Bild
Nästa artikel

Fler miljöbilar på svenska vägar

Nyheter

Andelen miljöbilar har ökat. Under maj nåddes den högsta nivån någonsin visar ny statistik från Bil Sweden.

Den rekordhöga andelen miljöbilar förklarar Bil Swedens vd Bertil Moldén med miljöbilspremien.

- Rekordnivån för miljöbilsandelen i maj beror på att många bilköpare tidigarelägger sina planerade höstinköp av bil för att erhålla miljöbilspremien på 10 000 kr, som slopas för bilar som nyregistreras från 1 juli, säger Bertil Moldén.

Att andelen miljöbilar ökar och sprider sig över hela landet menar Bertil Moldén vara positivt för miljön. Han säger vidare att detta i kombination med ökad dieselandel bidrar till att minska koldioxidutsläppen för nya bilar i Sverige.

Bertil Moldén kommer också med ett förslag för att öka andelen miljöbilar ytterligare:

- Ett sätt att snabba på förnyelsen av den svenska bilparken och samtidigt stimulera marknaden vore att införa en skrotpeng. Skrotstimulanser har införts i flera andra europeiska länder så vi vet att en sådan "morot" skulle ge effekt.

Ã-kningen gäller hela landet

Alla län ökade under maj sin andel miljöbilar. Högst andel miljöbilar, 45 procent, finns på Gotland. Sämst är Norrbotten där endast 28 procent av nyregistreringarna var miljöbilar.
Taggar: Nyheter
Fler miljöbilar på svenska vägar

Kommentarer

#1
Nisse
2009-06-17 19:00

Jag bara undrar hur många det är som tankar E-85. Personligen har jag en etanolbil men med det nuvarande priset på etanol så åker jag ca. 1kr/mil billigare på bensin. Så var det med den miljösatsningen för min del.

#1
S-E S
2009-06-17 20:13

Synd bara att miljöbilsbegreppet är så missbrukt och kommersialiserat. Nu verkar allt vara miljöbil bara man kan åka på annat bränsle än bensin och diesel, oavsett miljöförorening. Tag en Volvo F12, sätt dit ett större batteri och en löjligt liten elmotor som kan användas i begränsad omfattning inom terminalområdena och du får stora rubriker i motortidningarna:"Volvo har tagit fram en miljövänlig lastbil".

#1
Mythbuster
2009-06-17 21:44

Nisse, Gå till din mack, kolla E85 priset och multiplicera det med 1.4 så kommer du se att det inte skiljer något mot bensin alternativt är något billigare för E85. 1 sek mil var för ganska länge sen.

#1
Henrik
2009-06-18 00:19

-Nisse, då var det nog ingen miljösatsning från din sida. Hade det varit det hade du inte brytt dig om en ynka krona. Men så är det fler som resonerar, pengar går före miljön....

#1
Calle
2009-06-18 11:21

F n är det ca 50 öre billigare per mil att köra/tanka etanol med min Mondeo. Det visar på fördelarna med Flexiefuel!
Vill myndigheterna/'de som påverkar prissättningen', att vi ska köra på miljövänlig etanol - så sätt priset därefter. Svårare är det faktiskt inte. Den egna plånboken styr - och vi tankar med 'fötterna'(byter bränsle) om det behövs!
En undran; Hur kan bilhandlare lova att de beg miljöklassade bilar de nu säljer, kommer att köra tullfritt i Sthlm under hela resterande period till aug 2012!? Försvann inte den möjligheten vid årsskiftet med krav på att du ägde bilen innan!

#1
Myhtbuster
2009-06-18 12:23

Calle.
Undantaget för trängselskatt följer bilen vad jag kan se.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trangselskatt/Undantag/
dvs bilar registrerade för 20090101 med ett alternativbränsle i registreringen är undantagna fram tom juli 2012

#1
göinge
2009-06-18 12:25

Det löjligaste är att dieselbilar kallas för miljöbilar. Dels ger detta bränsle mer utsläpp av bland annat svaveldioxid och kväveoxid per kilometer än något annat bränsle. Dels har man sällan rört motorn när man skapat en "snåldiesel", utan filat på luft- och rullmotstånd, något man hade kunnat göra på alla bensin-, etanol- och gasbilar också.

#1
Calle
2009-06-18 14:37

Tack Myth..er; Du har antagligen rätt, det blev tydligen ändrat relativt de första beskeden.
Redaktören - att inte ViB skriver om sånt - det är ju viktigt info för oss (Stockholms-) bilister/bilköpare! Det handlar ju om upp till 45 lax på resterande period - exkl hotande, kommande indexhöjning!

#1
Krister
2009-06-18 16:13

Miljöbil?
Hur många är det inte som Nisse som kör sin "miljöbil" på bensin.
Jag har också en "miljöbil", dvs en diesel. Den går att köra på syntetisk biogas-diesel. Kan bara inte hitta någon mack med detta.
Statoil:
Etanol 9,59kr/l motsvarar 13,426kr/mil vid 1,4l/mil
Bensin 13,19kr/l motsvarar 11,871kr/mil vid 0,9l/mil
Alltså billigare att köra på bensin än etanol!!!!

#1
Krister
2009-06-18 16:32

Citat från en annan artikel i ViB
"Mest minskar E85. Etanolen backar i jämförelse med maj 2008 med hela 24 procent. Räknat över perioden mellan januari och maj är minskningen ännu större: 30 procent."
Om vi nu har hösta andelen "miljöbilar" någonsin på vägarna, hur kan då försäljningen av E85 rasa med 30% ????

#1
göinge
2009-06-18 18:08

Krister... Hur räknar du?! Min Ford Focus flexifuel ska enligt bränsledeklarationen dra 0,70 liter bensin per mil, men det vet både du och jag att det är fantasisiffror, så vi kan väl avrunda det till 0,77 liter per mil, det vill säga 10% mer. Jag vet inte vad den drar i verkligheten eftersom jag ALDRIG tankat bensin, men jag vet att den drar 1,00 liter E85 per mil. Låt oss räkna: 9,59x1,00=9,59 kronor per mil vid etanoldrift och 0,77x13,19=10,16 kronor per mil vid bensindrift. DET ÄR BILLIGARE ATT TANKA ETANOL!

#1
Mythbuster
2009-06-18 18:56

Varsegod Calle. Alltid trevligt att kunna hjälpa till.
Krister.. så länge inte bilen drar 5 liter milen blir det i alla fall inte en krona milen. Inte stor skillnad just nu. Fast så finns det billigare ställen att tanka på än Statoil även om jag gillar deras mackor..

#1
affe
2009-06-18 23:58

Ett förslag till alla ha din gammla bil kvar. glöm inte vad den kostar att köpa. innan man har kännat in dom penngarna. Om den tar 05 milen hur länge tar det innan man har kännat på att köpa ny bil. är så trött på tjat om miljö .

#1
S-E S
2009-06-20 15:17

Det verkar som om debatten helt har missat miljövänliga bilar. Det gäller jo E85, bensin eller diesel. Inga av dessa drivmedel är bättre än något av de andra. Det som gäller är låg förbrukning och låga utsläpp. Max 135 g/km uppmätt i avgasen vid blandad körning.
Dessutom bör utsläppsmängden hos "miljöbilar" kontrolleras stickprovsvis vid kontrollbesiktning och bilmärken vars uppgifter inte stämmer kallas in för åtgärd.

#1
Krister
2009-06-21 12:26

Re Göinge:
Jag grattulerar till att du har en snål etanolbil, men detta är tyvärr inte den vanligaste etanolbilen på våra vägar.
Om vi i stället tar SAAB 9-5 Biopower eller Volvo V70 Flexifuel så har de en förbrukning av etanol på 1,2l/mil och bensin 0,8l/mil.
Detta ger:
0,8*13,19=10,55kr/mil Bensin
1,2*9,59=11,50kr/mil E85
Dvs nästan 1kr/mil billigare med bensin.
Ni får sedan räkna hur ni vill. Ha andra, snålare bilar.
Men detta är de bilar som köps som tjänstebilar för att man får "miljörabatt" på förmånsvärdet.
Dessa bilar är det som blir beg miljöbilar efter 3år.

#1
Myhtbuster
2009-06-21 13:47

Re: Krister.
Volvo som du tar som exempel drar 40% mer vid E85 drift på sommaretanol. En V70 2.0 F drar då 0,86 bensin och 1,2 E85.
Priset på tanka (www.tanka.se) är idag 13,04 bensin och 9,44 E85 så vist är det fortfarande dyrare med E85. 11 öre!!!! Räkna gärna själv. Du gjorde ju en fin ekvation men sätt in korrekta värden blir sanningen lite annorlunda.
Så som sagt 11 öre!!! Vart tror ni bensinpriset hamnar under nästa halvår nu när råoljan är 18% dyrare än vid årsskiftet.

#1
S-E S
2009-06-21 20:08

Akta dig MYTHBUSTER! Nästa år har kanske E85 försäljningen övertagits av Systenbolaget?

#1
Calle
2009-06-22 12:32

Var o en får vara salig i sin tro.....men med min faktiska (färdatormätning) så är det f n ca 90 öre/mil billigare med Etanol. Förbrukning 0,98l/mil Etanol á 9,59:- resp 0,78 Bensin á 13,19:-. Som märks kör jag relativt snålt med min Mondeo Kombi -08. Flexifuel har som sagt sina fördelar!!

#1
S-E S
2009-06-22 23:40

Rätt KALLE, flexifuel har sina fördelar, men tyvärr inte ur miljösynpunkt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.