Bild
Nästa artikelGENÈVE: Bufori Geneva
Publicerad 5 mars 2010
Nyheter
Malaysiska superlyxmärket Bufori slår på stort med lyxbil i Phantomformat, komplett med vattenkokare, kaffebryggning, diskho och champagne.
Bufori Geneva liknar inte mycket annat.
En Mercedes-Benz 300 S "Adenauer" från 1960-talets början, korsad med en Rolls-Royce Phantom?
Ja, kanske.
"Klassiskt inspirerade"
Buforis superexklusiva och helt kundorderutrustade bilar byggs i Kuala Lumpur, Malaysia.
Där leder familjen Khouri det företag som ursprungligen grundades i Australien 1986.
Det finns flera modeller på programmet, alla "klassiskt inspirerade".
Bufori Geneva har säregen design, ett chassi i aluminium, handbyggd kaross i kevlar och aluminium, motorteknik från Dodge Challenger (6,1-liters V8, 430 hk), bakhjulsdrift och mängder av udda finesser:
Diskho och tekokare
Vad sägs om diskho? Kaffeautomat? Tekokare? Champagnekylare?
Allt går att få, kundens plånbok styr.
Kikar man noga kan man ana att instrumentpanelen har sin grund i Chrysler 300C men detaljfinishen är ett par klasser högre.
Toppfarten är 260 km/h, 0-100 km/h ska ta 6,0 sekunder.
Produktionen startar i juni i år.
Läs mer om sportbilar på tidningen Automobils hemsida, klicka här.
Diskutera: Vad tycker du om Bufori Geneva?
En Mercedes-Benz 300 S "Adenauer" från 1960-talets början, korsad med en Rolls-Royce Phantom?
Ja, kanske.
"Klassiskt inspirerade"
Buforis superexklusiva och helt kundorderutrustade bilar byggs i Kuala Lumpur, Malaysia.
Där leder familjen Khouri det företag som ursprungligen grundades i Australien 1986.
Det finns flera modeller på programmet, alla "klassiskt inspirerade".
Bufori Geneva har säregen design, ett chassi i aluminium, handbyggd kaross i kevlar och aluminium, motorteknik från Dodge Challenger (6,1-liters V8, 430 hk), bakhjulsdrift och mängder av udda finesser:
Diskho och tekokare
Vad sägs om diskho? Kaffeautomat? Tekokare? Champagnekylare?
Allt går att få, kundens plånbok styr.
Kikar man noga kan man ana att instrumentpanelen har sin grund i Chrysler 300C men detaljfinishen är ett par klasser högre.
Toppfarten är 260 km/h, 0-100 km/h ska ta 6,0 sekunder.
Produktionen startar i juni i år.
Läs mer om sportbilar på tidningen Automobils hemsida, klicka här.
Diskutera: Vad tycker du om Bufori Geneva?
Kommentarer
Vilken snygging. När kommer den till Sverige?
Jag vill ha en genast.
Cool bil.