Bild
Nästa artikelBilfrågan: Räcker värmen i nya dieselbilen?
Publicerad 29 januari 2010
Bilfrågan
"Jag ska byta till en snålare diesel, men räcker kupévärmen för kalla norrlandsnätter?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag står i begrepp att byta bil - från en Volkswagen Golf diesel med förbrukningen 0,57 l/mil till en ny dieselgolf med fabriksuppgiften 0,46 l/mil.
Med anledning av de allmänt minskade förbrukningarna undrar jag hur tillverkarna agerat. Räcker kupévärmen för kalla norrlandsnätter eller behövs tillsatsvärme?
Var går gränsen när tillsatsvärme kan bli aktuell?
Tord Sjödin, Hammerdal
SVAR:
Detta är nackdelen med bränsleeffektivare motorer, i synnerhet dieslar.
De har mindre värmeförluster och får därigenom sämre kapacitet på värmesystemet. Golf har som standard elektrisk kupévärme som arbetar under körning.
Som tillval finns också en Webasto parkeringsvärmare och den förbrukar enligt Webastos egna uppgifter 0,4 liter/tim.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
FRÅGA:
Jag står i begrepp att byta bil - från en Volkswagen Golf diesel med förbrukningen 0,57 l/mil till en ny dieselgolf med fabriksuppgiften 0,46 l/mil.
Med anledning av de allmänt minskade förbrukningarna undrar jag hur tillverkarna agerat. Räcker kupévärmen för kalla norrlandsnätter eller behövs tillsatsvärme?
Var går gränsen när tillsatsvärme kan bli aktuell?
Tord Sjödin, Hammerdal
SVAR:
Detta är nackdelen med bränsleeffektivare motorer, i synnerhet dieslar.
De har mindre värmeförluster och får därigenom sämre kapacitet på värmesystemet. Golf har som standard elektrisk kupévärme som arbetar under körning.
Som tillval finns också en Webasto parkeringsvärmare och den förbrukar enligt Webastos egna uppgifter 0,4 liter/tim.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Kommentarer
Eller, köp en Volvo som har bränslevärmare som STANDARD i alla sina dieslar både som parkeringsvärmare och som skyndar på uppvärmning vid kallstart och stöttar om kupevärmen inte skulle räcka till.
Redan på Lupo 3L TDI fanns det elektriska värmeelement. Inga problem att köra med under kalla vinterdagar.
Eller köp en Lexus Is 220D som drar en dl/mil mer med då behöver inte stötta med den stadard monterade manuellt styrda Ebersprächer vid landsvägs körning i -30 grader utan du trycker på powerheat knappen bara under 10 min snabb uppvärmning efter start. Sedan slipper då auto start av värmaren vid omparkeringar så att värmaren tömmer batteriet (5 min avkylnings fas) på värdefull ampere.
Sitter samma extra värmare som INGHUS beskriver på Toyota Auris 2,2 diesel då det är samma motor som Lexus Is 220d. Inga problem att få upp värmen när denna är inkopplad som INGHUS beskriver. Undrar om det inte sitter en sådan extra värmarei alla Toyota dieslar.
Prova Toyota Auris diesel och jämför med Golf, då får du dieselvärmaren med på köpet och slipper frysa.
Det har SAAB också.
Golfen har väl oxå typ elpatron i cellpaketet för extravärme när det är riktigt kallt. Jag har själv en Audi A3 tdi e-power och har inga problem med kupevärmen trots att jag bor i norra norrland. Men jag märker att bränsleförbrukningen ökar markant när det är riktigt kallt, troligen för att generatorn får jobba hårt för att hålla elpatronen med ström.
BMW har nog samma lösning, märks skillnad även här på förbrukningen. Nackdelen med små fyrcylindriga motorer, de drar som en sexa i kylan. Blir större motor nästa gång!
Drar som en sexa i kylan, haha. Och en sexa drar som en åtta i kylan då.
Inbillar du dig att en större motor går snålare i kyla.
Är det riktigt kallt ha ingen vw kalla som fan
Man fryser inte i Golfen Conny, det är bra värme. Kanske är värmen snabb i Toyota för att de hela tiden går på full gas??? ;-)
MCTAR, menar du full gas med gaspedalen fast i golvmattan?
S-E S: Japp. Eller kärvande leder eller elektronik... Tiden får väl utvisa vad det är som är fel.
Jag kör en Citroén C3 Picasso 1,6 HDI diesel. Den har bra värme som räcker och blir över, även i temperaturer nedåt -30. Tycker faktiskt den har mer värme än mina tidigare bensinbilar... Enda nackdelen är att det tar några minuter extra för motorn att bli varm så värmen komma jämfört med bensinbilar. Tillsatsvärmare saknas, däremot finns kylarskydd att montera på vintern för att dels skydda kylare och fläkt etc att bli igensatt av snörök och salt/sand, men den bidrar även till att motorn håller värmen bättre.
Vi har en Golf -06 1.6 bensin och polaren har en -08 BlueMotion diesel. Båda blir varma ungefär lika sakta då det är över -15 grader. Under -15 så blir ingen av dem ordentligt varm. Under -20 gnäller dieseln på att den inte får upp motortempen ordenligt. Under -25 har de svårt att hålla sidorutorna fram isfria.
Problemet är att värmepaketet (elementet) är för klent på golfarna.
Har en golf TSi -08. Inga problem att få upp värmen i den.
Mercedes har små "brödrostar" i vissa värmekanaler. På så sätt kan värme o fläkt hålla bilen varm och skön även vid kortare stopp.
Voyager 2.8 CRD drar minst en liter milen men sa blir det i alla fall varmt:)
Yes Muppe, varmt blir det och extra värmare har den. Fortfarande så tycker jag att det blir bättre om jag täcker en hel del av kylaren med plastskiva på vintern.