Bild
Nästa artikel
Nyheter

"Länge leve Saab"

Publicerad 27 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Saabs prislapp blev till slut tre miljarder kronor. Nu pratar Spykers vd Victor Muller om nyanställningar, 100 000 bilar om året och önskan att tillverka Saab Aero X.
Vid lunchtid på onsdagen samlades Saabs anställda utanför Saabmuseet i ett kylslaget Trollhättan.

När Saabs vd Jan-Åke Jonsson och Spykers vd Victor Muller klev upp på scenen togs de emot som rockstjärnor.

"Långsiktig framtid"
En märkbart rörd Jan-Åke Jonsson fick ta ton för att tysta applåderna.

- Det är fantastiskt att så många har kommit hit i dag för att fira att vi nu har skapat en långsiktig framtid för Saab, sade Jan-Åke Jonsson.

Därefter presenterade han till publikens glädje Spykerchefen Victor Muller.

- Länge leve Saab, skanderade Victor Muller och tackade därefter Jan-Åke Jonsson för att han med sitt idoga arbete gjort affären möjlig.

Fokusering på nya 9-5
Första steget för Saab Spyker Automobiles, som det nya företaget ska heta, presenterade Jan-Åke Jonsson direkt från scenen.

- Nu måste vi färdigställa våra nya bilar, nya 9-5 framför allt. Men också annat som vi har i pipeline.

Tre miljarder
Förhandlingarna mellan GM och Spyker avslutades på tisdagskvällen.

Spyker kommer att betala motsvarande 537 miljoner kronor till GM. Dessutom får GM aktier i Spyker till ett värde på ungefär 2,4 miljarder kronor.

Dessa aktier ger i princip inget inflytande, men rätt till aktieutdelning.

"Måste växa"
Redan i detta tidiga skede efter affären pratar Victor Muller om nyanställningar i Trollhättan.

- Vi måste växa. Förra året tillverkades mindre än 30 000 bilar. Vi borde tillverka över 100 000 bilar, så vi kommer att växa inom kort, säger han till SVT:s Rapport.

Victor Muller påpekar att denna summa kommer att nås på sikt, men sannolikt inte i år.

Gillar Aero X
Spykerchefen berättar också att han beundrar den sportiga konceptbilen Saab Aero X som visades på Genèvesalongen 2006.

- Den borde byggas, säger Victor Muller till Dagens Industri.

Diskutera: Ser du en långsiktig framtid för Saab?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-01-27 18:07
Saabnisse (ej verifierad)

Javisst vore det kul med en Aero X, kanske med en Saabturbofierad Audi V8, det skulle säkert ge välbehövlig reklam åt företaget även om bilen i sig inte är så välbehövlig.
Men det spelar ingen roll om bilen är behövlig eller inte, Saabs chans är att differentiera sig från dussinbilarna, ta fram annorlunda bilar (med nyckeln i golvet) och visa alla hundratusentals Saabfantaster över hela världen att man har något extra att erbjuda.

#2 • 2010-01-27 18:28
Erik F (ej verifierad)

Ja, bygg Aero X och varför inte 9-X Äir också? Saab har så många snygga attraktiva koncept som de borde bygga. Och då blir de ju sportigare, dyrare och lyxigare och kan sälja färre bilar för att få det att gå ihop. Kör ut snygga koncept på linan, så de kommer till nästa högkonjunktur!

#3 • 2010-01-27 18:32
Inte mitt fel. (ej verifierad)

ca 11 bilar i timmen 24/7 året om?
Gratis är att drömma om att sälja dessa med.
Lycka till säger jag.

#4 • 2010-01-27 18:35
Mr X (ej verifierad)

Så var det klart! Asgamarna fick inte slita Saab i stycken och inte de skadeglada domedagsprofeterna heller för den delen denna gång heller! :D
Go!! SAAB! GO!!:D

#5 • 2010-01-27 19:09
Ante (ej verifierad)

Borde inte Regeringen göra det förmånligare att ha svensktillverkad tjänstebil. Då skulle Saab och Volvo vara attraktivare för företagen. Som miljöpremien ungefär.

#6 • 2010-01-27 19:54
Seken (ej verifierad)

Antes idé var bra. Men den förutsätter nog att vi lämnar EU. (Där gillar dom inte protektionism.) Sen gäller det att hålla det hela hemligt. Så andra länder inte kommer på samma idé. Om alla länder ska köpa sina bilar, drar vi det kortaste stråt. Vi är för få, och tillverkar för många bilar.

#7 • 2010-01-27 20:01
Ante (ej verifierad)

Jag tror faktiskt andra länder redan har någon typ av förmån. I vilket fall kör deras myndigheter inhemska bilar i större utsträckning än våra verkar göra.

#8 • 2010-01-27 21:06
MT (ej verifierad)

Re: Saabnisse
Intressant ide tyvärr inte genomförbar med en motor från Audi.
Volkswagen gruppen är tydlig på den punkten att bara sälja motorer till bilmodeller som inte kommer eller kan konkurera med några modeller som gruppen äger. I mycket små upplagor finns det dock undantag.

#9 • 2010-01-27 21:09
MT (ej verifierad)

Re: Ante
EU reglerna är glasklara här.
Ett EU land kan inte ha regler för förmånsbilar som skiljer sig allt för mycket från övriga länder.
I princip så har vi redan ett undantag i dag gällande E85.
Det gäller för Saab Automobil att bygga bilar som drar lite bränsle.

#a • 2010-01-27 21:55
Seken (ej verifierad)

Ante, du har rätt såtillvida att somliga länder (t.ex. Frankrike, i viss mån Italien) gynnar sin egen bilindustri. Dock tror jag inte det gynnar SAAB, eller Sverige, att delta i denna lumpna strategi. Istället bör vi svenskar, motverka alla försök till protektionism. Vi är ett litet exportberoende land.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.