Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vad säger Volvo om hjullagren?

Bilfrågan

"Det är ju uppenbart att problem med hjullagren varit en följetong sedan minst 2001. Fortsätter Volvo år efter år att stoppa in undermåliga delar i bilarna?" Vi Bilägare söker svaret.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Hos Volvohandlaren i Katrineholm köpte jag en ny XC70 2005. Den gick helt perfekt till 3 000 mil i samband med första besiktning.

Då uppstod missljud i hjullager bak. Bilia i Eskilstuna bytte hösten 2007 bägge hjullagren bak utan kostnad.

Nu har bilen gått nästan 5 000 mil på fyra år och för cirka 14 dagar sen uppstod missljud i hjullager vänster fram.

Vid kontakt med Bilia säger man sig inte ha några problem med hjullagren fram, endast bak på XC70, men man erbjuder ändå 20 procent rabatt på byte av hjullagret vänster fram.

Kostnad cirka 3 300 kr. "För att visa god vilja. Bilen är ju dock fyra år."

Vilken är Volvos inställning till hjullagren på V70/XC70?

Det är ju uppenbart att de varit en följetong sedan minst 2001. Fortsätter Volvo år efter år att stoppa in undermåliga delar i bilarna?

Förr behövde man aldrig tänka på ett hjullager på exempelvis en Volvo 740 förrän vid 12-15 000 mil.

Medlem 1904275

SVAR:
Naturligtvis är det vårt mål på Volvo att ha så bra kvalitet som möjligt i våra bilar och vi jobbar kontinuerligt för att förbättra den.

Ett viktigt verktyg för att uppnå detta mål är en bra och konkret dialog med våra kunder.

Vi utgår från att du också haft en dialog med din Volvoverkstad i detta ärende.

När det gäller de bakre hjullagren så har tillgänglig fältinformation visat att särskilt hjullager på våra fyrhjulsdrivna bilar haft en otillräcklig livslängd.

Problemet har dock åtgärdats och dagens bilar med fyrhjulsdrift ska därför inte behöva drabbas av några motsvarande problem. Motsvarande hjullager finns också som reservdel.

Däremot har vi inte noterat motsvarande problem med främre hjullager.

Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige AB
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Vad säger Volvo om hjullagren?

Kommentarer

#1
Tommy
2010-02-16 10:23

Toyota hade tagit in alla bilar med undermåliga lager och bekänt felet offentligt och bett om ursäkt. Jag känner igen felet från bekantas AWD-Volvobilar. Inget nytt. När inför Volvo 3 års garanti, som Toyota redan har? När tar Volvo sina kunder på allvar? Vill de ha en tidigare kund igen? Varför har inte Volvo någon filosofi om att vara bäst? Nyligen sålde en vän sin dryga 1år gamla S80, med förluster där efter, för att motorn stoppar när som helst och verkstaden inte hittar felet. Detta hände även en bekant som körde BMW. Men där löste företaget in bilen och kunden fick en ny utan ekonomiska konsekvenser. Volvo borde lära sig hur man växer som biltillverkare på alla plan.

#1
hercul poirot
2010-02-16 11:18

hercul poirot 2 feb 2010
Jack Black 26 jan 2010
Anders
och bilar som ger lite tillbaka (t.ex Audi, BMW, Mercedes, Saab, Subaru, Volvo etc). -------------------------
hee...he..hee... bilar som ger lite tillbaka (t.ex Volvo-SAAB ) vad får man tillbaka ??? Huvudvärk-oro-bekymmer ..

#1
Volvo RWD
2010-02-16 13:37

Även här fortsätter Toyota propagandan (förvånande? Knappast). Är man nöjd med det man kör med har man ingen anledning att gnälla på andra märken bara för att övertyga sig själv om att det märket man själv kör är bra. Det beteende brukar kallas "Den svenska avundsjukan". Sen tycker jag att Hercul Poirot kan bespara oss sina uppenbart löjliga kommentarer.

#1
Roland
2010-02-16 15:49

Nu nämnde ju Tommy både BMW och Toyota. Men du kanske blev så arg att du inte läste hela?

#1
Erik F
2010-02-16 16:10

Till Hercul Poirot:
1. Det stavas Hercule Poirot, med ett E alltså.
2. Varför skriver du en oläsbar och obegriplig kommentar? Är det inte bättre att skriva med hela meningar så att folk förstår istället för med lösryckta ord?

#1
B-boy
2010-02-16 17:07

Volvo i ett nötskal, alltid nånting som bekymmrar, dåliga hjullager trodde jag var historia på alla bilar nu förtiden ! Volvo och undermåliga reservdelar...dåligt !

#1
Anders OZ
2010-02-16 18:04

Bytte bakhjulslager på min XC70 efter 9000 mil. Kostnad på Bilia mer än 11000 med diagnos. Uppfattar det som ett konstruktionsfel, då lagren bak varit för dåligt skyddade.

#1
Sigge
2010-02-16 18:45

Roland...läst DU hela kommentaren? Toytota-freaken lyckades klaga både på Volvo och BMW? Samtidigt som han hyllade Toyota! Finns dessa människor eller är det en och samma person bakom alla? Vet vem jag misstänker ;o

#1
JohnnyB
2010-02-16 19:20

"Lager", kul/rullager är idag en sådan välutvecklad och väl känd produkt att de skall hålla bilens hela livstid ut i slitagehänseende..
På en extremt dammig industri jag arbetade på så höll ett lager normalt minst 50 000 timmar, ofta bortåt 100 000. Dvs rätt mycket längre än på en XC70!
Byten skedde när "det lät illa".
Misstänket att Volvo gjort en miss i konstruktionen, att de kommer in damm/smuts i lagret som med fettet ger slipverkan, isf så fall reduceras livslängden till kanske några månader..
Utan att veta, tycks det vara en usel design som gjorts av Volvofolket och iom det så kommer inte "lagerbyten" att göra saker och ting bättre..

#1
Kenneth
2010-02-16 20:00

Jag har haft tre Volvo XC70 den nuvarande är eb 2008:a på snart 12 000 mil som jag fö. ska byta in mot en ny XC70 som levereras i mars. Jag har kört alla mina Volvo XC70 mellan 12 000 och 15 000 mil mellan bilbytena och har aldrig haft problem med nhullager. Den enda reparationen jag har haft är byte av ett stag i framvagnen som brukar börja skramla vid ca 8 000 - 12 000. Dock har jag inte haft ett enda fel på min nuvarande Volvo XC 70 -08:a på 12 000 mil. Reg.nr är BHZ316 och jag kan verkligen rekommendera Volvo XC70!

#1
Saabnisse
2010-02-17 10:32

Jag tror inte att det här gäller enbart V/XC70.
Jag har en bekant som fått byta framhjulslager vid 3000 mil på sin S80, han blev grym eftersom han har en 240 från 1976 som gått över 30000 mil med samma lager.
Han började undersöka det här och träffade en S80 ägare som jobbade på SKF som kontrollant och som nyligen skulle byta lager igen vid 9000 mil.
Han krävde att på kontrollera lagren innan de monterades.
Av tio lager kunde han godkänna två!
Han undrade vilka som levererade lagren, det var inte SKF, han trodde de var handknackade på en bakgård i Bangladesh.
Det här var några år sedan och det är möjligt att man fått bättre lager idag.
Eller bättre tätningar.

#1
Simon
2010-02-17 11:22

Om man går in på Volvoforumet jag rullar och väljer Volvo S60, S80, V70N, XC70 (00-07), XC90 och där söker på hjullager så får man fram 26 sidor...:)
Sen har dom tydligen problem med stötdämpare också på helt nya bilar... http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=49411
Så nog har dom problem...

#1
Volvo RWD
2010-02-17 13:30

"Förr behövde man aldrig tänka på ett hjullager på exempelvis en Volvo 740 förrän vid 12-15 000 mil." Snarare vid 25-30 000 mil beroende på körsätt.

#1
Simon
2010-02-17 18:19

Volvo Rwd jag undrar om inte mycket av dessa problem uppstod när man gick ihop med Ford, spjällhusen var väl en historia därifrån....

#1
Volvo RWD
2010-02-17 19:21

Simon: Mjo, Ford har inte skött Volvo på ett bra sätt det kan jag inte påstå även om saker och ting har blivit mycket bättre än bara för ett par år sedan. Geely kommer nog att ha ett mindre trångsynt sätt än amerikanarna vilket nog kommer vara positivt för både för Volvo som bil men även för Volvo i sig självt.
-----
Ska egentligen stå på min nedanstående kommentar: "minst 25-30 000 mil beroende på körsätt"

#1
Quattron
2010-02-17 19:52

Handknackade lager från Banladesh, fan vet. Många tillverkare i den sjuka automotivebranschen sätter sina underleverantörer i sådana taskiga situationer att de kanske måste ta till sådana knep. De stackars underleverantörerna, som för övrigt också måste ha mat på bordet, pressas till att sälja sina detaljer billigare och billigare för varje år så länge produkten varar. Inte konstigt att det blir så här. Volvo är inte nåt undantag.

#2
Keppler
2010-10-29 13:15

XC79 årsmodell 2007 diesel som vid första besikningen våren 2010 dva 3 år gammal och 3100 mil på mätarn uppdagas ha stort glapp i styrleder fram höger. Styrleder är ju inte samma sak som hjullager men hör kanske till ämnet ändå. Bilia Haninge beskyller mig först för att ha kört på trottoarkant mm men jag kör ytterst lugnt och aldrig kört på något. Sedan framkom dåliga damasker och jag fick jobbet till slut på goodvill men först efter att jag bett dem kontakta Volvo.

#3
2016-08-17 18:12

Så är det bara. Först konstruerar ingenjörerna bilen och därefter kommer inköpscheferna in och ser till att billigaste produkten hamnar i bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.