Bild
Nästa artikel
Begbil

Begtest: Saab 9-5 BioPower

Publicerad 29 april 2010 (uppdaterad 23 september 2010)
Saab 9-5 BioPower är en av de mest prisvärda större kombibilarna på marknaden. En orsak är Saab-krisen som gjort att bilmärket sjunkit i värde. Vi Bilägare begtestar.

Saab-krisen har väl knappast undgått någon svensk i vinter.

Priserna faller
Prisras har gjort 9-5 extra intressant som begbil. 9-5:an är en åldrad modell, en ersättare väntar i kulisserna.

Som modell  kom 9-5 sommaren 1997, som årsmodell 1998. Kombimodellen, som blivit mest populär, kom som årsmodell 1999. 9-5 har genomgått två facelifts, hösten 2001 samt hösten 2005.

En mängd motoralternativ har funnits genom åren, på äldre 9-5 är 2,0 med 150 hk vanligast.

Det fanns även en starkare 2,3-liters motor på 170 eller 185 hk, en treliters V6 på 200 hk samt Aeromodellen med 230 eller 260 hk, samtliga bensinturbo.

Dieselmotorer finns på 1,9 liter, 2,2 liter samt en treliters V6 från Isuzu.

Den sistnämnda bör undvikas, cylinderfodren kan sjunka in med motorhaveri som följd.

En av de säkraste
9-5 har många goda sidor:  starka motorer, trivsam  förarmiljö, bekväma framstolar, rymlig både i baksäte och bagageutrymme, trygga och säkra vägegenskaper.

Till årsmodell 2006 blev bilen roligare att köra, med förbättringar i styrning och chassi.

Saab 9-5 är också en av marknadens säkraste bilar med högsta betyg i Euro NCAP:s krocktest.

Modellen var en av de första som fick fyra stjärnor. Med bältespåminnare höjdes betyget senare till fem stjärnor.

Bättre än medel
Saab var också tidigt ute med whiplashskydd i stolarna. Antisladdsystem fanns som tillval från 2001 och blev standard 2005.

9-5 klarar besiktningen bättre än medelbilen, men det finns trots det brister att se upp med.

Det allvarligaste problemet gäller motorskador.

Bristfällig vevhusventilation är grundproblemet, oljan har brutits ned i förtid och försvunnit med avgaserna.

Onormalt hög oljeförbrukning är ett varningstecken, likaså rasslande kamkedja eller blåvit rök vid kallstart.

Till följd av oljeproblemen har turbon havererat och kamkedjan slitits ut i förtid.

Det är dyra fel att åtgärda. Bakom problemen ligger korta körsträckor, slarv med oljebyten och olja och dålig kvalitet.

Saab har gått ut med förlängda garantier, men för att dessa ska gälla krävs att bilens service är dokumenterad.

Chipstrimmade bilar bör också undvikas om motorgarantin ska gälla.

Vanligt med displaykrångel
Ett annat vanligt fel är trasig display till färddatorn, ett byte kostar 2 500-3 000 kronor på verkstad.

Till viss del har Saab stått för detta.

Andra problem är lysande krockkuddelampor, fel på elektronikboxar, bränslepumpar samt trasiga tändkassetter, främst på bilar från 2000 till 2002.

Krånglande växellådor har mest förekommit på äldre 9-5, ett dyrt fel om lådan måste bytas.

På exemplar som rullat långt kan stötdämparna bak vara slitna, liksom bakvagnsbussningarna.

Lågt värderad
Rostskyddet är i grunden bra, men det finns några missar.

Främst gäller det nedre dörrkanter och motorhuv samt bagageluckan på kombin, där det på äldre exemplar kan finnas rost.

Vårt rostbetyg blev ändå en fyra.

Från årsmodell 2006 och nyare verkar 9-5 blivit mer "färdig" som bilmodell, kvaliteten har höjts och varken strul med tändkassetter eller motorproblem har drabbat 9-5 BioPower.

Fast helt felfri är inte 9-5 BioPower heller, vissa elektronikfel har förekommit.  
9-5 är lågt värderad på begmarknaden och speciellt äldre exemplar bör vara lätta att pruta på.

BioPowerbilarna är dyrare, men som stor kombibil är Saab 9-5 ett av marknadens mest prisvärda köp.

Läs hela begtestet med Saab 9-5 BioPower i Vi Bilägare nummer 5.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-5 BioPower som begagnad?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-04-29 11:22
Gösta (ej verifierad)

Ett bra och prisvärt val för den som vågar ta lite risker. Kan bli både en bra eller en dålig affär.

#2 • 2010-04-29 11:45
Uwe (ej verifierad)

Billigt nu men räkna med att bilen är iskall den dagen man skall sälja. Förekommer handlare redan idag som nekar inbyte av Saab.
Jag skulle tvärtom höja varningsflagg för Saab om man inte avser ha denna bil för resten av sitt liv.

#3 • 2010-04-29 12:15
Lennart (ej verifierad)

Mycket bil för pengarna även om det kan vara svår att sälja den direkt, men på sikt kommer det att finnas goda säljmöjligheter för 9-5, speciellt om det är en BioPower

#4 • 2010-04-29 12:44
j.w (ej verifierad)

Svårsåld? Sveriges näst mest sålda begbil.

#5 • 2010-04-29 14:31
Henrik (ej verifierad)

Fortfarande bästa förarmiljön på marknaden, helt krångelfri (har haft 2) Stolar, ljudkomfort och bra drag i 2,3t BP. När soppan snuddar 15 spänn i sommar är flexibil att föredra jämfört med bensin.

#6 • 2010-04-29 17:14
Carl (ej verifierad)

som flera förstått är SAAB och i detta fall 9-5 inga lunda en "hyllvärmare". Just 9-5 bjuder på mkt förtjänster till en rimlig slant. "ta risker"... Well att köpa en maxad A4, BMW 3:a är inte gratis som ny och värdefallet är rätt hårt... Som beg bil är 9-5 kalas. SAAB har överlevt, jobbar stenhårt med en nystart (till endels stora besvikelse..) och kommer med all sannolikhet klara framtiden minst lika bra som någon i denna tuffa del av ekononomin.
Friska pengar, bra affärsplan, bra kostnadsläge vs tyskland frankrike etc, finfina allierade både i UL-leden och i BAIC.
Carl, industrialist med 4 SAABar privat och 20 i firman.

#7 • 2010-04-29 18:11
Kaj (ej verifierad)

En av de sämre bilarna man kan köpa; Dålig kvalitet, urgammal konstruktion o design - verkligen ful!! Alla normala tillverkare skulle ersatt den för 7-8 år sedan! Nä vem vill ha en sån ga skitbil!!

#8 • 2010-04-29 18:28
kim Jansson (ej verifierad)

Man höjer lite lätt på ögonbrynen när man läser vissa inlägg om Saab begad.
Att köpa bil är väl aldrig en bra affär varken privatekonomiskt eller på något annat ekonomist sätt. Att köpa bil måste bedömmas från helt andra värdegrunder och vilket behov som kan finnas både privat och på jobbet.
Att prata om ekonomi i samband med bilar kan bara sluta på ett sätt, ett stort hål i plånboken alla andra tankar är bara att lura sig själv.
Men för att återgå till begagnad Saab så är det ett utmärkt köp till en rimlig summa pengar så passa på medans det finns några att tillgå på beg marknaden!

#9 • 2010-04-29 18:33
Alf (ej verifierad)

Kaj har nog aldrig kört en SAAB om han ens kört någon bil.Finns knappast någon bil med sådana sköna stolar och enligt verkstadfolk är den problemfri och en av de säkraste bilarna att färdas i. Det finns kanske bättre bilar att köpa men säkert vädigt många som är sämre.

#a • 2010-04-29 18:36
Alf (ej verifierad)

Kim Jansson var en mycke förståndig skribent en av de bättre jag har läst.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.