Bild
Nästa artikel
Nyheter

Saab får lånet - sista hindret borta

Publicerad 15 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Pusselbitarna börjar falla på plats för Saab-Spyker. Europeiska investerings-<br />banken har nu beslutat att låna ut fyra miljarder kronor till Saab. Affären uppges nu vara mycket nära.
På fredagseftermiddagen kom Europeiska investeringsbanken, EIB, med beskedet.

Lånet på 400 miljoner euro, motsvarande fyra miljarder kronor, till Saab-Spyker godkänns.

- Det är glädjande. Vi har gått igenom milstolpe efter milstolpe. Nu är vi väldigt nära. Det ser mycket lovande ut, säger Saabchefen Jan-Åke Jonsson till TT.

Affären snart klar

Nu tror Jan-Åke Jonsson att affären mellan GM och Spyker kan avslutas under denna eller nästa vecka.

- Det återstår en del detaljer, men jag ser inget som kan hindra affären, säger han.

Lånet kommer att ges på samma villkor som EIB godkände för Koenigsegg Group i oktober i fjol.

EIB:s besked kommer efter att den svenska regeringen beslutat om att garantera lånet och EU-kommissionens godkännande av garantin.

"Största hindret borta"
Spykers vd Victor Muller tror också på ett snabbt avslut av affären nu när lånet är i hamn.

Enligt honom finns det nu inga avgörande hinder kvar.

- Jag är väldigt uppåt och mycket lycklig över att det största hindret för hela affären nu är borta, säger Victor Muller till TT.

Näringsminister Maud Olofsson menar att regeringens lånegarantier är ett led för att säkra jobb och ger en möjlighet att få Saab på fötter igen.

- Den pusselbit vi saknade har fallit på plats, säger hon till TT.

Diskutera: Kan något hindra Saab nu? Hur har Saab påverkats av det gångna året med spekulationer om märkets framtid?

Kommentarer

#1 • 2010-02-15 10:04
JAN (ej verifierad)

Det är nog i hamn nu. När fabriken börjar spotta ut bilar igen tror jag nog att Saab kommer att gå bra till en början, men i det långa loppet blir det tufft att konkurrera med så små volymer.

#2 • 2010-02-15 10:05
Lars (ej verifierad)

Underbart!!! Nu kan Sverige åter få skatteintäkter från alla som arbetar direkt eller indirekt åt SAAB samt staten får in fortsatta momsintäkter och vi alla slipper betala underhåll för arbetslösa SAAB arbetare och dess underleverantörer. Låt oss alla bege oss till SAAB handlarna och beställa en valfri SAAB bil.

#3 • 2010-02-15 10:14
Raphael (ej verifierad)

Det är ju fantastiskt att SAAB tillverkar och även projekterar bilar som marknaden inte vill ha. Blåögda svenskar må tro på nya strategin att sno kunder från Mercedes och Lexus och bli en stel direktörsvagn att räkna med i premiumsegmentet, själv så är jag betydligt mer tveksam och tvivlar på styrkan i SAABs varumärke för att konkurrera med marknadens bästa lyxbilar för Lottomiljonärer och pampar med egen chaufför.
SAAB började som folkbil medan Mercedes alltid varit en lyxvagn. Stora Volkswagen har ju floppat med sin lyxsatsning trots input från Bentley. Varför skulle 9-5 lyckas där VW Phaeton misslyckades?

#4 • 2010-02-15 10:40
Lars (ej verifierad)

Intressant länk:
http://ditv.se/tv/video/clip/2010-Jan-29_N-TOYOTA-2010-01-29

#5 • 2010-02-15 10:53
Q (ej verifierad)

Hääärligt!
Saab har och finns förvisso ett alldeles eget segmen. Men det behöver breddas! 100 till 120 000 bilar skall enligt Muller ge vinst åt Saab. Detta går även igen när det gäller att ökapå märkets exlusivitetsimage!! Saab skall inte och kan inte erövra världsmarknaden från BMW AUDI MERCEDES m.m (vilka förövrigt jag tycker verka lite ointressanta och stela) Mer spännande och tilltalande då är Maserati enligt mitt tycke. Att Saab är sprugna ur en folkbil är helt rätt!! Men även Audi var ju så sent som till 80-talet Ca:85 känd som en tysk folkbil (autounion en gång i tiden)! Så vad är det som säger att saab inte kan bli sett som en lite mer premium i framtiden och säljer runt 130 000 bilar per år! Men det behövs en smart strategi och duktigt med mycket exponering för att få tillströmning av fler potentiella kunder som tycker att det är så tråkigt att äga samma premiumbil som grannarna i området. När man kan välja ngt mer intressant och exotiskt bilmärke som dessutom hämtar inspiration från flyget både när det gäller design och teknisk inovation?

#6 • 2010-02-15 10:58
Saabnisse (ej verifierad)

Raphael
Det är väl ganska korkat att jämföra Saab 9-5 med VW Phaeton?
Det är väl inte heller meningen att 9-5 ska bli volymvagnen, men nog kommer den att sälja fler ex än Phaeton.
En uppdaterad 9-3 är ju på gång och hur kan du vara så säker på att Saab tillverkar bilar som marknaden inte vill ha?
Jag tycker att den globala uppslutningen runt Saab under försäljningsuppgörelsen tyder på något annat.
Men du kanske missade den?

#7 • 2010-02-15 12:34
Mats (ej verifierad)

Saaabnisse skriver:
Jag tycker att den globala uppslutningen runt Saab under försäljningsuppgörelsen tyder på något annat.
Nåja, ett fåtal entusiaster med gamla bilar i alla ära.
Problemet är att man skall sälja nya och det i 100'-120' bilar om året, och glöm inte, detta gäller VARJE år. Känns riktigt svårt om man skall se nyktert på det men hoppas går ju. Känns ändå som en liten Trustor-historia detta tyvärr.

#8 • 2010-02-15 12:38
Jarl (ej verifierad)

Nya 9-5 känns ungefär lika spännande som Skoda Superb. Spykers kärleksaffär med Saab blir högst ett år eller två...

#9 • 2010-02-15 12:53
Kenneth (ej verifierad)

De som säger sig inte gilla SAAB kan bara vara den kategori som ej kört en SAAB av senare årsmodell. Min fru köpte sin första nya SAAB, en 9-5:a 2,3t SportCombi och Biopower motor år 2006 och har kört 19 000 mil med den och har nyligen köpt en ny SAAB 2010. Hon är helsåld på SAAB och jag måste också säga att det är ngt speciellt med SAAB. På ngt vis blir man "ett" med bilen och vill inte ha ngt annat sedan. Detta säger jag trots att jag själv kör ett annat bilmärke beroende på att jag måste ha en stor 4 hjulsdriven, AWD bil. Den dag det kommer en stor SAAB AWD kommer jag att köpa den.

#a • 2010-02-15 12:53
Kenneth (ej verifierad)

De som säger sig inte gilla SAAB kan bara vara den kategori som ej kört en SAAB av senare årsmodell. Min fru köpte sin första nya SAAB, en 9-5:a 2,3t SportCombi och Biopower motor år 2006 och har kört 19 000 mil med den och har nyligen köpt en ny SAAB 2010. Hon är helsåld på SAAB och jag måste också säga att det är ngt speciellt med SAAB. På ngt vis blir man "ett" med bilen och vill inte ha ngt annat sedan. Detta säger jag trots att jag själv kör ett annat bilmärke beroende på att jag måste ha en stor 4 hjulsdriven, AWD bil. Den dag det kommer en stor SAAB AWD kommer jag att köpa den.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.