Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Måste jag betala för motorhaveriet?

Bilfrågan

"Kamremmen på min Peugeot 807 har hoppat. Verkstaden säger att jag haft extrem otur och att slask kommit in och frusit. Är det möjligt och måste jag betala?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag hade min Peugeot 807 diesel -03 på helservice då bland annat kamremmen byttes.

Efter fyra månader hoppade den men Peugeot-verkstaden vidhåller att de har utfört sitt arbete korrekt.

Deras teori är att det har kommit in slask som har frusit och att jag bara har haft extrem otur.

Jag måste alltså stå för hela kalaset.

Nu har det visat sig att motorn är trasig, det finns inga begagnade och ny motor plus arbetet kommer att gå på nästan 100 000 kr.

Känner ni till något liknande fall?

Vet ni om det kan komma in sten och slask så att kamremmen hoppar?

Vet ni vad jag har för juridiska möjligheter att gå vidare med det här?

Helena

SVAR:
En mardrömssituation.

Du kommer att ha mycket svårt att bevisa att verkstaden gjort något fel då motorn ändå fungerade i fyra månader.

Din maskinskadeförsäkring gäller förmodligen inte längre och du står med en bil som i stort sett inte är värd någonting.

Anledningen till haveriet kan naturligtvis vara den som verkstaden uppger men även andra förklaringar kan finnas.

En aggregatrem kan ha gått sönder och delar av den letat sig in under kamremskåpan.

Bäst vore att göra en ordentlig undersökning av motorn för att utreda vad som hänt.

För att göra detta måste motorn tas isär och det kostar också pengar tyvärr.

En anmälan till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, är en möjlighet men det är tveksamt om de kan komma med åläggande som gäller följdskador.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Hur skulle de svara på frågan?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
gordini
2010-06-10 12:12

säkert aggregatrem som letat sig in, och slarvig meck.

#1
Saabnisse
2010-06-10 12:20

Det är tyvärr inte så ovanligt med motorskador p.g.a. kamremsbrott.
Har man otur blir det totalhaveri, men det kan ju gå att reparera och då kan det ju bli betydligt billigare än 100000:-.
Leta efter en billig verkstad,typ "Kalle på hörnan" och gör upp ett pris för undersökning och om möjligt rep. av motorn.
Kolla några verkstäder och referenser.

#1
Pelle
2010-06-10 12:23

Enkelt att undvika dylika fadäser.
Köp aldrig, aldrig någonsin bilar med kamrem.
Köp bilar med en närmast outslitlig kamkedja.
Detta löser problemet.

#1
Mikael
2010-06-10 13:25

Leta upp en begagnad motor själv och byt själv eller hos någon mindre verkstad (billigare). Finns säkert någon krockad bil som man kan plocka motorn ur, kolla tex. mobile.de som ibland kan sälja krockskadade bilar.
Hoppas det ordnar sig!

#1
Johan Kjellén
2010-06-10 14:03

Låter lurt att remmen skulle gå av efter bara 4 månader... och verstadens förklaring är tvivelaktig.
Kanske värt att låta en oberoende expert göra ett utlåtande och sedan stämma verkstaden.
Det är konstigt med vissa märkens kassa kamremmar och förödande skador när de går av!
FIAT, ALFA, Opel, även äldre BMW har bytesinvaller på 4000 mil. Skandal!
På japanska bilar förekommer inte remhaverier om bytesintervallen hålls, som ofta är först efter 10 år eller 15.000 mil.
Numera har de flesta märken underhållsfri kedja, det är bara vissa modeller från Volvo, VAG, PAG och Opel som fortfarande har rem.

#1
Henrik
2010-06-10 14:53

Håller med Pelle, skulle aldrig köpa en bil med kamrem, har otaliga kamremshistorier i min umgängeskrets, vissa pga slarv andra som krashat ändå. En bekant vars japp pajja, kommer inte ihåg märke fick höra att han varvat för mycket!!
BMW och SAAB har kamkedja, allt annat är slarvbygge.

#1
Stefan
2010-06-10 15:01

Johan: Alfa har inte haft 4000 mil som intervall, 6000 mil har det varit, vilket inte heller är helt bra.
Angående kedja så har det ju rappoterats om en del problem med dessa också, och de är betydlig dyrare att byta än en rem.

#1
Gösta
2010-06-10 16:10

Min åsikt är att kamkedja är bättre än rem, dock är kedja inte heller helt problemfritt. Har flera bekanta som fått byta kedja på sina SAAB:ar. Samtliga av modell 9-5 och från mitten av 2000-talet, miltal mellan 15 000-20 000 mil. Alla tre hade samma fel. Kedjespänningen fungerade ej som tänkt och kedjan blev "slapp". Allt fick bytas, både kedja och spännare. Givetvis på kundens bekostnad. Kanske andra märken än SAAB har lyckats bättre med sina kamkedjor.

#1
Jes
2010-06-10 16:51

Fyra månader efter full-service med kamremsbyte ... Näää, det luktar slarv lång väg!
Tur för verkstaden att deras otur kan skyllas på kundens otur ...
Nästan 100.000 kr? ... ingen goodwill eller mötas på vägen där inte!
Häng ut verkstaden så vi vet.

#1
Roland
2010-06-10 17:36

Känner inte till hur en Peugeot är konstruerad men i många bilar drivs vattenpumpen av kamremmen och vattenpumpen bör då bytas i samband med rembyte.

#1
maltdryck
2010-06-10 17:37

Jag känner inte till 2,2 HDI motorns konstruktion, men att skylla på fruset slask låter som en dålig ursäkt. Problemet är, som Bengt Dieden skriver, att bevisbördan är din. Inte lätt att bevisa att de slarvat eller monterat dåliga grejer ens om motorn plockas isär, vilket givetvis också kostar pengar. Du kanske skulle prova att få hjälp av Motormännen?
Sen att ha mage att begära 100 tusen får ett motorbyte är bara för mycket. Det finns begagnade motorer från Peugeot 406 (samma som i din 807) som gått under 15000 mil för 12500 kr. Sen tillkommer jobbet, filter och vätskor (och ny kamrem kanske) som kan kosta 10-15 tusen till.

#1
Bengt Andersson
2010-06-10 18:07

Bilar med kamrem är ekonomiskt livsfarliga. När jag köpte Audi A3 1,8 99a gällde 15000 mil, utan tidsbegränsning. Efter 2:a service fick jag besked om 12000 mil och/eller 6 år. Det kostar inget för säljaren att gå ut med detta budskap, köparen får betala. Ett undantag med kamkedja känner jag dock till. Det gäller VW 1,4 TSI med högt effekt-uttag, i bla. Golf.
Bilen hade gått 3044 mil (2:a service) när kedjan på grund av sträckning hoppade över och motorn havererade. En slik konstruktion av VW vittnar om
usel erfarenhet. En kedja ska hålla i hela bilens livslängd dvs 25000 - 40000 mil och gå i oljebad - utan sträckning.
Köp inga sådana bilar utan livstidsgaranti!!
Bengt

#1
Kaj
2010-06-10 18:46

Köp / kör inte Pegga!!

#1
johan
2010-06-10 19:30

fråga är väll om det ens är lönt att byta motor, ny motor överstiger nog bilens värde så alternativ kan ju va att köpa en likadan bil och ha den med defekt motor som reservdels bil. inredning ocksånt lär väll va schyst iaf. växellåda m.m

#1
Helmut
2010-06-10 20:13

Franska bilar har alltid varit Verstadsbilar!

#1
Skanör
2010-06-10 20:24

Franska bilar och engelska bilar = verkstadsbilar.
Skriver av erfarenhsom som innefattar sprillans nya Piggor o jaggor. (Gement j med avsikt).
P 406 har samma motor och med hjälp av privatverkstad fixar du en "ny" bil som du sen skall sälja fort som fxx.

#1
pg
2010-06-10 20:34

Man behöver inte vara onödigt orolig för kamrems eller kamkedjehaveri om man följer bytesrkommendationerna. man kan till o med köra mycket längre än angivna mil, om man lyssnar på hur bilen uppför sig vid start. Bra verkstadspersonal kan höra om det är något "på gång" med en kamkedja.
Även bilar med kamrem kan köras längre om man vet att verkstan bytt alla spännare och löphjul och i en del fall vattenpump. Är detta gjort är det inga problem att överskrida bytesintervallen med ett par tusen mil.

#1
Jes
2010-06-10 20:42

Nej PG, det är inte bra ... mekonomen exempelvis lämnar garanti på sina kamremmar .. men kör du över angiven km ... ja då förstår du att garantin faller bort.

#1
Jägaren
2010-06-10 22:34

Alltså, det här ska Helena INTE acceptera.
--
För det första lämnar verkstaden garanti på sina arbeten.
--
För det andra är det så att om verkstaden säger att slask ska ha kommit in i remmen och frusit och sedan orsakat skadan ska faktiskt verkstaden kunna bevisa sitt påstående! Detta är bara en urusel bortförklaring för att slippa ta kostnaden själv.
--
För det tredje gäller den vanliga konsumentköpslagen. Det är garanti på remmen. Och eftersom det inte har längre än 6 månader från montering till haveri behöver Helen inte bevisa att felet fanns från början. Däremot är jag osäker på vad som gäller angående remtillverkarens ansvar angående följdskadorna av den trasiga remmen.
--
För det fjärde är det totalt osannolikt att slask kommer in i remmen - för att skydda remmen mot just detta finns det en skyddskåpa. Lika osannolikt är det att delar av en hjälprem ska ha kommin in under kåpan (om kåpan nu är hel, vill säga).
--
Själv har jag aldrig hört talas om något liknande.
--
Helena ska genast kontakta Allmänna reklamationsnämnden och kommunens konsumentrådgivning. Det finns också möjlighet att gratis kontakta en av kommunen utsedd advokatbyrå för rådgivning.
--
Jag håller inte med om att det är Helena som har bevisbördan, eftersom verksatdens garanti måste gälla (är dock lite osäker på hur länge garantin gäller på utfört arbete) och att garantin på remmen måste gälla. Om remtillverkarens garanti också omfattar följdskadorna är jag som sagt osäker på, men här kan du lätt få svar genom de kontakter jag nämnde ovan.
Bråka med dem som fan, Helena!

#1
Konservator
2010-06-10 22:47

Folk avråder från att köpa bilar med rem istf kedja, men den primära skillnaden dem emellan ur detta perspektiv är ju egentligen bara det rekommenderade bytesintervallet.

Att byta kedja är generellt mycket dyrare och svårare än att byta rem, men behöver å andra sidan inte göras lika "ofta".

Oavsett vilket så handlar artikeln om en rem som gav upp långt innan den beräknade livslängden var slut, d.v.s. material- eller monteringsfel - eller bara ren och skär otur! Alla de faktorerna kan naturligtvis förekomma även med kamkedjor, för att inte tala om kringkomponenter som sträckare m.m. som är lika svaga punkter på båda typerna av kamdrivning. Bytesintervallet är ju ingen garantiperiod, bara en "statistiskt säker" livslängd. Ibland har man oddsen mot sig.

Om man nu skall gå och välja bil efter hur "säker" kamdrivning den har så skulle det vara mer relevant att titta på huruvida ventilerna kan kollidera med kolvarna vid ev. brott. För mig är det emellertid helt andra faktorer som avgör märkes- och modellval... ;)

#1
Harry
2010-06-11 00:05

Typiskt verkstäder. Hur kan man påstå att det har kommit in slask och sörja och ställt till det? Även om slask och sörja kommit in så har det inte kunnat stanna där så länge att det blivit is av det. Nej, att det är en bluff av verkstaden är jag övertygad om. Ett försök att belasta kundens konto istället för sitt eget. Hade själv liknande problem ett par gånger. En gång med en 90:a Vectra där kamremmen enligt instruktionen skulle KONTROLLERAS efter 6.000 mil, men gick av efter 5.700 mil. Då hade jag dock tur. Jag hade planerat att själv göra jobbet vid 6.000 och hade därför skaffat mig erforderliga verktyg för ändamålet samt en ny kamrem i fall att... Det hela resulterade i att jag vid en parkeringsficka vid Hjälmarsund låg och bytte kamrem akut! På en annan Vectra, en -97:a gällde (innan köpet) att man inte behövde byta kamrem förrän vid 12.000 mil, något som efter köpet reducerades till 6.000 mil. Snacka om fegmärkning! (för att nu dra parallellen med tvättrådsmärkningarna på kläder)
Nej, om verkstaden svamlar om is och sörja så anser jag att det är de som ska sörja för bevisen. Jag tror att en analys av den trasiga kamremmen kanske kan avslöja något som är närmare sanningen. Att verkstäder gör fel är ju vanligt - alltför vanligt. Det är ju i alla fall bara vanliga människor som jobbar där och alls inga proffs, inte enligt mina erfarenheter. Tvärtom.

#1
Harry
2010-06-11 00:16

Hur kollar man om en verkstad är professionell?
Jo, fråga dem hur de gör när de ställer in ljuset. Det gör jag. Det är en mycket enkel procedur, så enkel att de verkstäder som inte är professionella inte har en aning om hur man egentligen bör gå tillväga. De kommer med all säker inte att nämna att de kontrollerar att bilens definition på tjänstevikt är uppfylld till fullo. De tar inte alls hänsyn till den aspekten lika lite som de kontrollerar det mest fundamentala - ringtrycket. Inte kontrollerar de heller att höjden på ljusinställningsapparaten är exakt densamma som höjden på strålkastaren, bara på ett ungefär.
Hittills har ingen verkstad gett mig rätt svar.

#1
Hanzzon
2010-06-11 01:12

Visst är det ju möjligt med isbildning innanför kamremskåpan men i så fall lär ju kåpan vara dåligt utformad från tillverkarens sida, låter lite tveksammt i mina öron men som sagt svårt att bevisa.
Att aggregat-remmen går av/sönder och trasslar in sig igenom kamremskåpan eller trasslar in sig i remskivan så att det blir ett sånt ryck att kamremmen går av har jag varit med om på bla VW Passat inom kamremsintervallen vilket totalhavererade hela topplocket.
Tyvärr för ägarnas skull har de flesta biltillverkare fortfarande kamrem med i flera fall löjligt korta intervaller där tex Renault hört till de sämsta med bytesintervall på max var 4:e eller var 5:e år men även äldre Bmw, Opel mfl har löjligt korta bytesintervaller på 4000-6000 mil samt Audi/Vw med sin idiotiska kamremsintervall med kontroller och "bytes vid behov"!
Man kan inte säkert se hur länge en kamrem kommer att hålla och man kan än mindre höra när den ska bytas som någon skrev nedan, den kan smälla av helt utan förvarning och man ska helt enkelt byta enligt tillverkarens intervaller för att veta att det ska fungera, i vissa fall kan remmen hålla betydligt längre om man har tur, i vissa fall går remmen av strax efter intervallen (även om det är en kort föreskriven bytes-intervall) och det är omöjligt att säkert veta då det helt beror på hur bilen i fråga är körd osv...
De allra flesta modernare bilmotorer slår oxå tyvärr i hop kolvar med ventiler och det resulterar i väldigt dyra haverier.
Toyotamotorerna är förutom -80-tals Starlets gammla 12-ventilare gjorda för att klara av ett kamremshaveri med små urtag i kolvarna just för att ventilerna inte ska ta i vilket gäller åtminstonde på alla Toyota-motorer med kamrem, numera från 2000-talet har alla Toyotamotorer underhållsfri kamkedja och där har jag inte varit med om något riktigt ras ännu men jag skulle nog gissa att man kan ha kvar dessa urtag i kolvarna ändå men jag har som sagt inte varit med om det än så jag vet tyvärr inte säkert där.
Sen är det ju ingen större fördel med kamkedja om det inte är en bra konstruktion som fungerar bra då den i regel är betydligt dyrare och svårare att byta, Saab näms ju nedan och dom har ju haft ganska stora problem med kamkedjorna samt vissa VW-modeller som har kedja så där kanske det hällre kunde suttit en rem i de ägares ögon som blivit tvugna att byta kedja.
Vi bytte tex kamkedja och drev i en Saab 9-3 efter 18 000 fullservade mil där vi fick skruva ur hela motorn för att kunna komma åt att byta kedja och det blir ju inte särskillt billigt om man säger så.

#1
Jes
2010-06-11 02:29

Här är vi ganska överens JÄGAREN ...
Fullständigt överens vad jag kan se .. :o)

#1
Thomas
2010-06-11 13:30

Undrar hur det gick för Helena, för det handlar väl om samma bil som ViB skrev om för ca 2 månader sedan? Undrar också varför artikeln dyker upp först nu på hemsidan, inte är det för att hjälpa Helena i alla fall!
Uselt att inte verkstaden gav några vettigare förslag på hur bilen ska repareras, en motor ur samma motorfamilj borde som ngn tidigare nämnt gå att hitta på skroten. Att de sedan ska stå för en stor del av kostnade är väl bara självklart.

#1
Jägaren
2010-06-11 14:07

JES: Trevligt!

#1
Jägaren
2010-06-11 14:12

Jag glömde följande till Helena: Kontakta också Konsumentverket och ditt försäkringsbolag. Även om ingen maskinskada gäller längre bör någon av bolagets jurister kunna ge dig som kund värdefull information och vad som gäller garatier på utfört arbete och vad som gäller remtillverkarens ansvar för de följdskador som uppstod. Jag menar, remmen var inte äldre än 6 månader och då borde den vanliga konsumentköplagen gälla. Om så är fallet behöver Helena inte bevisa någonting. Men som sagt, det är det problemet med följdskadorna... Men nu har Helena en lång rad med tips om vart hon ska vända sig.

#1
Jägaren
2010-06-11 17:04

Det stod i texten att remmen "hoppade". Betyder detta att remmen hoppade över en kugge eller två eller betyder det att remmen gick av/kanade av? Om remmen gick av måste i rimlighetens namn garantin för remmen gälla. Men återigen är det detta med följdskadorna. Men om remmen i stället kuggade över är det mycket troligt att verkstaden kan ha gjort ett misstag med remspännaren och att remmen därmed blev för slapp med följden att den kuggade över. Kanske vore det värt nån tusenlapp för att en mekaniker lyfter av skyddskåpan och försöka bilda sig en uppfattning om vad som kan vara orsaken. Jag vill så gärna tro att det var fel på antingen remmen eller monteringen. Tänk om verksatden rent av glömde att montera alla delar?

#1
Hm. verkstan. Gamla remmen??
2010-06-11 21:24

Fick kunden sin gamla rem vid det som kallades rembyte. Om inte, ja då är saken klar, remmen blev inte bytt då !

#1
Haubits77B
2010-06-13 18:56

Re: konservator
En pricip är egentligen att en kedja håller bilens livslägd ut- ta MB t.ex, som i många år haft kedja; de brukar en bra bil över 30.000mil innan man behöver byta dem. Så långt körs destovärre inte så många bilar idag. Sedan finns det dock även europeiska bilar med rem som har LÅNG intervall på rembyte, ex. en 2.2 liters diesel från PSA, där är intervallet 24.000mil!!!!

#1
Fordonsutvecklaren
2010-06-14 20:10

Visst är kedja ofta bättre, men även en kedja kan ställa till det...
Exempelvis har flertalet nyare VW Golf drabbats av motorhaverier då kedjan kuggat över, främst på grund av att föraren fått tjuvstopp av motorn. Bilskolebilar lär vara extra drabbade...
Så nog finns det även bristfälliga kedjekonstruktioner ute på marknaden, även i moderna bilar.

#2
Anonymous
2010-12-27 12:16

Har aldrig hört talas om ett kamremsbrott på en volvo som är servad enligt instruktion.
VW touran har kamkedja och mängder med haverier så det handlar om hur bra konstruktionen är från början och kompetensen i verkstaden

#3
2014-12-16 12:38

Det klart du får betala, du har ju köpt en fransk bil ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.