Bild
Nästa artikel

Saab får lånet - sista hindret borta

Nyheter

Pusselbitarna börjar falla på plats för Saab-Spyker. Europeiska investerings-banken har nu beslutat att låna ut fyra miljarder kronor till Saab. Affären uppges nu vara mycket nära.

På fredagseftermiddagen kom Europeiska investeringsbanken, EIB, med beskedet.

Lånet på 400 miljoner euro, motsvarande fyra miljarder kronor, till Saab-Spyker godkänns.

- Det är glädjande. Vi har gått igenom milstolpe efter milstolpe. Nu är vi väldigt nära. Det ser mycket lovande ut, säger Saabchefen Jan-Åke Jonsson till TT.

Affären snart klar

Nu tror Jan-Åke Jonsson att affären mellan GM och Spyker kan avslutas under denna eller nästa vecka.

- Det återstår en del detaljer, men jag ser inget som kan hindra affären, säger han.

Lånet kommer att ges på samma villkor som EIB godkände för Koenigsegg Group i oktober i fjol.

EIB:s besked kommer efter att den svenska regeringen beslutat om att garantera lånet och EU-kommissionens godkännande av garantin.

"Största hindret borta"
Spykers vd Victor Muller tror också på ett snabbt avslut av affären nu när lånet är i hamn.

Enligt honom finns det nu inga avgörande hinder kvar.

- Jag är väldigt uppåt och mycket lycklig över att det största hindret för hela affären nu är borta, säger Victor Muller till TT.

Näringsminister Maud Olofsson menar att regeringens lånegarantier är ett led för att säkra jobb och ger en möjlighet att få Saab på fötter igen.

- Den pusselbit vi saknade har fallit på plats, säger hon till TT.

Diskutera: Kan något hindra Saab nu? Hur har Saab påverkats av det gångna året med spekulationer om märkets framtid?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JAN
2010-02-15 10:04

Det är nog i hamn nu. När fabriken börjar spotta ut bilar igen tror jag nog att Saab kommer att gå bra till en början, men i det långa loppet blir det tufft att konkurrera med så små volymer.

#1
Lars
2010-02-15 10:05

Underbart!!! Nu kan Sverige åter få skatteintäkter från alla som arbetar direkt eller indirekt åt SAAB samt staten får in fortsatta momsintäkter och vi alla slipper betala underhåll för arbetslösa SAAB arbetare och dess underleverantörer. Låt oss alla bege oss till SAAB handlarna och beställa en valfri SAAB bil.

#1
Raphael
2010-02-15 10:14

Det är ju fantastiskt att SAAB tillverkar och även projekterar bilar som marknaden inte vill ha. Blåögda svenskar må tro på nya strategin att sno kunder från Mercedes och Lexus och bli en stel direktörsvagn att räkna med i premiumsegmentet, själv så är jag betydligt mer tveksam och tvivlar på styrkan i SAABs varumärke för att konkurrera med marknadens bästa lyxbilar för Lottomiljonärer och pampar med egen chaufför.
SAAB började som folkbil medan Mercedes alltid varit en lyxvagn. Stora Volkswagen har ju floppat med sin lyxsatsning trots input från Bentley. Varför skulle 9-5 lyckas där VW Phaeton misslyckades?

#1
Lars
2010-02-15 10:40

Intressant länk:
http://ditv.se/tv/video/clip/2010-Jan-29_N-TOYOTA-2010-01-29

#1
Q
2010-02-15 10:53

Hääärligt!
Saab har och finns förvisso ett alldeles eget segmen. Men det behöver breddas! 100 till 120 000 bilar skall enligt Muller ge vinst åt Saab. Detta går även igen när det gäller att ökapå märkets exlusivitetsimage!! Saab skall inte och kan inte erövra världsmarknaden från BMW AUDI MERCEDES m.m (vilka förövrigt jag tycker verka lite ointressanta och stela) Mer spännande och tilltalande då är Maserati enligt mitt tycke. Att Saab är sprugna ur en folkbil är helt rätt!! Men även Audi var ju så sent som till 80-talet Ca:85 känd som en tysk folkbil (autounion en gång i tiden)! Så vad är det som säger att saab inte kan bli sett som en lite mer premium i framtiden och säljer runt 130 000 bilar per år! Men det behövs en smart strategi och duktigt med mycket exponering för att få tillströmning av fler potentiella kunder som tycker att det är så tråkigt att äga samma premiumbil som grannarna i området. När man kan välja ngt mer intressant och exotiskt bilmärke som dessutom hämtar inspiration från flyget både när det gäller design och teknisk inovation?

#1
Saabnisse
2010-02-15 10:58

Raphael
Det är väl ganska korkat att jämföra Saab 9-5 med VW Phaeton?
Det är väl inte heller meningen att 9-5 ska bli volymvagnen, men nog kommer den att sälja fler ex än Phaeton.
En uppdaterad 9-3 är ju på gång och hur kan du vara så säker på att Saab tillverkar bilar som marknaden inte vill ha?
Jag tycker att den globala uppslutningen runt Saab under försäljningsuppgörelsen tyder på något annat.
Men du kanske missade den?

#1
Mats
2010-02-15 12:34

Saaabnisse skriver:
Jag tycker att den globala uppslutningen runt Saab under försäljningsuppgörelsen tyder på något annat.
Nåja, ett fåtal entusiaster med gamla bilar i alla ära.
Problemet är att man skall sälja nya och det i 100'-120' bilar om året, och glöm inte, detta gäller VARJE år. Känns riktigt svårt om man skall se nyktert på det men hoppas går ju. Känns ändå som en liten Trustor-historia detta tyvärr.

#1
Jarl
2010-02-15 12:38

Nya 9-5 känns ungefär lika spännande som Skoda Superb. Spykers kärleksaffär med Saab blir högst ett år eller två...

#1
Kenneth
2010-02-15 12:53

De som säger sig inte gilla SAAB kan bara vara den kategori som ej kört en SAAB av senare årsmodell. Min fru köpte sin första nya SAAB, en 9-5:a 2,3t SportCombi och Biopower motor år 2006 och har kört 19 000 mil med den och har nyligen köpt en ny SAAB 2010. Hon är helsåld på SAAB och jag måste också säga att det är ngt speciellt med SAAB. På ngt vis blir man "ett" med bilen och vill inte ha ngt annat sedan. Detta säger jag trots att jag själv kör ett annat bilmärke beroende på att jag måste ha en stor 4 hjulsdriven, AWD bil. Den dag det kommer en stor SAAB AWD kommer jag att köpa den.

#1
Kenneth
2010-02-15 12:53

De som säger sig inte gilla SAAB kan bara vara den kategori som ej kört en SAAB av senare årsmodell. Min fru köpte sin första nya SAAB, en 9-5:a 2,3t SportCombi och Biopower motor år 2006 och har kört 19 000 mil med den och har nyligen köpt en ny SAAB 2010. Hon är helsåld på SAAB och jag måste också säga att det är ngt speciellt med SAAB. På ngt vis blir man "ett" med bilen och vill inte ha ngt annat sedan. Detta säger jag trots att jag själv kör ett annat bilmärke beroende på att jag måste ha en stor 4 hjulsdriven, AWD bil. Den dag det kommer en stor SAAB AWD kommer jag att köpa den.

#1
Dr. Phil
2010-02-15 17:21

Lars 15 feb 2010
Underbart!!! Låt oss alla bege oss till SAAB handlarna och beställa en valfri SAAB bil.
---------------
hee..he..he det kan du gärna göra ... Inte jag ! Köp ett par styck ... kanske rut avdrag gäller ?? hee. hee. he

#1
Saabnisse
2010-02-15 17:35

Mats
Ursäkta, men har du sovit under en sten de sista månaderna?
Hur har du kunnat undgå den enorma uppslutning för Saab som gjorts över hela världen?
Det har aldrig i bilhistorien hänt att hotet om en eventuell nedläggning förorsakat en sådan anstormnong av entusiaster och det är detta som är speciellt.
Många betydligt större och äldre bilmärken har lagts ner utan att det orsakat någon större uppståndelse.
Hur stora var protesterna runt Oldsmobile och Pontiac t.ex?
Gå gärna in på den här siten och kontrollera:
http://saabsunited.com/

#1
Anno Dazumal
2010-02-15 17:53

Dags att anställa Joe Labero som försäljningschef. Hur ska det annars gå till! saabs tidigare volymkunder var företagen som stod för c:a 80% av volymen i norden. Dessa kunder har till minst 65% valt andsra märken under krisen. Bilarna kommer att bli dyrare vilket skrämmer bort ännu fler privatpersoner. Allt detta sker under en lågkonjuktur i världen som ännu inte repat sej även om tecknen på förbättring syns. Nej det blir nog en resa som herr Muller kommer att få ångra många ggr. och inte minst vi skattebetalare som inte lär komma undan oskadda.

#1
Lägerleffe
2010-02-15 18:09

Saab kan inte ta lyxkunder från Mercedes, och ska inte försöka heller. Saab ska göra och sälja bilar till alla som handlar med hjärtat och vill ha en mer subtil och intellektuell lyx än vad tyskarna erbjuder.
Nu är det dags för Maud att fimpa Focusen hon köpte av gamle klasskamraten Etanol-Jesus i Ö-vik. Visa att du tror på svensk industri och kör Saab Maud, och visa upp dig i den. Du kan ju även bjuda allians-kompisarna på skjuts - framför kamerorna.

#1
Saabnisse
2010-02-15 19:46

Jag blir så trött på sådana här figurer som "Anno Dazumal".
Vad vinner man på sina nedåttjackaråsikter?
Här är det tydligen jantelagen som styr.
Vi ska minsan inte tro att vi kan något!
Dumheter!!
Nu har Saab chansen att visa upp sig.
Var glad över detta.
Det blir naturligtvis inte lätt, men det är inte omöjligt.

#1
J.Hundt
2010-02-15 20:30

Hokus pokus fillijokus!

#1
Mats
2010-02-15 21:22

Saabnisse: woow, flera hundra (pojkar i pimpade bilar) kom...Stort

#1
Lars W
2010-02-15 21:58

En säker snikmodell behövs. En basmodell med låg utrustning. Billigare material på klädsel utan ac, elhissar, centrallås och musikanläggning. En modell under 150 000 kr.

#1
MT
2010-02-15 23:52

Jag tillhörde tidigare den skara som trodde att det var kört för Saab, men i dag är jag inte så säker längre. Den "överlevnadsinstinkt" som bolaget har kan mycket väl fungera. Det finns dock en del låg lågvolymsmärke som lever vidare så som Subaru och Mitsubishi. Det är klart att hittar Saab sin nisch så varför inte. Personligen så hoppas jag att priset på nya Saabar går upp och på det viset kan hålla låga volymer och blir då lite mer exklusiva på en global marknad.

#1
Kenneth
2010-02-16 08:16

Lars W:
Jag håller med dig SAAB måste få upp volymerna och då måste man bredda produktportföljen och ha billigare "instegsmodeller" med lägre utrustningsnivåer till lågt pris kanske runt 200 000 kr klassen. Man brukar grovt räkna med att en basmodell får kosta det en genomsnittlig arbetare har i BRUTTO årslön är det maxpris en bil får kosta och minimipriset ska vara årslönen EFTER skatt dvs spannet 200 000 kr - 270 000 kr.

#1
Anders
2010-02-16 10:06

Låter på folk som det ska krävas ett mirakel att sälja lika många bilar som 2007,motivera gärna varför?
Fast många skriver nog inlägg trots att dom har noll koll.

#1
hercul poirot
2010-02-16 12:15

Anders 16 feb 2010
Låter på folk som det ska krävas ett mirakel att sälja lika många bilar som 2007,motivera gärna varför?
Fast många skriver nog inlägg trots att dom har noll koll.
--------------------
miraklet är :
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14919

#1
Tobbe
2010-02-16 12:48

Om Saab ska överleva på något sätt måste dom börja bygga åtminstonde en modell lämpad som "folkbil. Men att bygga en bil för 150 000 utan AC, elhissar, centrallås, musikanläggning och billigt material i klädseln? Det finns bara entusiaster som skulle köpa en sådan bil att ha som andrabil, när man kan få en näst intill fullutrustad Opel Corsa ecoflex för 160 000 kr.

#1
Saabnisse
2010-02-16 15:36

Jag tror inte på att Saab ska ta fram en liten modell som volymbil.
Det finns alldeles för många bra bilar i den klassen och vinsten är på tok för liten.
Mindre än 9-3 tror jag inte på, men gärna en större än 9-5, den tror jag det skulle finnas marknad för.
Alla vill ju inte åka Tata Nano.
Det gäller för Saab att bygga bilar som ger något extra om man ska ha en chans.

#1
Saabnisse
2010-02-18 12:20

Det finns i allafall de som har drömmar om hur en ny Saab ska se ut:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article728377.ece

#1
Saabnisse
2010-02-18 15:51

Och här är de internationella reaktionerna på förslaget i mitt föregående inlägg:
http://www.saabsunited.com/2010/02/playing-devils-advocate-for-ny-tekniks-saab-concept.html#more

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.