Bild
Nästa artikel

Spyker saknar pengar

Nyheter

Fortfarande saknar Spyker 175 miljoner kronor för att slutföra köpet av Saab. Det innebär att en tredjedel av finansieringen ännu inte är på plats.

I en intervju med Svenska Dagbladet medger Spykers vd Victor Muller att en tredjedel av de pengar som Spyker ska betala för Saab fortfarande saknas.

En tredjedel saknas
Som en del av Saabköpet ska Spyker betala 74 miljoner dollar, ungefär 540 miljoner kronor, till GM.

Två tredjedelar av denna finansiering är säkerställd, men fortfarande saknas 24 miljoner dollar, motsvarande 175 miljoner kronor.

- Vi har många tillfällen att se var vi ska få de pengarna ifrån, vi har ett halvår på oss, säger Victor Muller till tidningen och syftar på att dessa pengar ska betalas till GM den 15 juli i sommar.

Tyst om ryska kopplingar
Victor Muller vill inte berätta vilka finansiärer som står bakom Spyker, mer än att de är fler än en.

Av principskäl svarar Victor Muller inte heller om den tidigare storägaren Antonov fortfarande finns kvar som ägare i Spyker.

Under måndagen kunde Vi Bilägare rapportera att den ryska Antonovgruppen uppges ha kopplingar till organiserad brottslighet och penningtvätt.

Dessa uppgifter avvisar Victor Muller som ett rykte.

Däremot berättar Victor Muller att den holländska miljardären Marcel Boekhoorn inte bidrar till finansieringen, vilket tidigare medieuppgifter gjort gällande.

Diskutera: Kan affären fortfarande falla?
Taggar: Nyheter
Spyker saknar pengar

Kommentarer

#1
Per
2010-02-02 15:52

Klart att den kan!

#1
Erik Johansson
2010-02-02 16:43

Nej det kan den inte! (hehe...)
Inte ett valår...

#1
Lägerleffe
2010-02-02 17:18

Äsch, kan och kan. Världen är full av pengar så har man vilja, hjärta och ambition att klara affären så är summan ingen match att skaffa fram. 175 mille är mycket pengar för dig och mig och annat vanligt folk, men i sammanhanget småpotatis.

#1
MT
2010-02-02 17:32

En av GMs grundkrav var att bolaget som köper Saab Automobil skulle vara solida. Att V Muller redan i start visar sig vara kort om pengar gynnar inte affären och talar i mot att Spyker. Helt klart en signal till GM att inte fortsätta med någon affär.

#1
Jan Wiklund
2010-02-02 18:03

Med tanke på att inte det samlade riskkapitalet i Sverige ville sticka ut hakan för SAAB så är nog chansen till framgång näst intill obefintlig. Tyvärr. Riskkapitalister brukar vara villiga att satsa där det finns möjlighet att lyckas, så varför inte här?

#1
Saabnisse
2010-02-02 18:50

MT,
GM vet nog vad de gör den här gången.
De har nog full insyn i finansiärerna vilket du inte har.
De skulle säkert inte vara intresserade av en affär annars.

#1
MT
2010-02-02 19:01

Re: Saabnisse.
Tvärtom. Det är ett drömläge för GM just nu.
Om Spyker mot förmodan inte kan driva igenom affären så är det just av den anledningen affären spricker och inte för att GM inte vill. GM gör allt rätt nu rent politiskt dom kan i praktiken peka med hela handen på Victor Muller och säga att det var där det sprack.
Nu tror jag dock inte det kommer att hända.

#1
pg
2010-02-03 21:45

Jag får nog hålla med MT här. GM slipper då bära hundhuvudet eftersom man anser sig ha gjort allt i sin makt. Men- tycker vi om det? Näj det skiter jänkarna i.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.