Bild
Nästa artikel

GENÈVE: "Antonov strök omkring hos Saab"

Nyheter

Jan-Åke Jonsson såg fräschare ut än någonsin och Antonov tycks vara med i affären. Det säger Vi Bilägares Marianne Sterner efter Saabs comeback i Genève.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner har just kommit hem från bilsalongen i Genève.

Saab gjorde comeback. Hur togs de emot?
- När Saab hade sin presskonferens hade väldigt mycket folk samlats. Många var där för att höra vad de hade att säga.

- Och Saab var väldigt glada över att få vara där. Endast tre veckor innan salongen blev det klart att de skulle ställa upp.

Hur såg det ut på Saabs område?

- De fick till en trevlig monter. Montrarna i Genève är egentligen väldigt enkla, bilar som står på ett golv.

- Saab visade nya 9-5, gamla 9-3 och en Saab 93 från 1957 som Jan-Åke Jonsson ska köra i biltävlingen Mille Miglia.

Inget mer? Ingen 9-4X?
- De hade inte så mycket att visa, men det viktiga var att de var på plats och att de visade optimism.

Pratade du med Victor Muller?
- Jag kom inte fram, alla affärsjournalister flockades runt honom.

- Men jag såg Antonov på avstånd, han strök liksom omkring i montern och visade att han på något sätt hörde dit. Det var en rätt lustig situation.

- Han svarade inte på frågor utan höll sig undan. Men att han har någonting med saken att göra framgår rätt tydligt. Han var till och med där två dagar i rad.

Jan-Åke Jonsson då?
- Han var glad över att Saab var med och att allt löst sig med att hitta en köpare.
 
- Nu ska produktionen dra igång under vecka 12 och eftersom lagren är tomma är det mycket att göra. De måste leverera bilar till både USA och Sverige. Det är bara att hoppas att de kan hitta köpare.


Jan-Åke Jonsson har ett tufft år bakom sig. Kändes han trött?
- Sannerligen inte, han såg fräschare ut än någonsin. Jag tror att det lättare att ladda om när den här kampen om att hitta en köpare nu är över.

Ambitionen är att sälja 80 000 bilar 2012. Vad tror du om det?
- Jag vill se det innan jag tror på det. Jag tycker att planerna verkar väldigt optimistiska. Men man kan ju alltid hoppas.

Diskutera: Tror du att Saab kommer att bli ett lönsamt företag?
Taggar: Nyheter
GENÈVE: "Antonov strök omkring hos Saab"

Kommentarer

#1
Lasse
2010-03-05 15:56

JA, det kommer att gå väl för SAAB!

#1
Markus
2010-03-05 16:33

Kom igen Marianne, varför skulle det vara otroligt med 80 000 bilar 2012 när Saab sålde 127 000 bilar 2007??
Vad gäller Antonov, är det så konstigt att han kollar vad hans kompis (Victor Muller) har för sig? De är ju nämligen vänner privat. Hans bank står ju också för finnansieringen.
Mer intressant skulle vara att veta om man såg till Christian von Koeniggsegg i montern. Han är nämligen också privat bekant med Victor Muller vad jag förstår.

#1
Jan E
2010-03-05 16:45

Klart att saab fixar detta tycker inte att de har satt allt för höga mål.Snarare i underkant,förstår ej denna hysh hysh feelingen bland journalister om Anatov känner muller privat är det så konstigt att han rör sig kring saabmontern .Och hoppaAS han blir rentvådd så han kan invistera vidare i saab..Ryssar gillar jag mycket innoativa kolla bara inom flyget inte många slår dom på fingrarna där..

#1
Jan L
2010-03-05 17:44

Jag tror inte att särskilt många motorjournalister skulle handplockas till att bli analytiker inom bilbranschen....
Nog är det märkligt om Saab inte skulle kunna komma upp i 100 000 sålda bilar per år med ett nytt modellrpogram på tre modeller när man 2007 sålde denna mängd med den redan då gamla 9-5 och redan då halvgamla 9-3. Med all logik måste tre moderna bilar sälja mer än två halvgamla/gamla.

#1
Rattmuff
2010-03-05 18:36

Ett ofrånkomligt jätteproblem med SAAB är att det alltid i sin 60 åriga historia varit ett förlustföretag, nåja utom 2.
Jag tror inte SAAB finns 2014. Inte SAAB som vi kan känna igen från idag.

#1
Sigge
2010-03-05 18:51

Rattmuff...googla gärna "koncernredovisning".

#1
Sigge
2010-03-05 18:51

Rattmuff...googla gärna "koncernredovisning".

#1
Rattmuff
2010-03-05 18:55

Sigge; jag tror mer på P.G än på internet.
Säjer Gyllenhammar att SAAB gått med förlust i 58 av 60 år, så tror jag att det är precis så det är ...

#1
Anders
2010-03-05 20:17

Rätt ointressant hur saab gått under tidigare ägare,apple gick uselt 1996 vart är dom nu?

#1
Rattmuff
2010-03-06 10:45

Apple och SAAB är inte riktigt jämförbart.
Dessutom har Apple inte gått med förlust i 97% av sin verksamhetstid ...
Jag skulle inte satsa min sparpengar i SAAB-aktier iaf ... men om nya 9-5 håller måttet kan jag mycket väl föreställa mej att ha en sådan på uppfarten om 5-10 år ..

#1
Anders
2010-03-06 11:14

Det är betydligt lättare att vända ett litet företag till vinst än ett stort,ett par lyckade modeller och man är på rätt kurs.
Skulle tillex nya 9-3 bli lyckad kan bara den modellen räcka för att visa gröna siffror.
Volvo ska sälja 90 000 s60,ska det då vara omöjligt att sälja +100 000 9-3 som finns i fem versioner?
Men som sagt då måste den bli lyckad.
Vågar saab ta ut svängarna och bli lite egen med nya 9-3 så tror jag på succe.
Det kommer finnas en åt alla cab,x,sedan,kombicoupe,kombi.

#1
Nisse Hult
2010-03-06 16:32

@Rattmuff... Det skulle vara kul med människor
som har lite intelligens här! PG har sagt att
SAAB bara gått med vinst under 2 år under
tiden som GM ägt SAAB!
Alltså under 90-talet & 2000-talet.
Under 80-talet t.ex. (före GM) så gick SAAB
med vinst...

#1
Rattmuff
2010-03-06 17:33

NIsse Hult;
SAAB har gått med förlust 58 år av 60 möjliga.
Så sa PG Gyllenhammar för mindre än en månad sedan i en intervju i radio.
Jag tror på Gyllenhammar.
Vad jag tror på har inte det minsta med forumets intelligensnivå att göra vilket inskränkta påhopp däremot är tydligt tecken på, om inte avsaknaden av så i varje fall tyder det på en hel del begränsningar.

#1
Rattmuff
2010-03-06 17:37

Får kanske förtydliga att Gyllenhammar inte tror SAAB överlever i ett längre perspektiv.
Vad har du, Nisse Hult för problem med det?

#1
Nisse Hult
2010-03-06 18:33

Gyllenhammar lider tydligen av Alzheimer Light...
Det är stor skillnad på att TRO och att VETA!
Vissa tror på diverse Gudar. Vissa "tror" på
Darwin:s utvecklings-lära.
Vissa så kallade Hoax:are påstår att
människan aldrig landat på Månen.
Att P-G är ofelbar är också en troslära...
Sluta med att Tro och välj Fakta istället...

#1
Rattmuff
2010-03-06 18:51

Personligen tror jag att PG är mer insatt i industri-världen och dess historia än vad Nisse Hult är och någonsin blir.
.
Inskränkta påhopp om intelligens, tro och vetande ger, i varje fall mej en tydlig insikt i inläggets värde.
.
Men kör på Nisse Hult ...

#1
Anders
2010-03-06 22:48

Jag tror inte pg jobbat inom gm´s ekonomi evdelning men jag kan ha fel.
Där jobbar dom som vet hur saab gått sista åren,tidigare visste även wallenberg hur det gick.
Men hur det gått förut är totalt ointressant.
Man ska se framåt inte bakåt men det har tyvärr många svenskar svårt för.

#1
Seken
2010-03-06 23:32

Om man använder sig av "Rattmuffs" logik: Apple visade en lång rad förlustår. Därför är dagens vinster bara lögner. I fallet SAAB: Om inte Jan-Åke och GM styr bolaget, utan det istället styrs av folk med spetskompetens, så är tidigare förlustår ovidkommande. Den som lever får se.

#1
Rattmuff
2010-03-06 23:56

Nej Anders, P.G Gyllenhammar jobbar nog inte för GM, tror du han måste det för att ha insikten och förståelsen för ekonomin i SAAB?
.
Vad vill du tillföra egentligen? Inget du framför kan i något avseende berika en normalbegåvat svensk i frågan om SAAB's framtid.
.

#1
Rattmuff
2010-03-07 00:12

SEKEN, Apple har INTE gått med förlust 97% av sin verksamhetstid, långt därifrån.
Apple hade några svåra år men inte i närheten av och inte jämförbart med SAAB's alla svåra år.
I övrigt är skillnaden mellan Apple och SAAB så enorm att varken företagen eller produkten går att likställa.
.
Apple tillverkar datorvärldens Rolls Royce till ett konsumentpris som ligger 15 - 20 % över konkurrenternas "premium"-modeller. Så fungerar det inte i bilvärlden!
.
Jag kan inte förstå likheten och inte heller att, därför att Apple återhämtade sej skulle innebära att SAAB överlever!?

#1
Emme
2010-03-07 02:22

Apple = Rolls Royce? I sådana fall när det gäller till kostnad bara ;)

#1
Greger
2010-03-07 03:19

Jag kontaktade PG. Han berättade att han varit med på alla Saabs styrelsemöten sedan 1946! Så han har fått information om Saabs ekonomi redovisad, varje månad från 1946 till 2009. Därför är det bevisat att Saab gått med förlust alla år förutom två!

#1
Anders
2010-03-07 12:18

O fan Greger killen börja med styrelsemöten när han var 11år,det är lite imponerande.
Kontakta Wallenberg om ni vill prata med en kille som kan saab,både bilarna och ekonomin.
Hur som helst blicka framåt,saab tidigare ekonomi har inget att göra med hur den är framöver,ny ägare nya tag.
2012 kan vi se hur siffrorna ser ut för 2011 då först vet vi hur saab går,2010 är väl inte ett förlorat år men ett år det gäller att hålla ner förlustsiffrorna.

#1
Rattmuff
2010-03-07 13:50

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p4_elfvingmoter_100215011409.mp3
.
ca 3 minuter in i intervjun ...
Jag vet ju inte men skulle tro att han, Gyllenhammar vet vad han pratar om.
.
Ursäkta om jag trampar på ömma Saab-tår, det är inte riktigt det som är meningen .. frågan är ju "om jag tror SAAB blir ett lönsamt företag".
Men hoppas och önska kan man ju.

#1
Anders
2010-03-07 15:23

Frågan är vart du vill komma? ok saab har gått dåligt alla år det betyder att det alltid kommer att gå dåligt eller?
Det är inte samma ledning nu,det är inte samma bilar nu,det är inte samma ägare nu.
Det är mindre anställda nu man får betalt för jobben man utför nu m.m m.m
Och syftar du på mig när du säger saab tår så är du ute och cyklar jag äger inte ens en saab.
Lev i nuet nu grabben och ska du blicka någonstans blicka framåt inte bakåt,livet blir bättre då jag lovar dig.

#1
Rattmuff
2010-03-07 16:17

Alltså Anders, vad jag kan utläsa av all fakta och bedömningar från expertisen och med eget förstånd sammanfattar situationen i dagens bilvärld i allmänhet, och SAAB i synnerhet, så är mitt svar på frågan att jag inte tror på att SAAB kan bli lönsamt. jag kan helt enkelt inte finna någon enda faktor som gör SAAB-bilar unika nog för ett, historiskt sett revolutionerande uppsving i marknadsandelar, som nog är vad som krävs. Vad kan nya ägarna möjligen hitta på för underverk?
Jag mår varken bättre eller sämre oavsett vad som händer/hänt ... eller vad jag tror respektive, inte tror.
.
Önska och hoppas kan vi båda. Du tror, jag tror inte.

#1
Mikz
2010-03-07 19:32

Det finns både små och stora biltillverkare som lyckas tjäna pengar på biltillverkning. Omvänt så finns det även både stora och små som går med förlust. Det felet som som många gör är att bedöma framtiden genom att titta i backspegeln. Den som kör bil, vet att man måste titta framåt för att hålla bilen på vägen, inte genom att titta i backspegeln. Ta tillvara Saabs specifika innovationsppotential, se till att förbättra den tekniska kvaliteten, använd plattformen för biltillverkning på flera marknaden. Saab har onekligen ödet i egna händer. Saab har en chans, den kanske är mindre än 50%, men man har inget att förlora. 80% av jobbet brukar göras av 20% av personalen, hoppas Saab har rätt 20 % kvar. Lycka till!

#1
Henrik
2010-03-07 20:12

Frågan är ju var Sterner tror att det kommer att gå åt skogen. Tror hon:
A. Att affärsplanen på ca 100.000 sålda bilar 2012 håller, men att SAAB inte når det försäljningsmålet?
Eller
B. SAAB når 100.000 sålda bilar 2012, men affärsplanen stämmer inte och det blir förlust ändå?
För mig är det här det intressanta, precis som skrivits här nedan så ser jag 100.000 bilar som ett ganska enkelt mål med; nya 9-5 sedan och sportcombi, nya 9-4x och nya 9-3 sedan, combicoupé, sportcombi och cabriolet.
Men är det så att SAAB går break-even vid 100.000 sålda bilar så betyder det att, precis som Victor Muller, Jan-Åke och fackförbunden har hävdat, att GM har redovisat undan medel från bolaget. Gjorde SAAB inte 4-miljardsförlust 2007 vid 127.000 sålda bilar.
Den som lever får se, och om SAAB gör samma förlust vid 60.000 sålda bilar (förhoppningsvis i år) så ska jag äta upp min hatt och skärpet.

#1
Anders
2010-03-07 21:46

Müller och Antonov borde kollat saab´s historia innan dom kasta pengarna i sjön.
Första 9-3 var inte lyckad det betyder att nästa inte blir det heller.
Man gjorde förlust 1973 det betyder att man gör förlust 2013.
Bra inlägg Mikz och Henrik.

#1
micke p
2010-03-10 18:24

när saab sålde som mest med bilar så gick 35000 till nordamerika och vinsten från dom gick direkt till GM-s huvudkontor i usa !! nu kanske det går upp ett ljus för er varför saab alltid har gått med förlust under GM.. allt detta skrivet i dagens industri.. vi svenskar och skattemyndigheten är grundlurade av dom !!

#1
micke p
2010-03-10 18:28

när saab sålde som mest med bilar så gick 35000 till nordamerika och vinsten från dom gick direkt till GM-s huvudkontor i usa !! nu kanske det går upp ett ljus för er varför saab alltid har gått med förlust under GM.. allt detta skrivet i dagens industri.. vi svenskar och skattemyndigheten är grundlurade av dom !!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.