Nästa artikel
Bilfrågan: Måste jag betala för motorhaveriet?
Bilfrågan

Bilfrågan: Måste jag betala för motorhaveriet?

Publicerad 10 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Kamremmen på min Peugeot 807 har hoppat. Verkstaden säger att jag haft extrem otur och att slask kommit in och frusit. Är det möjligt och måste jag betala?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag hade min Peugeot 807 diesel -03 på helservice då bland annat kamremmen byttes.

Efter fyra månader hoppade den men Peugeot-verkstaden vidhåller att de har utfört sitt arbete korrekt.

Deras teori är att det har kommit in slask som har frusit och att jag bara har haft extrem otur.

Jag måste alltså stå för hela kalaset.

Nu har det visat sig att motorn är trasig, det finns inga begagnade och ny motor plus arbetet kommer att gå på nästan 100 000 kr.

Känner ni till något liknande fall?

Vet ni om det kan komma in sten och slask så att kamremmen hoppar?

Vet ni vad jag har för juridiska möjligheter att gå vidare med det här?

Helena

SVAR:
En mardrömssituation.

Du kommer att ha mycket svårt att bevisa att verkstaden gjort något fel då motorn ändå fungerade i fyra månader.

Din maskinskadeförsäkring gäller förmodligen inte längre och du står med en bil som i stort sett inte är värd någonting.

Anledningen till haveriet kan naturligtvis vara den som verkstaden uppger men även andra förklaringar kan finnas.

En aggregatrem kan ha gått sönder och delar av den letat sig in under kamremskåpan.

Bäst vore att göra en ordentlig undersökning av motorn för att utreda vad som hänt.

För att göra detta måste motorn tas isär och det kostar också pengar tyvärr.

En anmälan till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, är en möjlighet men det är tveksamt om de kan komma med åläggande som gäller följdskador.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Hur skulle de svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-10 12:12
gordini (ej verifierad)

säkert aggregatrem som letat sig in, och slarvig meck.

#2 • Uppdaterat: 2010-06-10 12:20
Saabnisse (ej verifierad)

Det är tyvärr inte så ovanligt med motorskador p.g.a. kamremsbrott.
Har man otur blir det totalhaveri, men det kan ju gå att reparera och då kan det ju bli betydligt billigare än 100000:-.
Leta efter en billig verkstad,typ "Kalle på hörnan" och gör upp ett pris för undersökning och om möjligt rep. av motorn.
Kolla några verkstäder och referenser.

#3 • Uppdaterat: 2010-06-10 12:23
Pelle (ej verifierad)

Enkelt att undvika dylika fadäser.
Köp aldrig, aldrig någonsin bilar med kamrem.
Köp bilar med en närmast outslitlig kamkedja.
Detta löser problemet.

#4 • Uppdaterat: 2010-06-10 13:25
Mikael (ej verifierad)

Leta upp en begagnad motor själv och byt själv eller hos någon mindre verkstad (billigare). Finns säkert någon krockad bil som man kan plocka motorn ur, kolla tex. mobile.de som ibland kan sälja krockskadade bilar.
Hoppas det ordnar sig!

#5 • Uppdaterat: 2010-06-10 14:03
Johan Kjellén (ej verifierad)

Låter lurt att remmen skulle gå av efter bara 4 månader... och verstadens förklaring är tvivelaktig.
Kanske värt att låta en oberoende expert göra ett utlåtande och sedan stämma verkstaden.
Det är konstigt med vissa märkens kassa kamremmar och förödande skador när de går av!
FIAT, ALFA, Opel, även äldre BMW har bytesinvaller på 4000 mil. Skandal!
På japanska bilar förekommer inte remhaverier om bytesintervallen hålls, som ofta är först efter 10 år eller 15.000 mil.
Numera har de flesta märken underhållsfri kedja, det är bara vissa modeller från Volvo, VAG, PAG och Opel som fortfarande har rem.

#6 • Uppdaterat: 2010-06-10 14:53
Henrik (ej verifierad)

Håller med Pelle, skulle aldrig köpa en bil med kamrem, har otaliga kamremshistorier i min umgängeskrets, vissa pga slarv andra som krashat ändå. En bekant vars japp pajja, kommer inte ihåg märke fick höra att han varvat för mycket!!
BMW och SAAB har kamkedja, allt annat är slarvbygge.

#7 • Uppdaterat: 2010-06-10 15:01
Stefan (ej verifierad)

Johan: Alfa har inte haft 4000 mil som intervall, 6000 mil har det varit, vilket inte heller är helt bra.
Angående kedja så har det ju rappoterats om en del problem med dessa också, och de är betydlig dyrare att byta än en rem.

#8 • Uppdaterat: 2010-06-10 16:10
Gösta (ej verifierad)

Min åsikt är att kamkedja är bättre än rem, dock är kedja inte heller helt problemfritt. Har flera bekanta som fått byta kedja på sina SAAB:ar. Samtliga av modell 9-5 och från mitten av 2000-talet, miltal mellan 15 000-20 000 mil. Alla tre hade samma fel. Kedjespänningen fungerade ej som tänkt och kedjan blev "slapp". Allt fick bytas, både kedja och spännare. Givetvis på kundens bekostnad. Kanske andra märken än SAAB har lyckats bättre med sina kamkedjor.

#9 • Uppdaterat: 2010-06-10 16:51
Jes (ej verifierad)

Fyra månader efter full-service med kamremsbyte ... Näää, det luktar slarv lång väg!
Tur för verkstaden att deras otur kan skyllas på kundens otur ...
Nästan 100.000 kr? ... ingen goodwill eller mötas på vägen där inte!
Häng ut verkstaden så vi vet.

#a • Uppdaterat: 2010-06-10 17:36
Roland (ej verifierad)

Känner inte till hur en Peugeot är konstruerad men i många bilar drivs vattenpumpen av kamremmen och vattenpumpen bör då bytas i samband med rembyte.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.