Bild
Nästa artikel

Saabhandlare sluter upp bakom Spyker

Nyheter

Om Spyker inte klarar av att finansiera köpet av Saab ställer svenska Saabhandlare upp och skjuter till 180 miljoner kronor.

Saabhandlarna i Sverige kommer inte att låta affären med Spyker falla på grund av problem med finansieringen.

Betalar resten
Vid de svenska GM-handlarnas senaste styrelsemöte togs beslutet att handlarna är redo att sluta upp bakom Spyker för att slutföra köpet.

De pengar som nu saknas för att säkra köpet av Saab - 180 miljoner kronor - är handlarna beredda att ställa upp med.

- Vi tvivlar inte på att Spyker klarar finansieringen självt. Men kommer det en förfrågan kan vi ställa upp, säger Lars Åke Sundén, vd på Biva i Linköping till Dagens Industri.

Spyker säkra på pengar
Victor Muller, vd för Spyker, menar dock att det inte ska vara några problem att ordna den sista delen av finansieringen.

Han påpekar att Spyker har till sommaren på sig att skaffa fram pengarna och att företaget nu är i kontakt med flera investerare som är beredda att skjuta till de resterande miljonerna.

- Vi som lever nära verksamheten anser att det finns en stark substans i Spykers affärsplan för Saab och att risken inte är överhängande stor, säger Peter Hallberg vd för GM Återförsäljareförening.

Diskutera: Vad tycker du om Saabhandlarnas räddningsaktion?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Fedde
2010-02-05 11:01

Varför slänga pengarna i sjön? Skeppet sjunker finns ingen räddning tyvärr

#1
Jan
2010-02-05 11:04

Det känns lite så som Fedde säger. Det här är och förblir ett vansinnesprojekt där allt egentligen talar emot Saab. Men visst är det charmigt att det finns entusiaster som verkligen försöker in i det sista.

#1
kjell
2010-02-05 17:11

Tror att Saab kommer att gå styrkta ur det här, men klokt av återförsäljarna att se om sitt hus och bidra till att skapa säkerhet kring finansieringen. Nu måste det sättas punkt för snacket runt affären, nu skall det produseras, marknadsföras och säljas nya bilar. Många väntar bara på att hjulen skall börja snurra.

#1
Jan W
2010-02-05 18:20

Nu är det här projektet så galet att jag börjar snart tro att man kommer att klara det! Det finns inte mycket som stoppar en hel kader av entusiaster som har bestämt sig. Ska bli kul att följa SAAB/Spyker framöver...

#1
Krille
2010-02-05 18:58

I Tyskland, Frankrike, USA osv så är man stolta över vad landet producerar. I Sverige verkar en del tro att man får respekt och tilltro om man hatar svenska produkter. Det verkar ibland vara så att det som görs i Sverige kan man alltid göra bättre utomlands. Som min före detta granne som tyckte att allt som gjordes i Sverige var skit, men tillverkades det av en Tysk firma T. ex. Bosch, BMW, Siemens, osv så var det det bästa och för det kunde han gå i slagsmål. Det roliga är att svenska produkter har väldigt gott rykte i Tyskland, enligt mina tyska kamrater. Lycka till SAAB, era ingenjörer är i världsklass och maken till entusiastiska medarbetare har man sällan skådat.

#1
pg
2010-02-05 19:07

Nå nu blir jag förbannad! Borde inte Saabhandlarna se till att sköta om sina kunder istället! Jag känner till att både Opel och Suzuki kunder fått vänta månader på att få sina bilar levererade, trots att bilarna funnits i Sverige hela tiden! Det tycks vara så bland Saabhandlarna, att köper du ett annat märke än Saab får du ta mig faan skylla dig själv. På samma sätt är det med generalagenten för Opel, där det idag är samma personer som när Saab ingick i samma organisation. Hela GM organisationen luktar skunk lång väg, även i Sverige!

#1
Q
2010-02-05 22:52

Jan och Fredde!!
Det är så vi Saab-ägare fungerar runt om hela världen!! Vi gör vad som helst för att slippa köra omkring i BMW:s MERCEDES:AR och dussin AUDIS!! Vi vill vara som vi vill själva! Fria individualister och det tänker vi göra allt för att förbli!! Saab är själ och hjärta, kulurighet förenade i ett!! :D

#1
Lägerleffe
2010-02-06 00:37

Företag och personer med stake! Framgång föds ur positivism och vilja till uppställning. Det är först när man helhjärtat satsar något själv som det är allvar. Här har man visat att man både menar allvar och tar ansvar. Bra!
Negativa gnällspikar har bara en sak att göra - gräv ner er (igen) i ert mörker och elände. Och gläd er ät att "få rätt"; det gick åt helvete - för er.

#1
Q
2010-02-06 12:55

Till alla gnällspikar och belackare!!
Hur tror ni egentligen Sverige kunde ställa om så fort från en fattig luspank jordsbruksnation till en industriel ekonomiskt starkt nation?? Inte var det genom pessimism och "nej det går inte" "Vi vill inte satsa för att vinna" menatlitet! Det var för att man hade både statliga och privata intressen som satsade på att bygga järnvägsnätet starta industrier för bl.a.
Mycket privat och statligt kapital krävdes! Men frukterna blev fantastiska av detta vågandet Svenska staten hade själv inte tillräckligt med kapital för att bygga ett större järvägsnät som skulle medföra effektivisering ekonomisk tillväxt och vinst så småningom! Så vad gjorde man? Jo privat kapital gick in och sköt till pengarna som fattades! Entreprenörskap om man så vill?! Vågar man inget så vinner man inget!! Klart vi vill och vågar satsar på Saab även om det krävs att eget kapital används!

#1
pg
2010-02-06 18:08

Jovisst ska man gnälla. GM Handlarna får inte bete sig hursomhelst! En del handlare anser sig inte ha råd att ha Opels modeller i utställningshallarna, eller ens som provbilar.
De skyller på generalagenten, dåliga villkor etc.
Men pengar till att stötta en minst sagt tvivelaktig person går tydligen för sig. Nog borde man för handlarnas egen skull verka för att öka försäljningen av alla GM s märken. Men GM Sweden har gjort precis tvärtom. Ingen skulle få konkurrera med Saab. GM s ledning i Sverige är alltså lika med Saab. Det är lika bra att lägga ner Opelförsäljnngen och alla andra GM fabrikat i Sverige. Men då har ju inte Saabägarna någon att prata skit om längre!

#1
Q
2010-02-06 18:53

PG!
Jag förstår inte om ditt inlägg är ett svar på mitt inlägg eller vad det är? Kanske ett svar på någon annans inlägg?? Om det är ett svar på mitt så förstår jag absolut inte ett dyft av det du skriver?! Artiklen handlar ju om att Saabs återförsäljare skjuter till pengar för att Saab skall fortsätta existera som bilmärke för oss som vill köra Saab och inget annat märke! Men vad som är ännu viktigare är att alla som har något jobb i anknytning till Saab oavsett om man jobbar direkt på Saab eller hos någon underleverantör slipper oroa sig för att man tvingas gå från hus och hem. Dessutom kommer ju Opel få en gyllende chans att sälja hur mycket bilar som helst jämfört med Saab när det blev kvar i GM-träsket och Saab nu har karvats ut ur GM och en ny säljorganisation tar över! Jag har över huvud taget inte nämnt det du anser dig ha rätt att gnälla över! Jag drog bara lite historiska strukturella paralleller med att det faktiskt går att vända motgång till medgång mellan historisk strukturomvandling och framtid mellan nutid och dåtid! Och om jag inte har varit eller blivit felinformerad via media så tog faktiskt Muller en miljard ur eget kapital för att ro iland affären! Men det är klart nytänkare och entreprenörer har alltid mötts av bespottningar och skeptisism! Det gjorde det under den industriella revolutionen i Sverige på sin tid också.
Men tyvärr PG nu ligger inte fokus i denna artikel hos ditt älskade Opel! Utan det ligger hos Saab! Jag hoppas du får och kan köpa så mycket eller många oplar du vill med ett rejält återförsäljarnät! Men Jag känner att ditt inlägg här är som ett hack i en skiva. Det blir lite väl tjatigt i längden! Du snöar in på samma argument som för ett halvår sedan!! Nya infallsvinklar tack!! Du är varmt välkommen med nya infallsvinklar angående Opel när det gäller Opel kontra Saab. Men det gör det inte i denna artikel!

#1
Saabnisse
2010-02-07 11:51

Q, jag hade absolut inte kunnat skriva bättre själv.
Helt rätt!
Och ett råd till PG, skriv om Opel i de trådar som handlar om Opel, eller gå in på forumet och öppna en tråd om Opel.

#1
pg
2010-02-07 11:52

Man kanske inte ska dra alla Saab/Opelhandlare över en kam, men jag har tyvärr dåliga erfarenheter av en del handlare. Detta är de SaabOpelhandlare som inte anser sig ha råd att ha andra märken än Saab i sina utställningshallar. Ett fåtal bilar av andra märken, många bilar av andra mäken som inte är GMs. Då är det något som är fel. Har man inte råd att ha salubilar hemma, borde man heller inte ha råd att stötta Spyker. Om det nu skulle gå så illa, att Spyker på grund av sina tvivelaktiga kontakter inte får fullfölja köpet, får handlarna tillbaka sina penga då?
När det dessutom finns kunder som inte fått sina bilar levererade i tid trots att bilarna funnits i Sverige hela tiden, borde man koncentrera sig på sina kunder hellre än att satsa pengar till något som riskerar att haverera.
En god företagaranda är att leva efter måttot kunden vet bäst. Detta lever somliga SaabOpelhandlare inte upp till idag.

#1
Q
2010-02-07 12:55

Förvirrad förblindad och förirrad opelfanatiker den där PG verkar vara??
Hur svårt kan det vara att förstå? Detta ÄR ett SAABFORUM!! INTE ETT OPELFORUM för PG:s monotona tjatiga stammande enformiga monologer. Va trött man blir!!

#1
CRISTER
2010-02-07 17:09

Q:Sen när blev Vi Bilägare ett SAAB Forum?Jag måste ge PG rätt att vissa "SAAB handlare" inte fattat att dom representerar både Opel och Saab.Det du inte förstår Q är att vissa (som du kanske?) behandlar Opel som något katten släpat in.Trots att Opel är det stora märket i Europa och SAAB ett litet skitmärke.(Fast bra på sitt vis)Som PG säger varför ska dessa handlare stödja denna affär när dom skiter i sina övriga märken som dom saluför?Heder åt BIVA i Sverige (ett OK företag)som i alla fall försöker slåss mot GM Sverige när dom tjuvhåller på bilar som finns i hamn,men inte levereras.
MVH Crister

#1
pg
2010-02-07 17:19

När argumenten lyser med sin frånvaro, kan jag inte annat än beklaga. Jag är visserligen en Opelfantast, men jag har även varit Saabfantast en gång i tiden. Det enda som skulle få mig till att bli Saabfrälst igen, är att Saab förblir ett Svenskt märke, samt att huvuddelen av dess styrelse och utveckling finns i Sverige. Medge att det är ett väldigt osäkert läge med Spyker inblandad. Det kan gå i lås, men det kan lika gärna gå snett.
Nu är det ju inte självklart att man går in med pengar från försäljarnas sida. Det är ju om Spyker önskar att försäljarorganisationen biträder med pengar som dessa pengar behövs.
Att då spara pengar genom att inte ta hem de bilar kunder beställt, verkar ju då vara ett dåligt alternativ. Det borde ju vara så att man tar varje tillfälle i akt med att sälja även andra märken än Saab, eller hur?
Det är just den här filisofin bland handlarna jag vänder mig emot. Att i dagsläget inte ta hem andra fabrikat än Saab på grund av ekonomin är en väldigt dålig och självdestruktiv åtgärd. Om handlarna verkade för en ökad försäljnng av andra märken skulle ju även dessa märken bidra med medel till svensk bilindustri. Handlarna jag pratat med, påstår att de försökt påverka Opel Sweden, men att de säger sig inte kunna påverka.
Samtliga anställda i den nya Opelstyrelsen är samma som den Saab/Opel styrelse som fanns innan. När man då hör att säljarna är irriterade på Opelsweden, som inte tar till sig säljarnas ideer, smtidigt som man konstaterar personalförhållandena börjar man ju ifrågasätta vad organisationen håller på med.
En sak är dock klar, jag kommer aldrig mera att köpa någon bil av en SaabOpelhandlare. Mina begagnade bilar kommer med all sannolikhet att hamna hos en Volvo eller Toyotahandlare

#1
Saabnisse
2010-02-07 17:39

Crister
Vad Q menar är att den här tråden handlar om Saabhandlare, inte om hur de vill marknadsföra Opel.
Skulle jag köpa en Opel skulle jag naturligtvis göra det av en Opelhandlare.

#1
CRISTER
2010-02-07 17:56

SAABNISSE:Det finns inga Opelhandlare i Sverige.Utan SAAB OPEL handlare.Och gissa vilket märke dom helst ser att du köper?Det är det som är min och PG:s kritik!
MVH Crister

#1
pg
2010-02-07 18:24

Det går inte att bortförklara det faktum att Saab inte lyckats i sina ambitioner om att får ut fler bilar på marknaden. Därför är det helt riktigt av Saab att försöka sig på en kundkrets med större plånbok. Som det har varit hittills har ju varje bil som tillverkats genererat minus i kassan, för de bilar som sålts utanför sveriges gränser.
Men frågan är väl vad som är viktigt för ett företag. Varje Saab Opelhandlare är ju fristående bolag. Vad är viktigast för en bilhandlare? Att sälja bilar oavsett fabrikat? Rädda en bilfabrik? Bilhandlaren måste ju även kalkylera med det scenariot att Saab läggs ner. Nästa steg blir då konkurs, och hur blir det med service då?

#1
Saabnisse
2010-02-07 22:01

Det kommer absolut inte att bli problem med service på Saab även om det värsta skulle hända, men jag förstår inte på vad sätt det kan bekymra dig PG?
En bil som finns i så stora antal som Saab är det alltid lönsamt att erbjuda service på.

#1
pg
2010-02-08 17:29

Du har nog rätt Saabnisse, men det kanske inte blir samma kvalité på jobben. De som jobbar på SaabOpel har i vart fall god kunskap och mångårig vana.
Sedan detta med Saab kontra Opel i den här tråden. Om det varit så, att landets SaabOpelhandlare gått in med ekonomiskt stöd till Opel, när det var aktuellt, hur hade ni agerat då? Förstår ni nu min irritation?

#1
PER
2010-02-08 19:22

Imponerad att de har så mycket pengar. Saab säljer ju inte så bra längre.

#1
Q
2010-02-08 20:02

PG!
Jag tror inte att servicen blir sämre "om" Saab går i graven! Och det är inte det som är diskussionsämnet på detta saabforum heller!! Inte heller är det om ditt eviga oändliga tjatande om att försäljarna till nästa vilket pris som helst försöker sälja Saab till kunden framför och istället för Opel samt hur dålig affärsetik det är att göra detta mot opelkunderna. Diskusionen handlar om att handlarna som säljer Saab går in med eget kapital för att rädda Saab och inget annat!
Hade det handlat om det du idislar om så hade debattrubriken lydit. "Korrumperade GM-handlare är mutade av Saab för att sälja Saab till opelkunder" eller något liknande? Så för din egen skull och Cristers (håller med Saabnisse helt och hållet) Starta en egen opeltråd där ni fritt kan diskutera hur orättvist behandlat Opel är av försäljarna i Sverige! Hur svårt kan det vara?? Eller är det så att intresset för ett sådant forum skulle vara så minimalt att det nästan bara blir ni två förekommer där? Inte det?? Men se så gör det då! Skapa ett opelforum eller håll er till ämnet! För detta handlar bara om SAAB! SAAB! SAAB! SAAB!! Och åter SAAB!!

#1
pg
2010-02-08 20:37

Hur är det fatt Q? Mår du inte bra?
Observerade du inte frågeställningen från min sida, om hur du skulle ha reagerat om det gällt att säljarna bidragit med pengar för att rädda Opel? Är det någon som är hemmablind i det här gänget är det du.
Även jag hoppas att det blir affär av, så att Svensk bilindustri får fortleva. Även jag är nyfiken på den nya Saaben. Men jag tror inte att det är rätt sätt, såvida det inte är tänkt att försäljarorganisatioenen köper in sig med aktieandelar. Men jag kan inte vara annat en skeptisk till den här ägaren. På vilket sätt skulle Spyker vara bättre än Königsegg? Nu är vi väl inne på tråden igen?

#1
CRISTER
2010-02-08 21:14

Q:Vi Bilägare är fortfarande inget SAABforum.Om SAAB OPEL Handlarna går in i denna affär med ett lån och det går åt helvete,drabbar det också Opel och övriga GM märken.Är det så svårt att förstå Q.Det finns mera bilmärken än SAAB,men det verkar du ha svårt att förstå.Skärp dig Q.
MVH Crister

#1
Q
2010-02-08 22:12

Tack PG och Crister jag mår fint! :)
Tydligen så har handlarna tillräckligt stort förtroende för att Saab är tillräckligt livskraftigt tillsammans med Spyker. Varför annars satsa så mycket eget kapital? Sedan får man inte glömma bort att Saab sysselsätter många tusen människor direkt och indirekt från själva företaget till saabsäljare underleverantörer i mesta delarna av vårat land. Människor som arbetar betalar skatt konsumerar etc och på så sätt bidrar både till statskassan och välfärden i vårt avlånga land. Det bidrar inte Opel med så vitt jag kan se. Ju mindre pengar till statskassan dessto svårare att finansiera välfärden till viss del p.g.a. ökat ekonomisk läckage vi ökat bidragsberoende. Nu är jag inte så naiv så jag tror att detta skulle stjälpa Sveriges ekonomi. Men det hade gjort ett betydande avtryck med tanke på hur det finansiella läget ser ut i dagens Sverige. Teknisk svensk kompetens riskerar att reduceras, försvinna utomlands och förbindelsen med universitet och högskolor lika så! Ex Chalmers i Göteborg. Jag kommer från ett småländskt samhälle där 60 - 70 % av det som produceras är koncentrerat kring bilindustri i runt om hela världen och jag kan säga att försvinner Saab och Volvo ja då skulle det innebära en svår och hård utslagning för dessa samhällen. Jag bor sedan tio år tillbaka i Göteborg! Japp PG nu är vi inne på tråden igen till viss del! Bra!Varför Spyker skulle vara en bättre ägare än KEGG har jag faktiskt ingen aning om hör och häpna PG! Men jag tror att det finns en genuin vilja strävan kraft, mål inovationer och möjlighet att skapa precis rätt typ av bilar som ligger helt i linje med framtiden rent själsligt och fysiskt,ekonomiskt, behovsmässigt hos både Spyker och Saab. Med Spyker kan också Saab åter komma i kontakt med sina racinggener (Montecarlo, rally m.m) Vilket ytterligare skull komma märket till gagn. Man får inte glömma att det finns en stor kompetens i kringliggande företag i Trollhättan att hjälpa Saab/Spyker med det! Och med GM-facit i hand så är allt bättre för Saab än att drunkna i ett slätstruket likriktat GM som ju faktiskt också riskerar att gå omkull! Då gör Opel/Saabhandlarna rätt som skjuter till pengarna som krävs för Spyker att starta sin saabera. Tänk om risken för att GM skulle gå omkull? Skulle PG och Crister tycka att det var värt att Saab/Opelhandlarna skjuter till pengar till Opel då?
Nä Crister det är inte bara Saab i huvudet på mig. Jag gillar många andra märken allt från Audi, Mini, Renault, Citroen, Wolksvagen, Toyota till Porsche, Aston, Lambo m.m
MVH
Q

#1
CRISTER
2010-02-09 09:25

Bra Q:Det var många kloka ord som visar att du inte bara är en förblindad SAABfanatiker.En liten anmärkning bara.Bilindustrin är om någon global.Så köper du en BMW eller OPEL så spiller det över på svenska underleverantörer också,som t.ex. Auto Liv.Köper du SAAB så sitter det många delar från Bosch,m.m.Så man gynnar hela tillverkningsindustrin vad du än köper,mer eller mindre.Om inte annat betalar man moms,bränsleskatter m.m.Så nog bidrar BMW och OPEL till den svenska statskassan som vilken SAAB ock VOLVO som helst.För övrigt tycker jag att det är bra att SAAB OPEL handlarna stötar sina bilmärken.Dom sitter ju i samma båt.
MVH Crister

#1
Niotre
2010-02-10 17:24

Att ni bara orkar...
Redaktörens fråga är Diskutera: Vad tycker du om Saabhandlarnas räddningsaktion?
Det behövs kanske upprepas?
Man kan dra hur många växlar som helst tydligen utan att svara på frågan som ställs.

#1
Q
2010-02-10 22:20

Nåja.
Nu är det ju slut på detta diskusionsämne. Victor ordnade ju fram 185 milj färska alldeles själv. Så nu begraver vi detta ämne. Men visst är det kul att Saab engarerar?!
Mvh
Q

#1
Saabnisse
2010-02-11 12:12

Nu vill ju Antonov bli rentvådd och komma med i Saabracet igen.
Då behövs förmodligen inga Saabhandlarpengar.
F.ö. vill jag upplysa Crister om att det finns Saabhandlare och Opelhandlare i Sverige.
Min lokala Saabhandlare vill inte ta i Opel med tång samtidigt som det, i samma lokal två dörrar bort, sitter Opelhandlare som inte befattar sig med Saab.
Ytterligare lite längre bort, längst ner på pinnen finns Chevrolet/Daewoofolket.
Men exponeringen i lokalenär faktiskt lika stor mellan dessa bilmärken.

#1
CRISTER
2010-02-11 14:16

Jaså du menar så SAABNISSE.Ja märkesfanatiker finns ju bland säljare med.Men att fanatismen är större än girigheten tror man ju inte.Det jag menade var vad det stod på skylten över dörren just nu.Men det skall ju bli ändring på det med!?
MVH Crister

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.