Bild
Nästa artikel

Ny förlust för Spyker

Nyheter

Med Spyker vid rodret ska Saabs röda siffror bli svarta. Men själva redovisar sportbilstillverkaren en förlust på 220 miljoner kronor.

Det andas optimism i Trollhättan sedan holländska Spyker slutligen genomförde köpet av Saab från General Motors.

Ska leda vägen
Planen är att öka volymen till 60 000 bilar under 2010 från fjolårets rekordlåga nivå på färre än 40 000 bilar.

För att Saab ska bli ett lönsamt företag måste volymen öka till omkring 100 000 bilar till 2012, det enligt företagets affärsplan.
    
Nya ägaren Spyker ska leda vägen.

Brakförlust
På fredagen presenterade Spyker resultatet för 2009.

Förlusten uppgick till 220 miljoner kronor.

Det är visserligen en förbättring sedan året innan då sportbilstillverkaren backade med 230 miljoner kronor.

Antalet bilar var ungefär detsamma under 2008 och 2009, intäkterna föll dock från 75 miljoner kronor till 64 miljoner kronor.

Diskutera: Tror du att Saab kan bli ett lönsamt företag till 2012?
Taggar: Nyheter
Ny förlust för Spyker

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-03-26 12:02

Ska det bli Saab som ska hjälpa Spyker att vända de här siffrorna? :-)

#1
GBM
2010-03-26 12:19

AV TWO MINUSER BLIR ALDRIG NÅN STRÖM

#1
Saabnisse
2010-03-26 12:45

Nej men minus gånger minus blir plus, fast minus plus minus är ju inte så kul.

#1
Jes
2010-03-26 12:54

Schyst med samma produktion lägre inkomster och bättre resultat.
Eller läser jag fel?

#1
Erik F
2010-03-26 13:37

Det känns lite som att en blind leder en annan blind...

#1
Gösta
2010-03-26 15:05

RIP SAAB!!!

#1
pg
2010-03-26 17:20

Inte är det väl att undra på att man haft betänkligheter när det gäller den här affären. Jag är rädd för att de vinster som en ev. försäljningsframgång skulle medföra att dessa går till utveckling av de bilar som Spyker har intresse för, alltså inte vanliga familjebilar. Han har dessutom en så pass stark ägarmajoritet att Saabs lokala styrelse inte har mycket att säga till om. Men man kanske får ge sig till tåls, kanske framtiden visar vart det leder, men fram tills dess ingen ny Saab för min del.

#1
B. Hartle
2010-03-26 19:40

Av alla idiotiska affärer tar detta priset. Det enda rimliga hade varit att lägga ner SAAB direkt och ta smällen. Nu är SAAB en levande död som hålls igång enbart på konstgjord väg. Vad har SAAB att komma med som inte alla andra har både mer och bättre av? Garantin på 4 milliarder är fullständigt vansinnig och skulle aldrig ställts ut.
sign. Björn H

#1
Haubits77A
2010-03-26 19:44

Ni som skriver kritiska inlägg här bör tänka på vissa fakta: 1. detta rör Spyker, ej SAAB Spyker.
2. Det statliga lånet har fabriken i Trollhättan som säkerhet.
3. De flesta nya bolag gåe med förlust de frösta åren, och det nya Spyker är inte gammalt. Tror ni att Alfred Nobels dynamittillverkning gick med vinst de första åren? Nej - nej - nej.
4. Kanske dags för er att ta en korrespondanskurs från någon gymnasiesärskola?

#1
marre
2010-03-26 20:52

Bra sagt HAUBITS77A,, marre

#1
Jes
2010-03-26 21:53

Om räknestycket håller är Spyker nere i 160 miljoner back om 6 år helt utan intäkter, hur man gör därifrån blir ännu intressantare.

#1
Nils
2010-03-26 22:33

Jag tror att SAAB aldrig kommer att bli lönsamt, speciellt med deras kommande modellprogram.
Att Spyker med SAAB kommer generera stora förluster framöver är väl bara väntat. Det behövs ett under för att få vinstsiffror i företaget. Hur länge räcker pengarna? Snart dags nya lån?
Vem ska betala? Men mirakel kanske sker! Vi får se framöver vad som händer. Det är en spännande tid vi lever i, nu när bilindustrin står för stora omsvägningar.

#1
Tessan
2010-03-27 00:18

Haubits, vilken looser du är..fast du kunde faktiskt räkna till 4..good boy

#1
Smith
2010-03-27 00:33

Fin nivå på kommentarerna här... Allt Haubits nämnde är sant, en lågkonjunktur kommer aldrig obemärkt. En av de få bevarade större svenska varumärkena vi har sitter folk och spottar på,ofattbart. Saab kommer under nya ägaren att betona det nordiska flygarvet och prioritera märkets ursprungliga värderingar. »Move Your Mind«

#1
Jes
2010-03-27 01:38

Små vänner ... Menat bilintresserade medläsare av Vib.
.
SAAB har, har haft och kommer framöver att ha problem med överlevnad.
SAAB har inte varit Svenskt sedan många år, är fortfarande inte Svenskt och lär aldrig bli Svenskt igen.
SAAB betyder ca 3500 jobb i Trollhättan och kanske som mest ca 10000 jobb totalt, det är ungefär vad SAAB betyder för Sverige idag, eller rent ut sagt en piss i Östersjön. SAAB kanske är lönsamt 2012 men ingen vet hur många jobb SAAB betyder för Sverige vid den tiden, troligen som att spotta i Kattegat.
Det var så länge sedan SAAB själva halade den blå-gula flaggan att det närmast är patetiskt av er nationalister att förgrymmas över Holländska Spykers affärsmetoder. Numera har vi ändock hissat den blå flaggan med vita stjärnor på, vilket ni själva valt, så det är nog dax att acceptera SAABs existensberättigande utifrån den bilen den är.
GM har, enligt mitt tycke inte främjat SAAB som "något utöver". Låt oss hoppas Spyker-kartellen har idéerna till framgång. Låt dock Spyker vara ett fabrikat och SAAB ett annat, eller vise versa ...
Ni målar fan på väggarna och skyller på allt möjligt utom SAAB.
Ursäkta kloka vänner men vem, utom SAAB har satt SAAB i den situationen SAAB är i????
Sist, men inte minst ... denna artikel handlar om Spyker!!

#1
Smith
2010-03-27 08:46

Man kan se det ur olika perspektiv. Många ser på företaget ur ett ekonomiskt perspektiv på nationell nivå, medan andra ser det ur en mer gedigen entusiastsynvinkel.
Man måste respektera båda tankesätten även om det ekonomiska perspektivet innehas av naiva pessimistiska besserwissrar...
GM gav inte Saab svängrum nog för sina innovationer och idéer, nu har bolaget köpts av bl.a. den mycket entusiastiske och BILintresserade VD:n för Spyker.
Vilket perspektiv har han och liktänkande på Saabs framtid tror ni? §

#1
Üwe
2010-03-27 10:53

Tja
att dömma av alla negativister här så ska man inte driva något bolag, utan istället ägna sig åt navelskådning samt uttag av socialförsäkringsmedel....

#1
pg
2010-03-27 13:10

Men Saabvänner, hur ska ekvationen gå ihop egentligen. Först ska företaget gå med vinst innan man har råd med att ta fram en ny modell. Under tiden hiner konkurrenterna dra ifrån teknikmässigt. Ska nya modeller tas fram måste det till nya lån i dagsläget.
Tiden är även den en akilleshäl för Saab. Därför är det för tidigt att som Saabfantaster hata GM. Det nya GM Europa är inte lika bundet av USA som tidigare.
Jag tror att Spyker behöver GM i dess nuvarande Europaform. Att ta drivlinor från andra fabrikat är inte så enkelt att det låter sig göras på några få år. Saabs ingenjörer har ju varit med och utvecklat drivlinorna idag även om dessa tillverkas av GM powertrain, och åtrfinns i flera fabrikat.
Att dessa motorer inte håller är trams från okunniga amatörer. 2 litersmotorn i USA utförande har 260 resp 280 hk i standardverisioner av GM bilar sedan flera år tillbaka.

#1
Stig
2010-03-28 22:23

PG, du verkar ju totalt okunning!! Hem och läs på vetja// Stig

#1
Jan L
2010-03-29 15:39

Till Jes.
Varför räknar du bara antalet anställda som ett mått på hur viktigt ett företag är för ett land? Med den defintionen skulle vi ju behålla tekoinsdustrin! Du ska räkna hur mycket värde som skapas i pengar. Saab omsatte innan krisen ungefär 25 miljarder svenska kronor. Det ska du ställa i relation till Sveriges BNP som är ungefär 3 biljoner. Det är inte dåligt för en "sammanstättningsfabrik" som Fredrik Reinfeldt uttryckte det.

#1
Jan L
2010-03-29 15:43

Till PG.
Varför tror du att produktutvecklingen ska ske med vinsten? De ungefär 1200 anställda på det tekniska centret i Trollhättan (jämte fabriken) är ju en del av Saabs vanliga vardagliga verksamhet. bilköparna betalar ut lönen till såväl montörerna som teknikerna.
Enkelt uttryckt: Kostnader för produktutveckling finns med i bokslutet!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.