Bild
Nästa artikel

Saab nyanställer

Nyheter

Vinden har vänt för de anställda i Trollhättan. Nu skruvar Saab upp takten och behöver nyanställa.

Den 22 mars rullade produktionsbanden åter igen igång i Trollhättan.

Då hade Saabfabriken stått stilla under sju veckor på grund av inställda leveranser från underleverantörer.

Fler bilar om dagen
Till en början kommer endast hundra bilar om dagen att tillverkas.

För att nå målet om minst 50 000 bilar i år måste dock takten skruvas upp.

Den ursprungliga planen var att öka till 220 bilar om dagen, men nu meddelar Saab att de siffrorna är i underkant.

Under juni ska produktionen upp till 308 bilar om dagen.

- Det är nära maxgränsen för vad ett skift klarar, säger produktionsdirektör Gunnar Brunius till TT.

Nyanställningar
För att klara ökningen behövs mer personal.

- Vi behöver mer folk, det rör sig om ett par hundra, säger Gunnar Brunius.

De 700 som sades upp för ungefär ett år sedan kommer att ha förtur.

Tills vidare arbetar endast ett skift i Saabfabriken.

Om Saab lyckas få fart på försäljningen kan tvåskift åter igen bli aktuellt efter närmare ett och ett halvt år med ett skift.

Produktionsstoppet i fabriken blir i sommar också kortare än normalt.

För personalen innebär det max tre veckors semester.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid? Blir nya 9-5 den försäljningssuccé som Saab hoppas på?
Taggar: Nyheter
Saab nyanställer

Kommentarer

#1
Kenneth 2
2010-04-06 14:50

För de anstlldas och Sveriges skull anser jag att det är underbara nyheter! Att sedan SAAB är underbar bil att köra och äga gör inte saken sämre.
SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar!

#1
Jarl
2010-04-06 16:11

Saab 9-5 kommer sälja OK första året, sen brant neråt... Nä, nån räddning blir inte nya 9-5:an (eg. en Buick)
Men kul att folk får jobba lite igen, hur länge det nu varar...
SAAB= Sälj Aset Annars Byt!

#1
Sigge
2010-04-06 16:27

Jarl...kom vi inte överens om att du skulle sluta kommentera?

#1
Jarl
2010-04-06 16:43

Sigge:
Men, alltså, nya 9-5:an är ju en dinosaurie med gammal teknik... samt med högst utsläpp i klassen...

#1
MBL
2010-04-06 17:48

Såg precis bilderna på kommande A6. Stor bil maskerad till spänstig med mindre överhäng än tidigare. Saaben är en stor bil som är just stor med kraftiga överhäng. Ja, jag har sett den i verkligheten. Saaben är ju faktiskt en dinosarie så jag håller med Jarl i sak t.ex riktigt höga utsläppsvärden mm. Tjatar om senaste generationen Haldex men nu får ju Volvo ännu modernare. Alltid ett eller ett par steg efter tyvärr.

#1
S.O.S
2010-04-06 20:54

Sigge! Sluta och gäll så på Svensk bilindustri vi behöver alla jobb vi kan få i detta Land! Förresten så vill inte alla åka om kring i små "Skitbilar" Ja vill åka skönt! Heja SAAB

#1
Sigge
2010-04-06 21:32

S.O.S...var har jag gnällt på svensk bilindustri?

#1
Basin
2010-04-06 22:41

Кульна! Kul'na! нада будет праехать ,пасматреть на капеко. Nada kommer praehat, pasmatret på droppar

#1
Jarl
2010-04-06 23:24

SIGGE: kom vi inte överens om att du skulle sluta gnälla?

#1
Ingvar
2010-04-06 23:48

Det är alltför många som klankat ner SAAB även bland motorjournalister (i synnerhet DI:s expert som numera inte säger så mycket). Nu blir det fart på SAAB hoppas jag! Fram med 9-5kombin så fort det går, eller en något mindre 4hjulsdriven!
Lycka till, det räcker om alla f d SAAB-ägare köper varsin!

#1
Gösta
2010-04-07 09:48

Ja SAAB känns ju inte som någon arbetsgivare med stabilitet och långsiktighet.
Men kan det skapa några arbetstillfällen på kort sikt är det väl positivt.

#1
pg
2010-04-07 22:12

Det räcker inte om alla f.d Saabägare skulle byta bil. Hur många procent av Saabägarna är beredda att byta tror du? Knappast så många att det skulle räcka för att säkra märkets framtid. Märkestroheten har under de senaste 5 åren varit katastrofalt låg i utlandet bortsett från England.
Dessutom måste kunder från andra märken lockas. Men det är klart, att det borde gå att sälja flera Saabar utomlands, när dess procentandel är någon promille. Först när man kan räkna andelar i procent i dessa länder, kan man vara säker på Saabs överlevnad. (kanske).

#1
Einar
2010-04-07 22:51

Lägg ner SAAB och låt GM tillverka Opel i Trollhättan istället...då får vi både en bättre bil samtidigt som jobben behålls.
E

#1
Greger
2010-04-08 21:05

OPEL = Gubbabilarnas Gubbabil!

#1
pg
2010-04-08 22:37

Den här Greger verkar inte kunna något alls om bilar och Opel av idag.

#1
Peter Lindén
2010-04-10 22:25

OPEL? Herregud..sista intressanta modellen kom nån gång på början av 80-talet... I England vill dom inte ens döpa den till OPEL utan sätter på ett Vauxhall emblem i fronten för att lyckas sälja eländet, det säger väl allt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.