Nästa artikel
Begagnade etanolbilar lätta att hitta
Nyheter

Begagnade etanolbilar lätta att hitta

Publicerad 5 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
280 000 begagnade miljöbilar registrerade mellan 2001 och 2009 rullar i Sverige. Enklast är det att hitta Ford Focus Flexifuel och Saab 9-3 och 9-5 BioPower.
Enligt den svenska definitionen finns det idag fem olika alternativ för den som söker efter begagnad miljöbil.

Fri fordonsskatt
Bilarna kan gå på etanol/bensin, gas/bensin, el/bensin (hybrid) eller enbart på bensin eller diesel, de två sistnämnda alternativen under förutsättning att utsläppen inte överstiger 120 gram koldioxid per kilometer.

Det betyder i allmänhet att förbrukningen här hamnar lägre än 5,0 liter/100 km vid bensindrift och lägre än 4,5 liter/100 km för diesel.

Myndigheternas stimulansåtgärder för att köpa miljöbil har reducerats under senare år.

Miljöbilspremien har försvunnit, men i stället ersatts av fri fordonsskatt under fem år, gällande från 1 juli 2009.

Inga trängselavgifter
Kommunerna har också sakta men säkert dragit in på fri parkering för miljöbilar och i Stockholm måste även miljöbilar registrerade efter 1 januari 2009 betala trängselskatt.

Däremot gäller befrielsen från trängselskatt fram till augusti 2012 för begagnade miljöbilar, registrerade före 2009, men då handlar det enbart om etanol-, gas- eller hybridbilar.

Vilken miljöbil söker du?

Etanol/bensin
E 85 består av 85 procent etanol och 15 procent bensin.

Etanol har lägre energiinnehåll än bensin och diesel.

I jämförelse med en bensinbil blir förbrukningen cirka 30 procent högre.

E 85-bilarna ska också servas oftare. Under 2009 blev det inte längre lönsamt att tanka etanol eftersom literpriset i genomsnitt låg på 9,61 kronor.

Många bilägare valde då att tanka bensin.

Begtips:
Ford Focus Flexifuel  -06/6 000 mil, 80 200 kr
Volvo V50 Flexifuel -06/6000 mil, 119 000 kr
Saab 9-5 BioPower, 06/8 000 mil, 196 700
Peugeot 307 Bioflex, -08/4000 mil, 92 900 kr

Gas/bensin
Här handlar det om naturgas eller biogas, men tankställena är relativt få, fler är under uppbyggnad.

Flest tankställen finns i Skåne och längs E6 på Västkusten.

Driftskostnaderna ligger i nivå med de bästa snåldieselbilarna.

Bensintanken, som fungerar som buffert, är på äldre bilar förhållandevis liten och det begränsar räckvidden.

Gasbilarna är på väg tillbaka, och nya VW Passat Ecofuel har sålt mycket bra.

Begtips:
Volvo V70 Bi-Fuel, -06/8 000 mil, 134 200 kr
VW Touran Ecofuel, -06/6000 mil, 138 500 k
Fiat Punto Bi-Power, -05/6 000 mil, 59 700 kr

El/bensin
Går under beteckningen hybrider, där en bensin- och en elmotor växelvis samarbetar.

Bensinmotorn är en förutsättning för att systemet ska fungera, då det stora batteriet för elmotorn laddas upp med hjälp av bensinmotorn/generator och av rörelseenergin, exempelvis vid inbromsningar.

Begtips:
Toyota Prius I, -03/10 000 mil, 69 500 kr
Toyota Prius II, -06/8 000 mil, 133 400 kr
Honda Civic Hybrid, -06/8 000 mil, 112 900 kr

Bensin (max 120 g koldioxid)
Här är det så gott som uteslutande riktigt små bilar det handlar om, där förbrukningen bör hamna klart under 5,0 liter/100 km.

Begtips:
Toyota Aygo -06/4 000 mil, 60 400 kr
Kia Picanto 1,1 Eco -06/4 000 mil, 48 200 kr
Peugeot 107, -06/4 000 mil, 59 200 kr

Diesel (max 120 g koldioxid):
Energieffektiva dieselmotorer blir allt vanligare, och här platsar nu allt fler större bilar.

Begtips:
Citroën C4 1,6 HDI (EGS), 06/6 000 mil, 99 500 kr
BMW 118d, 07/6 000 mil, 160 000 kr
Volvo V50 TD Drive-e, 09/4 000 mil, 161 300 kr.

Diskutera: Vad tycker du om begtipsen? Vilken bil är det bästa köpet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-05-05 12:47
pg (ej verifierad)

Så gott som alla jag pratat med om Etanolens fördelar, påtalar dess nackdelar. Saabägare som uppger att de måste tanka bilen efter ca 35 mils körning på etanol. då tankmäteren börjat lysa. Många etanolbilsägare ångrar sig och önskar att de köpt en diesel istället. Etanolägare som tankar bensin eftersom den räcker längre. En etanolbil ska förbruka ca 30% mer säger jag, och då skrattar entanolbilsägaren och jag får till svar att ökningen är närmare 100% vid småkörningar.
Finns det någon som kan ge korrekta siffror på förbrukningsökningen hos resp. bilmodell?

#2 • 2010-05-05 12:59
Gustav (ej verifierad)

Energiinnehållet i E85 är ca 40% lägre än för ren bensin. Kan det vara så att bilar optimerade för flera bränslen har sämre bränslekekonomi än bilar optimerade för ett bränsle?

#3 • 2010-05-05 13:05
Bränslelabbet (ej verifierad)

På vårt bränslelab har vi testat biobränslen. Rent allmänt är korrosionsproblemen mycket större när man väljer etanol istället för bensin, så en inte allt för avancerad gissning är att livslängden hos etanolmotorer är kortare än för bensinmotorer. Detta gäller även för biodisel.

#4 • 2010-05-05 14:22
Per (ej verifierad)

Klart dom är lätta att hitta, ingen vill ha dom

#5 • 2010-05-05 15:07
Rickard (ej verifierad)

Kör själv etanol Ford C-max. Visst drar den mer på korta sträckor men vem köper miljöbil för att köra den på promenadavstånd? 30% extra räcker bra när jag kör mestadels tvåmilaresor i Stockhlmstrafik. Med mycket last på taket och i 120 km/h kan det vara läge att tanka bensin då den verkar bli törstigare under hårdare belastning.
Eftersom jag kan välja bensin eller etanol vid varje enskilt tanktillfälle är jag inte begränsad till ett bränsle. Valfrihet ser jag inte som ett problem. Om sedan etanol är det opimala miljöbränslet eller inte är en helt annan fråga.

#6 • 2010-05-05 16:18
Leo (ej verifierad)

Mycket troll i etanoldebatten.. mycket investeringar att skydda.. Några fakta:
Har nu kört en Ford Focus etanol ca 16 000 mil, nästan bara på E85.
1) Drar i snitt 0.81-0.85 på E85, 0.65-0.78 på 95 oktan. Merförbrukning 16-21% i snitt med E85.
2) Aldrig några startproblem med E85.
3) Ingen miljö/trängsel-avgift i Sthlm
4) E85 som säljs i sverige kommer mest från Brasiljanskt sockerrörsodligar som EJ trängt undan regnskog.
5) De kritiska röster som hävdar att om ALL fordonsbränsle i världen skulle tillverkas av etanol från jordbruket skulle det påverka matpriser mm har rätt i teorin men i praktiken kommer det inte att bli aktuellt.
6) E85 påverkar inte bilmotorn negativt. På de punkter dår det skulle kunna vara aktuellt har fluxifuel bilarna annat material redan från fabrik.
osv. osv

#7 • 2010-05-05 16:53
Rålle (ej verifierad)

Intressant med Leos förbrukningssiffror som stämmer väl överens med dom jag fått höra från etanolbilsförare i min omgivning. Jag har aldrig stött på någon som ökat mer än 35% med etanol så jag ställer mig tveksam till sådana uppgifter. PG's uppgift om Saabar med nästan dubblad förbrukning låter väldigt orimligt i mina öron. Överhuvudtaget så svartmålas etanolen överallt nu i media av någon anledning. Enligt analytiker så kan i ett sk. "worst-case scenario", bensin- och dieselpriserna skena iväg på ett par år till kanske 20 - 22 kr/litern. Då tror jag nog att etanolbilarna blir eftertraktade igen.

#8 • 2010-05-05 17:04
Henrik (ej verifierad)

Jag har haft en Saab 9-5 2,0t biopower som oftast drog runt 1,3 nu har jag en likadan men 2,3t bp och den drar onstigt nog oftast runt 1,2. Som mest har den dragit ca 1,35 vid stadskörning och som minst har den dragit 1,07 vid längre resor tex.

#9 • 2010-05-05 18:24
Leo (ej verifierad)

95 oktan kostar idag: 13.47/liter
E85 kostar idag: 9.14/liter
Min flexifuel drar max 0.85 liter E85 per mil.
Min flexifuel drar max 0.78 liter 95 oktan per mil.
Det blir således en väsentlig besparing att tanka E85!
Är det ngn som tror att bensinen blir billigare på kort sikt? Är det ngn som tror att bensinen blir billigare på lång sikt?
"Enligt analytiker så kan i ett sk. "worst-case scenario", bensin- och dieselpriserna skena iväg på ett par år till kanske 20 - 22 kr/litern. Då tror jag nog att etanolbilarna blir eftertraktade igen" skriver Rålle...
Javisst kommer det att bli så att bensin och dieselpriserna kommer att skena men kanske inte så mycket MEN
de som sitter med bensinslukande bilar sitter både i klistret och med dumstrutarna på är numera ställt utan allt tvivel. Kanske det är EN av anledningarna till alla dessa troll i Etanolbilsdebatten?

#a • 2010-05-05 18:59
Mythbuster (ej verifierad)

==>Gustav: rent energimässigt (MJ/km) drar bilen något mindre när den körs på E85. Men precis som flera påtalat har etanol mindre energi vilket kompenseras med högre förbrukning i liter, men ej i energi
==> bränslelabbet. Det är ju därför flexifuelmotorer är förstärkta jämfört med bensinvarianten. Just för att klara E85 högre förmåga till korrosion. Biodiesel (de flesta varianter) har en helt annan problematik. Det kläggar ihop vid kyla vilket sällan går bra i motorn

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.