Bild
Nästa artikel

Saab utökar samarbete med kinesiska BAIC

Nyheter

Först köpte BAIC teknik för att tillverka gamla Saab-modeller. Nu öppnar företaget för ett fördjupat samarbete.

I december köpte den kinesiska biltillverkaren BAIC verktyg och rättigheter från Saab för 1,4 miljarder kronor.

Rättigheterna gäller möjligheten att tillverka gamla Saab 9-5 och att använda viss teknik från Saab 9-3.

Nytt avtal
BAIC:s vd Wang Dazong var under helgen i Sverige för att träffa Saabs ledning.

- Vårt samarbete med Saab fungerar utmärkt. Vi fortsätter att fördjupa våra relationer, säger han till TT.

Enligt Wang Dazong ska ett första avtal om utökat samarbete redan vara undertecknat.

- Det handlar om att vi kan få Saab att växa i Kina, och Saab kan kanske bistå oss.

Framför allt kan Saab dra nytta av BAIC:s etablerade position på den viktiga marknaden i Kina.

Sedan Saab inte längre ägs av GM saknas ett distributionsnät i landet.

"Inga Saabkopior"

Saab kan i sin tur hjälpa BAIC med teknikinnovationer, framför allt på miljöområdet.

Nästa år ska en ny fabrik stå klar i Peking med en kapacitet på 150 000 bilar om året.

Där kommer BAIC att tillverka bilar som bygger på de gamla Saab-modellerna.
 
- Bilarna ska inte bli Saabkopior, vi gör vissa modifieringar, men de ska ha kvar Saab arv, säger Wang Dazong.

Wang Dazong tror att ytterligare avtal om samarbete kommer att skrivas inom kort.

Han säger också att detta samarbete inte har någonting att göra med Vladimir Antonovs uttalande om en rysk Saabfabrik.

Diskutera: Både Volvo och Saab fördjupar sina kopplingar till Kina
, vad tycker du om det?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Erik F
2010-03-31 16:26

Jättebra ur ett resursperspektiv i alla fall. Nu kommer verktyg, innovationer etc. till nytta än en gång istället för att kastas. Kineserna slipper "uppfinna hjulet igen" - Saab har redan gjort många uppfinningar och har teknik som kineserna behöver. Detta ur ett resursperspektiv. Ekonomiska konsekvenser har jag ingen aning om, men det vore ju bra om Saab kan få tillgång till BAIC:s återförsäljarnät i Kina - mycket bra.

#1
Sven Gyltén
2010-03-31 19:23

Mycket spännande. Kapplöpningen inom bilindustrin är helt fatal. Vi kunder gapar efter fler och fler modeller och krims krams. Vi borde stanna upp och låta de bästa modellerna få krya på sig och allt färre barnsjukdomar i konstruktionerna skulle uppstå. Tänk bara vilken marknad Asien är, kanske 20-30 miljoner fordon per år. Kriget om bränslet blir också därefter, oavsett drivsätt. Vänta om 3-5 år, då börjar jakten för alla bilföretag i väst, som sett chanserna till expansion i östled.

#1
Nils
2010-03-31 23:23

Jag tror att det är bra!
Man tar tillvara på det, bra i bilarna och gör nåt eget, men med viss SAAB DNA kvar i bilarna.
SAAB och Volvo är ju tåliga bruksbilar med bra kvalite´.
Kineserna kan nog göra nåt bra av det, som även kommer gynna den kvarvarande Svenska tillverkningen. Spännande att se hur det går framöver.

#1
MrT
2010-04-01 00:20

SAAB har bättre setup än volvo, samma fördelar men slipper kineser som ägare! Grattis!

#1
Saabnisse
2010-04-01 00:37

Saab och Volvo är för små för att spendera miljarder i utvecklingskostnader i fortsättningen.
Hittills har de ju haft både fördelar och nackdelar i samarbetet med sina tidigare ägare.
Både Saab och Volvo tvingas nu ut på marknaden och göra sina inköp.
Även om det inte sker i morgon så tvingas man ändå att söka nya samarbetspartners.
Här har nog Saab en fördel framför Volvo genom att de är så små att de inte utgör något reellt hot medan Volvo däremot kan tvingas att acceptera en äldre generation i teknikutvecklingen.
Det ska bli intressant det här.

#1
Peo
2010-04-01 12:42

Saab lever på övertid så varje ny dag kan man ju se som en gåva.

#1
Saabnisse
2010-04-02 11:43

De kinabyggda Saabarna lär ska heta Beijing, men det ska bli intressant att se om BAIC också kommer att sälja de svenskbyggda bilarna och då givetvis under namnet Saab.

#1
Conny Karlsson
2010-04-02 15:09

Saabnisse har du ändrat uppfattning om kineser som ägare/samarbete med kineser? Tror själv att detta kan vara bra för både Volvo och Saab i framtiden. Vilken gigantisk marknad som öppnas. Men som vanligt förstörs det av många svenska dysterkvistar/dommedagsprofeter..

#1
pg
2010-04-02 18:15

Finns det inte en risk i det här? Att inte veta vart en Ev. Saab har tillverkats t.ex. Detta är ju fallet med ex. en del av Opels modeller, där tilverkningen lagts ut på andra bilfabrikanter. De Oplar som ex Renaultfabriken tillverkat har ju haft urusel kvalitet.

#1
Saabnisse
2010-04-03 01:27

CONNY och PG
Nej jag har inte ändrat uppfattning om kineser och deras bilproduktion, jag tror fortfarande att den ligger decennier efter västvärlden och där räknar jag även in Japan och Korea.
Men visst är det en enorm språngbräda för Saab att komma in på den kinesiska marknaden även om de flesta bilarna heter Beijing och inte tillför Saab något annat än lite stålar i utvecklingsbidrag.
Men BAIC kanske också kan ge draghjälp åt svenskbyggda Saab.
Och det kan väl knappast vara någon risk att det inte går att se skillnad på Beijing och Saab!

#1
Conny Karlsson
2010-04-03 15:00

Saabnisse skrev.
"jag tror fortfarande att den ligger decennier efter västvärlden och där räknar jag även in Japan och Korea."
Det är ju en sak att tro, att Japan och Korea ligger decennier efter västvärlden i bilproduktion. Och en annan sak att veta om Japan och Korea ligger decennier efter i bilproduktion. Men du får gärna "tro" för min del att västvärlden ligger före fortfarande. Jag kan hålla med om att man ligger före Kina än, men inte så värst många år till.
För Saab och framförallt Volvo var det ett lyckokast att bli uppköpta av kineserna. Framtiden är tryggad i Göteborg.

#1
Saabnisse
2010-04-04 18:54

Nej Conny, du missuppfattade mig tydligen, jag anser att kineserna ligger decennier efter västvärlden, Japan och Korea.
De kommer säkert ifatt, bl.a. genom uppköp av "västbilar" och genom att imitera deras teknik.
Men att tro att det är ett lyckokast att bli uppköpta av kineser är ganska naivt.
Det börjar med de svenska och europeiska underleverantörerna som succesivt ersätts med kinesiska, därefter kommer mer och mer av tillverkningen att hamna i Kina för att sluta med att endast sammansättning sker i Europa för de bilar som ska säljas i väst.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.