Bild
Nästa artikel

"Länge leve Saab"

Nyheter

Saabs prislapp blev till slut tre miljarder kronor. Nu pratar Spykers vd Victor Muller om nyanställningar, 100 000 bilar om året och önskan att tillverka Saab Aero X.

Vid lunchtid på onsdagen samlades Saabs anställda utanför Saabmuseet i ett kylslaget Trollhättan.

När Saabs vd Jan-Åke Jonsson och Spykers vd Victor Muller klev upp på scenen togs de emot som rockstjärnor.

"Långsiktig framtid"
En märkbart rörd Jan-Åke Jonsson fick ta ton för att tysta applåderna.

- Det är fantastiskt att så många har kommit hit i dag för att fira att vi nu har skapat en långsiktig framtid för Saab, sade Jan-Åke Jonsson.

Därefter presenterade han till publikens glädje Spykerchefen Victor Muller.

- Länge leve Saab, skanderade Victor Muller och tackade därefter Jan-Åke Jonsson för att han med sitt idoga arbete gjort affären möjlig.

Fokusering på nya 9-5
Första steget för Saab Spyker Automobiles, som det nya företaget ska heta, presenterade Jan-Åke Jonsson direkt från scenen.

- Nu måste vi färdigställa våra nya bilar, nya 9-5 framför allt. Men också annat som vi har i pipeline.

Tre miljarder
Förhandlingarna mellan GM och Spyker avslutades på tisdagskvällen.

Spyker kommer att betala motsvarande 537 miljoner kronor till GM. Dessutom får GM aktier i Spyker till ett värde på ungefär 2,4 miljarder kronor.

Dessa aktier ger i princip inget inflytande, men rätt till aktieutdelning.

"Måste växa"
Redan i detta tidiga skede efter affären pratar Victor Muller om nyanställningar i Trollhättan.

- Vi måste växa. Förra året tillverkades mindre än 30 000 bilar. Vi borde tillverka över 100 000 bilar, så vi kommer att växa inom kort, säger han till SVT:s Rapport.

Victor Muller påpekar att denna summa kommer att nås på sikt, men sannolikt inte i år.

Gillar Aero X
Spykerchefen berättar också att han beundrar den sportiga konceptbilen Saab Aero X som visades på Genèvesalongen 2006.

- Den borde byggas, säger Victor Muller till Dagens Industri.

Diskutera: Ser du en långsiktig framtid för Saab?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-01-27 18:07

Javisst vore det kul med en Aero X, kanske med en Saabturbofierad Audi V8, det skulle säkert ge välbehövlig reklam åt företaget även om bilen i sig inte är så välbehövlig.
Men det spelar ingen roll om bilen är behövlig eller inte, Saabs chans är att differentiera sig från dussinbilarna, ta fram annorlunda bilar (med nyckeln i golvet) och visa alla hundratusentals Saabfantaster över hela världen att man har något extra att erbjuda.

#1
Erik F
2010-01-27 18:28

Ja, bygg Aero X och varför inte 9-X Äir också? Saab har så många snygga attraktiva koncept som de borde bygga. Och då blir de ju sportigare, dyrare och lyxigare och kan sälja färre bilar för att få det att gå ihop. Kör ut snygga koncept på linan, så de kommer till nästa högkonjunktur!

#1
Inte mitt fel.
2010-01-27 18:32

ca 11 bilar i timmen 24/7 året om?
Gratis är att drömma om att sälja dessa med.
Lycka till säger jag.

#1
Mr X
2010-01-27 18:35

Så var det klart! Asgamarna fick inte slita Saab i stycken och inte de skadeglada domedagsprofeterna heller för den delen denna gång heller! :D
Go!! SAAB! GO!!:D

#1
Ante
2010-01-27 19:09

Borde inte Regeringen göra det förmånligare att ha svensktillverkad tjänstebil. Då skulle Saab och Volvo vara attraktivare för företagen. Som miljöpremien ungefär.

#1
Seken
2010-01-27 19:54

Antes idé var bra. Men den förutsätter nog att vi lämnar EU. (Där gillar dom inte protektionism.) Sen gäller det att hålla det hela hemligt. Så andra länder inte kommer på samma idé. Om alla länder ska köpa sina bilar, drar vi det kortaste stråt. Vi är för få, och tillverkar för många bilar.

#1
Ante
2010-01-27 20:01

Jag tror faktiskt andra länder redan har någon typ av förmån. I vilket fall kör deras myndigheter inhemska bilar i större utsträckning än våra verkar göra.

#1
MT
2010-01-27 21:06

Re: Saabnisse
Intressant ide tyvärr inte genomförbar med en motor från Audi.
Volkswagen gruppen är tydlig på den punkten att bara sälja motorer till bilmodeller som inte kommer eller kan konkurera med några modeller som gruppen äger. I mycket små upplagor finns det dock undantag.

#1
MT
2010-01-27 21:09

Re: Ante
EU reglerna är glasklara här.
Ett EU land kan inte ha regler för förmånsbilar som skiljer sig allt för mycket från övriga länder.
I princip så har vi redan ett undantag i dag gällande E85.
Det gäller för Saab Automobil att bygga bilar som drar lite bränsle.

#1
Seken
2010-01-27 21:55

Ante, du har rätt såtillvida att somliga länder (t.ex. Frankrike, i viss mån Italien) gynnar sin egen bilindustri. Dock tror jag inte det gynnar SAAB, eller Sverige, att delta i denna lumpna strategi. Istället bör vi svenskar, motverka alla försök till protektionism. Vi är ett litet exportberoende land.

#1
Saabnisse
2010-01-27 23:43

Re: MT
När det gäller Aero X skulle det nog vara i litet antal, men att jag föreslog Audi berodde det ju på kopplingen till Spyker.
Men det finns ju en uppsjö av motorer från andra tillverkare att välja bland.

#1
MICKAELA
2010-01-27 23:43

SHIT!! vad tråkiga alla är.... kan inte ni allvetare skaffa ett eget forum där ni kan spy ut er galla över allt och alla... ni kan inte ha ett gott liv så nattsvart som ni ser på allt, ingen tvingar er att köpa en SAAB, jag tror inte saab förlorade pengar åt GM utan snarare GM som förlorade pengar åt SAAB, men vad vet lilla jag, säkert inget emot er insatta o kunniga människor, att inte ni jobbar med detta på heltid, ja med tanke på hur oumbärliga o "smarta" och insatta ni är menar jag!? konstigt.. LÄNGE LEVE SAAB!!!!!!!!!!!!

#1
X
2010-01-28 00:22

Bugar djuuuupt för Saabchefen som inte lät sig bakbindas av GM utan verkade i det dolda för Saabs överlevnad!! Nu ser jag med stor tillförsikt fram emot framtiden för Saab!! Förresten vad tror ni om TTID-motorn i den nya 9-5:an? Vad hamnar förbrukningen på den? Och varför inte göra en hybrid 9-5:a? Kompetensen att konventera bilen till hybrid finns ju i ett annat företag i Trollhättan har jag hört.

#1
maccaddam
2010-01-28 01:25

Min enkla fråga är: Vem är det som satsar pengarna? Emiren i Abu Dhabi? Det var ju den som avgjorde att det blev affär.

#1
Danne
2010-01-28 11:01

Varför måste (nästan) alla biltillverkare sikta på premium/lyxsegmentet??? Finns det inga behov av robusta, "enkla" och användarvänliga fordon som trots det är miljövänliga, säkra och utan all plast och lack t.o.m. på stötfångarna som det är idag. Bruksfordon med rejält bagage och skippa spoliern och alufälgarna.

#1
Gary
2010-01-28 12:48

Saabs varumärke är lite gayigt, inget fel i det, men kanske inget för den stora massan.

#1
Saabnisse
2010-01-28 13:34

Re: Danne
Det finns massor av bra sådana bilar som masstillverkas.
De ger inga pengar åt ett företag som Saab.
Saab måste placera sig i ett segment där det går att ta bra betalt för sina produkter.

#1
Krister
2010-01-28 16:16

Re: Ante.
Vi har redan ett tjänstebilssystem som gynnar svenska bilar.
Volvo skulle aldrig ha de volymerna i Sverige om det inte hade varit för tjänstebilarna, likadant har det varit för SAAB.
Men skall SAAB börja tillverka bilar i 400kkr-klassen så hamnar man utanför tjänstebilsklassen.

#1
Jürgen Hundt
2010-01-28 23:14

Först ska man väl se ett påskrivet avtal och affären klar innan diskussionen går igång betr. mål och medel! Att tända hoppet för 1000-tals anställda när inget är klart, är oanständigt!
Hur ska man kunna sköta ett företag med 1000-tals anställda och drömma om 100000 bilar i tillverkning, när man inte ens kan klara ca 300 bilar/år utan miljonförluster övergår mitt förstånd!
Olofssons försiktighet är välbefogad anser jag och risk föreligger att skattebetalarna få stå för notan! 3,5 miljarder! De´ ni!!

#1
Lasse
2010-01-29 10:33

Ja SAAB har ju länge försökt att tillhöra ett segment där dom bevisligen inte har klarat av. Man måste faktiskt slå sig in i ett nytt segment och överge lyxbilsdrömmarna om man ska kunna överleva. En "folkbil" med kvalite,pris och miljötänkande som tilltalar köpare och inte endast fokusera på tjänstebilar.

#1
X
2010-01-29 21:40

Någon som missat att många kunder har hört av sig och efterfrågat ny 9-5:an?? Inte jag i alla fall!;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.