Nästa artikel
Premiär för "världens billigaste bil"
Nyheter

Premiär för "världens billigaste bil"

Publicerad 17 juli 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
På fredagen levererar Tata sin första Nano, "världens billigaste bil", till kunder i Indien. Vad tror du om Nanos chanser i Europa? Kommentera!
De första femtio exemplaren av Tata Nano levereras under fredagen till kunder i Indien, rapporterar brittiska bilmediet Autocar.

Efterfrågan har varit enorm. Enligt företagets egna uppgifter har man fått in 200 000 beställningar på de första 100 000 bilarna som ska tillverkas. Därför har Tata genomfört ett lotteri om vilka beställningar som ska gå först.

Bil för under 20 000 kronor

Populariteten beror naturligtvis på bilens pris. De första bilarna som nu rullar ut från fabriken i norra Indien kostar motsvarande 19 000 kronor, skriver Autocar. För att möta efterfrågan bygger Tata nu en ny fabrik.

Tidigare denna vecka genomförde bilen ett europeiskt krocktest - och klarade det. Det visar på Tatas ambitioner om att lansera Nano i Europa. När modellen lanseras, och hur mycket den då kommer att kosta, är fortfarande oklart. Bedömare har tidigare pratat om 2012.

Sannolikt kommer bilen att vara dyrare för att möta Europas högre krav på säkerhet.

Vad tror du om Tata Nano, billig och bra eller leksaksbil? Kommer Nano lyckas i Europa? Kommentera!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-07-17 15:07
Pelle (ej verifierad)

Sonen kommer att köpa en direkt som pendlarbil i Stockholmsområdet. Bra för fattiga, nyutexade ungdomar! Hoppas den inte går för fort - 70 km/tim räcker!

#2 • Uppdaterat: 2009-07-17 15:20
Erik Larsson (ej verifierad)

Liten bakhjulsdriven bil. Det låter i alla fall kul. Det här bevisar att det går att bygga en billig enkel bil. Den duger garanterat som transportmedel till och från jobbet eller stadsbil. Den skulle säkert sälja bra i Europa om priset ligger på ca 25000 Kr, som andrabil eller alternativ till begagnat i samma prisklass.

#3 • Uppdaterat: 2009-07-17 15:22
Anders Jansson (ej verifierad)

Jag tycker att Vi Bilägare borde ställa frågorna till sig själv. Det normala är ju att ni dömer ut säkerhet och rostskydd på alla nya bilmärken. Ta bara exemplet Chevrolet Matiz som ni har dömt ut helt. Respektera istället att människor väljer billiga och tillräckligt bra bilar.

#4 • Uppdaterat: 2009-07-17 15:37
Sven Eriksson (ej verifierad)

Hoppas de blivande SAAB-ägarna omedelbart inleder ett konstruktivt samarbete! I Tollhättan borde man kunna modifiera bilarna till OK europeisk standard och förse dem med alternativa drivkällor:
1) Elmotor från norska THINK
2) Högeffektiv mini-diesel
3) En miljövänlig variant på EU-moped
4) En lyxig Koenigsegg-variant
Trevlig sommar!
Sven Eriksson
Coach, Lund

#5 • Uppdaterat: 2009-07-17 17:03
Dennis (ej verifierad)

Instämmer med Anders helt,, Vilket märke hade ökat sin försäljning mest i europa i år !! Just det Dianca,,, Folk väljer att köpa billigare bilar men endå envisas de svenska tillverkana med att göra 300 000 kr bilar... Fan Tänk en Volvo för 100 tusen,, Klockren..

#6 • Uppdaterat: 2009-07-17 17:19
Sigge (ej verifierad)

Det var inte versionen för 19' som klarade det europeiska krocktestet utan en speciell Europaversion. Tämligen ointressant att den kostar 19' i Indien eftersom vi inte vet något om deras skatter. Vad kostar ex en Suzuki Alto i Indien som jämförelse.
Att tro att Volvo kan tillverka en bil med vinst för 100' då kan man inte mycket om bilmarknaden.

#7 • Uppdaterat: 2009-07-17 18:33
Flux (ej verifierad)

"Billig" är inte bäst, inte att förglömma. Jag skulle inte vilja ha en så billig bil även om de slängde den efter mig. För mig är säkerhet och långvarig driftskvalitet betydligt viktigare än att bilen i fråga är billigast.
Det finns uppenbarligen en marknad för dessa bilar och det är positivt. Det rullar sedan flera år ett stort antal moped/mc-bilar i landet med varningstriangeln på bakluckan. Så detta är ju ett fordon som kan konkurrera med dem på allvar.

#8 • Uppdaterat: 2009-07-17 18:45
Per_K (ej verifierad)

Det skall bli oerhört intressant att se hur denna bil klarar dagens krav på säkerhet och hållbarhet mm. Bilen är närmast osannolikt billig, t.ex. mycket billigare än s.k. mopedbilar, så frågan är vad man kan vänta sig. Men det är i alla fall uppfriskande och vitaliserande för bilbranchen att man börjar hitta nya utvecklingsvägar. Jag har en känsla av att denna lilla bil kommer att få ett ganska stort inflytande över den framtida utvecklingen, mot lättare och motorsvagare bilar.

#9 • Uppdaterat: 2009-07-17 20:14
Nils (ej verifierad)

Jag tror att den här enkla bilen har framtiden för sig. Den väger lite, vilket gör den till en utmärkt grund att bygga en bra miljöbil på.
Och framöver kommer (förmodligen) också olika drivlinor användas till den.
En modern "T-Ford" uppfunnen av Tata motors.
En hyfsad småbil med hyfsad säkerhet till ett lågt pris. Om nypriset i Europa på Tata Europa blir omkring 40-50 000 kr så kommer den bli en succe, även här. Tata motors har tänkt rätt. Tata Nano kommer bli en "milstolpe" i bilhistorien. Många vill ha en enkel, billig bil som man har råd med. Det finns så mycket annat man måste lägga sin inkomst på.

#a • Uppdaterat: 2009-07-17 22:37
Roy (ej verifierad)

Jag håller med Nils härunder.
Naturligtvis blir varianten Europa (som den visst ska heta) betydligt dyrare, kanske 50 000:-. Men låg förbrukning, låg skatt och troligtvis låg försäkringspremie fullbordar bilden av den nya skrytbilen.
Bilen är förenklad på många smarta sätt, vilket också borde medföra låga underhålls- och reparationskostnader. Hoppas att man tänkt till även när det gäller krockkuddars placering, whiplashskydd med mera som är nödvändigt på vår marknad. De elektroniska livlinorna är ju numer stapelvara och handlar mest om utprovning och anpassning (som kan vara nog så dyrbart - om det görs i västvärlden).
Fokuseringen på bränslesnåla bilar har ju inneburit att efterfrågan på prestanda typ "noll till hundra" minskat. Förnuftet börjar råda. Så visst finns det en marknad för enkla, billiga bilar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.