Bild
Nästa artikel

GENÈVE: "Ett minus med nya Volvo S60"

Nyheter

Nya Volvo S60 känns väldigt rätt, men en sak är både underlig och dålig. Det säger Vi Bilägares Marianne Sterner efter presentationen i Genève.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner har just kommit hem från bilsalongen i Genève.

Hur var presentationen av nya S60?

- Den var kort, kärnfull och effektiv. Precis som Volvo, säger Marianne Sterner.

- Det var presskonferenser varje kvart så det blev inga stora shower. Som tur är så hade de i år ordnad så att alla montrar låg i ordning. Så man gick från monter till monter i en stor massa.

- Totalt under en dag var det 63 presskonferenser.

Hann du med alla?
- Nej, för guds skull! Jag tror att jag gick på omkring 20. Det var otroligt intensivt men det är roligt och visar att bilbranschen är på väg framåt.

Tillbaka till Volvo. Hur togs nya S60 emot?
- S60 togs emot väldigt positivt. Jag hörde flera säga att bilen är den snyggaste Volvo någonsin gjort och att den är mitt i prick.

- Det var fullt i och kring bilarna hela tiden. Som vanligt är det mest folk hos Mercedes, BMW, Porsche och Ferrari. Men det var också väldigt mycket folk i Volvos monter.

- Så mycket uppmärksamhet har Volvo inte fått på flera år. Jag hann knappt prova att sitta i bilen eftersom det var så långa köer.

Vilket var ditt första intryck?
- Att bilen är snygg och stilren men samtidigt väldigt mycket Volvo. Men det som jag tycker är underligt och dåligt är att Pedestrian Protection inte är standard.

- Bilen marknadsförs med det här systemet, "länge leve fotgängarna" och allt vad det heter. Nu hamnar det istället i ett tillvalspaket för runt 20 000 kronor.


- Jag frågade Volvo varför och de sade: "folk betalar inte för det".

- Jag tycker att det borde vara standard, annars är Volvo S60 en ganska vanlig femdörrarskupé.

Volvos ambition är att sälja 90 000 om året. Vad tror du?

- De vet nog vad de pratar om. Bilen känns väldigt rätt och det är inne med femdörrarskupéer. Den kommer att konkurrera med Passat CC, Audi A5, BMW 3-serie och Mercedes C-klass.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo S60?
Taggar: Nyheter
GENÈVE: "Ett minus med nya Volvo S60"

Kommentarer

#1
Jarl
2010-03-05 16:57

För dyr. Speciellt om man ska ha Pedestrian Protection. 300.000:- för enklaste modellen med Pedestrian Protection...

#1
Jarl
2010-03-05 16:57

För dyr. Speciellt om man ska ha Pedestrian Protection. 300.000:- för enklaste modellen med Pedestrian Protection...

#1
Jarl
2010-03-05 16:57

För dyr. Speciellt om man ska ha Pedestrian Protection. 300.000:- för enklaste modellen med Pedestrian Protection...

#1
totte
2010-03-05 17:10

Det borde ju inte vara svårt att göra en Volvo snyggare de har ju sett anskrämliga ut i alla tider. Däruöver har de ju aldrig kunnat tävla i BILKÄNSLA, det har ju varit som att köra häst med vagn.

#1
Jan L
2010-03-05 17:46

Märkligt att Marianne Sterner har större tilltro till Volvos försäljningsprognoser än Saabs.

#1
Sigge
2010-03-05 18:53

Om kunden är villig att betala extra så får man det. Vad är det för kostigt med det? Inga bilar i premiumklassen säljs fullutrustade?

#1
KN
2010-03-05 19:17

Kostar den uppemot 300.000:- så lär de inte sälja många. För de pengarna får man ju en BMW, MB eller Audi istället och då är valet lätt.

#1
Quattron
2010-03-05 19:53

Premiumklass? Tyvärr är nog inte Volvo i någon premiumklass, möjligtvis här i Sverige men inte i t.ex Tyskland. Där är Volvo en dyr, lite annorlunda, säker och en bra bil som till stor del köps av sansade människor som har kopplingar till Sverige eller gillar den svenska stilen. De bilentusiaster man frågar i Tyskland tycker att Volvo nog är bra men köper inte den, i alla fall inte istället för något av de inhemska premiummärkena. Som svensk tycker jag dock att den verkar ganska läcker, väntar med spänning på kombin. Hoppas Volvo lyckas..

#1
Volvo RWD
2010-03-05 21:54

Quattron: Det är knappast något nytt att man i många fall kanske väljer att köpa ett inhemskt märke. Volvo har varit i premiumklass ganska länge.
----------
Kn: Du har inte kört den och jag tvivlar på att du ens sett den i verkligheten så vad vet du egentligen?
----------
Priset börjar nu på 270 000 kr men driven kommer ju bli billigare givetvis.

#1
Sigge
2010-03-05 22:59

Quattron...du vet lite om bilmarknaden i Tyskland. Vid introduktionen var Volvo V70 mest sålda kombin i Tyskland.

#1
B-Boy
2010-03-06 07:42

Kan någon förklara när man blir godkännd som premiumbil, vad avgjör skillnaden mot en icke premiumbil ? Är Volvo premium då är Skoda Superb också det !

#1
Rattmuff
2010-03-06 10:53

B-BOY;
Volvon är "premium" ... Skodan ej ..
Och i jämförelse får du faktiskt vad du betalar för ... nåja, lite extra får du allt upp med för Volvon men det har du igen på andrahandsvärdet.

#1
Wille
2010-03-06 11:34

Rattmuff: Har Volvo ett bättre andrahandsvärde än Skoda? I stort sett alla bilar tappar 50% av nybilspriset på 36 månader 6000 mil (inbytt hos handlare alltså) V70 335.000 med samma utrustning som Skoda Superb 270.000 = -50% (Ja Volvon är värd mer men var dyrare & har kostat 50000 mer så Volvon är klart dyrare. Dessutom kan en semi Ford som t.ex. V70 vara Premium när en Semi Audi som Skoda ej är? S60 ser dock premium ut så jag hoppas de lyckas men de kommer inte sälja många S60 i Sverige, kombins förlovade land.

#1
Emme
2010-03-06 15:09

Wille: V70 är en en premium-variant på mondeo men Audi är VW-concernens premiummärke, inte skoda. De ligger ju även ett snäpp under VW.

#1
Rickard
2010-03-06 15:52

Designen utvändigt är en fullträff. Invändigt är den ok men har alla utom jag glömt hur lovande inredningen var på konceptbilen för ett år sedan? Ett flertal glasdetaljer. Synd att man inte försökt att få temat realiserat i produktionen.

#1
Victor
2010-03-06 16:04

Självklart har Volvo rätt att inte sätta in Pedestrian Proctection som standard. Folk betalar inte för saker de aldrig ser eller har nytta av. Enda vägen är att alla andra gör detta till standard eller lagstiftning.

#1
Rattmuff
2010-03-06 19:03

Men Viktor ... Hur kan Volvo gå ut med en funktion .. som bara fungerar som extrautrustning.
.
Bo i din Volvo med hela familjen vore samma sak, drag och husvagn är förstås tillbehör.
.
Jag förstår tveksamheten ...

#1
Q
2010-03-06 19:36

Tycker personligen att passaten är snyggaste cupén på marknaden! Alla kategorier.

#1
tobbe
2010-03-06 20:00

FEM-dörrarskupé ??? Jag ser FYRA dörrar och en baklucka...

#1
Rattmuff
2010-03-06 21:20

Ja Tobbe, det är kanske lite det som är eget med bilen ...
.
Citat från Volvos hemsida ;
"Profilen utstrålar så mycket coupe-känsla att bakdörren kommer som en överraskning när du ser bilen på närmare håll, säger Volvo Personvagnars designchef Peter Horbury"
.
Alltså, en femdörraskupé

#1
Ginex
2010-03-07 00:51

Idiotiskt och påstå att den skulle konkurrera med premium..Passat, Skoda, Opel, Subaru....där hör den hemma..skärp er!!

#1
Rattmuff
2010-03-07 01:12

GINEX;
.
Du har nog delvis rätt, står inget om att den konkurrerar i premium-klassen ... vart kom det ifrån? Var det från Skoda-ägaren?
.
Men att utropa idioti åt de som placerar bilen i "premium", avsiktligt eller oavsiktligt är väl ändå att ta i en smula.

#1
Emme
2010-03-07 02:21

Ginex: passat? Är det ett nytt märke måntro? ;)
Nog är Volvo lite premium allt. Kanske borde provköra en innan du uttalar dig?

#1
Anders Nilsson
2010-03-07 11:19

Inget fel på Volvo. Men nog saknas det en del för att kalla sig premium... Ja, jag har provkört Volvo, Bmw, Audi och Mercedes.

#1
Lars S
2010-03-07 12:10

Mycket har ändrats på utsidan, men vad har egentligen hänt på insidan, inte ett smack. Samma tråkiga mätare som V70,S80, XC60 har. För att inte tala om den nya motorn med turbo intergrerat i grenröret! Vem kom på den korkade iden?
Nää Volvo, bakläxa.

#1
Danne
2010-03-07 17:56

Fem dörrars kupe?
S60 är en fyra dörrars sedan Marianne Sterner =)

#1
Per Karlsson
2010-03-07 19:47

Hoppas att S60 och den kommande V60 kommer i gasversion (Bi-Fuel). Då får jag nog svårt att hålla mig!

#1
B-Boy
2010-03-07 20:23

Allt snack om premiumbilar, så har jag kollat runt litet och ungefär så här säjs det : Man kan nog säga att en premiumbil i kraft av någonting kan säljas till högre pris än en vanlig bil. Kika in på www.premiumbilar.se/ där står hur Volvo och Skoda ligger till !

#1
Christer W.
2010-03-07 20:40

B-Boy, så det där skulle vara "facit"? Jag tror det finns lika många definitioner på "premium" som det finns bilintresserade människor. För mig betyder ordet,ett ord som jag starkt ogillar p.g.a den subjektiva innebörden, en sak men för någon annan kan det betyda något totalt annorlunda.

#1
Seken
2010-03-08 00:22

Jag kan nog tänka mej att den platsar bra i "Premiumgänget". Men i racet förbrukning är den redan innan intro på efterkälken. Jfr t.ex. BMW 320d med lika många hk (163), som ligger 10 gram under "miljögränsen". S60 hamnar mer än 20% högre. (Dessutom är ju MB 220D på G med 119 gram och 400 Nm.) Visserligen struntar många i dessa siffror. Men tillräckligt många bryr sej, för att S60 kommer få trögt att sälja på många marknader.

#1
Jimmy
2010-03-08 09:36

Har aldrig riktigt fattat när det inträffade att Volvo gick från vanligt till premium? Kräver inte det att man ska dra ifrån konkurenterna i kvalité?
Nej Volvo hör fortfarande hemma bland VW/Ford/Peugeot/SAAB/Toyota och resten av gänget. När de själva tror något annat är de bara pinsamma.
Sen tror jag tyvärr inte att S60 kommer bli en bil som tilltalar Volvo-folk särskilt mycket, och det lär göra den svårsåld, för de som inte är Volvo-folk kommer nog inte ens fundera på den. Frågan är vem de hade tänkt ska köpa den....

#1
Jack Black
2010-03-08 10:37

Jimmy, det är knappast bra kvalité som gör en bil Premium eller inte. Upplevd kvalité är inte samma sak som verklig kvalité, ett faktum man snabbt blir varse om om man köper en Audi eller BMW.

#1
Seken
2010-03-08 10:40

Nu är det ju inte så enkelt att det bara finns 3 sorters bilar: Simpla, Premium och lyx. I likhet med storleksklasser handlar det om mycket diffusa och föränderliga begrepp. Så har t.ex. det likvärdiga paret Focus/307 blivit ganska ojämlikt med 308:an. Nu har jag ju varken sett eller provat nya S60. Men för mej verkar det mycket troligt att den hivat sej upp till t.ex. Audis nivå. I likhet med t.ex. XC60. Att en V50 är ganska långt ifrån premium är en sak för sig. Men Volvo-märket är ingalunda ett signum för en given nivå av sofistikation (eller brist på densamma.)

#1
Rattmuff
2010-03-08 22:03

Premium gäller inte fabrikat .. utan vissa modeller av vissa fabrikat.
Det är inte vi, utan de som bestämmer vilka som placeras i premiumklassen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.