Bild
Nästa artikel

Banden rullar för Saab

Nyheter

Efter sju veckors stopp startar produktionen åter igen i Trollhättan. Till en början ska Saab bygga 100 bilar om dagen.

I början av 2010 såg Saabs framtid mörk ut.

Ägaren GM beslutade om nedläggning, en likvidationsprocess inleddes och leveranserna från underleverantörer sades upp.

Det hela tog en dramatisk vändning när Spykers köp av Saab blev klart.

Men då fanns inga delar att bygga bilar av.

Produktionen startar
Nu har leveranserna återupptagits och under måndagen drar produktionen igång i Trollhättan.

Från 09.15 rullar banden åter igen efter att ha stått stilla under sju veckor.

Till en början blir takten omkring hundra bilar om dagen.

Inom en månad ska takten dock fördubblas för att nå en volym på 50 000 till 60 000 bilar om året.

Saab 9-3 byggs
När fabriken startar igen är det framför allt Saab 9-3 som kommer att byggas.

Serieproduktionen av nya Saab 9-5 dröjer till i början av maj.

Enligt Saabhandlaren Joachim Lind kommer nya Saab 9-5 att levereras till kund i skarven mellan juni och juli.

- De senaste två veckorna har det tagit fart. Inte så att det väller in kunder, men proppen går inte ur på en dag, men jag tror att försäljningen kommer att öka successivt, säger han till TT.

2009 svårt år
Under förra året sålde Saab endast 39 903 bilar.

Det innebar en minskning med 58 procent jämfört med 2008 då 94 571 bilar såldes.

Spyker, med vd Victor Muller i spetsen, har tidigare uttryckt att volymen inom två år ska ökas till mellan 100 000 och 120 000 bilar per år.

Först då kan Saab bli ett lönsamt företag.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid? Har det långa uppehållet skadat Saab?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jarl
2010-03-22 11:14

SAAB har allt att vinna nu, Go Sweden!

#1
Jägaren
2010-03-22 11:45

Det man är mest rädd för är att "världen" har hunnit att glömma Saab. Jag önskar Spyker&Co lycka till, men det känns som en omöjlig uppgift.

#1
JAN
2010-03-22 11:50

Inte glömt bort, men att världen nu förknippar Saab med osäkerhet.

#1
marre
2010-03-22 12:25

jävlar vilka pessimister ni är,, gynna svensk industri för he,,,

#1
pg
2010-03-22 13:28

Om jag skulle gynna Svensk bilindustri, skulle jag inte välja Saab utan Volvo. Detta trots att den stora Saaben har varit trevligare att köra. Volvon har varit tillförlitligare. Saab 9-3 står sig slätt mot Volvo komfortmässigt, men har med åren fått bättre kvalitet.
Sedan hjälper det inte att vi Svenskar är köptrogna, märket måste ju sälja utomlands. Inte bara till före detta Saabägare, utan även till andra märkeshavare.
Det enda man har att komma med idag är nya 9-5, men man har tyvärr ingen diesel som kan konkurrera med andra fabrikat. Man har heller inget dieselalternativ till fyrhjulsdrift.
Klart kan konstateras att Saab har lång väg att gå.
Dessutom har de mest erfarna teknikerna stannat i Tyskland, Saab måste anställa nya!

#1
Andreas
2010-03-22 13:47

Jag ger det här företaget 1 år att leva. Sen har Victor dragit med alla pengar och gått under jorden.
Han är duktigt på att charma och Saabs VD faller direkt.

#1
Gösta
2010-03-22 16:34

RIP SAAB

#1
Saabnisse
2010-03-22 17:03

Naturligtvis kommer det att bli tufft, men omöjligt är det inte.
Man har ju för närvarande beställning på 4000 bilar och man måste ju jobba på ordentligt för att få fram dem.
Men det största problemet är nog att få fram nya modeller som för dem bort från GM.
Man måste hitta nya motorleverantörer snabbt.
Inte för att de modifierade Opelmotorerna är dåliga utan för att erbjuda fler alternativ.
Även om nya 9-5 är en fin bil, så kanske den inte är tillräckligt fin för att bilköpare ska välja den framför Insignia som har mycket gemensamt.
Och så måste man komma med en fräckare 9-3, en ansiktslyftning ännu en gång räcker inte och kanske en tuffare 9-2.
Det blir nog jobbigt, men man vet inte vad som är på gång.
Är månne Antonov villig att peta in pengar till detta?

#1
MT
2010-03-22 18:16

Antonov är låst i avtal fram till 2016 som Spyker har med GM. Han kan så som det ser ut nu inte stoppa in några pengar. Däremot så håller jag med Saabnisse att Saab Automobil bör bryta ut GMs teknik, motorer m.m. från GM. Spyker plockar motor i dag från Audi så varför inte Saab med?

#1
Per
2010-03-22 18:47

En förutsättning för att kunna sälja bilar är att tillverka. Nu är den biten på plats. Hur länge varar detta? Räddar en ny ägare om 1 år??

#1
Tobbe
2010-03-22 19:11

FANTASISKT! ÄNTLIGEN! Nu är det äntligen igång igen. Jag tycker att man borde ge Victor Muller ett svenskt hedersmedborgarskap för hans otroliga insats plus att han och Jan-Åke Jonsson borde få var sin tapperhetsmedalj för sina extra ordinära insatser.
När man sedan läser alla tvivlarnas kommentar förstår man snabbt att ingen av dem jobbar med marknadsföring eller försäljning. Kanske dags för en snabbkurs så ni bättre förstår och ser möjligheterna!!

#1
Jan E
2010-03-22 19:41

Till per varför så pessimistisk vad tjänar du på det att Saab skulle finnas idag trodde ingen men dom finns och har börjat producera bilar.Jag tycker tvärtom att detta stärker saab att resa sig ur krisen visar på styrka o vilja att inte ge upp.Jag tror att nya kunder kommer till saab de har ju trots allt varit i media med konvojer hit o dit över hela världen så jag tror som jag trott från början detta gär fint saab vet nu vad som gäller efter denna pärs...

#1
pg
2010-03-22 22:53

En beställningslista på 4000 bilar imponerar inte. Det är knappt de räcker för att alla handlare ska få varsin provbil, utställningsbilar. Det finns ju ett antal försäljningsställen. Skillnaden gentemot Opel är skrämmande. Ex Astran var beställd av köpare i 100000 ex redan innan den börjat tillverkas.
Sedan är det väl ingen fördel att byta bensinmotorerna från GM.s. Det är ju ändå så, att den teknik dessa motorer har, är utvecklad med hjälp av Saabs ingenjörer. Om de ska börja med en ny motor, måste ju teknikerna hos Saab att börja om på ny kula.
Däremot vill jag se ett djupare samarbete med andra fabrikanter när det gäller Dieselsidan. De GM dieslar som finns idag leder inte utvecklingen på något sätt.
Opel samarbetar ju med Fiat på den sidan numera. Det borde kanske även Saab göra?

#1
MT
2010-03-23 00:48

Om jag inte är felinformerad så är Porsche till volymen rätt lika stort som Saab Automobil med runt 100 00 bilar per år. Innan produktionen på nya Porsche Panamera hade startat så fanns en orderstock på 20 000 bilar. Kostnaden för att ta fram Panamera landar på 1 miljard Euro.

#1
Saabnisse
2010-03-23 10:09

PG
Vilka dieselmotorer tror du att Saab har då?
Tidigare hade man ju Izusu och Opels gamla 2,2l, men det är några år sedan.
Sedan 2006 har man samma Fiatdiesel som Opel även om den modifierats av Saab.
Sedan tycker jag att det är fantastiskt att ha en orderstock på 4000 bilar (som förresten är ca 4500 idag!) när företaget var utsatt för hot om likvidation och nedläggning i flera månader.
Och att hitta en väg bort från GM tror jag är helt nödvändigt, samarbetet har inte alltid varit helt lyckat, även om det inte behöver vara omedelbart förestående.
MT
Ett sådant avtal med GM som skulle låsa Antonov till 2016 är inte värt en rubel.
Det här gänget har massor av knep att flytta pengar hit och dit där det är mest lönsamt, utan att det syns och utan att det går att avtala bort.
De har både lagliga och olagliga metoder att tillgå.

#1
j.w
2010-03-23 10:31

Gällande diesel, kommer 9-3:an med en "miljömotor" 180hk och 119g CO2.

#1
Q
2010-03-23 11:43

Skönt att Saab ÄNTLIGEN fått verktygen på plats! Nu väntar man bara på premiären på nya 9-5:an! Och man har visst riktigt mycket på g när det gäller motor och utrustningsprogram allt från den minsta 160 hk motorn till en dubbelturbo långt över aerons 300 hk! Tydligen blir det en motor alá Bmw: M eller Mercedes AMG:program! Dessutom enligt saab nära kommande helelektrifierad Saab inom ca ett år före många stora biltillverkare!! Och det är rätt tydligt att Saab nu inte bara begränsar sig till den svensk tjänstebilsmarknade som många hemmablinda belackare hänvisar till utan man vill slå sig in på de vinstgivande marknaderna! Och det kan faktiskt bli möjligt att Saab kommer gå med vinst inom ett par år! WM verkar vara en skicklig entreprenör som verkligen känner ansvar för Saab och tar vara på möjligheterna när de kommer och inte som GM integrerar märken intill oigenkännelighet! Opel?! Inte ens OPC:programet var något att yvas över enligt motorjournalisterna på Top Gear! Opel astra tja tittar man på förarna i Sverige så? Då verkar det nästan vara ålderskategorin mellan 75 och 90 somväljer astrorna.

#1
Kalle A
2010-03-23 12:13

Opel?! Inte ens OPC:programet var något att yvas över enligt motorjournalisterna på Top Gear!
-------
motorjournalisterna på Top Gear! hee...hee..he..Kalle Ankas ...hee...he....

#1
Mats
2010-03-23 15:20

Håller med Kalle A.
motorjournalisterna på Top Gear...
Jo jag tackar...
Jag ler...

#1
Q
2010-03-23 15:44

Hahahaha. Ja Kalle A ochh Mats det var vad Jeremy Clarkson också gjorde åt Opeln! :D

#1
MT
2010-03-23 17:06

Re: Saabnisse
Även om det i sak stämmer det du säger. Så var det just Antonov som sa att han inte kunde stoppa in mer pengar. Att avtalet var vattentät just på den saken.

#1
pg
2010-03-24 11:47

Visst har de samma dieslar, men Opels är aningen modernare i 2 litersverisionen. Det verkar ju som om Saab får nöja sig med 1,9an.
Visserligen går dom här dieslarna bra, är driftsäkra etc. , men det finns många fabrikat som slår GM motorn när det gäller förbrukningen.
Dessutom har Eco verisionerna en så pass hög utväxling hos Opel att man måste växla ner när man närmar sig 70 km/tim. (Pressens uppgifter) Har inte provat själv.
Sedan har jag funderingar om varför inte dieseln går att få tillsammans med 4 hjulsdrift.
Enligt GM Powertrain har man tydligen inte hittintills tagit fram några växellådor till kombinationen.
När och varifrån ska Saab och Opel få dessa?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.