Nästa artikel
Tata presenterar dyrare crossover
Nyheter

Tata presenterar dyrare crossover

Publicerad 7 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Nu presenterar indiska Tata sin hittills dyraste modell - crossovern Tata Aria. Priset på 136 000 kronor motiveras med god säkerhet, komfort och terrängegenskaper.
När indiska Tata Motors kommer på tal handlar det allt som oftast om modellen Nano, som gång på gång kallats "världens billigaste bil".

Nano kostar i Indien ungefär 20 000 kronor.

Flexibel suv
När tillverkaren nu presenterar sin nya crossover, Tata Aria, är den summan rejält uppskruvad.

Tata vill med Aria kombinera rymligheten hos en flexbil (MPV) och terrängegenskaperna från en suv.

Välutrustad
Bilen är bland annat utrustad med sex krockkuddar, antisladdsystem, ljudanläggning, klimatkontroll, gps och luftkonditionering.

Aria har även genomgått intensiva säkerhetstester, framhäver Tata, för att möta de krav som finns.

Bilen får sin kraft från en 2,2-liters direktinsprutad dieselmotor som ger 137 hästkrafter och 320 newtonmeters vridmoment.

Dessutom finns fyrhjulsdrift som tillval.

Dyraste hittills
Priset på Tata Aria börjar på ungefär 136 000 kronor.

Bilen dyker upp hos handlare i Indien senare i år. Än så länge har Tata inga planer att sälja Aria utanför hemlandet.

Diskutera: Vad tror du om Tata Aria, kan den fungera på den svenska marknaden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-07 14:00
Sven (ej verifierad)

De är smarta Indierna!
Först gör de märket känt genom att tillverka världens billigasste bil och sen börjar de sälja dyrare bilar. Klart att det blir bra.

#2 • Uppdaterat: 2010-01-07 16:07
JiGe1996 (ej verifierad)

Den ser faktiskt ganska snygg ut i mina ögon och motorn är alldeles lagom stor för en bil av denna typ och den lär bli hyfsat snål. Dock ser den nog lite för annorlunda ut för en svensk succé.

#3 • Uppdaterat: 2010-01-07 17:39
Roy (ej verifierad)

Ser helt OK ut!
Med den angivna utrustningen till det priset måste det ju bli en succë - nota bene att den klarar krocktester, har hyfsad komfort och inte är alltför risigt sammansatt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.