Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Normal livslängd 6 000 mil?

Bilfrågan

"ABS-aggregatet på min Opel Zafira har slutat fungera efter 6 000 mil, en reparation på 25 000 kronor. Är det en normal livslängd?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en Opel Zafira -06. Vid 6 000 mil slutade antispinn/antisladd att fungera.

Åkte till min märkesverkstad som meddelade att ABS-aggregatet slutat fungera, en reparation på cirka 25 000 kr!

De lugnade mig med att säga att det går nog på försäkringen.

Kan detta anses som normal livslängd på detta livsviktiga hjälpmedel?

Anders Lidberg, Borås

SVAR:
Det troligaste är att hydraulaggregatet havererat av någon anledning.

Detta är inte särskilt vanligt men det hjälper ju inte dig om det nu förhåller sig så.

Problemet är att detta aggregat kommer som en komplett enhet från Bosch och går inte att ta isär för reparation, därav ett högt pris.

Det finns också en extern dator för ABS-systemet.

Vill det sig illa kan vatten ha kommit in i denna plastingjutna enhet, men det är ännu mer ovanligt.

Priset 25 000 kr låter mycket och du bör naturligtvis undersöka med ditt försäkringsbolag om maskinskadeförsäkringen kan täcka detta.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Normal livslängd 6 000 mil?

Kommentarer

#1
Jarl
2010-06-08 11:03

Ja, för en Opel är det fullt normalt, till och med mycket bra.

#1
Sigge
2010-06-08 11:06

Jarl - ett barn av havererat utbildningssystem. Ständigt detta sökande efter uppmärksamhet!

#1
Gustav
2010-06-08 11:13

Självklart ska ABS bromsarna hålla me än 6 000 mil och 5 år. Det är dock viktigt att bromsvätskan inte innehåller vatten, då det är mycket fin mekanik och minsta korrosion får förödande följder. Luft i ABS enheten kan vara extremt svår att få bort, så utan att veta bilens historik är det omöjligt att veta om orsaken till haveriet är slarv, otur eller beror på klantighet.

#1
Henke
2010-06-08 11:27

Min förra BMW 116i frpn 2006 hade gått ca 6000 mil när hydraulaggregatet till antisladdsystemet lade av. Kostade ca 22 000 att laga men gick som tur var på min maskinskadeförsäkring. Helt osannolikt att en sådan sak pajar på en premiumbil, om än snikmodellen..

#1
pg
2010-06-08 11:47

Ett mycket ovanligt fel hos de flesta bilmärken, men Bosch har haft många felkällor de senaste åren, särskilt efter att de börjat ta delar från Brasilien, och det gäller alla bilar oavsett fabrikat. Blir lite förvånad över att det sitter Bosch i en 06 ,a eftersom GM numera använder ett Japanskt elsystem i sina bilar. Men eftersom det sägs att kvalitetskontrollen har höjts hos Bosch kan det ju vara så att man återgår till Bosch? Har kvalititskontrollen verkligen höjts frågar man sig?

#1
Gösta
2010-06-08 12:28

Alla dessa moderna system (ABS, servostyrning, antisladd m.m) gör att det finns oerhört fler felkällor i bilarna än förr. Åkte Volvo Amazon på 70-talet, inte var det några problem med ABS och annat tjafs där inte. Och blev det fel fanns alla reservdelar på OK för en billig peng. Jag välkomnar att bilmärken som Dacia går "back to basics", och vågar trotsa trenden med antispinn/sladd och satsa på gammal beprövad teknik.

#1
Yrrol
2010-06-08 13:12

Fanns ABS på Amazon? ;)

#1
Pettersson
2010-06-08 14:06

Men Gösta på den tiden hette lågprisbilarna Vaz eller Skoda, Gick att laga med spett och slägga.

#1
Jarl
2010-06-08 14:29

ABS-systemet kommer förmodligen från BOSCH, samma skit i alla märken.

#1
Torsten
2010-06-08 14:46

Naturligtvis ska en så väsentlig del av bilen, som i sin helhet väl ska fungera längre än 6000 mil - eller hur Opel? - också hålla! Bengt D på konsumenternas Vi Bilägare är lite väl defensiv i sitt svar med övervägande förklaringar om ev orsaker men utan självklar ståndpunkt för kundens del mot en miserabel bilkvalitet! Och det är väl för f-n inte vi som försäkringskunder som med höga premier ska betala urusel kvalitet!!

#1
pg
2010-06-08 14:54

Allt som Bosch gör är inte skit bäste Jarl, tvärtom. Men som alla fabrikat, (även Toyota) drabbas ibland av att deras tillverkare brister i kvalitetskontrollen. Det som Zafiraägaen drabbades av är inte vanligt, tvärtom är det ovanligt. Dessutom finns det utbytesboxar till de flesta bilar. Om det finns till just den här, kännar jag inte till, men både Bosch och GE har utbytesboxar. Dessutom kan ett felaktigt handhavande av bilens elservo rendera i ett haveri av ovanstående art. Just dessa eldrivna servon måste man kolla i instruktionsboken först innan man överhuvudtaget öppnar locket. Detta gäller alla bilmärken med elservo.

#1
jojo
2010-06-08 15:18

ALLT kan gå sönder på en bil, också efter en meters körning. (Jag har bytt motor och AC efter 5000 mil).
Jag väljer bilförsäkring efter bolag so har bäst maskinskadeförsäkring därför.
Nu kör jag utan och då är det "fritt fall" för att citera min bilverkstad.

#1
Hebbe
2010-06-08 15:19

Opel ville byta ut motorstyrningen på min Zafira -00 för 11.300:- Jag hittade ett tips om att det kunde vara ett jordfel och jag fixade det själv för ca 10:- i material: http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=60279

#1
ero
2010-06-08 17:31

Hebbe ger ett lysande och skrämmande exempel på hur lurade vi konsumenter är.

#1
Linde
2010-06-08 19:23

Ja det finns många fixar ute på nätet på dyra delar som verkstaden bara byter på slentrian. Kan förstå att de gör så iof. De har ju inte tid att gå in i detalj och felsöka när de debiterar 1628.- per timme... (prisex. Din bil i Sthlm)
Jag lagade för någon månad sedan elektronikenheten till ABS-systemet på en Audi som annars hade behövt bytas ut. Var som så ofta ett standardfel, en lödning som hade lossat.

Att det gick att lösa själv var tack vare kreativa bilägare som hjälper varandra. Det kan bli väldigt dyrt om man inte kan något själv.

#1
Sigge
2010-06-08 19:45

PG försvara Opel i vått och torrt! Jag köper bilen av Opel och då ska de garantera att de sätter i korrekta delar ifrån underleverantören. Underleverantören som tillverkar delen enligt beställarens överenskomna spec. Precis lika dåligt som att skylla Toyotas felaktiga gaspedaler på någon underleverantör. Jag köper produkten av biltillverkaren och inte av dess underleverantörer!

#1
pg
2010-06-08 21:22

Givetvis ska generalagenten "stå" för kostnaden om det är så att det är ett återkommande fabrikationsfel. Men hur är det med den Goodwill som GM sweden visar? Har man råd med 5 års garanti på dagens Oplar, borde man kunna gå ett steg längre tycker jag.
Oavsett vilket fabrikat det rör sig om, har de ju underleverantörer. Att dessa kontrollerar sina produkter fortlöpande är en sak, och att bilfabrikanter inte kontrollerar varje produkt, utan bara ett fåtal, eller kanske bara en av varje serie, är en annan sak. Vad jag kan förstå, har inte styrboxen behövt bytas på mer än ett fåtal bilar. GM Sweden har bara levererat ett fåtal boxar till alla sina modeller från -00, enligt dem själva. Och som jag påpekade tidigare, går det tyvärr att sätta systemet ur funktion om man inte följer instruktionsboken.

#1
Opels problem
2010-06-08 23:34

Det blir Opels eget problem, att man inte törs lita på Opel.
Opel tar inte ansvar för sin kund.
Jag och andra tar eget ansvar och vi vänder oss till ett annat märke, med bättre omhändertagande.
Här ser vi hur man blir behandlad,
Våga vägra Opel !

#1
Opels problem
2010-06-08 23:35

Det blir Opels eget problem, att man inte törs lita på Opel.
Opel tar inte ansvar för sin kund.
Jag och andra tar eget ansvar och vi vänder oss till ett annat märke, med bättre omhändertagande.
Här ser vi hur man blir behandlad,
Våga vägra Opel !

#1
Hanzzon
2010-06-09 01:08

Jag har varit med om en Peugeot 207 HDI-07 där ABS/ESP-aggregatet havererade efter mindre än 2år och 5000mil och där skulle inte ens ägaren få ut det på nybilsgarantin först trots att bilen hade ett par månader kvar av nybilsgarantin eftersom vi som inte är en autoriserad Peugeot verkstad hade servat bilen trots att vi hade gjort det exakt enligt tillverkarens rekomendationer och till och med använt Peugeots egna orginaldelar!
Peugeot ville i stället att kunden skulle ta ABS/ESP-haveriet på maskinskadeförsäkringen och så skulle ägaren "bara" få betala självrisken i stället för de 19 000kr som kalaset kostade!
Ägaren rådfrågade oss och vi bad henne att stå på sig och vägra detta och kräva att det skulle gå på nybilsgarantin som inte hade gått ut eftersom bilen var servad prickfritt enligt tillverkarens rekomendationer vilket också kunde styrkas i vår dator på service-fakturorna där allt som bytts stod svart på vitt med artikelnummer och allt och då bryter tillverkaren mot lagen om man hävdar att Nybilsgarantin inte gäller pga det.
Till slut gav Peugeot med sig så hon fick detta på nybilsgarantin trots att man envist försökte påstå att den inte gällde från början, ett riktigt dåligt försök att slingra sig av Peugeot som förmodligen lyckats om ägaren hade varit sämre upplyst om lagen...

#1
Hanzzon
2010-06-09 01:24

Jag har varit med om en Peugeot 207HDI-07 där ABS/ESP-aggregatet havererade efter mindre än 2år och 5000mil där Peugeot vägrade att ersätta detta trots att det till och med var ett par månader kvar på nybilsgarantin!
Anledningen man försökte skylla på var att bilen var servad hos oss som inte var en Auktoriserad Peugeot verkstad trots att bilen var servad exakt enligt tillverkarens rekomendationer och tom. med Peugeots egna orginaldelar.
Peugeot rekomenderade henne i stället att ta detta på maskinskadeförsäkringen och "bara" behöva betala självrisken i stället för de 19 000kr som kalaset kostade!
Efter att hon rådfrågat oss rådde vi henne att vägra detta och kräva att det skulle gå på nybilsgarantin eftersom bilen var servad enligt tillverkarens rekomendationer och vi hade svart på vitt i vår dator på service-fakturorna allt som bytts med artikelnummer och allt och då bryter tillverkaren mot lagen om man säger att nybilsgarantin inte gäller.
Peugeot gav efter detta till slut med sig och tog detta på nybilsgarantin trots att den inte skulle gälla från början, ett riktigt fult sätt att försöka slingra sig av Peugeot vilket förmodligen hade lyckats om ägaren hade varit sämre påläst.

#1
Hanzzon
2010-06-09 01:28

Ber om ursäkt för dubletten men första inlägget försvann för mig...
Man borde fö. kunna radera sitt eget meddelande inom en viss tid när det är nytt i fall detta skulle råka hända.
Mvh//Hanzzon.

#1
pg
2010-06-09 11:45

I och med att Opel infört 5 års garanti, kan man nog i framtiden lita på Opel. I de företag där jag jobbat har vi haft många Oplar och inte haft några större problem med dessa. Jag tror därför att händelsen är unik.
Men akilleshälen för Opel, är att vissa sk. uddamodeller inte tillverkas av Opel utan av Renaults fabriker. vissa modeller/årsmodeller har det ursprunget. Zafira och Merivan har haft väldiga problem med hjulupphängningar etc., just på de bilar som tillverkats av Renaults fabvriker. De bilar av samma modeller som tillverkats av Opels egna fabriker har inte haft dessa problem.
Det förhåller sig på samma sätt med lastvagn/busssidan. dvs problem med de bilar som inte Opels egna fabriker byggt.
Dessutom behöver inte Opelägaren lämna bilen på en aktoriserad Opelverkstad. Det räcker att bilen servats enligt Opels rekommendationer. Dessutom kan alla verkstäder ansluta sig till Opels feldatabas.
Ett dilemma för Opel är, att många av GM s firmor i Sverige fortfarande drabbar Opelkunder negativt. GM Sweden har under tidigare år favoriserat Saab. Många av dessa firmor har inte anslutit sig till Opels feldatabas. Jag frågar mig varför, de är ju, och ska vara till för alla bilägare som köpt bilen hos GM oavsett fabrika? Orsaken ryktas vara den, att Saab inte fick tillgång till denna bas för sina egna bilar.
Hur som helst ser det annorlunda ut numera. GM Sweden är nu frikopplade från Saab, och jag tror att GM Sweden nu tar ansvar för sina kunder, och på sikt kommer servicen hos Opel bli bättre i och med att även andra verkstäder får serva Opel. GM s verkstäder måste alltså skärpa sig.

#1
cobezid
2010-06-10 06:37

Varför köpa Opel!? Det finns bättre bilar att välja, har bytt från Volvo till Toyota, Subaru o. Hyundai ingen fel på dem här bilarna. Ni som har familjer samt dåliga ekonomi borde satsa på Japanska bilar. Service är bra, trevliga personaler på verkstad, bättre andrahandsvärde etc.. Jag skulle aldrig falla mig in att köpa en Opel när jag läser hur mycket ni har problem med dem här bilarna :)

#1
Hebbe
2010-06-10 08:49

Min kusin var på eget initiativ iväg till Tyskland med en MB som hade elektronikproblem och som var fabriksny. Hedins bil gav upp efter 9 försök i Sverige, den tyska verkstaden ordnade felet på 2 timmar!

#1
Johan
2010-06-10 10:50

Att stora haverier i början av en bils livscykel (solklart symptom på dåligt kvalitetsarbete) ska belasta försäkringsbolagen kan inte vara bra för våra premier...
Min gamla Saab 9-3 är nu inne på 21000 mil och det enda allvarliga haveriet har varit att bakbromsen fick spader för något år sedan!

#1
pg
2010-06-12 02:20

Det är många som passar tillfället att kasta skit på Opel här, liksom pressen. Sådana här fadäser drabbar alla fabikat, men de blir sällan uppblåsta på det här sättet.
Man undrar om vissa har betalt från Saab?
Det är ju så, att ett slarvigt utfört elarbete kan slå ut vilken datorenhet som helst. Det behöver inte vara ett kvalitetsproblem.

#1
Jägaren
2010-06-12 21:09

JARL måste vara en av de mest missanpassade personerna som någonsin har kommenterat här på ViBilägare.

#1
Hanzzon
2010-06-14 00:17

PG, "ett slarvigt utfört elarbete" -Är inte det ett kvalitetsproblem vad är det då?

#1
tage
2010-06-14 01:55

En fråga till sign. "Obezid" I vilken publikation har du läst om alla problem med opelbilar ?Har du sjäv varit opelägare ? och vilka problem har du i så fall råkat ut för ? Frågar därför att jag själv, efter mer än 50 års erfarenhet, har precis motsatt uppfattning. Har under dessa år, kört uppskattningsvis 150 000 mil utan att råka ut för något stopp eller problem ö.h taget.Ingen som helst tvekan om vilket bilmärke jag skulle välja vid ev. nyköp. Dessutom de absolut snyggaste modellerna enl.min smak.

#2
2011-03-09 14:32

Tyvärr ett inte ovanligt problem alls, skulle jag säga. I november förra året fick jag precis samma fel på min V50 1,6D -06. "Antisladdservice erfodras", meddelar färddatorn glatt varje gång jag startar bilen. Antispinn och antisladd är ur funktion, ABS fungerar normalt. Enligt felkod är det hydraulaggregatet, samma givare som i artiklen. Tillverkare Bosch.

Samma fel har uppstått för ofta för att kallas ovanligt på flera bilar i Volvoklubben, en person fick felet efter bara 750 mil på sin nya C30, och efter byte genom garanti så uppstod felet IGEN innan bilen var 3 år gammal.

Bosch har ALDRIG stått för kvalitet, titta bara på tändspole-debaclet i VAG-bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.