Bild
Nästa artikel

Premiär för "världens billigaste bil"

Nyheter

På fredagen levererar Tata sin första Nano, "världens billigaste bil", till kunder i Indien. Vad tror du om Nanos chanser i Europa? Kommentera!

De första femtio exemplaren av Tata Nano levereras under fredagen till kunder i Indien, rapporterar brittiska bilmediet Autocar.

Efterfrågan har varit enorm. Enligt företagets egna uppgifter har man fått in 200 000 beställningar på de första 100 000 bilarna som ska tillverkas. Därför har Tata genomfört ett lotteri om vilka beställningar som ska gå först.

Bil för under 20 000 kronor

Populariteten beror naturligtvis på bilens pris. De första bilarna som nu rullar ut från fabriken i norra Indien kostar motsvarande 19 000 kronor, skriver Autocar. För att möta efterfrågan bygger Tata nu en ny fabrik.

Tidigare denna vecka genomförde bilen ett europeiskt krocktest - och klarade det. Det visar på Tatas ambitioner om att lansera Nano i Europa. När modellen lanseras, och hur mycket den då kommer att kosta, är fortfarande oklart. Bedömare har tidigare pratat om 2012.

Sannolikt kommer bilen att vara dyrare för att möta Europas högre krav på säkerhet.

Vad tror du om Tata Nano, billig och bra eller leksaksbil? Kommer Nano lyckas i Europa? Kommentera!
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Pelle
2009-07-17 15:07

Sonen kommer att köpa en direkt som pendlarbil i Stockholmsområdet. Bra för fattiga, nyutexade ungdomar! Hoppas den inte går för fort - 70 km/tim räcker!

#1
Erik Larsson
2009-07-17 15:20

Liten bakhjulsdriven bil. Det låter i alla fall kul. Det här bevisar att det går att bygga en billig enkel bil. Den duger garanterat som transportmedel till och från jobbet eller stadsbil. Den skulle säkert sälja bra i Europa om priset ligger på ca 25000 Kr, som andrabil eller alternativ till begagnat i samma prisklass.

#1
Anders Jansson
2009-07-17 15:22

Jag tycker att Vi Bilägare borde ställa frågorna till sig själv. Det normala är ju att ni dömer ut säkerhet och rostskydd på alla nya bilmärken. Ta bara exemplet Chevrolet Matiz som ni har dömt ut helt. Respektera istället att människor väljer billiga och tillräckligt bra bilar.

#1
Sven Eriksson
2009-07-17 15:37

Hoppas de blivande SAAB-ägarna omedelbart inleder ett konstruktivt samarbete! I Tollhättan borde man kunna modifiera bilarna till OK europeisk standard och förse dem med alternativa drivkällor:
1) Elmotor från norska THINK
2) Högeffektiv mini-diesel
3) En miljövänlig variant på EU-moped
4) En lyxig Koenigsegg-variant
Trevlig sommar!
Sven Eriksson
Coach, Lund

#1
Dennis
2009-07-17 17:03

Instämmer med Anders helt,, Vilket märke hade ökat sin försäljning mest i europa i år !! Just det Dianca,,, Folk väljer att köpa billigare bilar men endå envisas de svenska tillverkana med att göra 300 000 kr bilar... Fan Tänk en Volvo för 100 tusen,, Klockren..

#1
Sigge
2009-07-17 17:19

Det var inte versionen för 19' som klarade det europeiska krocktestet utan en speciell Europaversion. Tämligen ointressant att den kostar 19' i Indien eftersom vi inte vet något om deras skatter. Vad kostar ex en Suzuki Alto i Indien som jämförelse.
Att tro att Volvo kan tillverka en bil med vinst för 100' då kan man inte mycket om bilmarknaden.

#1
Flux
2009-07-17 18:33

"Billig" är inte bäst, inte att förglömma. Jag skulle inte vilja ha en så billig bil även om de slängde den efter mig. För mig är säkerhet och långvarig driftskvalitet betydligt viktigare än att bilen i fråga är billigast.
Det finns uppenbarligen en marknad för dessa bilar och det är positivt. Det rullar sedan flera år ett stort antal moped/mc-bilar i landet med varningstriangeln på bakluckan. Så detta är ju ett fordon som kan konkurrera med dem på allvar.

#1
Per_K
2009-07-17 18:45

Det skall bli oerhört intressant att se hur denna bil klarar dagens krav på säkerhet och hållbarhet mm. Bilen är närmast osannolikt billig, t.ex. mycket billigare än s.k. mopedbilar, så frågan är vad man kan vänta sig. Men det är i alla fall uppfriskande och vitaliserande för bilbranchen att man börjar hitta nya utvecklingsvägar. Jag har en känsla av att denna lilla bil kommer att få ett ganska stort inflytande över den framtida utvecklingen, mot lättare och motorsvagare bilar.

#1
Nils
2009-07-17 20:14

Jag tror att den här enkla bilen har framtiden för sig. Den väger lite, vilket gör den till en utmärkt grund att bygga en bra miljöbil på.
Och framöver kommer (förmodligen) också olika drivlinor användas till den.
En modern "T-Ford" uppfunnen av Tata motors.
En hyfsad småbil med hyfsad säkerhet till ett lågt pris. Om nypriset i Europa på Tata Europa blir omkring 40-50 000 kr så kommer den bli en succe, även här. Tata motors har tänkt rätt. Tata Nano kommer bli en "milstolpe" i bilhistorien. Många vill ha en enkel, billig bil som man har råd med. Det finns så mycket annat man måste lägga sin inkomst på.

#1
Roy
2009-07-17 22:37

Jag håller med Nils härunder.
Naturligtvis blir varianten Europa (som den visst ska heta) betydligt dyrare, kanske 50 000:-. Men låg förbrukning, låg skatt och troligtvis låg försäkringspremie fullbordar bilden av den nya skrytbilen.
Bilen är förenklad på många smarta sätt, vilket också borde medföra låga underhålls- och reparationskostnader. Hoppas att man tänkt till även när det gäller krockkuddars placering, whiplashskydd med mera som är nödvändigt på vår marknad. De elektroniska livlinorna är ju numer stapelvara och handlar mest om utprovning och anpassning (som kan vara nog så dyrbart - om det görs i västvärlden).
Fokuseringen på bränslesnåla bilar har ju inneburit att efterfrågan på prestanda typ "noll till hundra" minskat. Förnuftet börjar råda. Så visst finns det en marknad för enkla, billiga bilar!

#1
REDIS
2009-07-18 13:41

Renault 4 L var när den kom väldigt enkel, och blev en succé. Blir Nano den nya "skrytbilen". Kan säkert bli kult i många kretsar. De är bara att önska lycka till.

#1
Hary
2009-07-18 18:44

Visst! Finns det bara vettiga köpare, så har nog bilen en chans. Nano appellerar nog till just den kategorin, de som ser bilen som ett nödvändigt ont och ett rent transportmedel, och inte till de prestigefylldas. Men tyvärr så finns de senare alltför många av - ännu. De kommer förhoppningsvis till bättre insikt vad det lider. Krocktester i all ära, men man kan ju göra jämförelsen med en med nitroglycerin fullpackad Ranult 4 L och en tanks - utan nitroglycerin; Vilken kör man mest försiktigt? Om alla bilar vore lika bräckliga som ett ägg så skulle nog nollnivån kunna närmas. Som det är nu så skyller man ju på allt annat än förarna, trots att det är endast förarna av fordon som avgör hur farlig trafiken är. Nano är säkert en bil som skulle kunna vara det bästa alternativet för de flesta. Det är ofta som man ser att det sitter bara en person i varje bil, och då behöver ju inte bilen vara så stor. Mopedbilen är ett praktexempel på en praktisk liten bil för stad och tätort, men som tyvärr har en alldeles för dyr försäkring på grund av vissa klåfingriga element, enligt försäkringsbolagen. Kanske att Nano kan hjälpa till att med sin existens ge oss en säkrare trafik genom mer och fler försiktiga förare som klarar av att lägga prestigen på hyllan. Det är bara att hoppas och önska Nano lycka till.

#1
Jonas
2009-07-18 21:23

men om alla skulle ha bilar i den här storleken skulle säkerheten bli högre automatiskt, då man slipper risken att hamna under en hummer eller någon annan stor bil!

#1
Saabnisse
2009-07-19 20:22

Det här är ju något som absolut inte har på våra vägar att göra och jag begriper inte de som tror att den skulle ha någon framtid i Europa.
För de minst 50000:- som EU-modellen väntas kosta får man ju en betydligt bättre beg bil med oändligt bättre säkerhet.
Den här hör hemma i Indien och är tänkt att ge en bättre säkerhet än de mopeder som är fullastade med hela familjen inkl. höns och liknande.
Sådant här behöver inte tas in till Sverige.

#1
Lasse J
2009-07-19 20:35

Kul att vinden verkar ha vänt.
Jag minns när projektet presenterades.
Sällan har väl så mycket "dynga", hånfullhet och förutfattade meningar härjat i spalterna.
Ger visst hopp att ana en ökad insikt hos en förhoppningsvis växande skara.
SAABNISSES inlägg är som vanligt det obligatoriska bakåtsträvande gnölet och hör liksom till.

#1
Saabnisse
2009-07-20 11:17

Lasse J
Att prioritera säkerhet är absolut inget bakåtsträvande gnöl.
Eller tror du verkligen att den här bilen kan mäta sig med en V70 eller 9-5 från tidigt 2000-tal.
De kostar ungefär lika mycket.
Det finns mängder av andra bilar som också är överlägsna den här.
Tycker du att det är värt att riskera livet för att spara några droppar bensin?

#1
Lasse J
2009-07-20 11:53

En och annan kommer nog att få ett tämligen omskakande uppvaknande.

#1
S-E S
2009-07-20 12:46

Ett klart alternativ till dagens "mopedbilar" och förhoppningsvis mycket billigare. "Pensionärsshopper" i stället för rullator?

#1
Roy
2009-07-20 18:18

Bilägande omfattar tre slag av kostnader. Man ska ha råd att köpa bilen, ha råd att äga den och ha råd att använda den.
En stor begagnad bil är lönsam endast beträffande de första punkten.

#1
Q
2009-07-20 23:21

Det alvarligaste hotet mot "svensk" och europeisk bilindustri är inte den globala lågkonjunkturen. Det är Tata Nano. Ett lysande enkelt och genialt sätt att bygga bil och få betalt för det. Om den klarar de krocktester som den sägs göra så kommer den att eliminera många av dagens befintliga bilmärken inklusive saab och volvo.
varför betala 10 gånger så mycket och på köpet förlora nästan lika mycket när man skall sälja sitt hästkraftstinna europeiska åbäke till bil??

#1
Saabnisse
2009-07-21 11:53

Det är helt riktigt som Lasse J skriver. de som köper den här smörjan kommer att få ett omskakande uppvaknande.
Jämför med alla kinesiska skräpmaskiner som översvämmar marknaden, borrmaskiner cirkelsågar, rondellslipmaskiner m.m.
Alla konstruerade för max fyra timmars livslängd.
Det är ju ok för de som inte använder prylarna säsrskilt ofta.
Men för de övriga?
Det blir samma sak med det här fordonet.
Man får oftast vad man betalar för.
Personligen hoppas jag att det stannar i Indien där det hör hemma.
Bilen är ju avsedd som ett säkrare alternativ än familjemopederna.

#1
Lasse J
2009-07-21 17:27

Kul tolkning,men fel.
Gör ett nytt försök!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.