Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur avgörs storleksklassen?

Bilfrågan

"Vad gäller när bilar delas in storleksklasserna småbil, mellanbil, stor mellanbil, storbil etc?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vad gäller när bilar delas in storleksklasserna småbil, mellanbil, stor mellanbil, storbil etc? Är det längd och bredd eller vikt som räknas?

Som jag har förstått, så räknas Volvo V 70 med sin längd 482 cm, som storbil, medan Citroën C5 Touring med längd 483 cm i ett test hamnar i mellanklassen?

Torsten Langvig

SVAR:
Klassningen utgår inte bara från längd och vikt. Vi bedömer också vilken konkurrenssituation respektive bilmodell befinner sig i.

Vi gör bedömningen att exempelvis Volvo V70 konkurrerar med Audi A6, Mercedes E-klass, Saab 9-5 och BMW 5-serien som "storbilar". Citroën C5 och Ford Mondeo är exempel på bilar som utrymmesmässigt håller storbilsklass.

Prismässigt konkurrerar de dock mest med mellanklassbilar, exempelvis Audi A4, Saab 9-3 och Volvo V50.

Boo Wennerberg, Vi Bilägare
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
PA
2010-02-12 10:57

Som mycket nöjd ägare till en Citroen C5 touring-08 kan jag bara hålla med om innehållet i artikeln. Har tidigare ägt en Volvo V70 så jag vet vad man får för pengarna när man jämför dessa bilar. Att man dessutom med en C5:a får en fantastisk landsvägsbil med hög kvalite gör ju inte saken precis sämre.

#1
Erik F
2010-02-12 11:57

Svaret visar hur skevt det är. Kontentan är alltså denna: Om en bil är lyxig och har mått som platsar i storbilsklassen, men kostar mycket mindre än de andra bilarna däri, så placeras den i mellanklassen! Ska den bilen "klassas ner" en storlek för att den är för billig?! Det är ju absurt! Självklart skall storleksklassen ENBART avgöras av bilens storlek. Om sen priset är mycket lägre än för övriga bilar i klassen, så är det ju tråkigt för de tillverkarna. Och om kvalitetskänslan hos den billigare bilen skulle vara lägre så är det ju tråkigt för den biltillverkaren. Man måste vara konsekvent och saklig.

#1
OC
2010-02-12 12:53

Antingen måste man ändra sin konstiga inställning till vad "storbilsklassen" är, dvs låta klass tillhörighet verkligen styras efter bilens storlek eller byta namn på klassen till tex "dyrbilsklassen"

#1
Markus
2010-02-12 13:37

Om journalisterna ska ägna sig åt aktiv och intressefokuserad konsumentjournalistik och inte vara hantlangare för biltillverkarnas reklambyråer ska bilarna delas in efter storlek, vilket också förbättrar möjligheterna till rättvisa utrymmesbetyg!
Ta ingen hänsyn till hur lyxig bilen anses vara! Den vägen får vi också tydliga besked om det är något man får offra när man väljer en "exklusiv" bil.
ViBs svar visar tyvärr på en godtycklig och ganska hycklande klassindelning.

#1
Janne i Antignällstad
2010-02-12 15:50

Pust. Första frågan är väl om man räknar efter fysisk eller pengastorlek. Eftersom de flesta biltidningar gör på samma sätt är väl problemet redan löst. Man kan ju vädna på kuttingen och säga att vad bra att man väger in både pris och storlek. Det innebär ju att tex Ford Mondeo i vissa avseenden uppfattas som oerhört prisvärd.

#1
Gusav
2010-02-12 17:26

Bilens längd borde avgöra i vilken storleksklass den tillhör.
Om man däremot rankar bilar efter hur mycket de kostar får man bilar i olika prisklasser.

#1
fp
2010-02-12 20:25

Själv valde jag tjänstebil mellan AudiA6 Volvo v70 SAAB 9-5 men valet föll på Ford Mondeo. Den var stor OCH prisvärd. Vem har bestämt att Mondeon konkurrerar med V50, A4 och 9-3??? Vilket trams! Vill man ha en stor bil så vill man ha en stor bil. Inte köper man väl en dyr bil?

#1
Rattmuff
2010-02-12 23:00

Det är väl bara i Sverige som V70 och Saab 95 passar i "storbilsklassen".
Personligen måste jag erkänna att, om valet stod mellan Audi A4 och Volvo V70 .. vore Audi'n det självklara valet. Och då betänker jag att Audi har en modell som är större än mitt exempel ...
V70 och Saab 95 är kalas-bilar .. i alla avseende .. men vad har hänt från tiden då Volvo 121 var världens bästa bil (saab v4 den roligaste) och till nu när "svenska superbilar" hamnar under en ... "vanlig" medelbil, en mellanklassare från Tyskland.
Personligen kan jag tycka att nya 95;an kan ha en framtid ... Den är faktiskt den första riktigt snygga Saaben och med all potens.
V70 däremot har tappat all Volvokänsla och ser ut som ett dåligt VAG-plagiat ... vilket den ju också är i många avseende.
Hur som helst finns bådas konkurrenter att hämta i mellanbilsklassen ...

#1
Rattmuff
2010-02-12 23:07

Klassindelningen är urfånig
Golfklass är den klass som VW Golf var i, ursprungligen .. alltså den klassen som polo idag finns i .. eller har hela klassen växt i takt med VW golf ?

#1
Qvist
2010-02-13 17:04

Boo Wennerberg, det är bara snömos detta med era klassningsbegrepp. Detta för att inte svenska bilar skall komma helt i skymundan för andra i många jämförelser. Jag får hålla med en föregående "talare". Storleksklass är storlek. Prisklass är priset. Att blanda begreppen när det passar sig har många genomskådat, därav så många frågor om detta i olika forum. Så är det.

#1
S-E S
2010-02-14 20:39

Är det inte så att stora och dyra bilar hamnar i "storbilsklassen". Minst lika stora, men inte fullt så dyra bilar hamnar i "mellanklassen". Sålunda, det är priset som avgör klassen. Relativt trånga Mercor är "storbilsklass" medan rymliga Cittror är "mellanklass". Låter som miljöbilstänk. De som drar mycket E85 är miljöbilar medan de som drar lite bensin är en miljöfara.

#1
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
2010-02-15 18:59

Det här med klassindelning och bilar är inte lätt. I våra jämförtester utgår vi alltid efter bilar som direkt konkurrerar med varandra, pris, storlek, utrymmen, prestanda m.m Vi anser att det är mest relevant att dela in bilarna i klasser efter konkurrensläget. Det blir förstås också ofrånkomligt att vissa bilar hamnar i gränslandet. Genom åren har också vissa bilar gjort så kallade klassresor. Toyota Camry har exempelvis gått från mellanklass till storbilsklass och Honda Civic från småbilsklass till lilla mellanklassen (populärt kallat Golfklassen). Vad som är rätt eller fel kan vi förstås diskutera i det oändliga. Men Vi Bilägares huvudargument för klassindelning är konkurrensläget.

#1
S-E S
2010-02-15 19:10

Bilklassningen påminner om olika skrytnivåer med några få undantag, sportbilarna. Är en Koenigsegg storbilsklass eller mellanklass. Jag tycker att klassningen av bilar är statusrelaterat och saknar teknisk motivering ungefär som att diskutera storlek och pris på "penisförlängare"?

#1
Qvist
2010-02-16 13:40

Boo Wennerberg. Huvudargument för klassindelning är konkurrensläget skriver du. Det var ju precis det jag menade. Man flyttar vissa bilar till klasser de passar bäst, beroende av hur konkurrensen ser ut. Därav så konstiga klassningar av Volvo t.ex.
och som många så riktigt påpekat.

#1
Roy
2010-02-16 16:59

Jag håller med Gusav (Gustav?) med flera.
Storleksklass är en sak, prisklass en annan.
Att som Vi Bilägares representant Boo hävda att konkurrensläget är avgörande blir bara ännu mer flummigt.
Troligen letar man som presumtiv bilköpare efter bil i en viss storleksklass inom ett viss prisintervall. Vilka konkurrenterna då är, kan verkligen se olika ut.
Storleksklass kan endast göras utifrån längdmåttet. Prisklass är givet.
Sen finns det dessutom olika biltyper. Inom gruppen familjebilar ryms kombibilar, MPV:er, en del sedaner och en och annan SUV. Sen har vi sportbilar och coupéer - och vart räknas cabbar?

Själv anser jag att tystnad är en försvinnande, men viktig lyx idag, vilket diskvalificerar de allra minsta trots att jag inte har något större behov av utrymmen. En bra, mindre mellanklassbil som Polo, eller en en större, men ändå liten SUV som Touran eller kanske en för sin storlek hyfsat prisbillig och komfortabel C5. Kanske en Yeti trots kallt baksäte? Eller en liten tuff Mazda 3? Eller...
Konkurrenterna kan alltså finnas i olika klasser.

#1
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
2010-02-16 18:13

Klassindelning, en fråga som uppenbarligen engagerar. Kul!
Visst, klassindelningen, kan naturligtvis ske på väldigt många sätt.
Prisklasser: Ex, bilar under 100 000 kr, 100-150 000 kr, osv. När vi gör våra rena prisjobb, köpguider, brukar vi redovisa på det sättet.
Motorstorlek: Ex, bilar under 1,6 liter, 1,6-2,0, osv.
Storlek: Det sätt man bör redovisa på, enligt flera av kommentarerna. Men det stöter också på problem, ex en Volvo V40 och en Porsche 911 Turbo i samma klass? Båda är ungefär lika långa, 447 resp 445 cm.
Vi vidhåller att det i de flesta fall känns mest relevant att dela in bilarna efter dess konkurrenssituation. Men det finns brister även med det förfaringssättet, eftersom bilar självklart konkurrerar även utanför pris- och storleksklasser. Ex, kan en Volvo V50 konkurrera både med VW Golf och VW Passat.
Se på klassindelningen som riktmärken, sedan är det ju upp till varje bilägare att bedöma vad som är viktigt i rena jämförelser.

#1
Roy
2010-02-17 06:57

Man kan kategorisera fordon efter dess huvuddrag och användningsområde. Om vi räknar bort mer renodlade yrkesfordon som last- och skåpbilar och då även pickuper, så kan man tänka sig "normal"-höga personbilar som sedaner och coupéer i en grupp. SUV:ar får bli en egen grupp, liksom MPV:er - eller ska de räknas tillsammans som en högbyggd grupp? Tvåsitsiga sportbilar, med cab eller inte, får bli en egen grupp.
Talar vi om storlek, så är det endast längdmåttet som kan användas. Resten handlar ju om mer eller mindre effektiv förpackning.
Prisklassindelning handlar mest om att hitta naturliga gränsdragningar.
Att som Vi Bilägare använda något helt odefinierat och godtyckligt som vad just de uppfattar som naturliga konkurrenter är betydligt svårare - och just godtyckligt.

#1
Qvist
2010-02-17 11:30

Boo Wennerbergs försök att förklara blir bara flummigare. Sluta!

#2
2014-10-12 21:02

Ur-Golfen var 371 cm lång.
Astra kombi tillhör golfklassen och är idag 470 cm lång.
Varför inte hävda att Mercedes S-klass också är golfklass,
då skulle den vara störst o bäst i sin klass.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.