Bild
Nästa artikel

E85 billigare än bensin

Nyheter

Etanol är nu billigare än bensin. OKQ8 och Statoil byter blandning och sänker priset på E85 med 55 öre.

Landets två största bensinbolag meddelar nu att det blir billigare att tanka E85.

Både OKQ8 och Statoil sänker priset på etanol med 55 öre.

Etanol billigare
Därmed är det nu billigare att tanka E85 än bensin.

- Med prissänkningen räknar vi med att fler miljöbilister börjar tanka E85, säger Andréa Haag, miljöchef på OKQ8.

- Vi räknar med att det leder till en ökad försäljning av E85 och därmed en minskad klimatpåverkan, säger Sofia Sjöström, drivmedelsansvarig på Statoil.

Anledningen till prissänkningen är att bensinbolagen nu byter till sommarblandning av E85.

Mer etanol i pumpen
Under vinterhalvåret består E85 av 75 procent etanol utblandat med 25 procent bensin.

Sommarblandningen som införs innehåller 85 procent etanol.

Eftersom andelen skattebefriad etanol är större blir energi- och koldioxidskatten lägre och priset för E85 sjunker.

Varför finns olika blandningar?
- Det har man provat sig fram till sedan tidigare, säger Andréa Haag, miljöchef på OKQ8.

- Etanol är mer fuktkänsligt, därför startade inte vissa bilmodeller på vintern när etanolblandningen innehåll 85 procent etanol.

I höst kommer priserna att justeras upp igen.

Diskutera: Med dessa priser, kommer du att tanka mer E85?
Taggar: Nyheter
E85 billigare än bensin

Kommentarer

#1
Mr Colt
2010-04-01 14:46

Det har alltid varit billigare för mig att köra på etanol istället för bensin med undantag för 2 månader hösten 08 då mackarna i närområdet hade priskrig.

#1
bilbranschkonsulten
2010-04-01 16:24

Att det är billigare att tanka Etanol är inte liktydigt med att det blir billigare att köra med Etanol. Skälet är att energin i Etanol är lägre och därmed går det åt mer per körd kilometer. I tex. Saab 9-3 SportCombi med 1,8 l motor/Automatlåta ligger bensinförbrukning på 0.87 och med Etanil c;a 1,14. Omräknat till pris så måste det skilna drygt 3:-/iliter till Etanolens fördel för att det ska bli billigare att köra med Etanol i tanken. En annan sak är att jag oftast tankar Etanol ändå för miljöns skull. GLAD PÅSK hälsar Bilbranschkonsulten.se

#1
gmo
2010-04-01 16:29

bilbranschkonsulten:
"I tex. Saab 9-3 SportCombi med 1,8 l motor/Automatlåta ligger bensinförbrukning på 0.87 och med Etanil c;a 1,14. "
På sommaren eller på vintern?

#1
leifer
2010-04-01 18:07

Etanol är enormt skattesubventionerat, trots det är det på gränsen till att det lönar sig att tanka för bilisterna. För staten är det en enorm kostnad när folk tankar etanol istället för bensin.

#1
Lennart
2010-04-01 18:47

Absolut, nu kommer jag att tanka etaniol i min Biopwer igen. Sänkningen gör ju att priset närmar sig 9,60 igen och motsvarande pris för bensin blir 12,53.
Till er som säger att etanol är skattesubventionerat - nej, men det är befriat från energi- och koldioxidskatt, som belastar bensinen.

#1
Niclas
2010-04-01 19:13

Tror inte det blir så stor skildnad mot inann, nu kommer ju etanol bilarna dra mer när det är mindre bensin i etanolen.

#1
Sigge
2010-04-01 19:17

"Bilbranschkonsulten"...kanske ska kolla bensin och etalolpriserna. Det skiljer 3,05 kr/liter idag enligt OKQ8. Då kostar din 9-3:a 10 öre mindre per mil med Etanol...
Men det som verkligen är intressant är om man måste byta olja lika ofta om man kör sin etanolbil på bensin...borde inte behövas men serviceboken/bilen säger säkert något annat.

#1
Jes
2010-04-01 19:57

Nej, jag kör på diesel eller E5.
.
Jag förstår inte riktigt hela miljövinsten med etanol, varemot jag begriper att staten måste ha in sina kulor på ett eller annat sätt. Alltså, om man tappar inkomst på bränsleskatt måste man ta in dem någon annan stans.

#1
Erik F
2010-04-01 19:57

Glöm inte att om man tankar etanol istället för bara bensin så måste bilen servas mycket oftare - oljebyte i alla fall, och det kostar.

#1
leifer
2010-04-01 21:28

LENNART, med tanke på att produktpriset på etanol är lägre än på bensin, så kan vi tala om en kraftig subvention. Du blir alltså en förlust för staten när du tankar E85 istället för bensin. Som AL skulle säga, du kommer då inte betala dina externa kostnader. Dom lämpar du över på oss andra. OM du nu tankade etanol för att du är en miljövän, så hade du kunnat göra det innan också dvs även när det "inte lönade sig" att tanka etanol.

#1
Saabnisse
2010-04-02 13:28

Totalt måste det skilja ca 5:-/litern för att det ska bli billigare att köra på etanol.
Fordonsgas är fortfarande det absolut billigaste och miljövänligaste bränslet.

#1
Sigge
2010-04-02 14:21

Saabnisse...sprid inte lögner. Se mitt exempel nedan 3 kronor räcker. Fordonsgas är bara miljövänligt om det inte är fossilgas.

#1
pg
2010-04-02 18:03

3 kronor är enbart ett önsketänkande, liksom att det skulle bli billiagre totalt sett med Etanolen.
Tätare oljebytesintervaller plus flera tankstopp blir ju resultatet om man kör på Etanol. Dessutom drar tyvärr de flesta etanolkonverterade bensinmotorer mer bensin än inte konverterade, enligt en Tysk undersökning som jag läst i Autobild. Därför är Diesel det enda vettiga alternativet fram tills dess gas har blivit mer tillgängligt, sen får miljömupparna säga vad dom vill.

#1
göinge
2010-04-02 19:09

Diskutera: Med dessa priser, kommer du att tanka mer E85?
100% E85 oavsett om det är viner- eller sommaretanol! Så har det alltid varit för mig.
Jag tycker det är lika fantastiskt att det finns folk som köpte en etanolbil bara för att få 10 000 kronor och sedan tanka dyr bensin som att det finns folk som kan köpa en dieselbil för 50 000 mer för att kunna tanka billig diesel. Bådas resonemang till agerandet haltar!

#1
CRISTER
2010-04-02 22:06

Etanol är en stor bluff som aldrig kommer att löna sig om man inte subventionerar det.Diesel däremot kan man trimma så att dom drar mindre och mindre per mil och straffbeskattas dom inte blir dom lönsamma.Miljövänligt är endast biogas,men tillgången är liten.Elbilar och hybrider kanske också blir bra i framtiden.
GÖINGE:50000 kr mer för en diesel?Var får du det ifrån???

#1
Henrik
2010-04-03 00:15

Jag tankat alltid etanol, skulle det vara så att det var några ören dyrare per mil så kompenseras ändå det av mitt reducerade förmånsvärde.
Skulle det vara så att (olje) lobbyn har rätt i att etanol har större klimatpåverkan än fossila bränslen så måste ju det gälla alla grödor, inte bara rörsocker och i så fall kan man ju fria transportsektorn från den globala uppvärmningen. Då får man bekämpa framställningen av bröd, bomull, kaffe, tobak och potatis istället.
Sen håller jag med övriga om att sommar-vinter etanolet knappast påverkar slutnotan eftersom bilen borde dra något mindre på vinteretanolet i vilket fall.

#1
lubos
2010-04-04 15:18

En av fördelarna med etanol är att den konkurrerar med bensin och diesel och därmed minskar prisuppgångarna i tider av stor förbrukning. Så småningom kommer det att finnas flera metoder att framställa flytande bränslen som t ex den gamla beprövade att göra syntetisk bensin och diesel från kol som finns i enorma förekomster!

#1
Saabnisse
2010-04-04 18:31

LUBOS
Tyvärr tror du liksom många andra att det är marknaden som sätter priset på drivmedel.
Så är det inte.
Det är hela tiden staten som bestämmer vad drivmedel ska koste.
Så fort ett drivmedel blir dyrare, eller billigare, går man in med skatteåtgärder för att utjämna till skattetekniskt rätt nivå.

#1
Saabnisse
2010-04-04 18:32

Och det har inget med miljöskäl att göra.

#1
Johan Kjellén
2010-04-05 14:08

Att försäljningen av etanolbilar minskar till förmån för snåla dieslar är logiskt.
Sveriges mest sålda bil Volvo V70, drar i praktiken 1,6 liter milen med etanoldrift, och är dessutom slö och tråkig att köra, en V70 diesel har bra vridmoment och kraft och drar endast 0.6 liter milen.
Lägg till att en etanolbil måste ha oljebyte dubbelt så ofta som en bensinbil, så krackelerar kalkylen fullständigt.
Notan för etanolen får vi alla betala, när mackar tvingas investera i dyr utrustning, glesbygdsmackar har inte råd, utan tvingas stänga.
Etanol är inte ens särskilt bra för miljön och det driver upp livsmedelspriser.
Endast i Brasilien är etanol motiverat, med snabbväxande sockerrör.
Den som tänker på sin plånbok och miljön köper lämpligen en snål och miljöklassad bensinbil, en liten Aygo eller en hybrid Prius eller en snål diesel.
Har man råd är BMW 520 d en toppenbil. Höga prestanda, rymlig nog för de flesta och en förbrukning neråt en halvliter.

#1
Kenneth
2010-04-05 16:45

Johan Kjellén!
Det florerar en mängd olika siffror om etanolen hit och dit. Allt beroende på vilket särintresse man företräder. Eller väljer att tro på! Grundläggande är att det bränsle som produceras ovan mark är generellt bättre än det som upptas ur jordskorpan beroende på att omloppshastigheten är ca 100 år på biobränsle och ett par miljoner år för fossilolja tex diesel, naturgas och olja. Att sedan man undantränger matproduktion då man tillverkar etanol är inget annat än trams! Då ska man snarare fokusera på produktion av bomull. För att inte tala om kaffeproduktionen! Glöm sedan inte att vi i väst har ett överviktsproblematik som sakta men säkert tar död på oss. Skuldbelägg inte etanol och biobränsle INNAN du har fakta. Läs senaste upplagan av IPCC´s utgåva. Läs också vad svenska naturskyddsföreningen skriver, eller tycker....

#1
CRISTER
2010-04-05 17:03

JOHAN KJELLEN:Du menar väl 320 D med förbrukning på 0,41 l/mil
Den nya 530 D drar 0,63 l/mil och har tyvärr bakhjulsdrift också som 320 D.Men slänger man på 100 000 till ca så får man AWD.Mycket bra men dyra bilar.Alternativ till detta är tycker jag ,som du,t.ex. V 70 2,4D eller OPEL INSIGNIA 2,0 D Ecoflex förbrukning 0,53 l/mil och 160 hk.Framhjulsdrivna och med bra säkerhet och ett härligt vridmoment till lagom förbrukning per mil.
Prius och Aygo är för små och har för dålig säkerhet enligt mig.

#1
CRISTER
2010-04-05 17:12

KENNETH:Du får tro och argumentera vad du vill men etanolen är död utom i Sverige och Brasilien.Framtiden är hybrider eller elbilar kompletterat med biogas.Tills dess får vi hålla tillgodo med bensin och dieslar.Hoppet vätgas ser ju ut att bli för dyrt tyvärr.Men din fördel KENNETH är ju att du alltid kan köra på bensin!

#1
Kenneth
2010-04-05 19:29

Christer:
Det du skriver stämmer inte alls. Du måste vara påläst innan du argumenterar. I Europa är inte etanolen alls utdöd! Tvärtom, etanolen växer oerhört snabbt i Europas största länder såsom Tyskland, Frankrike och Italien för att inte tala om USA. Har du någonsin bilat söder om "Kringelstaden" Södertälje? Man undrar....

#1
lubos
2010-04-05 19:53

Re Saab-Nisse.
Jag förstår Dina synpunkter, och visst blandar sig politikerna helt otillbörligt i priset genom orimliga skatter. t ex moms på skatten! Men baspriserna på bensin trycks trots allt ned av mindre efterfrågan. Dessutom kan en stat av hänsyn till det egna näringslivets konkurrensförmåga inte överskrida vissa skattenivåer hur många "grönfinkar" de än har att dras med!

#1
arvid
2010-04-05 20:13

etanolbilar har på sistone fått mycket på pälsen, ett av skälen har varit högre servicekostnader. Vad som behövs är oljeoch filterbyte var 1000:e mil. Själv brukar jag byta olja och filter var 1500:e mil, så skillnaden är inte så rasande stor. 3000-mila intervaller på oljebyten tror jag inte på riktigt. Dieselbilar må dra lite bränsle, men befriade från service är de banne mig inte. Man behöver bara läsa senaste numret av VI Bilägare så kan man se vart det bär iväg.

#1
CRISTER
2010-04-05 23:20

KENNETH:Och hur stor marknadsandel har etanolen i Tyskland,Frankrike,Italien och USA?Det växer ju så snabbt med etanolbilar där!?!?I Brasilien är etanol stort men mera vet jag inte för jag är ju inte så påläst.Men bilat söder om kringelstaden har jag gjort hela mitt liv,för jag bor söder därom.Men skämt osido,har verkligen etanol någon chans att ersätta bensin och diesel,tror du?Jag tvivlar STORT.

#1
Kenneth
2010-04-06 00:07

Christer:
Etanolen kommer ej att kunna ersätta bensin och diesel fullt ut men etanol är en energibärare som kompletterar de fossila bränslena. på samma vis kommer ej heller elbilar heller ensamma att kunna ersätta bensin - diesel utan elen är också en del i den stora bränslepalletten där etanolen också måste delta. MEN på sikt vet vi en sak. Oljan tar slut och MÅSTE ersättas med nya bränsleslag däribland etanol. För att öka andelen biobränslen måste annan produktion avsättas tex minska konsumtionen av tex bomull, kaffe och framförallt av kött. För att tex producera 1 kg kött åtgår ca 300 liter vatten och ca 30 kg biomassa. Det innebär att för varje kg kött som produceras kan en normalbil som drivs på etanol köra mellan 15 och 20 mil. Alltså det som ska - kommer - förändras är främst vår köttkonsumtion under förutsättning att vi bibehåller dagens infrastruktur. Troligare är att vi nödgas att, då oljan sinar, att dels minska våra resvanor samt minska den globala handeln, transporterna, av varor kors och tvärs över jorden och köpa och konsumera mer lokalt tillverkade varor och tjänster, allt annat lika. Vad gäller den expansion av etanolmackar i Europa är den ökningstakten vida större än den svenska!

#1
leifer
2010-04-06 00:34

När etanol framställs så används fordon som drivs med fossila bränslen i processen, bl.a. för transport. Därför stiger etanolpriset i takt med att priset på olja i världen går upp.
Framtiden är inte etanol, i bästa fall kan den fungera som en alternativ under en övergångsperiod, lite också beroende på om man utvecklar etanolframställningen så att den blir effektiv även i svensk produktion.
Men framtiden är bilar med batteri och bilar med bränslesceller.
Dock återstår att se hur staten ska kunna ta ut samma skatt som det är idag på bensinbilar för normalbilisterna. För samma pengar ska in, det är det enda man kan vara säker på.

#1
FH12-24m
2010-04-06 00:38

Bullshit KENNETH.
Ökningstakten av etanolmackar i Sverige må vara ett världsrekord!!
Säg ett enda land som överträffar oss, vi är faktiskt på 100% redan nu och varit så en tid.

#1
FH12-24m
2010-04-06 00:43

LEIFER har nog rätt. Etanol är inte framtidens bränsle.
Etanol är inte bättre än bensin ur miljösynpunkt vad jag förstår. Alltså endast ett substitut för bensin när oljan sinar.

#1
kenneth
2010-04-06 10:11

Leiffer & FH12-24m:
Vilka källor kan nu hänvisa till då ni menar att etanol är ekvivalent eller t o m sämre än fossilolja? Har ni ett vetenskaplig förankring överhuvudtaget? Då etanol produceras transporteras den med fossidrivna fordon skriver du och det gör man inte med vid tex transport av bensin? Eller? Vidare vad händer då en oljetanker går på grund tex EXXON Valdez eller då oljetankern rengör sina tankar tillhavs jmf med miljökonsekvenserna då en etanol dvs sprittanker går på grund eller rengör sina tankar? Hur är arbetsmiljön på en oljeplattform jmf med på ett sockerrörsplantage eller vingård där etanol framställs? Varför inte göra ett experiment och vara lite mer konkret? Ta två likadana plantor tex valfri krukväxt och töm 1dl etanol i ena krukan och 1 dl bensin i den andra och se vad som händer. Etanol blomman överlever det gör inte den som fått bensin på sig! Man har gjort ett liknande djurförsök i ett akvarium där ena fick bensin och den andra etanol i vattnet. Gissa vad som hände med fiskarna i respektive akvarium?

#1
Conny
2010-04-06 10:19

Skönt att köra miljö- och plånboksvänligt igen...... ca 3 kr/liter under bensin då är bränslekalkylen 'hemma' på min leasing-FORD ! Det är bra med flexifuel, vi kör på det som passar bäst för tillfället!

#1
Kenneth
2010-04-06 10:36

Glömde visst att skriva att de empiriska etanol versus fossilbränsle experimenten genomfördes i augusti 2009 på The institite of fuel transformations and environments i Berlin.

#1
leifer
2010-04-06 10:58

KENNETH, tänkte främst på de fordon som används vid produktionen av etanol i Brasilien. Dom har dessutom dålig rening.
Betänk också att etanolen innehåller bensin i Sverige. 15-25%. Och att motorerna som används är bensinhybrider och därför varken är optimerade för bensin eller etanol. Saabs motorer är törstiga, likaså Ford/Volvo.

#1
Kenneth
2010-04-06 11:59

Leifer:
OK, i detta sammanhang diskuterar vi väl etanolens för och ev. nackdelar i Sverige för Sveriges bilisters val av bränsle och inte hur det ev. ser ut i Brasilien. Eller? Betänk också att den svenska E85 bränslet innehåller 15% bensin eller om man så vill hela 85% klimatneutral etanol, åtminstone till drygt 70% dvs etanolen har ett nettoutsläpp av CO2 som är drygt 70%! lägre jmf med bensin oaktat i vilken bilmodell den tankas. Läs tex på OKQ8:s hemsida eller valfritt bensinbolags hemsida. Sverige har miljöcertifierad etanol sedan 2008! Tack och lov är motorerna bensinhybrider som går precis lika bra på etanol som bensin dvs de är optimerade för såväl bensin som etanol. Man kan dessutom "blandtanka" vilken bil som helst dvs blanda in ca 50& etanol och resten bensin och lugnt köra vidare med gott miljösamvete. Jag har en arbetskamrat som kör mellan 40% - 60% etanol i sin Toyota 2006:a sedan ett par år tillbaka. På vinterna har han en lägre etanolinblandning än på vår - sommar och höst då han har minst 50% etanol. Bilen går alldeles utmärkt på denna blandning. Du kan vidareforkovra dig på denna site:
www.etanol.nu Lycka till!

#1
leifer
2010-04-06 12:39

KENNETH, etanolen som säljs i Sverige kommer från Brasilien.

#1
kenneth
2010-04-06 13:11

Leifer:
Javisst, det är miljöcertifierad etanol från Brasilien, beslagtagen sprit från tullen samt inhemsk spannmål från vår egen etanolfabrik i Norrköping som ägs av Lantmännen

#1
leifer
2010-04-06 14:55

KENNETH, etanolen som säljs i Sverige kommer nästan uteslutande från Brasilien.

#1
Kenneth
2010-04-06 15:21

Leifer:
Javisst är det så och den är dessutom miljöcertifierad. Har du läst tex IPCC´s rapport "From well to wheel"? dvs Från källa till hjul"? Förmodligen inte men där konstaterar man att klimatnyttan med etanol istället för bensin är MINST 50%. Svenska Petrolium Institutet anger miljönyttan till närmare 70% lägre utsläpp mätt med avseende på CO2. Men redan en halvering, 50% minskning, är oerhört bra. Eller hur?

#1
leifer
2010-04-06 20:18

KENNETH, det bygger helt på att man köper detta med faran med CO2, liksom hur man har kommit fram till CO2-värdena.
För mig har etanol bara en enda funktion i Sverige och det har inte alls med miljövänlighet att göra. Det är att den ev kan vara ett alternativ till bensin, när/om bensin blir en dyr bristvara. Dock är ju som jag sa risken att etanolpriset följer bensinpriset. Men huvudsyftet är alltså att minska beroendet av fossila bränslen och därmed beroendet till de nationer som säljer olja.
Jag menar också att man felsatsats på etanol i Sverige. Man skulle ha gjort som man gör med bussarna, köra den med ren etanol (helt utan bensin) i dieselmotorer. Då får du miljönytta och hög energieffektivitet.

#1
Kenneth
2010-04-06 21:15

Leifer:
Javisst det är utmärkt att man snart kan köra även dieselfordon på etanol som man tex gör med SL´s bussar i Stockholm. Även tunga lastbilar kan tanka etanol sk E95 på ett fåtal mackar hos OKQ8. Att man sedan kör personbilar på etanol gör inte saken sämre. Tvärtom fler borde köpa etanolbilar och verkligen tanka etanol istället för bensin. Att "blandtanka" i vanliga bilar går också utmärkt så räddar man både miljön och sin egen plånbok, samtidigt!

#1
CRISTER
2010-04-06 21:28

KENNETH:Du påstod lite spydigt att man måste vara påläst för att argumentera och då bad jag dig precisera vad du menade med att etanolen var så stor i Tyskland,Frankrike etc.Marknadsandelar eller dyl.Ditt svar var bara "etanolens lov" som den värsta miljöpartist.Jag är läskunnig och har läst allt detta,men gör som LEIFER, jag köper inte alla påståenden utan tror fortfarande bara att etanolen är en dålig parentes.Du kanske inte är så påläst själv utan bara upprepar vad andra säger utan att vara kritisk.För är det så smart att göra etanol av vete som i Norrköping?Undantränger man inte matproduktion då?Javisst ja det var ju bara trams att påstå det?

#1
kenneth
2010-04-07 00:27

Christer:
För det 1:a är jag absolut INTE en miljöpartist för det 2:a tränger man i viss mån ut matproduktion om man odlar tex vete för att tillverka etanol men om man antar att marken är en ändlig resurs och att trafiken skall prioriteras om - eftersom - den är nödvändig är det mer effektivt att minska produktion av mindre viktiga varor tex kaffe, tobak och köttproduktion som tar 10 000 falt större ytor i anspråk an de ytor man använder för etanolproduktion i bla Brasilien. Det är fakta! Läs rapporten "From Well to Wheel"! Så snacket om att svälten ökar beroende på undanträngning av matproduktion är inget annat än trams, lögner som tyvärr är uppblandat med alltför mycket okunskap. Läs rapporten och läs sedan IPCC´s rapport därefter studien från "The institite of fuel transformations and environments" i Berlin och vill du ta del av ngt mer "lätt-tuggat" kan du ta del av Naturskyddsföreningens faktablad.

#1
leifer
2010-04-07 20:23

Artiklar som blir kommenterade flitigt försvinner ner på hemsidan, för att sen helt tas bort. Hur ska folk hitta till debatterna?
Här är mitt svar till AL i artikeln om miljöpartiets politik.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15224&posted=1#comments

#1
pg
2010-04-07 22:26

Årligen färdas jag i Tyskland, Frankrike och Italien bland annat. andelen mackar med Etanol har absolut inte ökat. En del mackar som tidigare haft etanol, har slutat sälja eftersom det inte finns någon efterfrågan. Det är ju så att Etanol inte beskattas annorlunda än bensin i Tyskland. Detta eftersom Tysk miljölagstiftning kräver att skatt tas ut efter den största mängd bränsle som kan tankas. Därför är Gas det enda miljöalternativet i Tyskland.

#2
2011-05-17 20:03

Jag såg på www.bensin.eu att du får 4 liter bensin för en krona i det billigaste landet. Man tjänar ju nästan pengar på att åka dit och tanka ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.