Bild
Nästa artikel

Spyker öppnar dörren för ratad rysk ägare

Nyheter

Spykers vd Victor Muller säger nu att den ryske finansmannen Vladimir Antonov är en "fantastisk och hederlig person" som är välkommen tillbaka i Saab Spyker.

I slutet av förra året stoppades affären mellan Spyker och GM på grund av Vladimir Antonov.

Organiserad brottslighet
GM vägrade att sälja Saab till Spyker om Antonov fanns med som huvudägare i bolaget.

Enligt medieuppgifter ska Säpo ha visat på kopplingar mellan Antonov, organiserad brottslighet och penningtvätt.

Därför köpte Spykers vd Victor Muller ut Antonov ur Spyker för att kunna slutföra affären.

Ã-ppnar för Antonov
Nu när de sista pusselbitarna i affären ser ut att ha fallit på plats öppnar Victor Muller återigen för den kontroversielle ryske finansmannen.
    
- Han är en fantastisk och hederlig person, säger Victor Muller till Svenska Dagbladet.

- Han ska definitivt bevisa att han har anklagats på fel grunder. Och han räknar med att när han har bevisat det, kan han komma tillbaka som ägare i bolaget.

Victor Muller avfärdar kopplingarna till brottslighet som rykten och kallar anklagelserna som de värsta man kan utsättas för.

Försöker rentvå sig
Nu ska Antonov ha hyrt in en extern firma för att granska sitt förflutna och därefter komma tillbaka som ägare i Saab Spyker.

För Victor Muller är det självklart, när Antonov rentvått sitt namn är han välkommen tillbaka.

- Självklart är han välkommen tillbaka. Han har varit ett fantastiskt stöd för bolaget. Så han kommer definitivt att vara välkommen tillbaka, säger Victor Muller till Svenska Dagbladet.

Kan stoppas av GM
Ett hinder för Antonov är dock det avtal som slutits med GM där parterna kommit överens om att ryssen inte får komma tillbaka till Spyker.

Det skulle kräva GM:s godkännande.

Om nu inte ägarfrågan ställer till med ytterligare problem ser Saabaffären ut att gå i hamn inom kort.

I stort sett återstår bara signaturer på det slutgiltiga köpeavtalet.

Diskutera: Vad tycker du om Vladimir Antonovs inblandning i Saabaffären?
Taggar: Nyheter
Spyker öppnar dörren för ratad rysk ägare

Kommentarer

#1
pg
2010-02-16 11:54

Men vad sjutton är det här. Lägg ner skiten medans tider är. Hederlig, --vaddå? Kan mördare vara hederliga? Ska vi skattebetalare finasiera ryska maffian? Måtte GM ta sitt förnuft tillfånga, och behålla fabrikten i GM s ägo.

#1
Saabnisse
2010-02-16 12:06

PG
Som vanligt skriver du om något som du inte har en aning om.
Du kan inte sitta och döma!
Du vet inte hur sant det är som skvallerpressen gapat över!
Du har inte läst SÄPOs rapport, eller hur?

#1
Raphael
2010-02-16 12:56

Det är intressant att se de fördomar som finns i Sverige. Rysk affärsman = rysk maffia. Så tänker svensken helt automatiskt. Det är rasism, fördomar och förtryck av den ryska folkgruppen.
På PG's fråga om mördare kan vara hederliga, ja nu har ju inte Antonov mördat någon, däremot har han blivit beskjuten av någon som ville mörda honom, och det är ju något helt annat.
PG - mitt tips är att du kollar upp saker och ting innan du yttrar dig. Ibland är det bättre att vara tyst och dum än att visa sin dumhet och okunnighet offentligt.

#1
pg
2010-02-16 13:02

Jag försöker bara uttrycka ett sunt bondförnuft i det här fallet. Jag har mycket riktigt inte en aning huvuvida mina farhågor är besannade eller inte. Det har inte du heller Saabnisse. Jag ser dock hellre att GM behåller Saab, än att vi får in tvivelaktiga ägare. Vi vet ju vad vi har men inte vad vi får. Med det nya GM Europe kan ett nybildat Saab bli stärkt eftersom USA inte längre har lika mycket att säga till om. Dessutom arbetar ju flertalet av Saabs ingenjörer hos GM powertrain.
Jag tror att det finns utvecklingspotetial om man ger GM Europe chansen. GM Europe måste ju vara väldigt viktig för GM USA, eftersom man inte sålde Opel och GM powertrain Europe.
Jag hade ju helst sett ett Saab utan GM inblandning, men med ett tätare Europasamarbete kan kanske Saab räddas. Se möjligheterna Saabnisse. Allt inom GM är inte skit, fortsatt samarbete gagnar både Opel och Saab.

#1
pg
2010-02-16 13:15

Raphael, du vet lika litet som jag om den här Ryssen. Nog förefaller det väldigt märkligt att denne man köps ut inför affären med GM, för att sedan köpas tillbaka när affären nästan är klar och pengar fattas. Det känns som om det är något som inte stämmer. Nog borde man väl köra med öppna kort när det är vi skattebetalare som ska borga för lånet. Spyker har inte ens försökt. Den ena mörkningen efter den andra. Smöra brukar även psykopater göra för att vinna andras förtroende. Man får inte vara så fanatisk och hemmablind, att man inte ifrågasätter. Saab måste inte räddas till vilket pris som helst.

#1
Pelle
2010-02-16 14:17

Tydligen vilar Spyker på bamsiga lån från ryssarna som också lär ha en gyllene aktie i bolaget. Antonov släpper säkert inte pengarna, utan vill ha inflytande över Spyker för att inte stå där som big looser i slutänden. Jag tror inte en sekund att han låter sig fasas ut ur bilden hur som helst. Om nu SÄPO-varningarna var välgrundade, så visst känns det lite soppigt alltihop. Och visst känns Mullers utspel lite som ett stolpskott när hela affären håller på att sys ihop. I alla fall för varumärket Saab. What´s next?

#1
Raphael
2010-02-16 14:26

PG, jag tycker inte att det är att uttrycka sunt bondförnuft att automatiskt sätta likhetstecken mellan en rysk affärsman och rysk maffia. För mig innebär sunt bondförnuft att man tar reda på saker och ting först innan man anklagar andra. Här har vi uppenbarligen skilda åsikter om vad sunt bondförnuft innebär.
Din retoriska fråga om mördare kan vara hederliga, är en fråga vars koppling till SAAB-affären är något som jag inte förstår, skulle du vilja förklara vad mördare och SAAB har med varandra att göra?
Eller var denna fråga ett ytterligare försök från din sida att uttrycka det sunda bondförnuft som du uppenbarligen anser dig besitta?
Att GM ogillar ryska intressenter har inte nödvändigtvis med den ryska maffian att göra. Vi vet att GM även ogillar kinesiska intressenter, har det automatiskt med kinesisk maffia att göra?
Den ryska bilmarknaden är stark och det växer upp nya bilfabriker där med nya konstellationer av ägare och möjligheter för många företag. GM har idag ett begränsat samarbete med ryska LADA och det har fungerat mindre bra.
En stark rysk finansman med miljarder att spendera och intresse för bilindustri, kan mycket väl vara ett hot mot GM om vi betänker det faktum att SAAB idag delar många patent och teknologier med GM. Ett ryskt förvärv av SAAB innebär att ryssar får tillgång till GM teknik, som i sin tur kan användas för nya bilfabriker och konstellationer och samarbeten i Ryssland, inte minst med kineser för kinesiska bilindustrin är väldigt intresserad av Ryssland och projekterar redan idag nya bilfabriker där för att komma närmare både den ryska och europeiska bilmarknaden.
Jag förstår inte vad du menar med din insuniation att Spyker inte spelar med öppna kort. Vilka är korten du menar inte är öppna? Spyker har redovisat sin finansiering och de har redovisat sin affärsplan till sina aktieägare och delar av de har även plubicerats i media. Svenska regeringen har sett allt, det gjordes en ny undersökning av Riksgälden och det var uppenbart att detta tillkom på grund av mediaskriverier och Riksgälden hittade inget att anmärka på så det är uppenbart att media skriver stort och mycket om något de inte har en aning om i detta fall. Europeiska Investerings Banken har heller inte funnit något att anmärka på.
Du ser tydligen en mörkning, men jag ser öppna kort och ärlighet. Jag förstår inte alls vad du menar med dina inlägg. Du verkar rädd för något som inte finns och ser mörker och skummisar och maffia överallt...
Och nu pratar du om psykopater också.
Det är förvisso underhållande att ta del av din spännande verklighet som hämtad från amerikanska TV-serier.
GM vill inte ha SAAB, för SAAB gör för mycket förluster och kostar GM alldeles för mycket. Det loppet är redan kört.
Jag tror inte på att SAAB kan räddas, för produkterna är fel för marknaden och varumärket är för svagt sedan årtionden av förluster och tvivelaktiga produkter. Men, om Spyker är tillräckligt galna för att ge SAAB en chans så för all del, låt dem göra det. Jag tror det blir flopp, men jag tycker ändå de ska få ha sin chans.
Dessa påståenden om rysk maffia ser jag som en mediabluff och en dålig ursäkt. Det är mycket mer troligt att GM vill hindra konkurrenter och nya uppstickare inom bilbranschen från att ta del av GM teknik.
De kunde sälja gamla SAAB 9-5 till Kina, men det är ju gammal teknik. Ny teknik, det är något helt annat.

#1
J.Hundt
2010-02-16 15:10

Roligast är att läsa alla initierade insändare! Gu´ va´ folk vet! Och de som "vet" minst, snackar mest! Tomma tunnor eller.....?
Förresten....vad menas idag med hederlig?

#1
jan edman
2010-02-16 15:41

orkar inte läsa alla inlägg men tro inte att vi är något mindre opålitliga än ryssar m,m ....Kommunistskräcken sitter tydligen djupt.Undrar om amerikanska investerare kontrolleras lika effektivt av våran säkerhetspolis knappast .Antagligen många ivesterare där som har kopplingar till knarkmaffian i syd o nordamerika ,,,

#1
Sapo
2010-02-16 15:56

Tack Jan:
Bra sammanfattning efter att ha läst (puh) alla inlägg.
Man kan konstatera att säpo INTE skulle gjort ngn kontroll om köpare var "västerlänningar".
För alla arbetare och tjänstemän samt folket i Trollhättan så hoppas jag att SAAB kan överleva även om jag själv inte kommer att köpa en förklädd Opel dyrt.

#1
Anders
2010-02-16 15:57

Men snälla sitta och klaga på att någon som vill äga en del av saab kanske har gjort nåt olagligt.
Är det så smart när 35% av svenska folket vill ha en kriminell ledare?
En som vi vet gjort kriminella saker,vi börjar med att se om vårat hus innan vi ger oss på ryssland va.

#1
Anders
2010-02-16 15:59

Raphael ditt första inlägg kan vara det bästa jag någonsin läst!!

#1
Roy
2010-02-16 16:32

Anders insinuation här inunder är verkligen osmaklig!
Vad Spyker och dess medfinansiärer beträffar, så har de granskats både på längden och tvären - något som redan påpekats här i spalten.
Jag vill verkligen inte vara så förmäten att jag upphöjer mitt eventuella, lösa tyckande till sanning. Det överlåter jag åt andra, de som minsann sitter inne med insiderinformation och vet allt!

#1
Anders
2010-02-16 18:47

Roy osmakligt är väl att dömma folk innan man ens vet om dom är skyldig?

#1
pg
2010-02-16 19:13

Sund bondförnuft är att våga ifrågasätta när man känner på sig att det är något skumt på gång. Bara för att det nu är Saab som det handlar om ställer man till stort rabalder om någon ifrågasätter vad som är på gång. Man tar till det sista halmstrået för märkets överlevnad, utan att ifrågasätta någonting överhuvudtaget.
Allt som Saab gör är bra, allt annat är skit. Det finns inga andra än Saab som kan bygga bilar. Detta är er uppfattning, och får stå för er själva.
Saab kan bli ett bra märke med rätt ägare. Ägare som främjar samarbete, vilket den tidigare ledningen motarbetat och till o med förnekat. En självgod hållning som inte medfört ökade försäljningssiffror, utan precis tvärtom. Jag ser hellre ett till mer än 50% Svenskägt Saab, än ett Saab som ägs av tvivelaktiga ägare. Jag får kanske revidera min uppfattning den dagen affären är klar. Jag hade trots allt förhoppningar om att Spyker skulle vara rätt för Saab, ända fram tills dess han började shackra.
Och hur ska man få reda på något i den här affären, som Raphael tycker jag ska göra, när inte ens alla styrelseledamöter vet något med säkerhet. Kan man lita på Spyker mer än pressen?
Ingen rök utan eld.

#1
Roy
2010-02-17 06:36

Anders, jag vet inte riktigt vilken svensk politiker du avser. Du kan väl ändå inte jämföra Sahlins missar för flera år sen, när hon hade problem med sin privatekonomi på grund av att hon engagerade sig mer i sitt arbete. Oavsett vilken politiker du syftar på, det har ju funnits andra med mer uppenbart kriminellt handlande, så bör de knappast nämnas tillsammans med rysk maffia.

PG, även om vi kan bortse från att man i rökerier faktiskt gör rök utan eld, så avskyr jag uttrycket! Jag har sett alltför många exempel på när skitsnackandet nått verkliga höjdpunkter - utan någon som helst grund! (Snarare stämmer uttrycket om hönan och fjädern.)
I fallet med Spyker och inte minst de olika finansiärerna kan jag också tycka att mycket verkar oklart och jag hade naturligtvis också föredragit helsvensk ägo - gärna med Koenigsegg men med stabila finansiärer - men jag VET ju faktiskt egentligen ingenting. Så jag får anta att de som suttit runt förhandlingsborden är mer insatta - troligen mer än vi tillsammans i den här spalten är, i alla fall...

#1
Anders
2010-02-17 07:46

Kan en privatperson skylla bort 100 parkeringsböter (för att nämna en liten del)på att man engagerat sig i sitt arbete?
Ledare ska föregå med gott exempel inte tvärtom.
Lustigt oxå att tvinga bort 2 moderater som inte betalt tvlicensen för att sedan rösta fram en egen ledare som gjort så mycket mer att det knappast ens går att skriva här utan att bli trött i händerna.
Angående ryssen så dömer jag honom när alla kort finns på bordet.
Hur som helst hoppas jag det löser sig för saab för sveriges bästa,men då är jag märkes neutral oxå.
Folk som älskar opel vill förstås inte att saab överlever.

#1
pg
2010-02-17 10:56

Är man provokativ får man många synpunkter som i sig kan vara givande. Som det här med GM s agerande t.ex. Det kan mycket väl vara som Raphael skriver, att GM inte vill sälja till Ryssar på grund av just tekniken, som Ryssarna då skulle få tillgång till. GM vill nog hellre behålla den för sig själva, men USA har kravet kvar på GM. Detta är lika med att GM mer eller mindre tvingas sälja.
Jag tycker dock att det finns mycket mystik kring Spykers agerande.
Att vissa Opelägare önskar Saab i graven kanske inte är så underligt. Det är inte längre roligt att gå till en SaabOpelhandlare. Det finns nästan aldrig några bilar att titta på av det märket. När man dessutom får höra av f.d. försäljare att säljarna fick provision och extra bonus för varje Saab som de lyckats sälja till en Opelägare, förstår man Opels situation i sverige. Det anmärkningsvärda är att väldigt få Opelägare bytt till Saab. Opelägarna har gått till andra märken, vilket även jag kommer att göra. Flera av de f.d. Opelägare jag pratat med har varit väldigt irriterade på säljarna, som i vissa fall pratar dynga om det märke de representerar.
Men till skillnad mot de Opelägare som är negativa, hade jag hoppats på en fortsättning för Saab i den stora lyxbilsklassen. Även jag ser fram emot provkörningen av den nya Saaben.

#1
gluten
2010-02-17 16:27

Vad spelar det för roll om den ena skummisen efter den andra tar över styrelserodret?
Hela bilbranschen är ju uppbyggt av hästhandlare, ruffel och båg. Det kan kvitta totalt vem och var som är inblandade, marknaden kommer antingen att acceptera företaget oavsett, eller slå ut verksamheten totalt genom utebliven försäljning.
Sedan spelar det ingen roll om det är kineser, ryssar eller Bagdad Bob själv i ägarleden.
Marknaden bestämmer till slut ändå.

#1
KB
2010-02-17 16:38

PG: Hur kan du tycka att det är bättre att GM behåller Saab? De har låtit GME förtrycka Saab i närmare 20 år. Opel har fått styra och ställa och Saab har fått lägga mer eller mindre allt man utvecklat genom åren i malpåse eller helt enkelt fått lämna över tekniken till Opel eller GM Usa.
Visste du att Saab hade ett färdigt system för fyrhjulsdrift redan till Saab 9000? Vi snackar om över 15 år sedan. Opel sa nej och Saab fick istället kadettens gamla handbroms... Skölj och svälj!
Spyker kan aldrig vara sämre för Saab än GM var. Saab är storebror nu och kommer få den uppmärksamhet man är så väl förunnad. Är Antonov ryss? Men hu då så otäckt! För det vet man ju att när den ryska björnen satt klorna i nåt så kan det bara gå på ett sätt. Snart är nog hela Sverige en kommuniststat... eller inte.

#1
KB
2010-02-17 16:39

En sak till förresten. PG! GME finns inte längre. Det är nedlagt. Det enda som finns kvar av GM i Europa är Opel, under namnet Opel...

#1
Rattmuff
2010-02-17 23:50

Spelar väl ingen roll vem som köper SAAB. Bara det är någon med mycket pengar. Personligen säljer jag vad som helst, till vem som helst om priset är rätt för mig. Att någon överhuvudtaget vill köpa företaget är förbryllande, ett företag som gått med förlust i 58 av 60 år. Om det är ryska, belgiska eller amerikanska, maffia-pengar eller ej spelar ingen roll, pengarna innebär att vi får behålla ett antal arbetstillfällen i Sverige en tid till.

#1
pg
2010-02-18 00:39

Rent skitprat KB när det gäller GM och Opel. Opel har inget att göra med att GM inte satsat fullt ut på Saab. Frågan är om Saab missgynnats överhuvudtaget. Man fick ju tillstånd att bygga nya Saaben! En bil som Opel ville ha men inte fick för GM, för det var ju så att Opel ville bygga en större bil, men inte fick!!
Däremot har Saabs ledning förnekat varje samarbete med Opel. Visserligen har de inte haft ett direkt samarbete, men Opel och Saabs tekniker har jobbat sida vid sida hos GM powertrain i Russelsheim för att utveckla drivlinor mm till både Saab och Opel.
Därför är detta prat om att Saab inte fått gehör för sina tekniska lösningar en osanning som saknar grund.
Några egna tekniska lösningar har inte kommit från Saab på de senaste 10 åren, om man bortser från etanolkonverteringen av den turbomotor som Saabs tekniker byggde kring den Opelmotor som är basen för 2 litermotorerna idag. Observera att det var Saabs tekniker som valde Opelmotorn att bygga nya turbon kring.
Om det funnits andra tekniska lösningar som inte kommit fram, får vi aldrig veta. Många rykkten saknar grund. En sak är dock klar, nämligen att allt utvecklingsarbete har skett hos powertrain.
Eventuellt kan det mycket väl vara så att GM powertrain toppstyrts av GM, samt att man inte tillåtit projekt som varit tvivelaktiga. Denna broms har både Saab och Opel råkat ut för.
jag tror därmed att det nya Europeiska GM är en bättre språngbräda för teknikutveckling än Spyker och dess ägare. Men än är inte sista ordet sagt i denna affär. Det kan ju bli så att Spyker etablerar samarbete med GM Europe. Slutligen vill jag säga, att allt annat än nedläggning vore väl ett plus.
Men man blir bara så utless på den utdragna processen

#1
Lasse
2010-02-18 08:33

Det är imponerande att folk tror sig veta så mycket om egentligen ingenting. Att man bara orkar.

#1
Saabnisse
2010-02-18 11:40

Vi vet ju inte vad som står i köpeavtalet mellan GM och Spyker.
Måste Saab fortsätta att köpa drivlinor från GM eller är man fria att vända sig till andra tillverkare?
Och under hur lång tid?
Men det kanske klarnar snart när alla papper är undertecknade.
Men jag tror som flera andra här att det vore bra att slippa någon som helst koppling till GM och det gäller oavsett om deras produkter är bra eller dåliga.
Så länge det finns risk för en amerikansk inblandning så är det tyvärr dåligt.

#1
KGB
2010-02-22 19:18

Det blir ryska drivlinor framöver i de ryska fabrikerna

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.