Bild
Nästa artikel

Planer för ny Saab 92

Nyheter

Klassiska Saab 92 i ny modern tappning är Saabs högsta prioritet, det säger Victor Muller.

Bilsalongen i New York är i full gång och på plats finns Spykers vd, och tillika Saabs nya styrelseordförande, Victor Muller.

Liten premiumbil
Under en pratstund med amerikanska tidningen Motor Trends berättar Victor Muller om sina planer för Saabs framtid.

Han vill att Saab ska prioritera en liten premiumbil i retrostil, i ungefär samma anda som Volkswagens bubbla, Mini Cooper och Fiat 500.

Victor Muller kallar bilen Saab 92 och menar att den ska vara inspirerad av Saabs klassiska, puttrande tvåtaktare.

Bilen är tänkt att locka yngre kunder till märket

"En bil som saknas"
Saab 92 var den Trollhättanbaserade tillverkarens första personbil.

Serieproduktionen inleddes 1949 och fortgick fram till 1956 då bilen till slut fasades ut.

En modern variant av småbilen finns ännu inte med i företagets affärsplan, poängterar Victor Muller.

Först måste Saab visa plusresultat eller hitta en tillverkare att dela utvecklingskostnaderna med.

Om bilen så småningom skulle lansera skulle det sannolikt bli under namnet 9-2 för att passa in bland Saabs övriga modellnamn.

- Saab 92 är definitivt en bil som saknas i Saabs modellprogram. Och det är helt klart en bil vi vill få ut på marknaden, riktigt snart, säger Victor Muller till Motor Trends.

Diskutera: Vad tror du om en ny version av Saab 92?
Taggar: Nyheter
Planer för ny Saab 92

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-04-09 17:56

Ja, det vore verkligen en bil som skulle platsa i Saabs program och då helst med just en modern tvåtaktsmotor.
Och här har vi en som redan börjat göra reklam för Saab9-2.
Kolla Steven Wades reklam för en ännu inte existerande modell:
http://www.saabsunited.com/

#1
monsieur
2010-04-09 18:57

undrar bara hur frihjulet kopplas in vid motorbroms för att förhindra oljebrist saabnisse kanke kan förklara?

#1
Sturgis
2010-04-09 19:37

modern tvåtaktsmotor.. det var det dummaste jag hört.. ett steg fram och 2 tillbaka

#1
Gösta
2010-04-09 19:58

Dead man walking.
Att kostymen är ny hindrar inte det oundvikliga.

#1
MT
2010-04-09 21:03

Audi sålde drygt 260 000 bilar under Q1 2010. Detta skapar pengar som går att använda till sådana här idéer. Att "nya" 9-3an bara blir en "kraftigare" facelift då samma botten platta som nuvarande 9-3a använder övertygar inte mig om att Saab är ett solitt bolag med vinst. Bra vision med som inte är genomförbart just nu.

#1
Tobbe
2010-04-09 21:44

Såg en prototypskiss på aftonbladets hemsida, vilket i och för sig var inofficiell, men jag blev störtförälskad. Snälla Saab förverkliga detta projekt, det är er räddare i nöden!

#1
Nils
2010-04-09 23:11

Idéen är bra!
Såg SAAB skissen i Aftonbladet, den var mkt fin.
Ett mellanting mellan gamla SAAB 92 och en porsche?
Det som syntes, var iallafall en mycket läcker småbil.
Muller kan vara den vitamininjektion som SAAB behöver.

#1
Pettersson
2010-04-09 23:45

Lotus 2-takt
http://www.lantbruk.com/tvatakt-eller-fyrtakt/2010-02-13

#1
Pettersson
2010-04-09 23:48

Lotus 2-takt igen
http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=19308

#1
Saabnisse
2010-04-10 09:52

Kanske dags för Monsieur och Sturgis att lära sig lite om motorteknik.
En modern tvåtaktsmotor bränner inte olja mer än en fyrtaktare.
Den använder vevhusets tråg som oljesump precis som en fyrtaktsmotor och smörjningen sker med pump.
Spolningen sker med hjälp av tryck från em kompressor.
Titta på fartygsdieslar eller diesellokomotiv, de jobbar i tvåtakt, man har inte råd att kasta bort en arbetstakt enbart för spolning.

#1
Johan Kjellén
2010-04-10 13:23

Är det fler än jag som tröttnat på pr- nissarnas "premiumtjat"?
En dyr premiumbil har onödiga finesser, är överdesignad och håller undantagslöst sämre kvalitet än en billigare Toyota eller Hyundai.
Jag tror snart många även tröttnar på retrovågen. Det är roligt ett tag, men de blir aldrig stilbildande kultbilar, som originalet.
Svaret är givet: Vilka bilar kommer gå till historien, VW typ 1 eller new Beetle, Issigonis genialiska Mini, eller dagens BMW- Mini, Giancarlos ur Fiat 500 eller dagens löjligt dyra "Cinquecento"?
Vill vi finna framtida klassiker, får vi titta på verkligt nydanande bilar.
En sådan är Toyota Prius, en säker framtida klassiker är den rätt fula första generationen med små skottkärrehjul!
Ursaaben 92 är en verklig läckerbit designmässigt, fullt i klass med Citroen DS eller vissa Tatraplan.
Men en retrovariant riskerar att bli ännu en dyr "premiumbil" som inte tillför något.

#1
Saabnisse
2010-04-10 13:40

Det behöver ju inte nödvändigtvis bli en "retro" även om den kan ha vissa likheter med gamla 92.
För att den ska kunna konkurrera måste den ju ha både en ny uppbyggnad och en ny teknik och vi får väl räkna med att Saab köper detta på den öppna marknaden när man nu inte är bunden till Opeldelar.
Inget ont om Opel, men nog tycker jag att vissa detaljer var bättre utförda på Saab före GMs inblandning.
För att vara ärlig så fanns det det som var sämre också.
Men en ny 9-2 blir inte billig att ta fram och även om Muller gärna vill ta fram en så beror det väl till slut på vad Antonov och hans polare vill.

#1
Roy
2010-04-10 14:10

Det där med olja och smörjing borde inte vara något problem, men fortfarande kan jag inte se att man helt lyckats lösa överlappningen utblås/insug i nedre vändläget. Lotus variant med variabel kompression känns lite sådär. Förbränningsrummet får ju inte precis någon optimal utformning. På den punkten är Gilbrandts (Saabs) konstruktion smartare (fast där blir vissa problem med vevhustätningnen).
Visst kan man tycka att en tvåtaktare är smart eftersom den utnyttjar varje varv, men det handlar ju inte om antal, utan om effektivitet varje varv.
Rotationskolvmotorn har ju också uppenbara fördelar - och nackdelar. Nu lägger Mazda ner den. De är de enda som hållt liv i den sen NSU Ro 80 med sin Wankelmotor (börtsett från en mycket kort parentes hos Mercedes).
Men varaibel kompression borde satsas mer på.

#1
Saabnisse
2010-04-10 15:00

Riktigt Roy, men med överladdning går det att höja verkningsgraden rejält, det är därför fartygsdieslar är tvåtaktare.
Men visst är det intressant med variabel kompression, Turbo-Pelles variant är ju ett gammalt Saabpatent som säkert kan väckas till liv.
Vevhustätningen med membran behöver inte vara något större problem.
Men här är en intressant tvåtaktare med variabel kompression, HCCI-motorn:
http://germundandersson.blogspot.com/2009/05/en-ny-motkolvsmotor.html

#1
Daniel
2010-04-10 18:28

SAABNISSE har rätt, en 2-taktare behöver inte dra mer olja än en 4-taktare. En 2-taktare behöver inte gå på olja över huvudtaget, i stället för olja kan man köra på Triboron. Triboronen är luktfri, rökfri + att motorn får högre effekt :) Om det kommer en ny saab 92 så måste man nästan köpa en, den kommer förmodligen bli galet tuff :)

#1
Sturgis
2010-04-10 18:36

Vem har sagt något om att bränna olja???? Är kanske mer insatt än vad SN tror.

#1
Saabnisse
2010-04-10 19:28

Sturgis, det märks inte i dina inlägg!

#1
Lars S
2010-04-10 20:05

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar!
Jag anser att SAAB gör rätt då man satsar på en mindre modell tex SAAB 9-1 och 9-2. För 30 år sedan hade man ett flertal modeller parallellt tex SAAB 95, SAAB 96, SAAB 99 och SAAB 900, alla i olika utförande och motorer.
Lycka till SAAB och allt gott tillönskas Er alla!

#1
MT
2010-04-10 22:01

Victor Muller var skrämmande tydlig vid intervjun om att det just nu inte finns några pengar att utveckla en nya 9-2a och att det sannolikt kommer att dröja flera år innan projektet kan starta. Om det finns möjligheter att köpa en 2-takts motor över disk som klarar framtida miljökrav då kan den eventuellt finns i en framtida 9-2, annars är det bara drömmar då Saab inte ska "leda" utvecklingen av ny teknik på många år.

#1
Petergbg
2010-04-10 22:17

MEn herregud....en bil i retrostil var det väl???? Inte att det skulle vara en kopia av den gamla 92:an? Den skulle ha vissa drag från den... Har VW:s "retro-bubbla" boxermotor? Nej! Behöver man sitta med isskrapan på vintern? Nej, det är den förtäckt golf..men jävligt cool. Fattar inte alla som helt tydligt inte VILL att SAAB ska lyckas... Troloigen det enda landet i världen där en stor del av befolkningen vill stjälpa den inhemska industrin..

#1
Henrik
2010-04-10 22:36

Det är väl så att "car and driver" har målat av det de såg i Victors blackberry på den här sidan. Så den bär DNA från 92an men är inte riktigt en retrobil:
http://www.saabsunited.com/2010/04/cd-report-saab-92-and-900-on-the-way.html

#1
Saabnisse
2010-04-11 11:32

Men retro-Saaben ligger inte i Saab Spykers nuvarande plan utan det handlar om ett separat projekt enligt Victor Muller.
- Vi måste ha en separat finansiering för det här - såvida inte det går så bra för vår nuvarande verksamhet att vi kan driva projektet med egna medel, säger Victor Muller.
Han utesluter inte att dela en ny modellplattform med en annan tillverkare som har något djupare fickor än Saab Spyker just nu.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article758243.ece

#1
Erik
2010-04-11 11:55

SAAB 92-93 är det vackraste som Svensk bilindustri tillverkat.

#1
trigger
2010-04-11 22:35

Hur vore det om dom BÖRJAR med att tillverka en sk "normal" bil som är någotsånär populär och då menar jag in enbart i Sverige... innan man talar om retro stuket...som vanligt angriper SAAB problemet med dålig försäljning på helt fel sätt...jag kan inte låta bli och garva åt deras löjligt taffliga försök att bli något...

#1
Realisten
2010-04-12 01:15

För att göra en retrobil kommersiellt gångbar, så måste ju originalet vara en internationell storsäljande ikon som har hög igenkänningsfaktor, som t.ex Bubblan, Mini eller Fiat 500. I vilka länder utanför Sverige var Saab 92 en storsäljare? Hur känd är Saab 92-designen internationellt?

#1
Kenneth
2010-04-12 10:05

SAAB´s design var, är och kommer fortsatt att förbli erkänt god. OM man bara stirrar sig blind på det förgångna tex SAAB 92 - SAAB 99 via SAAB 93 vann SAAB oerhört många rallyn i världen med förare som Eklund och Stig Blomqvist mfl som verkligen gav SAAB internationellt publicitet!

#1
Ante
2010-04-12 16:56

Tack REALISTEN för kloka kommentarer. Hur känd eller ökänd var "Djungeltrumman" i den stora världen. Den förbjöds i Californien USA för en massa år sedan. Alltså ingen retro av en sådan spyfluga (OBS! Svenska). V-fyran är ju också en flopp med vibrationsproblem. Men Ford lyckades att "lura på SAAB detta missfoster, försvann samtidigt från alla Ford-bilar (Taunus m.fl.).

#1
Krille
2010-04-12 18:35

Tror att nya SAAB 92 måste vara praktisk också och inte bara en designstudie, jag jämför med Iphone som verkligen förändrade mobiltelefonen till en praktisk telefon med en ny attraktiv design. Sådana produkter kan man ta bra betalt för.

#1
Q
2010-04-13 23:28

För ett par år sedan vann faktiskat saab 92:an första designpriser av alla de bilmärken som GM ägt eller köpt upp. Jay Leno gick ut och sade att han bara måste ha en Saab two stroke, dessutom vann Saab Montecarlo rallyt två år i rad (många fattade inte varför man lämnade motorsporten internationellt och nationellt) Så Wictor har nog planer för Saab även på det området, en saab montecarlo det vore smaskens det) Dessutom verkar W M vara en mycket framsynt man som kan ge märket en bra framtid genom nytänkande och mångfalld. Det här kan gå bra!

#1
Pettersson
2010-04-14 12:41

Re ANTE
Har haft en 96-v4 för många år sedan och inte var det några problem med vibrationer på den. V4motorn användes av Ford i Tyskland till 1981 alltså efter att SAAB96 gått ur produktionen.

#1
Bjørn Johannessen
2010-04-15 13:10

Gammal-Saaben har fans langt utenfor Sverige. Ønsker en moderne 92/93 velkommen. Men hvem skal betale for utviklingskostnadene ?
Bilen må nemlig være innovativ på alle områder.
Nordmann som fortsatt har to gamle
Saaber en 900 Aero og en gammel cab som bare brukes om sommeren.
Ausjen, Oslo

#1
pg
2010-04-15 13:42

Saab måste lägga allt krut på nya Saab 9-5 istället. Utveckla nya motorer till denna bil borde gå före någon ny Saab-bagge. Även 9-3 an borde tas ur produktion i Sverige, Även den delen borde ha sålts till Kina. Pengarna som Saab får loss därifrån skulle kanske kunna användas till just nya motorer för alternativa bränslen.
Kanske ett fortsatt samarbete med GM powertrain kan tillföra nya Saab dessa motorer?

#1
Rattmuff
2010-04-17 02:13

Otroligt - jag trodde aldrig jag skulle säga detta, men en NORRMAN har lagt det mest seriösa inlägget hittills. OTROLIGT!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.