Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Borde inte däcken hålla längre?

Bilfrågan

"Är det rimligt att mycket dyra märkesdäck inte håller mer än under 3 000 mil trots försiktig bilkörning?" Vi Bilägare söker svaret.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag äger en Ford Focus -08. Bilen har körts cirka 2 600 mil, till 90 procent på Gotlands 70-vägar.

I samband med service häromdagen upplystes jag om att däcken behöver bytas snart. Bilen är försedd med Continental Sport Contact2 205/55 R16 91V.

Är det rimligt att mycket dyra märkesdäck inte håller mer än under
3 000 mil trots försiktig bilkörning?

Lennart Petersson, Visby

SVAR:
Det är många faktorer som påverkar ett däcks livslängd. Det kan vara däcktyp, körsätt, biltyp, hjulinställning, underhåll med mera.

Den i särklass viktigaste faktorn för att få ett rimligt miltal på däcken är regelbunden kontroll av däcktrycket.

Kontrollerar man inte att trycket är rätt, minst en gång per månad, riskerar man att halvera däckens livslängd.

Det går inte att jämföra däckens livslängd mellan olika bilar eftersom det oftast blir för många faktorer som är olika.

Det kan vara bilens köregenskaper, motorstyrka, bromsar, ålder, förarens körsätt eller däckdimension och typ.

Väder, vind och temperatur påverkar också. Under en regning sommar slits inte däcken på långt när lika mycket som under en varm och solig sommar.

Ett däck är en kompromiss mellan många olika egenskaper.

Några exempel: vill man ha bra grepp är det svårt att få bra livslängd, vill man ha ett tyst däck är det svårt att få bra vattenplaningsegenskaper etc.


Det är mycket svårt att göra däck som håller extremt länge med bibehållna trafiksäkerhetsegenskaper. Ett gott råd till alla som vill ha ett rimligt milresultat är att regelbundet kontrollera däcktrycket.

Är man osäker på om tryckmätaren visar rätt är det bättre att ha litet för mycket luft i däcken än för litet. Kör aldrig med lägre tryck än vad tillverkaren angett som lägsta tryck.

Torsten Johansson, STRO
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Borde inte däcken hålla längre?

Kommentarer

#1
Håkan
2010-02-23 15:22

Mina Nokia Wr bytte jag efter 6000mil, då var det 2,5mm resp 3,5mm kvar. 205/55-16

#1
Poshpanda
2010-02-23 16:11

Jag tror det beror på att tillverkarna satsar allt för att komma bra i däcksteterna. Våtgrepp, bromsförmåga o.d. men satsar inget på livslängden. Våra senaste däck Bl.a Nokia NRV häller oftast bara en säsong sen skall de bytas. Vinterdäcken kör jag 3-4 år sen kastar jag de, då är de 3-4 mm. Nu köper jag billiga däck på postorder då får man åtmindstone mera däcksmönster att åka på.

#1
fiatfan
2010-02-23 16:46

har haft samma däck på samma bil, och kan konstatera att de däcken är väldigt klistriga, dvs håller greppet bra, men rullar kort sträcka. Det finns andra continental som inte är så sportinriktade. kör nu nöjt med Fulda, dessa verkar hålla mkt längre.

#1
Pelle
2010-02-23 16:52

Breda däck, som dina 205/55:or blir varma och bredden gör att värmen avleds för sakta = slitage. Detta med breda o tunna däck är däckbranchen väldigt glada över = sälja nya däck snart! Eg borde vi gå tillbaka till däckstorlekar från 70-80-talet typ 190 på 15 tumsfälgar. Inte samma tuffa utseende och samma toppfart o väghållning - men kanske tillräckligt ändå!?

#1
Patrik...2
2010-02-23 16:55

Många däck har den Amerkanska märkningen Treadwear. Den tycker jag brukar stämma och om jag minns rätt har Sport Contact2 160 och typ flera michelin däck 300. Sen är det vanligt att man kör lite fortare i kurvor med lågprofil utan att det märks.
http://www.etyres.co.uk/tyres-ratings-nhtsa/tyre-wear-ratings.htm

#1
Hunk Golden
2010-02-23 17:00

Vissa bilmärken levereras med märkesdäck. Men just det däcket finns inte att köpa hos gummigubben.För det saknas 0,5-2,0 mm av mönsterdjupet på leveransdäcken. bilfabriken sparar massor med pengar och kunden blir blåst på 1000-3000mil. jämför med däcken du köper hos gummigubben hur långt du kommer på dom och med leveransdäcken..

#1
Lennart
2010-02-23 17:02

Har haft Michelin på en Renault Megané 205/55 som bara höll 3000 mil Köpte sedan Fulda som har gått dubbelt så mycket o billigare

#1
Saabnisse
2010-02-23 17:02

Jag hade samma typ av däck i en något bredare dimension, mycket bra grepp, men fullkomligt värdelösa när det gäller slitstyrka.
Jag talade med ett par taxiåkare, de hade lagt på nya Conti i mitten av april, i juni var de slut.
Det här är dyra skitdäck som enbart är framtagna för att få höga poäng i tester, tyvärr har jag inte sett några tester som omfattar slitstyrka.

#1
Torbjörn Johansson
2010-02-23 17:28

Jag håller helt och hållet med signaturen "Pelle".
En bil som Ford Focus behöver överhuvudtaget inte däck med den dimension som nämns i frågan.
Rådet till bilägaren är i stället att håll dig till dim. 195 eller 190 (vilken som nu anges i reg.handlingarna).Det är enbart bilfabrikant, bilåterförsäljare samt däckhandlare som tjänar på däck med lägre profil. Kör man normalt, är dessutom däck med högre profil säkrare på våta vägbanor. Bilen blir dessutom inte lika "stötig" Dessutom gynnas plånboken. Men, håll koll på trycket!!

#1
Johan
2010-02-23 17:34

Märkligt, upplever dessa däck, Continental Sport Contact 2, som mycket slitstarka! Körde med 225x45x17 fram o 245x40x17 bak på en BMW och framdäcken hade ca 4 mm kvar efter ca 4.500 mil då jag köpte nya bakdäck av samma modell. Hade ca 2,8-3kg luft i. Självklart kör jag på liknande i dag på min nuvarande bil!

#1
MASA
2010-02-23 18:00

Det var ju Continental som köpte Gislaved med känd resultat. Jag kör inte med Continental däck.

#1
Janne
2010-02-23 18:16

Var nyss ute och transporterade mig själv med nära 0% CO2-utsläpp (till fots alltså..).
Sista biten hem är det en rätt schysst backe. Uppför kommer ett framhjulsdrivet DE-premiummärke - och fastnar halvvägs. Feeeta däck monterade!
När bilen står och tuggar mitt i backen kommer ett tyskt ekonomimärke, med smala däck (155?) och passerar hur enkelt som helst.
Kul att se skillnaden..

#1
Lasse
2010-02-23 19:31

Patrik 2, tack för länken, har under flera år ställt frågan angående märkning för slitstyrka/livslängd bl.a- här utan något svar. Helt klart att man ska titta efter detta nästa gång man byter däck. Däcktester utan denna faktor är inte värt i skit. När man vet att däcktillverkning är en komprimiss mellan ett antal egenskaper, precis som alla andra produkter är komprimisser av ett antal faktorer.

#1
Olle
2010-02-23 19:44

STRO:s s k svar är ju tyvärr bara svammel. Det är säkert helt normalt att ett däck som är optimerat mera för prestanda än för hållbarhet kan vara slut efter 3000 mil. Problemet är att det däcket är helt olämpligt till den (ursäkta!) *gubb-bilen*. Kontrollera i bilhandlingarna vilka andra dimensioner som är godkända. T ex 195/60 16 skulle passa utmärkt.

#1
Markus
2010-02-23 19:55

Tyvärr mycket svamligt svar, det håller jag absolut med om.
Kan dessutom notera att det uppenbarligen är skillnad på olika däck! Efter sju säsonger (!?) och gissningsvis cirka 6000 mils körning var det ordentligt däckmönster kvar på en uppsättning Nokian Hakkapelitta som var i min familjs ägo. Vid det laget var de dock snustorra och byttes av den anledningen.
Min mors Skoda Fabia leverarades med Continentaldäck i dimension 185/65-14 när hon fick den hösten -05. Cirka 3,5 mm mönsterdjup kvar än i dag (då kör vi väldigt lite numera, men däcken har alla gånger gått 5000 mil!).
Mitt tips till Lennart Petersson är att titta efter däck som inte heter på Sport. Kanske kan du också gå ned i dimension lite. PremiumContact, 195 breda är ett trevligt förslag.
Sport-däcken är sannolikt avsedda för just sportig körning och då har antagligen grepp prioriterats framför livslängd på just den modellen. Ett tips kan alltså vara: Undvik däcken som heter på Sport!

#1
Claes
2010-02-23 19:58

Kör v70II 2,4d 2008. På den satt det michelin, efter ca 3000 mil är framdäcken slut, kasst

#1
Gunnar
2010-02-23 20:53

Kör på Continental 195/70x15 på min VW Caravelle och dom har gått minst 3000 mil och det är halva mönsterdjupet kvar. Jag tycker att däcken är bra till skillnad från lågprisdäcket Sava som tog helt slut efter mindre än 2500 mil. Har även provat Kingstar och anser att det däcket har överlägsen slitstyrka men saknar en del övrigt att önska. Körde 7000 mil på dessa däck och det var godkänt mönster kvar när dom skrotades.

#1
Magnus
2010-02-23 21:22

Jag kan till viss del hålla med. Köpte en begagnad Mondeo 2.2 TDCi -04 med breda Conti 18-tummare på, Jättesnyggt och inte alls så stötigt som befarat! När de blivit alltför slitna köpte jag en omgång likvärdiga, fast den nya modellen SportContact 2. Bilen gick underbart på dom, men nu efter bara en säsong (knappt 1500 mil) JÖSSES vad mycket mönsterdjupet minskat! Då är det iof en någorlunda tung bil med riktigt mycket vridmoment och en del husvagnskörning inblandat...men ändå! Inför nästa säsong kommer jag skifta fram-bak, men frågan är om jag inte kommer snegla åt nya däck igen redan sommaren 2011? Så visst, Conti SportContact ger kalasbra köregenskaper och ändå riktigt bra komfort, men priset tycks vara ganska kass livslängd? Vår andrabil som har Conti PremiumContact2 har bara rullat några hundra mil så dom är fortfarande som nya. Tyvärr finns den modellen inte i rätt dimension för Mondeons 18-tummare...

#1
Johan
2010-02-23 22:37

Re:Magnus: Vad har du för lufttryck ? Du måste ha runt 3 kg i med den profilen annars slits de.

#1
Magnus
2010-02-23 23:31

Johan: Tack för kommentaren! Jo, ungefär 2.8 runt om har jag försökt hålla, någon tiondel mer i bak med husvagn på kroken. Minns inte exakt vad bilens handbok rekommenderar, men det är nog runt, 2.4 bar, allderles för lågt i mitt tycke. Sedan är det nog lite som Markus säger, allt som heter "Sport" i namnet indikerar väl att man prioriterar väggrepp mer än livslängd. Frågan är om det finns några 225/40 18 alls som har "nästan" samma kvalitéer som Conti men mycket bättre livslängd? Egentligen skulle jag vilja ha smalare däck för mer komfort och mindre risk för vattenplaning, typ 205/45 18", men det är väl en udda dimension med dåligt urval och ännu sämre priser. Ska man vara fin (18") får man lida pin?
/ Magnus

#1
kenneth
2010-02-23 23:35

Jag vill verkligen slå ett slag för regummerade däck. Jag kör Volvo XC70 och har sedan 1999 kört på ett regummerat däck som heter AGI. Se www.agidack.se där jag menar att AGI som däck betraktat är ett ypperligt däck med en bra mix mellan hållbar och körbarhet. Testa AGI och ni kommer att bli positivt överraskade!

#1
Conti
2010-02-24 09:34

Mina Conti håll nte mer än 2500 mil, kontrollerar trycket ofta och trycket avviker inte mellan mätningarna mer än ca 3-5%. Conti vinner många tester men det blir aldrig mer för min del!

#1
Erik
2010-02-24 11:19

Har bytt från 225/45/17 till 205/65/15 i båda fallen Michelin
Fördelar:
Tystare
Mjukare gång
Den extrema spårkänsligheten är borta
Dubbelt så mycket mil
Lägre bränsleförbrukning minst 0,5dl/mil
Avsevärd lägre pris på däcken
Snyggare bil, funktionalitet är vackert

#1
Harry
2010-02-24 13:00

Tycker att lågprofildäcken mer hör hemma på racerbanorna än på allmänna vägnätet. Har själv provat en gång och aldrig mer. Visst, jag är gubbe och håller farten därefter, men faktum kvarstår. Med "normal" profil så blir åkkomforten och, i mitt tycke, även säkerheten skyhögt bättre. Lågprofildäcken är ju avsevärt hårdare pumpade och med den bredden och den hårdheten som de däcken har så fungerar grus på asfalterad väg (jo, det förekommer ju ofta att de asfalterade vägarna inte är helt fria från grus och småsten) som en ren friktionsfrigörande skaktest. Det bullrar mycket mer från däcken och dessutom förloras lätt väggreppet då däckens enda kontakt med moder jord är de små, ofta avrundade, gruskornen, vilka gör hela ekipaget till ett rullbord. Jag tycker att lågprofildäcken bara har en enda fördel, och den kommer endast till sin rätt vid färd rakt fram på torr, slät asfalt, överfull plånbok (vem har det?) och onödigt hög hastighet. Vid alla andra typer av ekonomi, körsätt, vägar och väglag är dessa däck ett sämre alternativ - tycker jag.
Men smaken är ju som baken…

#1
Jimmy
2010-02-24 13:57

Som Markus skrev lite längre ner: Undvik däcken med "Sport" i namnet. Det är tyvärr precis så enkelt som bättre grepp=kortare livslängd. Bäst livslängd får man på de billigaste kinesiska däcken man kan hitta, så enkelt är det bara.
SportContact från Conti har underbart grepp, men ja, de kommer slitas fort.
Vad det gäller klagomålen på de låga profilerna så är det inte så mycket biltillverkarna kan göra åt det, det styrs av säkerhetskrav, alltså av hur stora bromsar bilen behöver. Alla Focus kan inte ha 15" hjul, och för att man inte ska behöva ha SUV-storlek på hjulen så måste man gå ner i profil. Någon föreslog att byta dimension, till t.ex. 195/60-16. Förutom att rullomkrets inte blir rätt så kan andra problem uppstå när man byter storlek. Dessutom tror jag att en såpass ovanlig dimension som 195/60-16 kommer kosta så mycket mer i inköp så att en eventuell längre livslängd ej kommer löna sig.
Treadwear märkningen som sitter på däck är Amerikansk, och kan följas till viss del, men man bör inte följa den slaviskt, men visst, det kan vara en bra indikator.

#1
NONNO
2010-02-24 14:06

Regumerat e ett bra val!Kolla trycket ofta!Poshpanda har >INTE helt fel.

#1
Leif Söderqvist
2010-02-24 15:46

Mest ekonomiska däck 855glt för gubbkörning???

#1
Jägaren
2010-02-24 18:52

Som frågeställaren själv skriver: "I samband med service häromdagen upplystes jag om att däcken behöver bytas snart. Bilen är försedd med Continental Sport Contact2 205/55". Alltså, det är stor skandal att man som bilägare inte själv har koll på slitaget!!!
Själv kör jag enbart på Michelin Pilot Primacy (inga j-vla "Sport" eller liknande) på två bilar i 1 600-1 700-kilosklassen (en framhjulsdriven och en bakhjulsdriven) och de däcken håller runt 4 500 mil. Men då är däcktrycket rätt inställt OCH jag ser till att de "varndrar runt" på bilarna så att slitaget blir helt jämnt. Jag kör visserligen ganska fort, men jag undviker hårda inbromsningar och kraftiga accelerationer. Michelin är dyra men de håller länge. Själv ser jag i första hand till lågt rullmotstånd i de tester som görs, och just i det fallet utmärker sig Michelin Pilot Primacy. Att däcket i stället har något "sämre" grepp än mjukare däck struntar jag i.
Men som sagt: Det är stor skandal att verkstaden ska behöva upplysa en kund om att däcken är slitna!

#1
En annan Magnus
2010-02-25 11:53

Jag har kört drygt 5000 mil med mina Michelin 195/65VR15, originalmonterade på V70 2,4 140 årgång -05. De är lagliga minst en säsong till men inte lämpliga mer än kanske en halv - men det blir Michelin igen!

#1
Fredrik från en annan planet
2010-02-25 21:17

Jag kör på 3 uppsättningar däck.
Michelin Pilot Exalto 2 för sommarn, Nokian WRG2 till höst/vår, och Nokian Hakkapeliitta 7 för vintern.
Aldrig har jag funderat på hur långt jag har åkt på däcken. ALDRIG.
Men, jag kör ca 1000 mil per och jag och köper i genomsnitt 1 ny uppsättning däck varje år.
Ja, jag är en notorisk fortkörare. Tyck vad du vill om det.
Men jag lämnar iaf. INGET att skylla på när det handlar om det materiella.
Däck och bromssystem är prioritet ett.
Många verkar däremot resonera tvärtom.
"Jag kör lugnt och försiktigt och därför spelar det ingen roll om jag inte har världens bästa däck eller att bromsskivorna blivit lite rostiga.."
När det skiter sig så är det din reaktion samt friktion som avgör. Friktion till underlag och mellan kloss och skiva...
Sen allt dravel om "godkänt däck"... Är kraven för ett godkännade rimligt?
Jag tycker inte det.

#1
BosseM
2010-02-28 12:12

Jag har en Renault Megane Touring 2005 med automatlåda. Har kört knappt 100.000 km, 50000 km med Michelin Energy, 40000 km med Goodyear Ultra Grip MS och 10000 km med Nokian R.
Michelindäcken (sommar) är det dags att byta nu, ca 2,5 mm kvar. De har hängt med sedan bilen var ny.
Goodyear satt på när bilen köptes, eftersom det var vinter då. Dessa hade inget vidare vintergrepp, så när jag bytte i vintras till Nokian var det ett märkbart lyft! Båda typerna är dubbfria, men med Nokiadäck känns det minst lika stabilt som med dubbdäck (har provat på hyr- och lånebilar.)
Jag kör medvetet ekonomiskt, utan att vara extrem. Bränsleförbrukningen ligger på ca 70 l / 100 km blandad stads-, förorts- och landsvägskörning - ca 30, 50 resp 20%.
Så nog tycker jag att däck till en mellanklassbil ska kunna hålla 40 - 50000 km utan att man går ned på slitagemärkena!
Michelin som sommardäck och dubbfria Nokian vinterdäck är min metod!

#1
Lars
2010-02-28 20:43

Conti är bara sopor. Vi hade 2lika bilar (dotterns o frugans) Renault Clio med 185/50-15, dotterns med Michelin o fruns med Conti SC2(båda orginalmont. från fabrik). Knappt 3000 mil så var contidäcken slut (på 98 hk bil)o vid samma mil var michelin (på 115 hk bil) inte halvslitna.
Sedan gjorde jag misstaget att köpa conti TS810 vintredäck 205/55-16 till min BMW 320DT, 2500 mil, bak helt slut. Nu bytta till michelin.
Min granne fick tom. nya däck på garanti av Bilia till sin RenaultLaguna dim.205/? -16 för att Conti SC slets som suddgummi.
ALDRIG mer "går jag på" Continental-reklamen
(Conti äger ju Gislaved som ändå är ett bra vinter-däck)
Lars

#2
2014-09-26 13:04

Har man kört tills verkstaden påpekar att däcken är slitna har man kört för länge på däcken. Jag anser att däck skall kasseras efter 3 säsonger, och jag kör aldrig till lägre mönster än 5 mm.
Att spara in på däck är som att inte köpa en flytväst när man köper båt "för det brukar ju gå bra" .
Däck, bromsar och säkerhet är helt oviktigt i 99% av alla resor. Men den där sista procenten dödar eller skadar dig.
Och tro mig - det är fruktansvärt att leva med kronisk värk därför att man inte ville ta det säkra före det osäkra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.