Bild
Nästa artikel

Saab rasar i USA

Nyheter

Saab sålde endast 97 bilar i USA under februari, vilket är 86 procent sämre än samma månad i fjol.

Under årets första två månader har Saab sålt 608 bilar i USA.

Februariresultatet var historiskt lågt med endast 97 sålda bilar.

- Denna månad går inte att jämföra med något annat. Vi har befunnit oss i likvidation och fick en ny ägare först för en vecka sedan, säger Saabs informationschef Erik Geers till TT.

Inga bilar i lager
Ytterligare en orsak till tappet är att lagren av Saabbilar i USA börjar sina.

Endast 500 bilar finns nu i lager vilket skapar problem för försäljningen.

Enligt Jan-Åke Jonsson måste volymen upp med några tusen, uppger han för TT.

80 000 om året
Saabs nya ägare Spyker har tidigare meddelat att försäljningen måste upp på minst 80 000 fordon om året för att företaget ska bli lönsamt.

Spykers vd Victor Muller tror att Saab kan nå denna nivå 2012.

Diskutera: Hur många bilar säljer Saab 2012?
Taggar: Nyheter
Saab rasar i USA

Kommentarer

#1
larsson
2010-03-04 10:47

Det är ju inte så konstigt med tanke på att man har varit i likvidation dec-feb.
Men nu är det ljusare tider för Saab med en ny ägare.

#1
NOL
2010-03-04 11:34

Ni är så duktiga att racka ner på Saab och dess ägare inte något positivt kommer från Vi bilägare Ni tillhör skaran dommedagsprofeter jag tror jag vet varför.Ni har INTE fått provköra nya 9-5

#1
Henrik
2010-03-04 12:53

Försäljnigssiffrorna för ett bolag satt i likvidation, med tomma lager och stillastående fabrik lämnar jag därhän. ANA sa redan i december att "vi kan ta emot beställningar, men vi kan inte garantera någon leverans." Den som inte skjuter en aning på bilköpet i det läget får betraktas som modig. Vilket åtskilliga var.
Ang. frågan så ser jag 80.000 bilar 2012 som öppet mål.
Det som talar emot; osäkerheten kring SAAB och att märket strukits från leasing-listan på vissa bolag.
Det som talar för; nya 9-5 är efterlängtad, jag och många andra har väntat på den i flera år, det finns ett uppdämt behov. 2007 sålde SAAB 135.000 bilar, i stort sett fanns bara gamla 9-5 och faceliftade 9-3. 2012 finns nya 9-5 sedan och combi, 9-4x samt nästa 9-3 och ev Victors nya 92a.
Det räcker att sälja 10.000 av varje modell på de tre största marknaderna USA, UK och Sverige för att nå de siffrorna med råge. Kan man utnyttja samarbetet med BAIC och tillverka nya SAABar där för Kina-marknaden så kan siffrorna vara dubblade.

#1
Magnus
2010-03-04 14:22

Enkelt summerat, hade Tekn.Värld sålt några tidningar om dess koncernledning beslutat att vi trycker inte kommande nummer av tidningen. Skärpning på redaktionen, och fokusera på rätt saker, Tack för att man inte är Prenumerant.

#1
carl
2010-03-04 14:31

Herregud.... SAAB har ju haft onbyggnader i fabrik samt INTE tillverkat mer än på beställda bilar...
Svårt att sälja då inga bilar tillverkas...
"Alla" tidningar har haft samma rubrik i ett par dagar nu... Vem f..n har skrivit texten? Maud?
Som sagt tur att man inte har ViB..
GRIFFIN UP!

#1
Niotre
2010-03-04 17:18

Typiskt kvällstidningsjournalistik och jag tänker då på rubriksättningen! Jag blir besviken på VB. Ett tips till VB: Undersök om det inte finns någon annan marknad där de inte sålts en enda SAAB under de senaste två månaderna, kanske Mongoliet? Ett scoop!

#1
S.O.S
2010-03-04 17:55

Hur i he----v kan ni komma med sådan info.Vet VI bilägare inte att fabriken har varit stängd.
Tjänsrefel!!!!!!!!!! Dags att sluta läsa blaskan
S.O.S

#1
Seken
2010-03-04 18:59

ViB:s ordval skapade lite ilska. Och även jag tycker det var lite olyckligt. Istället för "endast 97 sålda bilar" borde det stått "hela 97 sålda bilar".
Vad gäller 2012 hoppas jag på 90-100.000. Men tror på 50-70.000. Dock är kanske inte antalet sålda bilar 2012 lika viktigt, som vad nya 9-3 då visar sej vara för figur. Den får inte vara samma meningslösa magplask som nya 9-5:an.

#1
Jägaren
2010-03-04 19:31

Hur ska Spyker klara av det finansiella fram till 2012?
Saab är redan ett glömt märke.

#1
Rattmuff
2010-03-04 20:37

Men även utan 86% minskning, ja även med en 186 % ökning är försäljningen och marknadsföring i ett land som USA fullständigt meningslös med redovisat resultat ... Antalet bilar är ändå en droppe i havet ... så tycker jag iaf.

#1
Henrik
2010-03-04 21:47

hmm, kom just på att de bilar de sålt i USA senaste veckan borde vara de första som SAAB automobile fått betalt för på något tiotal år.
Så intäktsmässigt är det många 100% upp i vilket fall.

#1
Jerker Wallin
2010-03-05 01:04

Man blir ju brydd på alla tidningar å skit som skriver om SAAB! Kort fråga.. Tycker ni att ni hjälper SAAB? Ett J*VLA gnäll på SAAB tycker jag.. Såfort det är något dåligt för SAAB så skrivs det nå jävulst om det!! SAAB är F*N ett oskött företag som mycket väl kunnat vara ett otroligt lönsamt företag idag om GM lysnat på SAABs kunnande och tänkande! SAAB är unikt och mäktigt! Är det så j*vla svårt att lyfta fram positiva saker om SAAB???? finns trotsallt en hel del positivt!! SAAB kommer lyckas ingen tvekan!

#1
Peter i Sydney
2010-03-07 13:20

Jag vet inte hur många bilar Saab sålde här i Australien i februari men i januari sålde man en (1) bil. En nedgång med 97% från samma månad 2009. Så försäljningen kan ju bara gå åt ett håll nu! Det ryktas att Ateco skall ta över försäljningen av Saab här och det vore nog det bästa som kunde hända Saab i det här landet. Ateco är sedan tidigare generalagent för Citroen, Ferrarri, FIAT och Maseratti är mycket duktiga. Det säljs drygt 1 miljon fabriksnya bilar per år i Australien så det finns gott om plats för en ganska stor försäljnings ökning. Holden (GM) har i ett pressmedalnde sagt att man inte längre har något med Saab att göra.

#1
pg
2010-03-07 23:01

Det är väl inget märkligt i de här försäljningssiffrorna för Saab. Utan nya bilmodeller står man sig slätt. De gamla modellerna har ju även de sålt allt sämre i USA.
Särskilt efter det att Saab skiljdes ut från GM s hallar.
Varför dessa rubriker just nu. Handlarna har ju inte några nya bilar att visa upp. Utan nya bilar lockas inga kunder.

#1
ferry
2010-03-08 07:43

Nya eller gamla modeller,,SAAB är en looser, det vet vi alla, så är det bara.

#1
Roy
2010-03-08 17:54

Kan bara instämma i att det var ett uselt val av rubrik!
Varför kommentera en så självklar situation över huvud taget? Naturligtvis säljs det inga bilar under ett sådant krisläge. Vad är det märkliga som måste ges en så braskande rubrik?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.