Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför är mopedbilar så dyra?

Bilfrågan

"Funderar på att köpa en mopedbil och såg nypriset på sådana, upp till 160 000 kronor. Varför?" Vi Bilägare söker svaret.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Funderar på att köpa en mopedbil och såg nypriset på sådana, upp till 160 000 kr (Microcar)! Hallå, du får ju en ny småbil för de pengarna!

Saltar de på priset tack vare man inte behöver körkort eller vad? Köper inte något kvalitetssnack, titta så enkla de är till exempel i underredet.

Anders, Skellefteå

SVAR:
Tre faktorer driver upp priset:

1. Låg produktion med mycket handarbete.

2. Motorkomponenter från båtindustrin. 4 KW motoreffekt gör att endast en dieselmotor med låg effekt samt ett bra vridmoment fungerar, alltså en båtmotor från Japanska Yanmar (finns i alla Microcar), mycket vanlig i segelbåtar.

3. Produktion med material som är mycket kostsamma: komposit, aluminium med mera på grund av en stipulerad högsta nettovikt på 350 kg.

Nya Microcar M´Go kostar som 2010 års modell från 119 900 kr. Totalmarknaden är ca 500 fordon/år.

Hans Lundström, Microcar, Sverige
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
Krister
2010-02-05 11:13

Förstår inte varför dessa finns.
Förbjud skiten så vi slipper dessa på våra vägar.
Ligger och stoppar upp all trafik på 2+1vägar samt saknar all form av säkerhet.
Ta ännu mer betalt!

#1
Raphael
2010-02-05 16:30

Det är den moderna tidens efterträdare till Epa-traktorn, men där traktorn krävde traktorkort så får faktiskt mopedbilarna framföras av i stort sett vem som helst.

#1
Kurt
2010-02-05 17:56

"Motorkomponenter ... mycket vanlig i segelbåtar"
Något som är mycket vanligt, dvs masstillverkas, borde väl inte behöva driva upp priset?

#1
Rolle
2010-02-05 19:03

Kan ju köpa en Dacia för 89 900 istället.

#1
Persbo
2010-02-05 19:25

Jag har själv funderat över detta. Varför skulle man inte kunna registrera en Hyundai i10 och spärra den på 45 km/h som en typ av Epa-traktor? Den skulle vara både säkrare och mycket bekvämare.

#1
Harry
2010-02-06 02:07

Jag tycker också att det är i dyraste laget och att det känns lite egendomligt att en vanlig bil som kräver ett B-körkort inte kostar så mycket mer och till och med mindre. Man får väl hoppas att "hantverket" och de valda materialen står emot vägsalt, väder och vind bättre än den övriga bilparken, så att det blir valuta för pengarna på något sätt.
Den enda trösten man har är att den som blivit av med sitt körkort för t.ex. fortkörning får ju faktiskt en tid i en bil som kanske får vederbörande att tänka om. Har man däremot blivit av med körkortet i fyllan och villan, så borde man inte ens få köra en mopedbil, för då har man nått botten av omdömesförmågan. Tyvärr så är ju den låga farten ett litet, och kanske för många, irriterande hinder i trafiken, men vi uppmanas ju i lagen att "iaktta den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständgheterna". Ett bra sätt är ju att hålla avstånd och hålla igen på hastigheten. Det mår både vi själva och miljön bra av.

#1
Jag
2010-02-06 21:07

Jag håller med Krister, förbjud skiten. Samtidigt bör även EPAtraktorn slutgiltigt utrotas.
Jag

#1
V70
2010-02-06 21:45

Håller också med, förbjud skiten !

#1
Tom
2010-02-07 12:11

Lugn
De nya körkortsreglerna AM för att få köra mopedbil kommer att döda branschen totalt.
De som tidigare köpte dessa bilar var oftast sådana som av någon anledning inte kunde/inte hade råd att ta vanligt körkort. De nya regelerna för körkort AM gör att det blir i stort lika svårt och dyrt att få AM-kort som vanligt körkort och därmed är väl marknaden för denna typ av fordon död.
Tom

#1
NONNO
2010-02-07 17:20

Men va´f.. "Förbjud skiten", "förstår inte varför dessa finns" är åsikter som framkommit. Det tyder på en underutvecklad människosyn!
Vi är många tacksamma rörelsehindrade, rullstolsburna som verkligen uppskattar dessa täckta fordon. Att slippa sitta på en oppen permobil i regn, snö, kyla,o annat ruskväder är en välsignelse. Nackdelen är priset!

#1
Trött i Stuna
2010-02-08 09:00

Igen, dessa ovänliga, osakliga inlägg.
Skärp Er!
För övrigt håller jag med om att det är ett problem med trafikslag med olika hastighetskapacitet.
I de flesta sammanhang måste samsas och vara toleranta ä även i trafiken.
Sedan vad gäller massproduktion så är det så att stora antal inom båtindustrin är små jämfört med fordonsindustrin.

#1
alf
2010-02-09 15:30

hej alla eumopedister
har kört eumoped sedan år 2000 är 49 år o kör året runt de farliga me eumopeder är den låga hastigheten som gör att folk vill trimma min eumoped gör 64km i timmen vilket ja tycker är en lämpligare hastighet för man har bättre balans när man skjutsar i hög hastighet o så som en eumoped ska framföras dvs som en motorcyckel gör den låga hastigheten att man blockerar trafiken o bilister som aldri har tålamod pressar ut en mot kanten för de skall bara fram ska man förbjuda eu mopeder nej för då måste man förbjuda alla långsamtgående fordon men ja kan tycka att så länge dessa fördon går så sakta borde de ha en egen fil att köra i då skulle man få bort att vi är ett hinder i trafiken sen är inte eumopeder som går 45 säkrare än en som går 60 o sen krävs de en högre hastighet om man ska ligga i motorcykelfil att köra bilister är ett släkte för sig dom går inte att ändra på har själv kört bil men har allti tagi de lungt i trafiken o framför allt tagi hänsyn till alla andra som finns där vilket dagens bilister saknar o de är konstig att man aldri åtgärdar dåliga bilförare de borde få ta om körkortet vart tionde år o då ska de handla om samspel i trafiken me andra traffikanter de blev långt men ja har mer att säga men slutar ändå
mvh från gotland

#1
Bilmecken
2010-04-01 16:48

120000:- för en moped?! Inte konstigt att marknaden är liten. A-traktorer som får framföras i 50 km/h är en fantastiskt mycket bättre lösning.
Tänk själva: vätgasdrift på en A-traktor, miljövänlig och säker lösning på ungdomars transporter........

#2
2014-03-05 00:01

Har jobbat en del med mopedbilar, och blir lika ledsen och besviken varje gång. Kvaliteten är ju sämre än sämst. "Kostsamma material" !? Den slarvigt gjutna plasten kan ju inte kosta mycket på varje bil... Monteringsatsen till en framskärm består av en tub sikaflex ! En motor kostar cirka trettiotusen. Och då får man alltså en liten tvåcylindrig diesel. Obetydligt mer avancerad än en gräsklipparmotor. Sen kan jag inte fatta varför det tvunget skall vara massa "finesser" som centrallås, elhissar, backsensorer och takluckor (som också är av usel kvalitet) om nu målet är att spara vikt? Hade ju varit bättre att lägga den kostnaden på att höja kvaliteten på resten av bilen och sänka priset. Har jobbat med bilar i över trettio år och tycker att detta är skandal !

#3
2014-10-15 12:06

Med lite facit i hand nu efter mer än 4 år så kan vi ju se att dessa mopedbilar ändå har blivit ganska vanliga trots sitt höga pris och vanligast är att det är ungdomar som kör dem. De går likt mopederna sällan lagligt men man sitter trots en dålig krocksäkerhet ändå säkrare än på en moped och dessutom torrt och varmt i dåligt väder. Priset handlar förstås inte om att kvaliteten är hög (utan snarare är den dålig) utan att det blir dyrt att tillverka något i mindre skala. Förstår inte varför det är så viktigt med att ha en maxvikt när det borde vara viktigare att man sitter säkert. Dessutom kan ju en A-traktor väga hur mycket som helst i princip. Detta borde vara en marknad även för befintliga bilaktörer som t.e.x kunde ge utgångna modeller ett nytt liv. Tag en småbil och begränsa dess effekt så har man en perfekt ungdomsbil. En sådan bil kunde ha kostat betydligt mer än originalet och ändå sålts. De är då säkrare och vettigare än både A-traktorn och mopedbilen.

#4
2016-04-11 17:13

Den egentliga frågan är varför den blivit så populär, framför allt bland ungdomar? När jag var 16 var epatraktorn "inne", och inte ens den hade alla råd med. Det var knappt fem år innan artikeln skrevs. En moppebil kostar tio gånger mer och måste väl ändå vara bland det mest handikappade man kan köpa i fordonsväg? Som en inplastad permobil med båtmotor...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.