bästa för mijlön utan tvekan. Kör en Focus miljödiesel med snittförbrukning 0,49, landsväg 0.38. Bästa köp jag gjort hitills! Mer än halverat min kostnader för bränsle, etc.

#1
Lasse J
2009-06-29 17:26

Nu börjar skitsnacket om etanolen igen.
Att det finns så många förståsigpåare!!!
SAABs motortekniker klassar etanolen som ett utmärkt bränsle.
Okomplicerat uppbyggt, förbränner sotfritt(inga partiklar)vid lägre temperatur(mindre värmeförluster) och bidrar till en viss ökning av motorns verkningsgrad.
Mitt råd. BLANDTANKA!!

#1
Roger
2009-06-29 18:37

Inte alls konstigt att folk inte konverterar! Titta bara på hur många bilister som köpt etanolbilar.bara för att sedan tanka på bensin så fort etanolpriset skjuter i höjden!!10.000 kr var moroten-sen får ekonomin styra,och den väger ju trots allt tyngre än miljösamvetet för de allra flesta..Nej i dagsläget är efterkonvertering helt ointressant,då det faller just på den ekonomiska biten!Högt pris,tätare service osv..Miljösamvetet får helt enkelt "stryka på foten".

#1
Emme
2009-06-29 18:38

Ja Etanolen är och förblir en återvändsgränd. All denna forskning och anpassning har väl förbrukat mycket koldioxid (Ett sök på google spyr ut koldioxid).
I slutändan , när denna "gränd" är över om flertalet år har vi kommit underfund med att etanolen har bidragit till mer koldioxid utsläpp totalt sett.

#1
Alf N
2009-06-29 18:42

Om det stämmer att bara 64 har konverterat sina bilar så känner jag runt tre av dem. Jag är övertygad om att "mörkertalet" är mycket större.

#1
Mats
2009-06-29 18:47

64 st som har konveterat till etanol i Sverige???
Låter märkligt?
Jag vet ett tiotal som konverterat i orten jag bor i (Skellefteå)
Känner själv en visst skepism till konverteringen men de flesta jag känner som gjort det är nöjda.

#1
Ingo
2009-06-29 20:03

Etanolen är en politisk felsattsning som mer och mer klarnar för de flesta.Om all jordens åkermark tas i besittning för att odla majs och sockerrör samt alla andra grödor som går att omvandla till etanol så räcker det inte till mer än 30 % av värdens bilpark. Som en följd av detta så kommer alla människor och djur att svälta ihjäl, därefter kanske jorden kan göra en omstart.

#1
S-E S
2009-06-29 20:07

Folk har väl kommit till insikt vad det innebär ur miljösynpunkt, kostnads-och servicesynpunkt att köra på E85. Investeringen lönar sig inte vare sig för bilägaren eller miljön.

#1
Leif B
2009-06-29 20:33

Först måste det ju finnas en godkänd konverteringsats och jag har inte sett någon sådan till V 70 -00 (ej N). sen har ju inte prisbilden varit så rolig heller ....

#1
Roy
2009-06-29 20:42

Ser vi enbart till koldioxidutsläppet så är etanol hur man än räknar bättre än fossila bränslen - det går inte att snacka bort. Återplanterar man motsvarande gröda så blir det ett nollsummespel.
Huruvida sockerrörsodlingarna blir allt effektivare och att andra alternativ forskas fram - eller att man tar maten ur munnen på svältande barn (den värsta vulgärpropagandan) och lägger beslag på för mycket odlingsmark - om detta debatteras det emellanåt.
Hur som helst så är E85 för dyrt för att den vanlige svensken ska bry sig. Som någon skrev så är plånboken viktigare än miljön - i synnerhet i dessa bistra allianstider.
Kan tillägga att brorsan kört en Saab 9000 på E85 utan konvertering och utan problem - och han kör en hel del.

#1
göinge
2009-06-29 20:52

Varför har så många så mycket emot etanol, men inte biogas? Etanol kan tillverkas av samma saker på liknande sätt som biogas. Det senare kritiseras bara för att ingen vill ha bilarna och därför inte utgör något hot mot bensinen och dieseln. Kommuner kan lägga ner dagisavdelningar och landsbygdsskolor, men äger de en biogasanläggning behåller de denna. Märkligt att folk accepterar att skattepengar används på det viset!

#1
Jarl-Erik Smeds
2009-06-29 22:11

Här visar svenska bilister gott omdöme när man vägrar att låta sig luras av miljö- och etanolbils-maffian. Vad som behövs är hederliga, okorrumperade motor-journalister som avslöjar etanolbilsbluffen. Vill man bränna etanol på gator och vägar så går det utmärkt att blanda in 10% etanol i vanlig bensin som kan användas i vanliga, okonverterade bilmotorer. Men detta är väl för enkeltf ör alla våra etanoljesusar med påhejare, väl representerade bl.a. på ViB:s redaktion. Att sedan E85 blir E70 halva året och skattesubventionerade etanolbilar mestadels körs på vanlig bensin är sedan bara pricken övet i:t.
PS Varför inte lägga till efter ViB:s logotype texten "organ för Gröna Bilister"
Jarl-Erik Smeds

#1
Ante
2009-06-30 02:14

Jag är en lycklig ägare till en SAAB 9-5 Kombi årsmodell 2004 med 2,3 litersmotorn. Bilen har rullat snart 23000 mil med oss som enda ägarna. Den har gått i stort sett felfritt. Jag har bytt vattenpumpen och ett hjullager. Annars brukar jag blandtanka dvs blanda in ca 50% etanol i bensinen och det funkar utmärkt! Jag skulle gärna etanolkonvertera om konverteringssatsen vore billigare än idag. De flesta vet eller borde veta att etanol är bättre millömässigt än bensin och vad vi än tror eller har låtit oss påverkas till tar oljan snart slut och då har vi inget annat än biobränsle tex etanol att ta till. Så varför streta emot nu när vi alla ändå vet att oljan är en ändlig resurs och vi alla ändå tvingas att konvertera motorerna förr eller senare?
Mvh
Väldigt nöjd SAAB 9-5 ägare!

#1
Saabnisse
2009-06-30 10:10

Kostnaden för konverteringssatsen till E85 är väl överkomlig, men kostnaden och trasslet för att få bilen registreringsbesiktigad som miljöbil är väl det som de flesta backar för.
Konvertering till gas blir ju ännu dyrare.

#1
Hydrazine
2009-06-30 14:46

Som Saabnisse skriver så är det registreringsbesiktningen som är haken.
Enligt Transportstyrelsen har bara 64 bilar konverterats, men det är baserat på hur många som just har registreringsbesiktigat sin konverterade bil. I verkligheten har många konverteringsfirmor sålt konverteringar som aldrig syns i Transportstyrelsens register för att bilägarna som köper dessa inte bryr sig om att registrera om bilen efter konvertering. Moroten till att ta steget och bli laglig är helt enkelt för liten. De flesta konverteringsfirmor är sedan tidigare bolag som sålt trimchip och som inte ser något fel i att kunderna bryter mot lagen, de är därmed inte måna om att informera kunderna om att de SKA låta registreringsbesiktiga sin konverterade bil.
Det är lika olagligt att tanka en bensinbil med E85 (om så blandtanka för att erhålla E10) som det är förbjudet att tanka en icke registreringsbesiktigad E85-konverterad bensinbil med E85. Detta skiter många bilägare fullständigt i och få vet säkert ens att det är olagligt att köra på annat bränsle än det bilen är godkänd för enligt typgodkännandet/fordonsregistret.
Mörkertalet gällande utförda konverteringar är nog stort. Vi Bilägare skulle kunna ringa "konverterings"-firman BSR och direkt få bekräftat att de enskilt har utfört betydligt fler konverteringar än Transportstyrelsen uppger.

#1
Raphael
2009-06-30 16:41

Biogasanläggningarna i Sverige används för att omvandla den extremt klimatfarliga gasen metan till biogas, oftast genom rötning av slagg och avfall. Biogasanläggningarna innebär därmed en tänst för miljön.
Även om man kan göra etanol från biomassa, så är det en omständliga och mer energikrävande process som är sämre för miljön än att omvandla metan till biogas och sen köra våra bilar på biogas för att minska utsläppen av metan i atmosfären.

#1
Lasse J
2009-07-01 02:36

Etanolen tar maten ur munnen på svältande barn....
Jasså? Jaha..
Vad som bidrar till att snedfördela mattillgången globalt är i än större utsträckning vår envishet att till en låg verkningsgrad fortsätta förvandla växtprotein till köttdito , dvs vårt konsumtionsmönster.
Numer sker detta i allt större utsträckning med hjälp av genmodifierade sojabönor som till stor del importeras till EU från ett antal sydamerikanska länder där det skandalomsusade kemiföretaget Monsanto mer eller mindre våldfört sig på odlingsmarken.
I samma länder har man även smugglat in genmodifierad majs som korsar sig med och slår ut dom lokala friska sorterna.
Därefter kräver Monsanto licenspengar av lokala odlare vid tillfällen då man kan påvisa förekomsten av den speciella gen företaget "planterat" in i sin majs.
Detta försvårar självklart odling och matproduktion.
Sockerrörsodlingens roll i sammanhanget världssvält ligger bortom min horisont.
Vidare bör etanolkritikerna fundera över hur mycket odlingsmark som globalt sett, varje år, tas ur produktion för all framtid, genom att den bebyggs med bostäder, industrikomplex, motorvägar, golfbanor etc.
Så länge man odlar marken, om så med energigröda, finns marken kvar, kultiverad, för alternativa grödor.
Börja gärna fundera i lite vidare banor så framträder nog etanolens blygsamma roll i sammanhanget.

#1
Yang
2009-07-01 03:25

Orättvist om etanolen. När man diskuterar alternativa bränslen är etanolen i främsta fokus, av begripliga skäl, i Sverige. Man mäter och väger varje steg i processen, från socker rörsodlarnas arbetsmiljö, transporterna och miljökostnaderna i Sverige. För diesel och bensin har jag inte sett motsvarande kalkyler (transport, raffinering, lagring, utvinning etc) . Jag undrar varför? Bara utsläpp ur avgasröret verkar räknas för bensin och dieselfordon. Jämför bränslen på lika villkor tack!

#1
S-E S
2009-07-01 22:45

YANG, man brukar tala om miljönytta och då hamnar E85 och bensin i samma klass.

#1
E35
2009-07-03 13:05

Har under flera år provat att köra på olika procent blandningar och med olika bilar, upp till ca 40% E85 inblandning fungerar alldeles utmärkt att köra på för de allra flesta bilar, det har till och med visat att förbrukningen har blivit något lägre vilket ger bättre avgasvärden och jämnare motorgång , kontroll av motor och bränslesystem har inte visat på några som helst defekter. Nu är förstås det här olagligt som tidigare påpekats, men vi tycker det visar på en enklare och effektivare metod att öka etanol användningen.

#1
Jag
2009-07-13 21:03

Vet inte riktigt hur det var med konvertering till gas. Fast med tanke på hur få gasmackar det finns i Sverige torde väl inte konvertering till gas ha varit någon större succe. I Tyskland har det funkat någorlunda, de som konverterar till gas har i allmänhet tjänat in kostnaden på c:a ett år. Men i Tyskland finns det ju gasmackar lite här och var.
Jag har för mig att man i Sverige gjorde en del gas-försök under 70-80-talet men det blev inget av med det. Ett 100-tal TAXI bilar körde på gas...
Jag

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.