Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Nackdelar med biopower-motor?

Bilfrågan

"Vilka nackdelar finns det med en biopower-motor jämfört med en ren bensinmotor?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vilka nackdelar finns det med en biopower (etanol/bensin)-motor jämfört med en ren bensinmotor (som i Saab 9-3)?

LYB

SVAR:
Det finns få nackdelar med en biopowerbil jämfört med en bensindriven. En är att servicebehovet är högre på grund av halverade oljebytesintervall, en annan att räckvidden minskar på grund av den högre förbrukningen.

Detta om inte tankkapaciteten ökats på motsvarande sätt, vilket den inte gjort på Saab.

Kallstartegenskaperna har blivit bättre genom att etanolinblandningen minskar vintertid och torde inte utgöra något problem idag.

Bengt Dieden, Vi Bilägare
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Nackdelar med biopower-motor?

Kommentarer

#1
J Stahlin
2010-02-04 12:57

Det där med att kallstartsegenskaperna i Biopowermotorerna blivit bättre… syn! En mig närstående person som kör en Saab 9-3 Biopower slutade med etanol efter att han försökt kallstarta en solig höstdag, temperatur runt -5. Motorn hostade och puffade ut ett stort moln, sedan gick den ojämnt en stund tills den blivit varm. Vad hade hänt om han försökt starta med E75 och kvicksilvret stått på kanske -15? Inte mycket. Tror jag.
Efter den erfarenheten kör han nu på 98 oktan…

#1
Johan
2010-02-04 13:21

Jag har haft ett par 93 biopower, körde alltid på etanol, inga som helst starsvårigheter ens vid -17 grader...

#1
Marco
2010-02-04 13:37

Är inne på 4:e året med en Ford Focus Flexifuel. Kör enbart med E85 i Sverige. -15-20 gr är inga problem. Drog nyligen igång min grannes lika gamla Volvo (bensinare) som inte startade vid -13 gr.

#1
Lennart
2010-02-04 15:07

Som frågan lyder kan man också jämföra en BioPower motor som används enbart med bensin. I så fall finns inga negativa effekter eftersom det är samma motor. Då behöver man heller inte halvera oljebytesintervallen.
Det kan bara bli en positiv fördel att man kan köra den anpassade BioPowermotorn på E85 dvs miljövänligt.
Ang J Stahlin. Kör man enbart på etanol måste man fylla en tank bensin med 1000 mils intervaller för att rena insuget från avlagringar och unvika ojämn gång. Detta står i instruktionsboken.

#1
J Stahlin
2010-02-04 15:44

Lennart, i det här fallet hade bilen mest körts på 98 oktan och knappt gått 1.000 mil… Hur förklarar du rökpuffen och att bilen knappt gick att köra tills motorn blivit varm?
Inget ont om etanol i allmänhet. Jag har kört det utan problem sommartid i en bil som egentligen inte alls ska tankas med E85. Men det är en motor med direktinsprutning och turboladdning. Dock har jag fortsatt stora tvivel på hur bränslet fungerar under den kalla årstiden.

#1
KL
2010-02-04 17:39

Jag har en Biopower -07, känns som turbon är bortkopplad, inget fel enligt SAAB men accelerationen är riktigt dålig jämfört med den -04 jag hade innan. Nu kör jag den på bensin eftersom priset på E85 dragit iväg så det kostar en krona mer/mil att vara miljövänlig men bilen går mycket bättre. Ska definitivt provköra nya modellen när den kommer.

#1
MASA
2010-02-04 17:53

Sakta, men säkert får vi uppleva sanningen om E-85. Jag anser, att redan nu är produktionskostnaden orimligt hög. Om några år behöver vi alternativa bränslen och då lär inte etanol vara realistiskt.

#1
Janne
2010-02-04 18:02

Jag har en BioPower -08 och har kört på etanol hela vintern, även när det varit -20 grader. Den har aldrig varit svårstartad och det har inte kommit några puffar eller hostar :-).
Jag kanske har haft tur som inte fått ett måndagsexemplar? Nej, skämt åsido, naturligtvis kan man inte resonera på detta sätt. Om man följer de rekommendationer som ges för bilen ska man också kunna kräva att den ska fungera fullt ut. Tycker inte man ska acceptera att turbon inte funkar om man tankar med etanol, tex.

#1
arvid
2010-02-04 21:55

har kört en Renault clio flexfuel ca 1300 mil. Har bara tankat E 85 förutom 20 l bensin i Norge i somras. Bilen startar som ett skott även när det var som kallast ( - 27 ). Inga puffar eller hostningar heller. Behöver inte tankas med bensin enligt Renaultverkstaden. ( för att rensa insprutningssystemet). Sedan är ju frågan om det är en miljöbil eller ett miljösvin man har köpt. Det varierar vecka till vecka enligt olika experter.

#1
Olle
2010-02-04 23:47

Frågan är om det finns några fördelar med att köra på E85/75. Nackdelarna är ju ganska många, servicebehov, kallstart, pris, förbrukning, ökat CO2 utsläpp enligt vissa utredningar.

#1
Jalle
2010-02-04 23:59

Dags att någon vågar säga sanningen om etanol- och miljö-bilsbluffen. E85 är ju E75 halva året, dvs bara en fjärdedels "miljöbil". Borde inte dessa bilägare betala tillbaka minst denna fjärdedel av subventionerna som vilseförda
miljöneurotiska politiker delat ut?

#1
RL
2010-02-05 15:43

Din vän med en hostande och puffande Saab har sannolikt något annat problem ej relaterat till bränslet. Jag har kört många etanolbilar och de fungera lika bra som med bensin.
Och det där påståendet med "etanolbluffen" borde just var en stor bluff i sig som har synats i sömmarna.
Senaste ett personligt tyckande bakom en "proffessortiel" Wibe som visar sig vara höst egna antagande bygga på undermåliga "fakta".

#1
J Stahlin
2010-02-05 17:00

Ja, det är ju v-ä-l-d-i-g-t troligt att startproblemen var relaterade till något annat än E85-bränslet. Bilen hade vid tillfället alltså knappt gått 1.000 mil och nästan bara rullat på landsväg. Parkerad i garage, givetvis aldrig motortvättad. Kom igen!

#1
Matte
2010-02-05 23:25

Skönt du håller med om att det måste vara nått som inte står rätt till med din väns bil, verkar desutom vara en ny bil så givetvis åkte han till sin Saab verkstad å fick den uppkollad, kanske hade vevhusventilationen frusit eller nåt liknande

#1
J Stahlin
2010-02-06 13:13

Nej, jag håller inte med. Och frusen vevhusventilation en tidig höstdag när kvicksilvret visade minus 5 och bilen dessutom stått i ett garage där temperaturen förmodligen var ett par plusgrader…? Vad är sannolikheten på en skala, Matte?
Bilen hade innan dess haft vissa svårigheter att snurra igång på E85 när det var nollgradigt eller kallare, men sedan ägaren övergått till att tanka vanlig bensin har bilen gått problemfritt. Nu blir det E85 enbart på sommaren.

#1
Petter
2010-02-06 15:23

Även om bensinen idag är billigare än etanolen (per mil) finns det inget som säger att så kommer förbli. Oljepriset kan mycket väl gå upp om nu konjukturen är på väg och då kan det plötsligt bli ett par kronor billigare per mil att köra på etanol. Kommer folk sjunga etanolens lovsång igen då? Det fina med Biopowern är ju att du inte valt bort bensinen.

#1
Kenneth
2010-02-07 23:27

Min fru har köpt sin 2:a SAAB med Biopower motorn nu eftersom den förra SAABen som fö. rullat 19 000 mil med ett hjullagerbyte som enda reparation förutom sedvanlig service. Vad gäller debatten om korta eller täta serviceintervall som är på 1500 mil är det definitivt en "ickefråga" därför att det spelar absolut INGEN roll alls om serviceintervallet är 1500, 3000 eller 6000 mila intervall eftersom bilen iallafall skall servas minst en gång per år. Med tanke på att medelbilisten kör ca 1300 mil per år så blir det ingen merkostnad med 1500 mila intervall som det är på etanolbilar. Man kan inte köra en bil 3000 mil mellan servicetillfällena dvs serva bilen vartannat år om du kör som medelsvensson 1300 mil per år eftersom bilen ska servas varje år eller vart 3000:e mil. Alltså blir det ingen merkostnad alls för medelbilisten med 1500 mila service intervall.

#1
jim
2010-02-08 15:34

KL
kan du förklara mer om att inte turbon skulle fungera när du kör på E85? låter mycket otroligt eftersom en turbo drivs av avgaser och avgaser får du av både E85 och av bensin...

#1
S-E S
2010-02-08 16:04

KENNETH, flertalet moderna bensindrivna och ett stort antal dieseldrivna bilar tillverkade under de senaste 8-10 åren servar numera vartannat år eller vid 3000 mil eller när serviceindikatorn larmar. Det betyder att flertalet bilägare tjänar på denna serviceintervall.

#2
2019-04-23 14:19

S-E S @ Troligen förlorar man på att byta olja var 3000:e mil. Dessutom vinner man stora summor på 5 års skattebefrielse och därefter hälften så hög skatt på en etanolbil jämfört med en bensinbil.
Jämfört med en dieselbil blir skillnaden ännu större. Så varför kasta pengar i sjön när man inte behöver.

Min yngste son har under 10 år betalat 48980 kr i skatt för sin V70D 2008 och min äldre son 3635 kr under samma tid för sin VW Passat etanol. Det är en skillnad på 45345 kr. Dessutom har etanolen under senare tid varit billigare än bensin per mil. Så helt klart skall man välja en etanolbil i stället för en bensin eller dieselbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.