Bild
Nästa artikel

Begtest: Saab 9-5 BioPower

Begbil

Saab 9-5 BioPower är en av de mest prisvärda större kombibilarna på marknaden. En orsak är Saab-krisen som gjort att bilmärket sjunkit i värde. Vi Bilägare begtestar.

Saab-krisen har väl knappast undgått någon svensk i vinter.

Priserna faller
Prisras har gjort 9-5 extra intressant som begbil. 9-5:an är en åldrad modell, en ersättare väntar i kulisserna.

Som modell  kom 9-5 sommaren 1997, som årsmodell 1998. Kombimodellen, som blivit mest populär, kom som årsmodell 1999. 9-5 har genomgått två facelifts, hösten 2001 samt hösten 2005.

En mängd motoralternativ har funnits genom åren, på äldre 9-5 är 2,0 med 150 hk vanligast.

Det fanns även en starkare 2,3-liters motor på 170 eller 185 hk, en treliters V6 på 200 hk samt Aeromodellen med 230 eller 260 hk, samtliga bensinturbo.

Dieselmotorer finns på 1,9 liter, 2,2 liter samt en treliters V6 från Isuzu.

Den sistnämnda bör undvikas, cylinderfodren kan sjunka in med motorhaveri som följd.

En av de säkraste
9-5 har många goda sidor:  starka motorer, trivsam  förarmiljö, bekväma framstolar, rymlig både i baksäte och bagageutrymme, trygga och säkra vägegenskaper.

Till årsmodell 2006 blev bilen roligare att köra, med förbättringar i styrning och chassi.

Saab 9-5 är också en av marknadens säkraste bilar med högsta betyg i Euro NCAP:s krocktest.

Modellen var en av de första som fick fyra stjärnor. Med bältespåminnare höjdes betyget senare till fem stjärnor.


Bättre än medel
Saab var också tidigt ute med whiplashskydd i stolarna. Antisladdsystem fanns som tillval från 2001 och blev standard 2005.

9-5 klarar besiktningen bättre än medelbilen, men det finns trots det brister att se upp med.

Det allvarligaste problemet gäller motorskador.

Bristfällig vevhusventilation är grundproblemet, oljan har brutits ned i förtid och försvunnit med avgaserna.

Onormalt hög oljeförbrukning är ett varningstecken, likaså rasslande kamkedja eller blåvit rök vid kallstart.

Till följd av oljeproblemen har turbon havererat och kamkedjan slitits ut i förtid.

Det är dyra fel att åtgärda. Bakom problemen ligger korta körsträckor, slarv med oljebyten och olja och dålig kvalitet.

Saab har gått ut med förlängda garantier, men för att dessa ska gälla krävs att bilens service är dokumenterad.

Chipstrimmade bilar bör också undvikas om motorgarantin ska gälla.

Vanligt med displaykrångel
Ett annat vanligt fel är trasig display till färddatorn, ett byte kostar 2 500-3 000 kronor på verkstad.

Till viss del har Saab stått för detta.

Andra problem är lysande krockkuddelampor, fel på elektronikboxar, bränslepumpar samt trasiga tändkassetter, främst på bilar från 2000 till 2002.

Krånglande växellådor har mest förekommit på äldre 9-5, ett dyrt fel om lådan måste bytas.

På exemplar som rullat långt kan stötdämparna bak vara slitna, liksom bakvagnsbussningarna.

Lågt värderad
Rostskyddet är i grunden bra, men det finns några missar.

Främst gäller det nedre dörrkanter och motorhuv samt bagageluckan på kombin, där det på äldre exemplar kan finnas rost.

Vårt rostbetyg blev ändå en fyra.

Från årsmodell 2006 och nyare verkar 9-5 blivit mer "färdig" som bilmodell, kvaliteten har höjts och varken strul med tändkassetter eller motorproblem har drabbat 9-5 BioPower.

Fast helt felfri är inte 9-5 BioPower heller, vissa elektronikfel har förekommit.  
9-5 är lågt värderad på begmarknaden och speciellt äldre exemplar bör vara lätta att pruta på.

BioPowerbilarna är dyrare, men som stor kombibil är Saab 9-5 ett av marknadens mest prisvärda köp.

Läs hela begtestet med Saab 9-5 BioPower i Vi Bilägare nummer 5.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-5 BioPower som begagnad?

Kommentarer

#1
Gösta
2010-04-29 11:22

Ett bra och prisvärt val för den som vågar ta lite risker. Kan bli både en bra eller en dålig affär.

#1
Uwe
2010-04-29 11:45

Billigt nu men räkna med att bilen är iskall den dagen man skall sälja. Förekommer handlare redan idag som nekar inbyte av Saab.
Jag skulle tvärtom höja varningsflagg för Saab om man inte avser ha denna bil för resten av sitt liv.

#1
Lennart
2010-04-29 12:15

Mycket bil för pengarna även om det kan vara svår att sälja den direkt, men på sikt kommer det att finnas goda säljmöjligheter för 9-5, speciellt om det är en BioPower

#1
j.w
2010-04-29 12:44

Svårsåld? Sveriges näst mest sålda begbil.

#1
Henrik
2010-04-29 14:31

Fortfarande bästa förarmiljön på marknaden, helt krångelfri (har haft 2) Stolar, ljudkomfort och bra drag i 2,3t BP. När soppan snuddar 15 spänn i sommar är flexibil att föredra jämfört med bensin.

#1
Carl
2010-04-29 17:14

som flera förstått är SAAB och i detta fall 9-5 inga lunda en "hyllvärmare". Just 9-5 bjuder på mkt förtjänster till en rimlig slant. "ta risker"... Well att köpa en maxad A4, BMW 3:a är inte gratis som ny och värdefallet är rätt hårt... Som beg bil är 9-5 kalas. SAAB har överlevt, jobbar stenhårt med en nystart (till endels stora besvikelse..) och kommer med all sannolikhet klara framtiden minst lika bra som någon i denna tuffa del av ekononomin.
Friska pengar, bra affärsplan, bra kostnadsläge vs tyskland frankrike etc, finfina allierade både i UL-leden och i BAIC.
Carl, industrialist med 4 SAABar privat och 20 i firman.

#1
Kaj
2010-04-29 18:11

En av de sämre bilarna man kan köpa; Dålig kvalitet, urgammal konstruktion o design - verkligen ful!! Alla normala tillverkare skulle ersatt den för 7-8 år sedan! Nä vem vill ha en sån ga skitbil!!

#1
kim Jansson
2010-04-29 18:28

Man höjer lite lätt på ögonbrynen när man läser vissa inlägg om Saab begad.
Att köpa bil är väl aldrig en bra affär varken privatekonomiskt eller på något annat ekonomist sätt. Att köpa bil måste bedömmas från helt andra värdegrunder och vilket behov som kan finnas både privat och på jobbet.
Att prata om ekonomi i samband med bilar kan bara sluta på ett sätt, ett stort hål i plånboken alla andra tankar är bara att lura sig själv.
Men för att återgå till begagnad Saab så är det ett utmärkt köp till en rimlig summa pengar så passa på medans det finns några att tillgå på beg marknaden!

#1
Alf
2010-04-29 18:33

Kaj har nog aldrig kört en SAAB om han ens kört någon bil.Finns knappast någon bil med sådana sköna stolar och enligt verkstadfolk är den problemfri och en av de säkraste bilarna att färdas i. Det finns kanske bättre bilar att köpa men säkert vädigt många som är sämre.

#1
Alf
2010-04-29 18:36

Kim Jansson var en mycke förståndig skribent en av de bättre jag har läst.

#1
bilbranschkonsulten
2010-04-29 18:40

I artikeln nämns problem som intern kallas för oilsludge, se upp med privatägda bilar - som tur är har flertalet beg. Saab 9-5 gått som företagsbil (c:a 85%) är troligen f.d. företagsbilar som i de flesta fall servats och skötts enligt boken. Dessutom med få kallstarter som sliter hårt på oljan. Rätt exemplar enligt premisserna ovan innebär en kanonbil för riktigt bra pris. Däremot lär de låga priserna snabbt klättra upp igen pga för lite bilar i lager...

#1
Saabnisse
2010-04-29 18:48

Jag har kört 9-5 och V70 parallellt sedan 1999 och båda är bra bilar, mycket bra komfort, men nog har det varit fler fel på Volvon.
Det värsta är att servicen är mycket sämre på V70 än på 9-5.
Då jag har haft en chans att välja har det alltid blivit 9-5, den är betydligt roligare att köra med en betydligt trevligare motor.

#1
Pelle Sludge
2010-04-29 19:31

Oil sludge är rena mardrömmen. Skulle aldrig i livet köpa en niefemma med vanliga serviceintervaller och körd i storstad. Om den nu inte var fixad och fått vevhusventilationen uppgraderad. Annars en kanonbil, inget att snacka om.

#1
Carl
2010-04-29 19:56

Oil sludge är INTE unikt för 9-5.

#1
Jarl
2010-04-29 20:10

Bra kärra, kanonmotor och hyfsad komfort (lite mkt vindbrus) annars bra. Vettig. Nyast är inte alltid bäst. Även om det inte är "Toyota-kvalité"

#1
Henrik
2010-04-29 23:28

Oilsludge är bara en ökad risk för på 9-5or fram till -04 som är undermåligt servade och en sådan bil ska man inte köpa i vilket fall. Korrekt servade bilar har Saab utökad garanti för. Men som sagt -05 och framåt har annan vevhusventilation.

#1
Emme
2010-04-30 01:07

Jarl: Vad är Toyota"kvalite"? Att de återkallar bilen och fixar farliga problem på bilen? :)

#1
monsieur
2010-04-30 11:50

ja och glöm inte att alla saabar från och med 97 års model använder CAN-BUS, alltså den senaste tekniken inom bil-el samma sak med volvo 98- har detta utmärkta system toyota,mazda nej förs nu börjar de vakna!

#1
Pelle
2010-04-30 18:53

SAAB är en underbart bil att äga och att köra! Vad gäler det gamla kruxet med oilsludge är det åtgärdat sedan länge. Vidare hade inte bara SAAB det problemet ÄVEN Toyota Avensis har SAMMA fel. Har vi redan glömt den uppmärksammade artikelserien om Toyota Avensisarna som ViBilägare skrev om härom året? Bla skrev ViBilägare om en Toyotaägare vars Toyota Avensis skar efter knappt 10000mil. Gav Toyota goodwill? Nä hej! Inte alls! Toyotaägaren fick bekosta en ny motor själv på en nästan ny Toyota Avensis!

#1
Johan Kjellén
2010-04-30 19:03

SAAB 9-5 är en i många avseenden bra bil, komfortabel, hög säkerhet och med ganska skapliga besiktningresultat, bättre än Volvo V70.Allvarliga fel finns, men är väl dokumenterade och går att kolla innan köp.
Övertron på tyska "premiumbilars" överlägsna kvalitet är lite parodiskt, Audibilar står sig inte speciellt bra i något avseende, Mercedes rostar och har drösvis med elektronikproblem och en långmilad BMW kostar en slant att hålla igång...
Och ingen dyrbil har numera bra andrahandsvärde, folk som inte vill eller har råd med en premiumbil köper hellre en ny asiatisk lågprisbil som inte krånglar och får driftsäkerhet och långa garantier och billiga mil på köpet.

#1
Jarl
2010-05-01 00:30

Med tanke på att man får en 2008 för 30'000 så är den väl ett okej köp...

#1
Nisse
2010-05-01 10:09

Jarl:
Maila mig om du hittar en 9-5:a för 30 000 kr av 2008 årsmodell.
- Du ljuger! Har själv kollat Blocket, Bilweb etc. Ett flertal Toyotor, Subaru, Citoen och Mazda från början av 2000 talet finns samt ett antal krockade bilar. Men INTE en SAAB 9-5 av modellår -08! Maila mig annonserna, tills dess betraktas du nog av det stora flertalet som en patetisk fjant....
kvick2008@hotmail.com är min mailadress.
Ps kolla www.kvd.se så inser du att SAAB är en oerhört attrakriv begagnad bil med MASSOR av bud som , för mig, fortfarande har alltför höga priser. Men SAAB:en är verkligen en "Vill ha bil" för oss barnfamiljer.

#1
Emme
2010-05-01 16:01

Nisse: Jarl kommer knappast med någon fakta. 90% av det han skriver är rent nonsens.
För 30000 får du en hyfsat fin 99:a. (Saab 9-5.).
Dock är dämparna jävligt mjukt ställda på dessa bilar då det satsades framförallt på USA-export.
Kränger som fan med andra ord. :)
(Saab 9-5 -99, 2,3 turbo, 170hp, Automat, 11000mil. I vår ägo).

#1
Martin
2010-05-02 12:33

Pelle den Toyota Avensis du pratar om i en artikel i VIB var inte servad på auktoriserad verkstad. Utan ägaren valde att serva bilen på en "billigare" verkstad för att spara några kronor. Denna verkstad visste inte vad/hur man skulle kolla för att hålla koll på hög oljeförbrukning. Något som de auktoriserade verkstäderna gör. Sedan när det uppdagas att något är fel så har ägaren mage att säga att Toyota ska stå för kostnaderna.....Här ser man tydligt vad viktigt det är att serva på auktoriseradverkstad. Men visst det var ju en fin snyfftvals ägaren drog. Men hade han servat på auktoriserad verkstad så hade Toyota tagit på sig detta problem. Tänk så många nöjda Avensis ägare det finns som Toyota bytt motorer åt. Men dessa hör du inte talas om i VIB i artiklar. Men de har också servat på auktoriserade "riktiga" verkstäder som håller koll på problemet. Sedan EMME jag frågar dig igen. Du måste ha en gedigen erfarenhet av Toyota.......vad ligger grunden i ditt hat av detta märke? I samtliga artiklar om Toyota hackar du på märket, vad är grunden till det? Gedigen erfarenhet?

#1
Jarl
2010-05-02 12:45

90-tals 9-5:orna bör man undvika som pesten. Sjukt dåligt chassi och rostar fint också. 2008 kan man hitta för 130' glömde ettan...

#1
Emme
2010-05-02 13:23

Dämparna är för mjukt ställda men det går att fixa för en rimlig summa pengar. Rost är väldigt ovanligt. Självklart dyker det upp om du inte sköter om bilen, som på vilken annan bil som helst.

#1
Emme
2010-05-02 13:26

Martin: Som man frågar får man svar. Jag är inte den som kastar första stenen utan försöker ta ner några Toyotafans till jorden åtminstone.

#1
Carl
2010-05-02 13:49

Well alla seende kan med lite kännedom om bilar och även intresse därav se ett 9-5 bestånd av bilar som är tämligen rostfria - även fastän vissa blivit tonåringar och levt ett hårt liv. Undantag finnes så även för SAAB. Att påstå att 9-5 är en rostbenägen konstruktion är urbota korkat. Lika korkat som i ivern "glömma" en etta för ett påstått marknadspris som bara en person med SAAB hat har.
Läs gärna ViB utmärkta serie om rostskydd om i detta 9-5.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=137&modelID=341
Carl med en 1999 års 9-5 sc med 52000 mil på klockan - går alltjämt i vår firma.

#1
Martin
2010-05-02 15:52

Emme i alla artiklar om Toyota jag läst där du kommenterar så nog har det varit negativt. Oavsett om det är artiklar här på VIB eller TV. Så skyll inte på att "som man frågar får man svar". Det är något annat du har som mål med din agenda mot Toyota. Något sjukt verkar det som. Jag frågar igen vad har du för erfarenhet av Toyota?

#1
Jarl
2010-05-02 16:21

EMME: Förklara dig nu ;)

#1
pg
2010-05-02 16:39

Jag har lika som Saabnisse kört både Saab 9000 till 9-5, och voovo V70 och för mig har det varit precis tvärtom. Saaben kollossalt mycket bättre vad gäller väghållning och komfort, men jag har föredragit Volvon just på grund av allt krångel med Saabarna, inte bara elektroniken. Men jämfört med saab är Volvon urtrist.

#1
pg
2010-05-02 16:41

Ursäkta alla Volvoägare. Mina fingrar kommer inte överens med tangentbordet.

#1
Emme
2010-05-02 19:32

Jag svarar så gärna! För er som inte har varit med så länge så har det sedan tidigare både här, på TV och Automotorsport funnits otroligt mycket fanatiker, framförallt från Toyota. Kommentarerna var ofta av den spydiga sorten t.ex "Pilluta dig, jag har en Toyota"-sorten, som bland annat Jarl tar fram ibland. Detta när andra var tvungna och återkalla bilar. Det skrevs framförallt mest om Saab och Volvo (då dessa såklart växer som störst intresse). Där var Fanatikerna inte sena med att hoppa på.
Nu när Toyota på den senaste tiden har fått betydligt mer problem så har alla dessa försvunnit. Tycker det är lite lågt.
Förövrigt så har jag testat flertalet Toyotamodeller men känner att dessa inte är något för mig som gillar mer att köra bilar än att åka med och ha lite kul bakom ratten. Denna enda bilen jag finner det i hos Toyota är Aygo och den har dock aningen för högt vägljud annars en rätt trevlig bil att ha inne i stan t.ex. Här vet jag dock att många prioriterar annorlunda och det finns ingen bil som passar alla vilket somliga har svårt att förstå.
Jag kan föra en vettig diskussion men då måste det vara någon av samma kaliber som en själv åtminstone och där fallerar många då de inte ofta inte svarar när man motbevisar dessa. Nu blir det dock för mycket text och det vet jag att inte många gillar så jag slutar här. På återseende. :)

#1
Martin
2010-05-03 00:18

Emme hellere mycket text med någon substans i det du skriver. Tidigare har du bara skrivit löjliga kommentarer för att reta upp folk. Men någon egen erfarenhet av Toyota har du inte. Hur du då kan dömma ut Toyota på det sätt du gör är för mig ofattbart. Visst du gillar inte att köra Toyota säger du. Men att flertalet Toyotabilar skulle vara sämre än den Volvo S/V 40 du har har jag svårt att förstå vad som skulle vara så mycket bättre. Men du får ju tycka vad du vill i det fallet. Kanske har Toyota något annat som tilltalar dig om du skulle prova märket som ägare och inte bara dömma ut efter en provkörning. Kanske därför många fastnar för Toyota har du tänkt på det. Därför tycker jag fortfarande att dina skriverier fortfarande om Toyota är lika märkliga som de du skriver att anhängare till Toyota skriver att bilarna har positiva sidor också. Kanske har de erfarenhet av Volvo eller annat märke tidigare. Och tycker att Toyota varit bättre för DOM. Men att någon kan skriva så mycket skit om ett märke utan att ha ägt det tycker jag är mycket märkligt beteende. Alla med något sånär kunskap om Toyota är ju att det är ett märke med hög kvalitet som många andra försöker att nå upptill. Därför tycker jag att skriverier som du har för dig bör placeras i papperskorgen när man inte har någon erfarenhet av märket ifråga. Kom med lite substans i dina kommentarer i fortsättningen och inte bara reta upp folk. Få se nu vad har Toyota för positiva egenskaper enligt dej, det skulle vara intressant att veta likaväl som de negativa egenskaperna som du alltid räknar upp,och då menar jag inte bara att Toyota återkallat bilar den senaste tiden som du brukar dra upp. Faktum är att Toyota har haft de lägsta antalet med återkallningar och goodwill kostnader av alla biltillverkare vad jag läst mig till på Automotive news. Det säger något om kvaliten på bilarna och Toyotas ambitioner. Få se nu vilka positiva egenskaper/fördelar Toyota har enligt dej jämfört med andra märken.

#1
Saabnisse
2010-05-03 11:16

Hur kommer det sig att en artikel om Saab 9-5 börjar handla om Toyota i kommentarerna?
Toyota kan ju kommenteras i de många artiklar som handlar om deras nuvarande problem.

#1
Emme
2010-05-03 16:29

Håller med dig Saabnisse. Ska själv sluta efter detta inlägg, Iaf om just sånt som är helt irrelevant.
Martin, nu väljer du ju att bara kommentera en liten del av mitt inlägg. För att hålla det hela kort så brukar jag åka och leverera bilar så det blir en hel del körning bland olika märken. För det mesta runt 4 mil men ibland längre sträckor.
"Min" V40, som jag förövrigt sålde förra veckan då jag tycker om att variera hade jag inge som helst problem med. Tanka och köra helt enkelt. Vilket det i princip har varit med alla bilar jag haft. Gäller bara att köpa de bilar som har skötts väl. Synd att man inte kan dela in i stycken. kommer blir lite rörigt ..
Dels tycker jag att det är lite dubbelmoral hur många Toyota-anhängare går på mig men ser Jarl som sin ängel. Det tycks vara bra att vara spydig åt andra hållet.
En till sak jag tänkte ta upp är att mycket av det som skrivs på nätet och bland annat i forum och trådar ljugs det så mycket om. Så vågar man ens tro på hälften?
Ska hålla det kort som sagt. Har en Saab 9-5 som jag lånar emellanåt just nu tills man hittar något intressant om kanske några månader.

#1
Martin
2010-05-03 21:55

Saabnisse. För att andra tidigare än mig blandade in Toyota här nedan bla Pelle. Sedan frågar jag Emme då han alltid kritiserar Toyota med löjliga kommentarer för att reta folk. Nu vill jag fortfarande veta vad för positiva sidor Toyota har. Men det verkar vara svårare att få ur Emme. Troligtvis ingår inte det i agendan. Sedan kunde det vara vilket märke som helst som kritiseras. Tycker bara det är löjligt att hacka på bara ett märke hela tiden. Desseutom ett märke som genom historien har haft minst med fel och kostnader för goodwill åtaganden. Då tersig det hela lite löjligt i mina ögon.

#1
pg
2010-05-04 20:17

Emme, är verkligen Volvo S och V40 något att skryta med? Så vitt jag kunnat se av kundenkäter och bilbrovningsstatistik, är den ju långt sämre än Ex. V70. Det hjälper inte hur många mil jag än skulle köra den, skulle jag absolut inte köpa en "lillVolvo". Jag har svårt att fatta tycke den helt enkelt. O sedan kombin, som man måste lyfta ut den last man till äventyrs fått in i bilen. Nej uschiamej.

#1
Emme
2010-05-04 22:05

pg: Vart någonstans skryter jag?! Min v40 fungerade felfritt för mig, var rolig och köra och hade sköna säten. Försök slå det med någon Opel ..
Fortfarande så har detta inget med Saab att göra ..

#1
Roy
2010-05-06 10:48

Det har funnits en Toyota-maffia (bestående av mest en person) som högljutt (hur nu det går i en skriven text) förfäktat Toyotas enorma fördelar med alla andra bilar. Minsta lilla negativa kommentar har utlöst långa haranger av moteld. Så jag förstår att vissa inte kan avhålla sig från aatt (med lätt ironi) kasta lite skit tillbaka.
Toyota har alltid byggt pålitliga blilar men med taskigt rostskydd (som praktiskt taget alla japaner). Med några undantag har de varit tråååkiga - men ofta praktiska och, som sagt (skrivet), pålitliga. Nu börjar de även få in lite kvalitetskänsla också. Men ingen kan väl på allvar påstå att Toyota byggt och bygger dåliga bilar. Jämfört med vad? Även om jag själv troligen aldrig kommer att köpa en Toyota, så kan jag ändå medge deras kvaliteter.

Emme, det finns knep att få till styckebrytningar...

#1
Roy
2010-05-06 10:51

För att återgå till ämnet, så är det väl egentligen ingen bil i denna storleksklass som generellt kan rekommenderas före Saab 9-5. (Obs: Generellt.)

#1
Pelle
2010-05-06 11:02

Vet ni vad SAAB står för?
Se Andras Avundsjuka Blickar!
Nu blir det spännande att se vad Toyota maffian kommer med för moteld!

#1
pg
2010-05-08 22:05

Opel slår Volvos småbilar med råge. Själv vägrar jag köra och åka i dessa små volvo. De enda Volvo jag trivs i är V70 och i viss mån S60. Man sitter ju som en kråka i 40 o 50 modellerna. Med en bra körställning i småvolvon har man huvudet direkt mot takkanten. Nej ska det vara Volvo ska det helst vara en V70.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.