Bild
Nästa artikel

Saab betalade fiaskobil

Nyheter

Cadillac BLS blev ett praktfiasko för GM. Men notan på över en miljard kronor hamnade hos Saab.

Saab tvingades betala mer än en miljard kronor för att utveckla och tillverka Cadillac BLS.

Det avslöjade Jan-Åke Jonsson, vd för Saab, under Bil Swedens mässa.

Ombyggd Saab 9-3

Under 2003 fick Saab i uppdrag från ägaren General Motors att ta fram en Cadillac utifrån Saab 9-3.

Knepet kallas "badge engineering" och är ett billigt sätt att förvandla en bil till en annan.

Metoden har genom åren framför allt praktiserats av amerikanska tillverkare.

Jämte Saabs övriga modeller skulle bilen tillverkas i Trollhättan.

2006 lanserades bilen och målet var att stärka Cadillacs svaga ställning i Europa.

"85 procent Saab, 15 procent Cadillac. Resultat: en Saab 9-3 i gå-bort-kostym."

Så beskrev Vi Bilägare Cadillac BLS efter att ha testat bilen.

Katastrofal försäljning
Inledningsvis fanns bilen endast som sedan men följdes året därpå av en kombivariant, den första med Cadillac-emblem.

Försäljningen blev en fundamental katastrof.

Under bilens första två år på marknaden rullade endast omkring 6 000 exemplar ut från fabriken i Trollhättan.

2009 beslutade GM att skrota modellen.

Saab betalade

Det har länge spekulerats om Saab fick bära tunga kostnader från GM och därmed tvingats visa upp sämre resultat.

Fallet med Cadillac BLS tycks bekräfta den tesen.

På Bil Swedens mässa sade Jan-Åke Jonsson att Saab nu slipper mängder av byråkrati och har större friheter.

Men han tillade också att företaget inte längre får tillgång till GM:s avancerade anläggningar för utveckling och tillverkning.

Diskutera: Vad tycker du om Cadillac BLS?
Taggar: Nyheter
Saab betalade fiaskobil

Kommentarer

#1
JArl
2010-04-16 13:40

Ja, som väntat. Cadillac Bullshit.
Skönt att GM är borta. Jävla amatörer.

#1
Saabnisse
2010-04-16 15:45

Men har man tur att komma över en av lagerbilarna från 2009 till rätt pris kan man ju göra en mycket bra affär.
Bilen är det absolut inget fel på, den är på flera punkter bättre än originalet.

#1
Erik J.
2010-04-16 16:54

SAAB har ju i GM:s "hundflock", varit den minsta lilla hunden som alltid fått komma sist till matskålen, och äta resterna som blivit över... Ibland undrar man om inte GM dessutom hade satt ett för kort koppel på SAAB, så att SAAB knappt ens nådde fram till matskålen! :-(

#1
Tobbe
2010-04-16 18:38

GM var bromsklossen för Saab! Äntligen är dom borta från den amerikanska tortyren!

#1
Niotre
2010-04-16 18:58

Det här är bara början på vad som kommer att avslöjas när det gäller affärerna SAAB - GM. Det ska bli intressant att läsa kommande avslöjanden från "insiders". På skam kommer alla elaka kommentarer som kända signaturer i detta forum utgjutit sig över SAAB som förlustmärke.

#1
MT
2010-04-16 19:59

GM borta??
Är det inte så att nuvarande Saab bilar använder teknik från GM så som motorer, växellåda m.m. Eller är det så att det är någon annan?

#1
bilbranschkonsulten
2010-04-16 21:20

Jag kan bidra med information om att Saab-handlarna i Sverige inte FICK sälja Bls´n ifall man inte skrev ett särskilt kontrakt med Cadillac som drevs som ett särskilt bolag med mycket mycket speciella krav på lokalerna. I vissa fall var man tvungen att bygga om för många hundra tusen-vilket gjorde att endast storstäderna gick in i dessa avtal. Så det är inte så konstigt ifall bilen inte såldes eller ens syntes i marknadsföringen. Cadillack styrdes inte av Saab-utan av Croymans ifrån Holland - så om Jan-Åke har otur så kan man kanske befara att styrningen ifrån Holland fortfarande kan bli ett problem även om kaptenen nu heter Muller - Jag kan gissa att den Holländska ledarstilen kommer att ligga som en våt filt över Saab.

#1
Kjell-Åke
2010-04-16 21:31

Med sådana "vänner" som GM är man inte i behov av några fiender.

#1
Markus
2010-04-16 21:40

Min kommentar kom inte med av någon anledning. Har inget emot BLS men tycker Cadilac borde ha stått för notan.
Niotre: Är du själv "insider"?

#1
Niotre
2010-04-17 11:01

Svar till Markus: Jag är inte någon "insider". Däremot tror jag mig förstå att SAAB´s "förlustaffärer" inte enbart beror på SAAB vilket många signaturer hävdat med emfas. GM har haft SAAB för att bl.a. affärsmässigt minska sina förluster även om det på inte på långa vägar har hjälpt. Däremot har det bidragit till att sänka det svenska märket som inte tålt sådan åderlåtning. Jag delar Markus uppfattning att Cadillac/GM borde stå för sina förluster.

#1
Uky
2010-04-17 11:56

Det mest idiotiska i denna lansering var att BLS inte fick säljas i USA som är Cadillacs hemmamarknad. Det är dock en alldeles utmärkt bil då man bla. kostade på den en betydligt bättre ljudisolering än orginalet 9-3.

#1
Saabnisse
2010-04-17 11:58

Samma ljudisolering som fanns i BLS hamnade i 9-3!
Men naturligtvis skulle den varit där från början.

#1
Q
2010-04-17 13:44

Äntligen!!
Nu har GM:s maffiastrategi börjat uppdagas!
Detta stärker ju misstanken om att Saab inte har gått så dåligt alls genom åren som vissa självutnämnda experter har låtit falskpåtala!!
Att Saab inte får tillgång till GM:s utvecklings och teknikanläggning kan bara anses som gott! Saab har ju genom historien varit längre fram inom både säkerhet och tekniska inovationer än GM: någonsin kommit i närheten av!
Förresten vet någon vad hack i skivan PG håller hus?? Han borde ju ledan in detta diskusionsämne på det irrelevanta Saab stygg mot Opelspåret i stället för huvudspåret om hur illa GM behandlat Saab i just detta fallet.

#1
o.h.m.s.
2010-04-17 14:51

Vilken överraskning! Det är ju så "corporate accounting" funkar: rapporterar alla kostnader in i högskatteländer - och OOOOPPS! : Vinsten är borta!.....att tror något annat är bara naiv ;-)

#1
BuLlShit
2010-04-17 16:25

Om BLS hade sålts i Usa så det det förmodligen varit en vinstlott för Trollhättanfabriken, men av någon idiotisk anledning så lanserades inte bilen där. Inget fel på bilen egentligen, BLS är ju en bättre variant av 9-3.

#1
Vafalls
2010-04-17 16:47

Sverige är inget högskatteland - för företag!

#1
Karin
2010-04-17 22:11

Så dålig var den väl inte? Ful som stryk, men, det finns j folk som köper Renault Megane....
Som bil tcker i alla fall jag att den var betydligt bättre än den skit i 9-vafansomhelst som SAAB klämde ur sig innan skurken från Holland köpte upp!
Tror någon på Saab? Inte jag. Blåsta blir EU, Sverige och eventuella Saab-arbetare...
Glöm Saab

#1
Samuel
2010-04-17 22:50

??? Varför skriver en man med ett kvinnonamn som signatur ???

#1
Q
2010-04-17 23:16

Pessimister som Karin stod också ivägen för Sveriges strukturomvandling från fattig jordbrukssamhälle till en av världens snabbaste och mest lyckade industrialiseringar. Men det är klart vi svenskar tvångsmatas med jantelagen som gässen tvångsmatas när människorna vill äta gåslever!

#1
Jarl (även känd som Blondinbella)
2010-04-18 00:51

Badge-engineerar man en bil utifrån 9-3 så kan det inte bli annat än flopp...

#1
Q
2010-04-18 00:55

Hahaha! Ja du Jarl Du är en god skämtare du!! :) Eller ett skämt själv! ;)
ha det gott!! :)

#1
tage
2010-04-18 02:06

Till SAABNISSE: Läste till min "förvåning" i en tidningskollega, att opel kör för fullt i sin huvudfabrik ,och producerar f.n. 800 ex pr.dag av mod. insignia.Utav dessa säljes enl dina uppgifter c.a 60 ex årligen i sverige. Fabriken jobbar enl. uppgift i två skift, men överväger att starta ett 3:e för att klara leveransena.Vad tror du detta kan bero på. Bara vi svenskar som upptäckt vilken skräpbil denna är??

#1
SAAB
2010-04-18 12:35

Vilken marknad har varit SAABs huvudmarknad? Jo USA. Ni alla SAAB vänner tänk på det. Samma sak gäller Volvo. Men yankee go home är ju en gammal sosseslogan.

#1
SAAB
2010-04-18 12:36

Vilken marknad har varit SAABs huvudmarknad? Jo USA. Ni alla SAAB vänner tänk på det. Samma sak gäller Volvo. Men yankee go home är ju en gammal sosseslogan.

#1
Saabnisse
2010-04-18 13:28

Tage
Jag har aldrig skrivit att Opel säljer ca 60 Insignia årligen i Sverige, jag skrev att den f.n. ligger på 62a plats i försäljningsstatistiken och att försäljningen har varit vikande.
Det är en helt annan sak.
Vad nu det har i den här tråden att göra?

#1
Jarl
2010-04-18 23:17

Insigna är en flopp. 60 bilar per ÅR i Sverige? Haha, det säljs ju fler Lada Niva!

#1
tage
2010-04-19 01:08

SAABNISSE: Ursäkta min fellästa försäljn.statistik för insignia, likaså för min "tråd miss" Öviga uppgifter kvarstår dock.

#1
tage
2010-04-19 02:01

SAABNISSE: Ursäkta min fellästa försäljn.statistik för insignia, likaså för min "tråd miss" Öviga uppgifter kvarstår dock.

#1
Saabnisse
2010-04-19 10:39

Tage
På forumet finns det just nu en tråd om Opel
Välkommen !

#1
tage
2010-04-19 12:22

SAABNISSE: Tack för tipset.

#1
pg
2010-04-19 16:37

Eftersom min ev. kommentar är efterlyst kommer jag här med ett inlägg beträffande BLS. Även den bilen utvecklades hos GM powertrain liksom nya Saaben. Saab har inte haft någon "egen" utveckling av bilar, utan detta har GM powertrain gjort för respektive märkes räkning. Huruvida kostnaderna för utvecklingen har bokförts på Saabs konto, får vi nog aldrig veta. Saab har ju förmodligen bidragit med utvecklingskostnader för all den teknik som GM powertrain tagit fram. Saab har ju bidragit medl all teknik inom GM, inte bara Cadillac, genom att tillhandahålla ingenjörer åt GM powertrain.

#1
Lakka
2010-04-20 14:13

Saab tillverkade bilar i ca 40 år innan GM tog över. Ca 39 av dom åren blev det förlustaffär. Klart GM ville åt Saabs pengar...

#1
Henrik Persson
2010-05-07 17:12

Hej!
Jag köpte mig en Cadillac BLS4 AWD -09 med 3000 mil på mätaren för två månader sedan. Innan hade jag en Saab 9-5 Biopower -06 med 8000 mil på mätaren.
Jag är helnöjd med min nya Cadillac BLS, den är fullsmetad med ALL utrustning som fanns och har tidigare gått hos Saab Automobile själva i Trollhättan. Nypriset för just min bil var 479 000 kr, när jag köpte den 1 år senare med drygt 3000 mil på mätaren gav jag 199 000 kr, går inte att göra en bättre affär, motsvarande Saab 9-3 (Aero XWD) kostar mer än 70 000 kr mer. Jag rekommenderar varmt en Cadillac BLS, det är ju trots allt en Svenskbyggd Saab 9-3 i lyxförpackning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.