Nästa artikel
Bilfrågan: Värdelöst svar om däckens hållbarhet!
Bilfrågan

Bilfrågan: Värdelöst svar om däckens hållbarhet!

Publicerad 15 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"STRO:s utläggningar skyddar branschens intressen, till exempel svaret till Lennart Petterssons fråga om bildäckens hållbarhet." Vi Bilägare följer upp.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Tack för era utomordentligt intressanta frågor/svar-sidor.

Dock retar jag mig på STRO:s utläggningar vars syfte helt verkar vara att skydda branschens intressen.

Läs svaret i nr 1/10 till Lennart Pettersson, Visby.

Det är till största delen helt värdelöst och skulle nog varit likadant om däcken bara gått fem mil.

Oemotsagda STRO-svar är inte vad man väntar sig i en tidning som i 80 år ställt sig på konsumenternas sida.

450 000 mil med testbilar gör 1,8 miljoner mils erfarenhet av däckslitage!

Arne Nilsson, Frösön

SVAR:
Tack för ditt inlägg i debatten om däcks livslängd.

Moderna däck är en hel vetenskap och därför är det svårt att hitta enkla svar, även för specialister.

Det handlar här om ett sportdäck med hastighetsklassning på 240 km/tim.

Det har extremt goda köregenskaper på torr och våt vägbana men någonstans måste man betala priset och i det här fallet är det med livslängden.

Det hjälper inte att köra väldigt försiktigt, det kan till och med få motsatt effekt på däckets livslängd.

Ett sportdäck måste tydligen då och då köras som det är avsett för, annars håller det sämre.

Det finns en annan aspekt och det är OE-komponenter (Original Equipment).

Man kan inte vara säker på att det däck som sitter på en ny bil, som levereras från fabrik via handlare, är detsamma som sedan finns på eftermarknaden.

Vissa biltillverkare sätter egna krav som kan påverka till exempel miltal.

Vi Bilägare har också noterat att däck på vissa testbilar har haft begränsad hållbarhet.

Det är dock inte helt enkelt att följa upp när vi lämnat bilarna vidare, varför vi inte kunnat uttala oss med säkerhet.

Men helt klart finns alltså speciella OE-däck.

I en del fall går de också att köpa i efterhand.

Men det gäller då speciella bilar där tillverkaren till exempel valt att kräva ett extremt våtgrepp på bekostnad av miltal.

I Vi Bilägares fall var det bland andra just Continental som tog slut snabbt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om hållbarheten för bildäck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-15 12:47
Jimmy (ej verifierad)

Som jag skrev förra gången så är det vad man kan vänta sig av ett Sport-däck. Sportcontact däcken har sjukt bra grepp, men varje mil utöver 2000 ska man nog vara glad för. OE däck som sitter på nya bilar har dessutom oftast ännu sämre livslängd än samma märke/modell på eftermarknaden. En ny bil ska kännas ny, och det gör den med bra grepp och kort bromssträcka.

#2 • Uppdaterat: 2010-06-15 14:20
Raphael (ej verifierad)

Continental är däcken som vinner alla tester, de är samtidigt kända för att ha kortare livslängd än många andra däck. Det är helt enkelt en omöjligt ekvation att erbjuda extremt bra grepp med extremt lång livslängd. Däck för den asiatiska marknaden håller ofta massor med mil, men de har värdelöst grepp, och i europeiska tester hamnar sådana däck längst ner i listorna.
En bra balans mellan grepp och livslängd anser jag att Michelin har. Inte lika bra grepp som Continental, men längre livslängd. En bra kompromiss!

#3 • Uppdaterat: 2010-06-15 18:25
Kjell-Åke (ej verifierad)

Om man kör med vett och sans och följer de yttre omständigheterna såsom väderlek, vägbeläggning och trafikintensitet, behöver man kanske inte alltid detta enorma "grepp" som många här talar sig så varma för.

#4 • Uppdaterat: 2010-06-15 21:29
Raphael (ej verifierad)

Grepp behövs när älgen, rådjuret eller barnet plötsligt rusar ut framför bilen. Det kan hända närsomhelst, hursomhelst och varsomhelst, hur bra uppmärksamhet man än har och hur mycket man än följer trafikmiljön och väderleken.

#5 • Uppdaterat: 2010-06-16 11:31
Kjell-Åke (ej verifierad)

Vett och sans innefattar även älgar, rådjur och barn, något som många tydligen inte känner till, exempelvis de som struntar i skyltade viltsträckor, hastighetsbegränsningar t.ex. vid skolor och i villakvarter.

#6 • Uppdaterat: 2010-06-16 13:38
Harry (ej verifierad)

Suck!
Sunt förnuft? Vad är det? Ja, inte är det jakten på snabba profiter. Som "GULF" en gång sa: Vad hjälper det med en tiger i tanken när det sitter en åsna bakom ratten? En liknelse som även innefattar tillverkare av både bildäck och bilar tycker jag.

#7 • Uppdaterat: 2010-06-16 14:30
maltdryck (ej verifierad)

Jag har haft allt från sport- till budgetdäck och kan som många andra konstatera att dyra däck har kortare livstid.
Jag körde med riktiga kinapuckar på en chippad Saab 9000 (ca 230-240 hk) och de var nästa outslitliga, trots bitvis ganska hård behandling. Den största nackdelen med dem (förutom vetskapen om den längre bromssträckan, som jag å andra sidan aldrig behövde lida av) var att de hela tiden blev obalanserade. Däckhandlaren som sålt dem till mig suckade tungt varje gång jag kom dit och ville ha däcken ombalanserade, den affären gick han nog back på :D

#8 • Uppdaterat: 2010-06-28 11:04
Gustav (ej verifierad)

Den absolut kortaste livslängen vid normal körning var med 275 mm breda däck på 19" fälg, vilka blev blankslitna efter 1000 mil. Bilens originaldäck på 18" fälg innehåller också "radergummi" men har tre gånger så bra livslängd. Gamla golfar med 155 mm breda däck skulle man kunna kört minst 8000 mil med om man kört tills de blev blankslitna. (3mm kvar "att slita på" efter 6000 körda mil, då det var dags att kasera de slitna däcken)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.