Nästa artikel
"Miljöbilarnas gyllene era har knappt börjat"
Reportage

"Miljöbilarnas gyllene era har knappt börjat"

Publicerad 5 februari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Olyckskorparna kraxar om att miljöbilen är på väg att dö. Men Vi Bilägares miljöbilsreporter Tommy Wahlström håller inte med. Här bjuder han på sin stora miljöbilsanalys för 2009.
Bilbranschens registreringsstatistik för januari månad ger sken av att miljöbilarna för närvarande säljer om möjligt ännu sämre än vad de konventionella bilarna gör. Allehanda aktörer drar nu växlar på detta och utmålar miljöbilen som död på den svenska marknaden. Jag tror det är precis tvärtom! Det bakslag miljöbilsförsäljningen nu upplever är tillfälligt och beror på utomstående faktorer. Miljöbilarnas gyllene era har knappt börjat!   

* En stor del av raset i januari beror på att bilhandlarna i stockholmsområdet registrerade in så många miljöbilar som möjligt redan i december. Därigenom kom dessa bilar att blir befriade från trängselskatten ända fram till halvårsskiftet 2012. Miljöbilar som inregistreras från och med den 1/1-09 får som bekant betala full vägtull.

* Krisen för framförallt Saab, har gjort att många köpare tvekar att slå till. De presumtiva kunderna oroar sig för hur faktorer som andrahandsvärde, garantier och tillgång till service påverkas, om det värsta skulle inträffa och Saab tvingas stänga.


* Till följd av den störtdykande konjunkturen har världens efterfrågan på bensin och diesel minskat kraftigt vilket gett lägre priser. Samtidigt sjunker värdet på den svenska kronan gentemot dollarna vilket gör det dyrare att importera såväl etanol som fossila bränslen. Resultatet blir att etanolpriset skjutit i höjden samtidigt som bensinpriset sjunkit.

* Hybridspekulanterna väntar på nya modeller. Hondas nya lågprishybrid Insight och den tredje generationen av Toyota Prius visades vid bilsalongen i Detroit. Att försäljningen av dagens hybridmodeller sjunker är därmed bara logiskt.

Läget på miljöbilsfronten kommer att förändras radikalt under våren. När bilhandlarnas lager av inregistrerade miljöbilar tar slut, kommer åter nyregistreringarna att öka. När den värsta oron kring Saab:s framtid lägger sig, kommer försäljningen av modellen 9-3 Biopower att sätta fart. Gamlingen 9-5 är däremot pensionsmässig sedan länge och behöver desperat avlösning. På egen hand kommer den knappast att kunna återta några förlorade marknadsandelar från konkurrenterna.

Biogasen kommer efter flera år av tynande tillvaro att få sin renässans under 2009. Många kommuner har fortsatt i att utveckla sin gasproduktion och nu kommer flera nya bilmodeller som fyller det glapp som uppstod när Volvo slutade bygga V70 Bi-Fuel. Ett problem är dock fortfarande prissättningen på gasen som varierar kraftigt över landet. Beroende på var man bor, kan det i vissa fall vara mer lönsamt att köra på diesel än på biogas.

Priset på bensin och diesel kommer att ligga lågt så länge konjunkturkurvan fortsätter att peka nedåt. Men inte ens den här krisen varar för evigt. När det vänder och världens efterfrågan på fossila bränslen ökar igen, kommer priset snabbt att stiga till betydligt högre nivåer än vad vi tidigare upplevt. Förutom den effekt som uppstår på grund av ökad efterfrågan, drabbas vi då av effekterna av kronans svaga ställning mot dollarn. När bensin och dieselpriset så småningom slår nya rekord kommer den som köpte sig en miljöbil att vara den gladaste!   

På fredag presenterar Tommy Wahlström de tio miljöbilar som han framför allt ser fram emot 2009. Är din favorit med? Missa inte listan på fredag!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2009-02-05 11:47
Lasse J (ej verifierad)

Den stora blåsningen
Miljöbilsbidraget "sjösattes" lite ogenomtänkt, av välmenande men alltför "blåögda" politiker.
Meningen var ju att skapa förmånligare ekonomiska villkor för privatpersoner att byta till ett mindre miljöbelastande fordon.
Inom bilhandeln såg man uppenbarligen möjligheten att spä på kassan, då dom bensindrivna miljöbilarna underhand ökade i pris med hela bidragsbeloppet och lite till.
Etanolbilarna prissattes nästan genomgående 12-15000 kr högre än motsvarande bensinmodell.
Varför??
Merkostnaden i produktionsledet torde vara marginell.
Det finns dock ett lysande undantag.
VW- koncernen har genomgående haft ett påslag av endast 2000 kr bensin-etanol.
Väcker självklart vissa misstankar om överprissättning hos övriga aktörer på marknaden.
Självklart är det olyckligt att skattepengar tippas rakt ned i handlarnas fickor ,så ju fortare bidraget avskaffas, desto bättre.
Subventionen av "miljövänligare"fordon måste ske på ett sätt som endast kommer fordonsägaren tillgodo, kanske via fordonsskatten.

#2 • 2009-02-05 12:37
Väino V (ej verifierad)

Miljöbilar har hittills varit små bilar som har relativt kort årlig körsträcka. Koldioxidutsläppen har under 2008 gått ner med bara 2 %! Dyr kostnad med alla miljöpremier. Man har inte understött utsläppsminskning från normala bilar som körs 2000 mil eller mer per år. Varför inte koncentrera mer på körsträckan. Involvera bilprovningen som har data om körsträcka per bil!

#3 • 2009-02-05 13:20
kim jansson (ej verifierad)

Stön, miljöbilsmuppar i farten igen, kan vi inte konstatera att det inte finns några miljöbilar, det är alltid bättre att ta hojen till jobbet om miljön är det främsta målet.
Men, att vi inte klarar våra morderna liv utan bilen är ju helt klart och som jag inte ens tycker vi behöver diskutera.
Lösningen då, ja för min personliga del är det lika klart att den dagen en tillverkare erbjuder en produkt el/disel så köper jag den. Fattar inte att det skal vara så svårt att förstå.
Våra barn och barnbarn förtjänar en jord i något så när god ordning!!!!!!

#4 • 2009-02-05 13:26
Ö-kölis (ej verifierad)

Jag håller med Tommy W, miljöbilen är inte död. Men vad är en miljöbil? Flera definitioner finns bara hos oss. Det vi behöver är en enhetlig definition, gärna gällande i hela EU.
Väino V: Om politikerna i Sverige verkligen velat sänka koldioxidutsläppen skulle man inte straffbeskatta dieselbilar som man nu gör. Här går statens intäkter före miljön.
Etanol är för närvarande en del av lösningen, men den är inte Lösningen med stort L.
En fråga: Om alla i Sverige skulle gå över till att köra på etanol skulle staten tappa en skatteintäkt på ca 40 miljarder. Är det någon som tror att vi bilister då skulle slippa betala dessa 40 miljarder? Inte jag i alla fall!

#5 • 2009-02-05 16:31
pg (ej verifierad)

I stort sett alla miljöbilar som drivs med bensin eller diesel har en så låg släpvagnsvikt som max 1000 kg och i en del fall knappt det. Samma bil, samma hästkraftantal har 300 - 500 kg högre. Detta innebär att de flesta som köper dessa miljöbilar inte kan dra de släpvagnar som de kunnat tidigare om de köper en bil enligt miljökraven.
Där har ju Etanolen fördel, men ex. diesel som Opel Astra eller Volvo V50 får i miljövarieanten endast dra 1000 kg. Samma bilar samma hk men inte miljöbil 1500 kg! Var finns logiken?

#6 • 2009-02-05 16:31
Dan (ej verifierad)

Detta var en tämligen medioker "analys" av miljöbilsmarknaden. Att miljöbilar säljer - eller inte säljer - har väl alltid, och kommer framgent, att bero på "utomstående faktorer" såsom bränslepriser, politiska beslut etc. Vem tror på fullt allvar att någon skulle köpa en ålderstigen modell som Saab 9-5 eller för all del en Toyota Prius om det inte fanns incitament i form av miljöbilspremier, befrielse från trängselskatt, nedsättning av förmånsvärde, gratis parkering etc? Allt "utomstående faktorer"...
Dessutom har ju t o m motorpressen numera upptäckt att Toyota Prius inte är en sådan miljövänlig bil som den har framställts som utan tvärtom är sämre än en relativt vanlig Volvo... Kanske bilkunderna redan insåg detta? Att det dessutom alltid sålts "för lite" etanol relativt den bilpark som gjort anspråk på at drivas med detta bränsle är ju en annan sak som politikerna i sin naivitet missat.
Vad gäller dollarn så kommer den sannolikt att sjunka som en gråsten när USA:s budgetunderskott fortsätter att skena så dess effekt på bränslepriset blir snarare positiv än negativ. Detta innebär inte att jag tror att soppan blir biligare men skyll inte det på dyr dollar...

#7 • 2009-02-05 17:21
Roy (ej verifierad)

Så dyrt som det är att äga, underhålla och köra bil, så är det nog ytterst få som väljer det minst miljöbelastande alternativet om det medför en högre kostnad. (Miljöbil är för övrigt en galen benämning som kan få en att tro att en sådan är bra för miljön när den ju bara är mindre dålig.)
Jag känner personligen ingen ägare av E85-bil som för tillfället tankar annat än bensin.
Så visst behövs det andra incitament. Lasse J:s idé om att det borde synas på fordonsskatten är en bra idé. Att variera bränsleskatten är inte heller fel - om det sker utifrån korrekta och relevanta fakta, vilket ju inte alltid är fallet.

#8 • 2009-02-05 17:22
Ö-kölis (ej verifierad)

Tyvärr, någon större debatt förekommer inte i detta forum, snarare så att alla skickar sin insändare med sina åsikter.
Kim Jansson: Du har rätt! Jag vill också ha en hybridbil el/diesel men med den skillnaden att den går på biodiesel.
För att få fler nya fordon med lägre utsläpp måste Sverige införa en rejält högre skrotningspremie, helst kopplad till ett inköp av miljövänligare bil - se på tyskarna och fransmännen!

#9 • 2009-02-05 17:34
Ö-Kölis (ej verifierad)

Roy och Lasse J: Den som tankar bensin betalar både punktskatt och koldioxidskatt i sitt pris. Bilskatten har nu döpts om till koldioxidavgift. För att det ska bli rättvist och ni ska få som ni vill bör bilskatten slopas helt och all skatt läggas på bränslet, då blir det rättvist, man betalar för det man kör och förbrukar.
Nu aviserar regeringen att man tänker höja koldioxidavgiften. Har detta med miljön att göra?? Absolut inte, det har att göra med hur mycket pengar staten ska dra in från oss bilister! Bensinpriset har så låg priselasticitet att några tioöringar hit eller dit inte påverkar konsumtionen. Däremot är det gott för staten att få in någon miljard extra från oss bilister.

#a • 2009-02-05 19:54
S-E S (ej verifierad)

EU betraktar INTE E85 som ett miljöbränsle sannolikt därför att utsläppen inte är miljövänligare än för annat bränsle. Och så har vi utsläppsrätterna. Minskar de CO2-utsläppen? Nej, det blir som den katolska kyrkan på Martin Luthers tid. Den sålde avlatsbrev så att man kunde köpa sig fri från redan gjorda synder. Dagens lurendrejeri heter utsläppsrätter. Där betalar du och får syndernas förlåtelse för redan gjorda utsläpp. Men utsläppsmängden minskar INTE. Men du kan i alla fall släppa ut skit med gott samvete. Och detta går vi på! Har vi inte lärt oss något på de senaste 550 åren om hur vi manipuleras av kyrka och stat?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.