Nästa artikel
Bilfrågan: Varför inte köra på metanol?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför inte köra på metanol?

Publicerad 2 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Bilar som kan köras på etanol kan väl också köras på metanol? Varför säljs då inte metanol då vi kan utvinna massor ur träd, buskar, gräs?" Vi Bilägare söker svaret.
Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Bilar som kan köras på etanol kan väl också köras på metanol? Ur trä får man väl lättare metanol än etanol? Enda nackdelen med metanol är väl att det är giftigt?

Varför utvinns då inte och säljs metanol då vi kan utvinna massor ur träd, buskar, gräs? Racerbilarna i USA körs ju på metanol.

Prenumerant


SVAR:
Vi kommer säkert i en framtid att få se metanol som låginblandning men idag finns några hinder för ren metanol. Energivärdet är lägre än etanol och det krävs annan utrustning på fordon.

Giftighet och att metanol brinner med osynlig låga samt är starkt korrosivt/lackskadande gör att oljebolagen undviker metanolen.

Det kan tilläggas att processen för att tillverka förnybar metanol är bra mycket dyrare än etanolens motsvarighet och då vi redan idag ser att kunder avstår från E85 av prisskäl så är tiden inte riktigt mogen.

Per-Martin Roos, OKQ8

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2010-04-01 16:52
Bilmecken (ej verifierad)

Koskit i tanken, nej tack då får ni laga era bilar själva. Tänk miljövänligt istället, vätgasdrift ska det vara.

#8 • Uppdaterat: 2010-10-13 14:08
Lena Eriksson Sonebrink (ej verifierad)

Jag har hälsningar från Björn Gillberg som läst Bilfrågan på Vi bilägares hemsida med ett publicerat svar 2010-02-02 som i flera avseenden är både bristfälligt och direkt felaktigt.

I dag finns inga hinder för låginblandning av metanol i bensin, 3% är tillåtet. Metanol är i motsats till bensin varken cancer- eller mutationsframkallande. Den bryts dessutom snabbt ner i naturen.

Alla pumpar som klarar låginblandning av etanol klarar låginblandning av metanol. Dagens E85 -bilar kan lika gärna köras på metanol - M85.

Se Preems kommentar om alternativa drivmedel i bolagets tidning Energiutmaningen:
"Ett annat alternativt drivmedel är metanol,
i vardagligt tal kallat träsprit. Liksom etanol fungerar det utmärkt
för låginblandning i vanliga drivmedel.
En annan fördel är att det går att producera billigt ur vedråvara.
Nackdelarna med metanol är få. Råvara finns i tillräckligt
stora mängder och infrastrukturen - mackarna - finns redan."
Källa: Preems annons i Energiutmaningen .

Korrosionsfrågan torde inte heller vara avgörande för risken för eventuella lackskador. Dagens spolarvätskor som används innehåller etanol och/eller metanol. Rent allmänt är etanol och metanol likvärdiga ur korrosionssynpunkt.

Tillverkningskostnaden för produktion av biometanol av skogsråvara är avsevärt lägre än kostnaderna för produktion av spannmåls- och/eller cellulosabaserad etanol.

Sverige har för övrigt inte jordbruksarealer för någon etanolproduktion av betydelse.

Kika gärna på vår hemsida www.varmlandsmetanol.se för mer information om Metanol.

Hälsningar Lena Eriksson Sonebrink, VärmlandsMetanol

#9 • Uppdaterat: 2011-11-17 23:10
Mats S

Island tillverkar metanol av co2(vulkanavgaser) med hjälp av vulkanvärme

Danmark planerar tillverka Metanol från co2 avgaser i fabriksskorsstenar med vindkrafstel på natten när det är elöverskott