Bagagelucka, nya backspeglar och kvickare acceleration - Tata Nano, världens billigaste bil, får små men viktiga uppgraderingar.
Den indiska småbilen Tata Nano kostar ungefär 2 500 dollar, motsvarande drygt 17 000 kronor. Det låga priset har gjort den känd som världens billigaste bil.
Men Tata nöjer sig inte med att bara vara billigast.
Får baklucka
Tillverkaren har nu lyssnat på sina kunder och kommer inom sex månader att utföra vissa uppgraderingar på bilen, det rapporterar Autocar India.
En funktion som många tar för given är den öppningsbara bagageluckan. Någon sådan finns inte i dagens Tata Nano och för att nå bilens lilla bagageutrymme måste baksätena fällas ner.
Men nu har Tatas ingenjörer skapat en lucka som uppfyller Tatachefen Ratan Tatas krav om att inga gångjärn ska vara synliga.
Nya ytterspeglar
Tata kommer även att uppgradera Nanos ytterbackspeglar. Backspeglarna i nuvarande Nanomodell kan endast justeras genom att röra på hela spegelkåpan, medan speglarna i den uppgraderade varianten ska kunna justeras direkt i kåpan.
Men den kanske viktigaste förbättringen är det höjda varvtalstoppet, från 5 000 till 6 000 varv per minut. Detta kommer att ge den fyrväxlade och 33 hästkrafter starka bilen kvickare acceleration, särskilt på första och andra växeln.
Tata undersöker också möjligheterna med en femväxlad låda, men då endast för den europeiska marknaden.
"Fem växlar är onödiga"
En Tataingenjör som Autocar India talat med säger att fem växlar är onödiga med tanke på den elektroniskt begränsade hastigheten på 105 kilometer i timmen. Fem växlar skulle betyda onödigt mycket växlande, menar ingenjören.
Trots det kommer bilen med all säkerhet att vara femväxlad när den lanseras i Europa.
Autocar India rapporterar också att Tata Nano i slutet av 2011 sannolikt kommer att kunna fås med en direktinsprutad tvåcylindrig dieselmotor på 40 hästkrafter.
Just nu bygger Tata en ny fabrik som ska öka kapaciteten från 4 000 till 20 000 fordon per månad. Fabriken ska stå färdig i slutet av nästa år och tills dess ska den låga kapaciteten utnyttjas till ytterligare justeringar av Tata Nano.
Men Tata nöjer sig inte med att bara vara billigast.
Får baklucka
Tillverkaren har nu lyssnat på sina kunder och kommer inom sex månader att utföra vissa uppgraderingar på bilen, det rapporterar Autocar India.
En funktion som många tar för given är den öppningsbara bagageluckan. Någon sådan finns inte i dagens Tata Nano och för att nå bilens lilla bagageutrymme måste baksätena fällas ner.
Men nu har Tatas ingenjörer skapat en lucka som uppfyller Tatachefen Ratan Tatas krav om att inga gångjärn ska vara synliga.
Nya ytterspeglar
Tata kommer även att uppgradera Nanos ytterbackspeglar. Backspeglarna i nuvarande Nanomodell kan endast justeras genom att röra på hela spegelkåpan, medan speglarna i den uppgraderade varianten ska kunna justeras direkt i kåpan.
Men den kanske viktigaste förbättringen är det höjda varvtalstoppet, från 5 000 till 6 000 varv per minut. Detta kommer att ge den fyrväxlade och 33 hästkrafter starka bilen kvickare acceleration, särskilt på första och andra växeln.
Tata undersöker också möjligheterna med en femväxlad låda, men då endast för den europeiska marknaden.
"Fem växlar är onödiga"
En Tataingenjör som Autocar India talat med säger att fem växlar är onödiga med tanke på den elektroniskt begränsade hastigheten på 105 kilometer i timmen. Fem växlar skulle betyda onödigt mycket växlande, menar ingenjören.
Trots det kommer bilen med all säkerhet att vara femväxlad när den lanseras i Europa.
Autocar India rapporterar också att Tata Nano i slutet av 2011 sannolikt kommer att kunna fås med en direktinsprutad tvåcylindrig dieselmotor på 40 hästkrafter.
Just nu bygger Tata en ny fabrik som ska öka kapaciteten från 4 000 till 20 000 fordon per månad. Fabriken ska stå färdig i slutet av nästa år och tills dess ska den låga kapaciteten utnyttjas till ytterligare justeringar av Tata Nano.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man blir riktigt nostalgisk.
Ur-Saaben hade heller ingen baklucka.
Jag tycker att det är riktigt roligt med denna bil som sannolikt får andra tillverkare att tänka till.
Det hade ju varit kul med lite mer krut i bilen. iallafall en 100häst.
Med lite modifiering skulle den ju bli en utmärkt mopedbil.
kan denna bil komma tt säljas i sverige med våra säkerhetskrav??????
Den där bilen är nog knappast sämre än Toyota IQ
Tata erbjuder transport till lågt pris och en 25hkr motor räcker bra för 100km/h. Det är många som helre väljer en ny mindre bil med låga kostnader än en stor beg lyxbil som alltid har något som inte fungerar. En tumregel är att reparationerna årligen kostar 5% av nybilspriset.
hmm, 17 tusen kan vi nog glömma iaf...
en sketen mopedbil kostar ju upp åt 140 tusen i dagsläget. (iaf dom jag sett på nätet)
utan att använda google så antar jag att det fins billigare varianter, men 17000:- knappast.....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.