Nästa artikel
GENÈVE: Tata Nano EV
Nyheter

GENÈVE: Tata Nano EV

Publicerad 4 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Indiska budgetbilen Tata Nano kommer i elektrisk version. Konceptbilen som nu står i Genève ska visa att ekonomi och nollutsläpp går hand i hand.
På bilsalongen i Genève presenterar tillverkare från hela världen nya bilar.

Elbilskoncept
Tata Motors har under det senaste året rönt vissa framgångar på den indiska marknaden.

100 000 exemplar av storsäljaren Tata Nano har nu levererats till indiska kunder.

I övriga världen har bilen gjort sig känd som en av världens billigaste bilar.

Nu presenterar Tata en elektrisk konceptvariant av bilen - Nano EV.

Baserad på Nano
Bilen bygger på samma plattform som standardversionen av Nano och ska enligt Tata vara kompromisslös och lika praktiskt som en "riktig bil".

Bilen drivs av en elmotor som får energi från litiumjonbatterier. Ytterligare detaljer om drivlinan är i skrivande stund okända.

Räckvidden uppges dock vara 160 kilometer och acceleration från noll till 60 km/t går på under tio sekunder.

Den ursprungliga versionen av Tata Nano är utrustad med en tvåcylindrig 0,6-liters bensinmotor på 35 hästkrafter, kanske en fingervisning om vilken effekt som kan väntas.

Mot Europa
Tata uppger att Nano EV kommer att lanseras i Europa "om ett par år".

Nyckeln till framgång ligger sannolikt i att behålla de låga prisnivåerna som gjort bilen känd.

Däremot kommer en annan elbil från Tata redan i år till Europa - Indica Vista EV, som är ett något större alternativ än Nano.

Dessutom håller företaget på att vidareutveckla den så kallade Tata Nano Europa som visades på förra årets Genèvesalong.

Bilen ska hålla en högre säkerhetsnivå än sin motsvarighet i Indien och därmed försöka slå sig in på Europamarknaden.
 
Diskutera: Vad tycker du om Tata Nano EV?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-04 17:07
Jarl (ej verifierad)

Haha, 2 år och nu har INDIEN passerat europa som biltillverkare.
Nano är det största som hänt sen T-Forden, elversionen, det största EVER.

#2 • Uppdaterat: 2010-03-04 20:13
Thor (ej verifierad)

Tata Indica Vista EV-nå´nting för pensionerer såm tof butiken,kyrkan etc. håppas priset bli pensioner vänligt.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-05 00:47
hemi (ej verifierad)

Det är lätt att stå ut med att dom är fruktansvärt fula i design och saknar själ som anrika bilmärken, om bara priset håller sig under 50000:- strecket och säkerheten är säkrad kan dom bli prisvärda.
Men fa.. vet, bilköpare är ett blandat släkte.
En del (lättlurade) är ju beredda att slanta upp hur mycket pengar som hellst nuförtiden för en liten ful skruttig själlös plastig tvålkopppslåtburk på fyra hjul bara den är miljödeklarerad.
Tråkigt med bilköpare som inte uppskattar,värdesätter eller förstår sig på äkta bilar med riktig bilkänsla.

#4 • Uppdaterat: 2010-03-05 18:48
Kjell-Åke (ej verifierad)

Kan ju faktiskt vara något för folk som inte är födda i gräddfilen, eller jobbar i hantverk som gör sitt yttersta för att råna folk.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-05 21:05
Nils (ej verifierad)

Ser fin ut. Kommer bli en storsäljare om den håller det dom lovar. Ljuset kommer ifrån öster...Indien och Kina kommer blir stora framöver i bilbranschen. Detta är bara början.

#6 • Uppdaterat: 2010-03-05 21:23
HEMI (ej verifierad)

Jo alltså om dom säljs i Indien, fine, det hyser jag den största respekt för och där passar dom in. Ett lågt pris för dom som är i behov av bil. Där fyller den en bra funktion.
Men om 25 åriga klimatsmarta miljöpartister i västvärlden med sitt oförstånd tror att dom gör ett smart klipp med en tata nano för 59000kr blir det bara pinsamt löjligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.