Bild
Nästa artikel

Rysk Saabfabrik på väg

Nyheter

Ryssar ska tillverka Saab i framtiden, det säger affärsmannen Vladimir Antonov. Bilarna ska vara billiga och baseras på utgående 9-3 och 9-5.

Som största delägare i Spyker med påstådda kopplingar till organiserad brottslighet var ryske affärsmannen Vladimir Antonov nära att stjälpa Saabaffären.

Till slut tvingades han bort av GM och affären kunde genomföras.

Men det råder inga tvivel om att Vladimir Antonov fortfarande är inblandad, sannolikt som långivare till Spyker.

Rysk fabrik

Nu avslöjar Vladimir Antonov hans plan om Saabs framtid.

- Jag tror att vi kommer att skriva under en avsiktsförklaring gällande produktion i Ryssland inom en månad, säger han till ryska tidningen Slon.

Detta uttalande har bekräftats för svenska nyhetsbyrån TT.

Fabriken ska enligt Vladimir Antonov ligga i Kaliningrad, en stad i den ryska enklav som ligger intill Ã-stersjön mellan Polen och Litauen.

Målet är att producera 10 000 bilar om året.

Billig Saab
Vladimir Antonov vill ta fram billiga Saabmodeller i ungefär samma prisklass som Ford Focus.

- Nya 9-5 är en dyr bil i samma prisklass som Volvo och Audi, säger han.

- Jag tror inte att den ryska marknaden är redo att köpa den typen av bil med den konkurrens som finns.
 
Bilarna ska baseras på utgående teknik från modellerna 9-3 och 9-5.

Kan starta om 6 månader
Redan i dag finns en bilfabrik i Kaliningrad som bygger bilar på uppdrag från andra tillverkare.

Tidigare har GM byggt Opel och Chevrolet i fabriken.

Än så länge har vare sig Spyker eller Saab kommenterat Vladimir Antonovs uttalande.

Saab har fullt upp med lanseringen av nya 9-5 och bilsalongen i New York som slår upp portarna i början av april.

Enligt Vladimir Antonov kan tillverkningen i Ryssland påbörjas om tidigast sex månader.

Diskutera: Vad tycker du om en rysk Saabfabrik?
Taggar: Nyheter
Rysk Saabfabrik på väg

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-03-30 13:53

Jag undrar hur det här är tänkt att fungera?
Fabriken är ju en sammansättningsfabrik.
Verktyg till de modellerna som nämnts har ju flyttat till BAIC, ska Antonov köpa grejer från Kina och plocka ihop dem i Kaliningrad?
Och billiga Saab i samma prisklass som Ford Focus?
Vad blir det för drivlina?
Det ska bli kul att följa det här.

#1
JAN
2010-03-30 14:39

Antonov låter ju inte klok. Ena stunden hör man att Saab ska utvecklas som premiummärke för att tjäna mer pengar per såld bil, andra stunden vill Antonov göra Saab till ett budgetmärke. Det här går inte ihop.

#1
Jarl
2010-03-30 15:46

Sälj Aset Annars Byt

#1
Erik F
2010-03-30 16:14

Helt verklighetsfrånvänt - ska de få in alla verktyg, materiel, personal och kunnande i fabriken på 6 månader? Eller 12? Och fixa logistik etc.? Nej, tror inte det.

#1
Sigge
2010-03-30 16:55

Jarl...snälla sluta kommentera!

#1
Nils
2010-03-30 16:55

Ideén är bra! Renault har sin Dacia. SAAB kanske får ett syskon ifrån Ryssland som heter SLABAN.

#1
Roy
2010-03-30 17:51

SaabNisse, de där ryska fantasin ska endast BASERAS på Saab-delar, inte heta Saab.
Idén är inte precis ny. Jag tror inte att vare sig Renault eller Audi hat tappat presitigre.
Man kan dock undra hur det här sskulle gå till i praktien. Är ddet en tidningsanka från någon scoopkåt journalist som spridit sig eller är det Antonov som har vilda fantasier?

#1
Gösta
2010-03-30 20:08

När vi ändå gör oss lustiga öven SAAB.
Svenskt Arbete Av Blinda.
Blir sen RAAB= Ryskt Arbete Av Blinda.

#1
Roland
2010-03-30 20:23

Antonov börjar nu dra i trådarna. Därifrån kan man vänta sig vad som helst...såpan fortsätter. Blir spännande för alla utom de anställda i Sverige

#1
pg
2010-03-30 23:36

En Rysktillverkad Saab, nej tack det finns ju kvalitetsbilar från Opel. Det här är ju ändå inte någon svensktillverkad bil.

#1
Mistro
2010-03-31 11:44

Tycker att allt sådant här är absurt!
Låt en nerlagd modell vara just nerlagd!
Här pratar vi miljö och krocksäkerhet på bred front men det gäller tydligen bara här!
De gamla bilarna skall bort ifrån våra vägar,...men på andra håll i världen så fortsätter man att tillverka nya bilar baserade på gammal teknologi eftersom att det är billigt....Snacka om dubbelmoral!
Sen är kanske 10 år gamla Sabbar fortfarande high-tech i Ryssland och Kina men ändå!

#1
babushka
2010-03-31 11:53

Saabnisse 30 mar 2010
Jag undrar hur det här är tänkt att fungera?
Fabriken är ju en sammansättningsfabrik.
Verktyg till de modellerna som nämnts har ju flyttat till BAIC, ska Antonov köpa grejer från Kina och plocka ihop dem i Kaliningrad?
Och billiga Saab i samma prisklass som Ford Focus?
Vad blir det för drivlina?
Det ska bli kul att följa det här.
-----------------------------------------
drivlinan kommer från Lada samara AWD n från NIVA 4x4
TYCK TILL

#1
Greger
2010-04-01 01:52

Mistro - Läs gärna på lite...
Angående Saabs krocksäkerhet. Gamla Saab 9-5 var ju till häromåret, i 10 års tid den mest krocksäkra bilen i verkliga trafikolyckor. (Enligt Folksams egna undersökningar...) (Saab 9-3 har 5 stjärnor i Euro NCAP...) Så när Kineser eller Ryssar får tillgång till sådan teknologi är det ett lyft för deras trafiksäkerhet i varje fall! :-)

#1
pg
2010-04-02 18:21

Vad är det för ide att köpa Saab när man inte med säkerhet vet om den är tillverkad i Sverige. Det var ju tidigare så, att du lika väl som att få en Svensktillverkad Saab kunde få en Finsk. De var ju visserligen inte sämre än de svenska, men hur blir det med de här? Om jag ska ha en Saab i framtiden vill jag vara säker på att den är Svenskbyggd, annars får det vara. Det finns andra och bättre bilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.