Bild
Nästa artikel

Jonsson får utmärkelse

Nyheter

Energisk, uthållig och professionell. Så beskrivs Saabs vd Jan Åke Jonsson som nu blir prisad för sina insatser under det senaste året.

Det är styrelsen för Västsvenska Industri- och Handelskammaren som tilldelar Jan Åke Jonsson handelskammarens utmärkelse av första storlek.

"En förebild"

Juryn anser att Saabchefens insatser för det västsvenska näringslivet har varit avgörande och kallar honom för en förebild.

Jan Åke Jonsson har också stått upp för företaget på ett energiskt, uthålligt och professionellt sätt, skriver juryn i sin motivering.

Västsvenska Industri- och Handelskammaren hyllar också Jan Åke Jonsson för hans förmåga att hantera alla intressenter i Saabaffären.

Tidigare mottagare:

2009 Per-Ingvar Brånemark, uppfinnare av titanskruven
2008 Olle Blomqvist, grundare Ellos
2007 Håkan Lans, innovatör
2006 Ivan Ã-stholm, en av personerna bakom Losec
2005 Dan Sten Olsson, ägare Stena-sfären
2004 Pelle Petterson, designer
2003 Arvid Carlsson, nobelpristagare i medicin
2002 Pehr G Gyllenhammar, tidigare vd för Volvo
2001 Ingvar Kamprad, IKEA
2000 Percy Barnevik, tidigare vd Asea, ABB mm

Diskutera: Är Jan Åke Jonssons ledarskap värd en utmärkelse?
Taggar: Nyheter
Jonsson får utmärkelse

Kommentarer

#1
Jarl
2010-03-11 12:20

Grattis, det är han värd.
Trist bara att folk vill se honom sparkad, men det är väl typiskt bland bloggare, att skapa rubriker...

#1
Hatti
2010-03-11 14:47

Jan-Åke,
Du har inte svikit dina medarbetare, kunder och leveranterer. Andra företagsledare måste lära något av det du har gjort. Du har inte visat girighet. Du har visat mod att rädda ett företag.
Cogretulations for good achivmentship.
HK

#1
Hatti
2010-03-11 14:49

Jan-Åke,
Du har inte svikit dina medarbetare, kunder och leveranterer. Andra företagsledare måste lära något av det du har gjort. Du har inte visat girighet. Du har visat mod att rädda ett företag.
Congretulations for good achivmentship.
HK

#1
Bertil
2010-03-11 16:41

Jan-åke J är en mycket värdig mottagare av hederspriset.
Utan hans civilkurage och mod tror jag inte Saab hade haft en chans att överleva.

#1
Roy
2010-03-11 17:34

Skön revanch för honom gentemot dessa kommentatorer som kallat honom Bagdad-Bob och liknande.
En trogen kapten som inte lämnade den sargade skutan, utan rodde den iland!

#1
Bengt
2010-03-11 17:50

Ett riktigt bra val. Den killen är värd all respekt för sin uthållighet och tro på sitt företag.

#1
MBL
2010-03-11 20:11

Klubben för inbördes beundran har haft möte...

#1
Tommy
2010-03-11 22:04

Jag har också beundrat honom vad gäller hanns uthållighet. Pressad i media jämt och ständigt och alltid lika optimistisk. Ett par till som jag tyckt skött sig proffsigt under samma period är de fackliga representanterna från Metall och Unionen. Saabfolket imponerar.

#1
Kenneth
2010-03-11 22:55

GRATTIS Jan Åke Jonsson!
Han är verkligen värd priset. Han är verkligen dagens Robin Hood. Han kom han såg OCH han segrade. Grattis!

#1
Henrik
2010-03-11 23:44

En hedersvärd insats, inte ett felsteg trots rygghugg från i stort sett all stockholmsbaserad media utom AMS
Grattis Jan-Åke

#1
U.L
2010-03-12 00:05

Du är ett föredömme för oss alla GRATTIS Jan-Åke

#1
Krille
2010-03-12 09:58

Kan inte tänka mig någon än Jan-Åke till årets bästa svenska chef. Grattis

#1
Matt
2010-03-13 00:32

Gratulerar!
Vi skulle behöva en av Jan Åkes kaliber på AB Volvo också. Våra chefer verkar mer intresserade av feta bonusar än att göra ett gott jobb. Hur mycket deg behöver man egentligen???
// Matt

#1
Q
2010-03-14 19:16

Jan Åke!!
Kan bara uttrycka min beundran för dig! Du lät dig inte bakbindas trots att lömska GM gjorde allt för att kasta dig i fängelsehålan och dumpa nycklen till låset i bilvärldens Mariannegrav! Det var du som (nästan) aldrig sov!! När KEGG-affären havererade satte du dig på natten och ringde in räddningen för Trollhättan och alla familjer som hade tvingats lida och kastas ut i arbetslöshetens djupa mörker! Du är en sann svensk hjälte! Utan dig hade jag inte vågat tänka på vilka konsekvenser som hade drabbat Sverige! TACK!! Är inte nog. Men jag kan inte komma på något mer passande ord!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.