Bild
Nästa artikel

Nya Saab 9-5 redo

Nyheter

500 000 kilometer har tillryggalagts i tester. Nu är nya Saab 9-5 rustad för lansering.

Efter 13 år i produktion lämnar gamla Saab 9-5 plats.

Den nya generationen av Saabs flaggskepp lanseras senare i sommar.

Tolv varv

Samtidigt som orderböckerna öppnats i flera länder går en intensiv testperiod mot sitt slut.

En testflotta med 15 bilar har tillsammans avverkat 500 000 kilometer på vägar i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Frankrike, Spanien och Italien.

Sträckan motsvarar tolv varv runt jorden.

"Saab-känslan"
Testlaget har bestått av sex personer med testchef Peter Johansson i täten.

Han menar att fokus har varit att hitta den rätta "Saab-känslan".

- När du kör känns det som att du blir ett med bilen, säger Peter Johansson.
 
- Bilen blir som en förlängning av föraren. Det är därför nya Saab 9-5 är så rolig att köra.
 
Under testerna har 250 kriterier utvärderats och finjusterats.

Bland annat har testlaget optimerat fjädring, fram- och fyrhjulsdrift, chassisättningar, styrsystem med olika bromsar, hjulstorlek, däck och de olika motoralternativen.

Testperioden är inom kort slut och nya Saab 9-5 kan snart rulla ut till återförsäljarna.

Diskutera: Kommer nya 9-5 bli en framgång för Saab?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
jan edman
2010-04-13 15:49

att det blir en av de snyggaste bilarna på gatorna är nog rätt klart

#1
Erik F
2010-04-13 16:03

Är inte 500 000 test-km lite riskabelt lite för en ny modell? Peugeot körde 308 2000 000 km innan lansering, om jag minns rätt. Normalt var tydligen 1000 000 km.
Blir det barnsjukdomar så är det bye bye premiumsegment. Men vi får hoppas att den slipper det.

#1
Zeb
2010-04-13 16:05

Riktigt snygg!

#1
MT
2010-04-13 16:12

Re: Erik F
Du har en poäng. Vi har sett hur det gick för Mercedes-Benz när dom drog ned på test mil och bara körde simuleringar. Men det är möjligt att Saabs ingenjörer är duktigare och har större erfarenhet.

#1
Jarl
2010-04-13 16:13

Säkert bra, synd att den ser ut som en Buick bara. Inte så premium...

#1
Saabnisse
2010-04-13 17:01

Jarl
Vad är det för fel med att se ut som en Buick?
Sämre utseendealternativ har väl funnits.
Men 500000 tillsammans för 15 bilar är ju inte så märkvärdigt, det blir ju bara lite drygt 3300 mil i snitt och det säger ju inte mycket.
Men när Erik F skrev om Peugeot blev det lite för många nollor, de körde ungefär lika långt men med fler bilar.

#1
Sigge
2010-04-13 17:10

Jarl...har du någonsin skrivit en vettig kommentar?
Gissar du försöker vara rolig?
Ang. antalet testmil så har man naturligtvis kört betydligt mer under utvecklandet. Detta är bara den slutliga verifieringen att allt är korrekt.

#1
Gösta
2010-04-13 17:21

Med tanke på tidigare lanseringar kanske vi inte skall hoppas på för mycket vad gäller frånvaro av barnsjukdomar. (Felkonstruerade motorer, växellådor etc.
Tycker dock den ser ganska hygglig ut.
Någon som vet när kombin kommer?

#1
Jarl
2010-04-13 17:31

I sann SAAB-anda kommer kombin redan 2016. Heja SAAB. Undra hur länge deras växellådor håller? 1200 mil?

#1
Sigge
2010-04-13 17:39

Jar & Gösta har ni inget vettigt att skriva så strunta i det. Eller har ni håltimme?

#1
Rålle
2010-04-13 17:40

Jarl: Jag kan garantera att Saab:s växellådor håller en betydligt högre kvalitet än dina inlägg i alla fall!

#1
Blippo
2010-04-13 17:44

Undrar om lacken sitter kvar om man kör i regn?

#1
MT
2010-04-13 17:48

Brabus (eget bilmärke) kör minst 10 000mil på en bil innan den släpps. Då syftar jag på kompletta byggen så som EV12.

#1
Jägaren
2010-04-13 17:54

Så länge den inte skener, tappar broms- samt styrförmågan är allt ok. Eller vad säger du, "Toyota-Jarl"?
---
I Mercedes fall med A-Klassen var det två faktorer som spelade in: dels utvecklades A-Klassen av en yngre generation ingenjörer (som skulle tillföra det nya, unga i Mercedes-flottan), dels kom man ur tidsplanen, vilket innebar att man var tvungna att utveckla bakaxeln till största delen i datorer för att påskynda arbetet.
---
Om signaturen "ERIK F" har rätt i att Peugeot körde fler testmil än vad Saab har gjort (dock med reservation för att Saabs 500 000 testkilometer måste vara sluttesterna och att "SIGGE" har rätt när han skriver att Saab naturligtvis har kört betydligt längre än så under utvecklandet) så hjälpte det inte Peugeot särskilt mycket... Jag menar, inte blev så mycket till felfri bil, inte. Men jag tror att "ERIK F" måste se över sina siffror en smula - det blev väldigt många miljoner där =)
---
Om själva bilen kan man väl säga att den har en något säregen exteriör, men att den trots det ser ganska snygg, homogen och "tung" ut. Jag tror banne mig att Saab har en bättre framtid än Volvo. Som det verkar nu börjar kinesernas egentliga planer tyda på att Volvo inom några år försvinner in i Kina för gott. Saab består nog trots allt. Om nu inte ryssen har andra planer, vill säga. Men Muller verkar hängiven sin uppgift, faktiskt.

#1
Sigge
2010-04-13 17:56

Brabus...är bara en omärkt Mercedes. Naturligtvis måste de testa att deras hårdtrimmade motorer (modifierade MB) håller 10 000 mil. Saab har naturligtvis tidigare i utveckligen kört sina motorer mångdubbelt mer än bara 100 000 km.

#1
Markus
2010-04-13 18:17

Ja det tror jag att det kommer att bli. Med Saab-mått mätt alltså. Saab kommer inte att komma upp i Audisiffror på försäljningen, vilket man inte strävar efter heller. Men om kalkylerna håller så Saab faktiskt blir vinstdrivande av 100 000 sålda bilar per år lär det defenitivt bli en framgång.

#1
Per
2010-04-13 18:23

Är förbrukningen tillräckligt låg på V 6:an? Går den att köra på 0,75?
När kommer kombin?
OBS! Det var på 70 och 80 talet det var problem med växellådorna!! Nu är kvaliteten bättre än Toyota. Jag har provat båda så jag vet.

#1
MT
2010-04-13 18:36

Om jag inte är helt fel informerad så ska kombin komma under Q2 eller Q3 2011.

#1
Håkan Bergvall
2010-04-13 18:41

Bra jobbat Sigge! Stackars Jarl har många rätt blir man så desperat när man kör Toyota. Nya Saaben tror jag blir en mycket bra bil klasser bätre Toyota, ett stort lycka till till Sabb en bil med körglädje något som Toyota aldrig har haft.

#1
Håkan Bergvall
2010-04-13 18:43

Bra jobbat Sigge! Stackars Jarl har inte många rätt blir man så desperat när man kör Toyota. Nya Saaben tror jag blir en mycket bra bil klasser bättre Toyota, ett stort lycka till till Saab en bil med körglädje, något som Toyota aldrig har haft.
Hej o Hå nu blev det rätt.

#1
Kenneth
2010-04-13 18:46

Det är bäddat för strid!
SAAB är rustat till tänderna och oerhört revanchlystna. SAAB har skapat en oerhört estetisk bil byggd av kompetenta bilarbetare av ett nytt fräscht bolag ledd av Jan Åke Jonsson. Det är bäddat för sucsess!

#1
pg
2010-04-13 19:57

Den där Saabkänslan som det står om i artikeln, ger jag inte mycket för. Saabkänsla upppstår när man känner för Saab. Förhållandet är exakt lika när det gäller andra märken. Opel har Opelkänsla, Volvo andas Volvokänsla. Det handlar alltså om subjektiva bedömningar.
Motorer och växellådor behöver dock ingen vara orloliga för. De håller!!!
Det som återstår är provkörningen. Jag sparar med omdömena om nya Saaben tills dess.

#1
Sigge
2010-04-13 20:27

...och där vaknade Saabhataren PG. Ni som missat honom tidigare. Här kommer snabb rescensionen. PG skriver ner Saab i alla artiklar i ämnet. Han passar gärna även på att hylla Opel. Alla fel på Opel beror på illvilliga Saabhandlare och Saabverkstäder.
Något att tillägga PG?

#1
lars-erik eriksson
2010-04-13 21:04

All välgång och lycka SAAB efter så många år av uppförslut och motgångar. Här finns hög svensk bilteknisk kompetens både i utvecklings-produktions och försäljningsleden. Jag hoppas bara att ni vågar ta bra betalt för bilen. Varför inte från 450-500 000 kr och uppåt så att SAAB får en rejäl ekonomisk grund att stå på för framtiden Lars-Erik Eriksson

#1
Jägaren
2010-04-13 21:09

LARS-ERIK ERIKSSON: Hur tänkte du nu? 450 000 - 500 000? Det gick inte att sälja Saab för ens 300 000 tidigare (måhända att t.ex. 9-5 var helt slut som modell). Visst, man vill göra Saab "exklusivt", men det låter sig inte göras genom att man bara höjer priset. Här krävs åratal av imageförändring. Sedan kanske...

#1
kenneth 2
2010-04-13 21:13

Personligen tror jag inte på strategin: höga priser = hög lönsamhet. Utan snarare att ha ngt lägre priser än konkurrenterna och tjäna mer pengar på stora volymer á la Toyota.

#1
Seken
2010-04-13 21:49

Stor Sedan i klass "Premium Minus". Den blir en flopp i Europa. Såg den på gatan igår. Och den var, i mina ögon, betydligt snyggare än på bild. Jag blev allt lite köpsugen. Sonen (26 år) har redan planerat ett eget köp. Men planera är en sak. Och fixa fram ekonomin är en annan.
Hur som helst, så vore det kul, om den kunde knäcka oss dödgrävare.

#1
pg
2010-04-13 21:54

Jasså det retar dig Sigge, att jag gillar Opel. Att jag gillar Saab ser du inte på grund av dina skygglappar. Du verkar inte förstå att andra biltillverkare kan vara lika bra eller bättre.
Att Saab omedelbart skulle ha en så hög kvalitet att man kan ta ut priser som det talas om här måste ju vara en utopi. Däremot förefaller den aktuella prissättningen vara någorlunda överkomlig. Men sedan är frågan den, om man verkligen behöver en så här pass stor bil. Om den nu är så mycket större än gamla 9-5?

#1
MT
2010-04-13 22:50

Nya 9-5an är sannolikt mycket bra bil och kommer nog att sälja tillräckligt för att Saab ska kunna överleva. Jag har dock noterat att så sent som i dag pratar Jan-Åke Jonsson om en önskad 9-2a, men att det inte finns ekonomiskt utrymme för att ta fram en. Varför detta snack om en ny 9-2 innan 9-5an börjat rulla ut i hallarna?

#1
Q
2010-04-13 23:12

Snygg så det förslår!! Vill ha!! Alla andra s.k prestige märken ser patetiskt slätstruket fula ut i jämförelse med nya 9-5:an. Som ju ser ut att följa samma goda märkestradition som Saab alltid ha gjort på många områden! Hade jag haft familj hade affären redan varit gjord! :) Men nu har jag inte det! :(

#1
roger
2010-04-13 23:15

Samma gamla tråkiga design som bara svennar tycker är skitsnygg. Vi andra opartiska tycker att det är skifult för att inte tala om deras undermåliga kvalitet . Inget jämför med japanska kvalitetsbilar där har tråkiga Saab mycket att lära. Och nu kommer säkert alla tråkiga svennar som inte tål sanningen att hoppa på mig lycka till

#1
Blixten
2010-04-13 23:22

En riktigt snygg SAAB. En sann bil för individualister som vill ha säkerhetstänk i världsklass och samtidigt riktig körglädje. Krockar jag med en älg sitter man förhoppningsvis i en SAAB som just utvecklar sitt säkerhetstänk efter sådana fruktansvärda olyckor. Den som skaffar nya SAAB 9-5 kommer få många avundsjuka och nyfikna blickar riktade mot sig. Med nya modeller och ny affärsplan ser framtiden mycket ljus ut för SAAB.

#1
Seken
2010-04-13 23:25

Det är en sak att tycka att den är ful. Men ROGER har alltför höga tankar om sin egen förmåga att tvärsäkert veta vad andra kommer att tycka. Min gissning är att designen kommer att ses som lyckad. Vi får vänta och se.

#1
jens
2010-04-13 23:31

Vore kul att veta hur Rogers drömbil ser ut för alla bilar ser ju faktiskt rätt likadana ut ,det är bara smådetaljer lyktor grill m,m som skiljer dessa åt...Men antagligen är han som många andra gammal avdankad fotbollhuligan som inte hänger med i slagsmålet på läktaren och nu funnit att en packe bärs o en dator funkar lika bra...

#1
Erik F
2010-04-13 23:34

Hejsan en sån debatt det blev. Nej, jag har rätt siffror om provkörningarna av Peugeot 308: 2000 000 km, på ett antal bilar då. Det är jag ganska säker på att jag läste inför lanseringen. De gjorde det för att det strulat så med 307:an, och man ville undvika det. Vad jag vet så har 308:an krånglat mycket lite och åtminstone mycket mindre än 307. Men som sagt - jag kan ha fel, men så säger mitt minne iaf.
Nya 9-5 är mycket snygg - såg en här i Vänersborg idag. Tråkigt bara att man inte kan sitta upprätt i baksätet på sedanen som normallång man.

#1
Hasse
2010-04-14 00:12

Lite mindre snygg. Baken ser ut som en kokong.

#1
Osmond
2010-04-14 00:28

Kan nog sälja bra. Men inte förrän kombin kommit. Idag är 85% av de 9-5:or som säljs i Sverige kombi. För att SAAB skall lyckar räcker det inte med bra försäljning i Sverige. Utlandet är viktigare. Speciellt USA. Ska bli intressant att se hur de klara konkurensen med Buick. I USA är en Buick LaCrosse billigare än en Saab 9-3.

#1
Mr SAAB
2010-04-14 00:35

Det var mycket snack om Pegeout´s 2 000 000 km innan lansering. En sak är säker, du får vad du betalar för vilket betyder att jag köper hellre 1 SAAB än 2 eller 3 st Pegeout 308 och blir missnöjd med kvaliteten på Pegeot.

#1
jens
2010-04-14 00:55

har för mig att i USA så är det sedanmodeller som är de mest eftertraktade så en stoer sedan där kan väl då slå rätt bra

#1
Hanzzon
2010-04-14 11:33

3300mil i snitt per testbil låter ju knappt som ett kvalitetstest i mina ögon, hoppas man testat oerhört mycket innan verklighetstestet och att det funkar.
Sen får man hoppas att Saab betalar så att man lyckas behålla seriösa leverantörer vilket man verkar ha haft svårt med på sistonde då det inte ens går att beställa vissa delar till så nya bilar som vanliga Saab 9-5 kombi -05:or och -06:or.
Jag vet tex om 2st 9-5:or som väntar på nivåsensorn till xenonljusen som inte går att köpa av Saab och på bara den främre sensorn var det över 2500st restade (och förmodligen lika många på den bakre som oxå går sönder och inte heller den går att beställa) som folk står och väntar på, och när höjdjusteringen till Xenonljusen inte fungerar och kontrolllampan lyser så går inte bilen igenom bilprovningen, tror ni dom är svår att få tag i och eftertraktade på skrotarna?
Saab har meddelat att man nu skulle försöka förhandla med att ev. få tag i en ny leverantör vilket lär ta ännu längre tid.
Inget vidare för Saab-ägare som vill åka lagligt.

#1
Jarl
2010-04-14 16:44

Va? Finns den fortfarande inte att köpa??
Fatta vilken flopp denna bil kommer bli alltså.

#1
Pelle Jönsson
2010-04-14 16:47

Måste tyvärr meddela alla här som skrivit att denna bil är väldigt ful i verkligheten. Bor i ett område i Gbg där dom dykt upp dom senaste veckorna och bilen är en besvikelse. Proportionerna är fel och ngn elegans som det finns på riktiga premium bilar syns inte här.
Nu är ju smaken som baken, dvs delad men jag hoppas att SAAB kan komma tillbaka med ngt vettigt snart.
Frågan är om SAAB kommer att ha råd att hålla med reservdelar till denna 9/5:a ?

#1
Mattias
2010-04-14 17:52

Man kan vända på resonemanget, ju mindre marginal man som biltillverkare använder i olika områden ju mer måste man testa för att säkerställa att det håller. Slutsats: mindre marginal = mer testmil

#1
j.w
2010-04-14 18:50

Jarl, bilen finns att köpa sedan v.12.

#1
Kenneth
2010-04-14 20:29

Hanzzon:
Det må vara så att denna nivåsensor ej finns på lager men hellre detta enda fel än en Toyota som ej går att styra, bromsa eller gasa. Vilken bil hamnar lättast i diket, kör på stolpen, kör av vägen och får den hårdaste smällen.....? Stackars Toyota ägarna.....

#1
ralph
2010-04-14 20:59

En av de fulaste bilarna på marknaden! Typiskt svensk tråk design intetsägande anonym. Man får ont i ögonen av alla bilder

#1
Erik J.
2010-04-14 21:37

Underbart! Det finns en bil utan de där förbannat fula vassa vecken längs sidorna på karossen (Mercedes, BMW, AUDI A6 m.fl.)! Det får bli SAAB:en med en tidlös design...

#1
Jarl
2010-04-14 22:01

Lider denna av samma pisslåga takhöjd i baksätet som Insomnia? Där inte ens folk i 175cm-längd kan sitta utan att slå huvet i taket.

#1
pg
2010-04-14 23:24

Du har fel Jarl. Insignian som den heter räcker väl till för mina 185 cm. Jag har ungefär samma antal cm från hjässan upp till taket som på den Omega jag en gång haft. Men jag håller med om att det är nätt, särskilt med tanke på den låga taklinjen bak. Då är Insignia sportcombi betydligt bättre. Jag tror att nya Saaben har samma taklinje som Opelkombin. Karosslängden är ju ungefär densamma hos Saab som hos Insigniakombin. Därför borde både benutrymmet och takhöjden vara bra.
Men designmässigt förefaller den hämmad enligt de bilder man sett. Den ser ju ut som en koloss jämfört med den vackra Opel Insignian. Detta till trots är Saaben bara ett fåtal cm större. Återigen får man betydligt mer bil för pengarna om man väljer Insignian.
Men en opartisk mätning av innerutrymmena kanske ställer mitt resonemang.
Och till sist Jarl, -Hur kan det komma sig att Insignian fått sådana lovord av stordelen av europeisk motorpress? Hur kan det komma sig att Insignian sålts i snart 300000 ex? Siffror som tyvärr Saab aldrig kommer i närheten av, i vart fall inte på så kort tid.
Sedan är det märkligt att inte Saab kommer med uppgifter om hur många bilar som beställts av kunder. När Insignian började tillverkas hade man en kundlista på över 150000. Handlarna i Tyckland hade väldiga problem med att få egna utställningbilar. man fick "låna" dessa av kunder!!

#1
Volvo RWD
2010-04-14 23:58

Men Jarl nu får du ge dig, så fort det inte handlar om Toyota så är det alltid gnäll & fel på allt (jag har läst dina kommentarer ett bra tag nu vill jag tycka). Vad är det som driver dig till detta konstiga beteende?

#1
Lars A
2010-04-15 00:11

Kommentar till Peugeots teststräcka:
Peugeot har fr.o.m. 3008 ökat teststräckan till 3 000 000 km, men tyvärr vet jag inte hur många bilar de använder.

#1
Jarl
2010-04-15 10:21

Alltså, inte ens jag som är 178 kunde sitta i baksätet utan att slå huvet i taket, fattar inte hur man tänker när man bygger en bil så... Nånting är fel. Design före funktion? Kanske.

#1
Jarl
2010-04-15 10:41

"I baksätet är takhöjden dålig trots urgröpningar i sittdynan. Den som är längre än 180 cm riskerar nackspärr. På mittenplatsen sitter man högre och rentav obekvämt" AMS

#1
Roy
2010-04-15 13:03

Jag tycker, utan att ha sett den i verkligheten, att bilen har tidlösa och ändå personliga linjer. Kanske är skygglapparna bak lite stora, dock.
Opels bägge senaste, Insignia och Astra, har fått god kritik för vägegenskaper och design men också negativ beträffande den röriga mittkonsolen, den usla takhöjden bak och, inte minst, den riktigt usla bakåtsikten!
Lika formidablet bra som 9000 var, jämfört med konkurrenterna, när de kom, kommer nog inte nya 9-5 att vara. Jag hoppas att de fått till en lika fin balans mellan köregenskaper och vägkomfort som de brukar lyckas med och jag hoppas att den har färre barnsjukdomar än vad de också brukar lyckas med (även om dessa också brukar gå snabb över). Framför allt hoppas jag att den inte fått med sig Oplarnas usla bakåtsikt!

#1
Henrik
2010-04-15 17:33

Att jämföra baksätesutrymmet på 9-5an med Inignia bara för att de delar epsilon II plattan är bara larvigt, Insignian är ju 4830 mm lång medans SAABen är 5008mm. Dessutom är det ju knappast bottenplattan som avgör huvudhöjden i baksätet, karossen kan man ju bygga hur man vill och SAABen, Insignian och Buicken delar naturligtvis inte en enda plåt. Däremot har SAABen ganska låg taklinje bak ändå, men det gör man för utseendets skull. Jag tycker själv att C-stolpen är bland det snyggaste jag sett, ganska lik den på Jaguar XF som jag också tycker är jättelyckad. Vill man ha hög taklinje bak finns ju alltid Renault Vel Satis.
Ang. stora sedaner så är det segmentet bland de mest eftertraktade i både USA och Kina.
Så fort leasingen går ut på nuvarande 9-5a blir det en sån här, den ser verkligen fantastisk ut!

#1
PECE
2010-04-15 20:59

Som svensk önskar jag Saab lycka till. Som bilköpare är jag däremot totalt ointresserad. För det första börjar prislistan ca 100 000 kr högre upp än jag vill ge för en ny bil, och dessutom har jag och min sambo inget behov av en jättebil. Den bil jag äger är drygt 4,5 m lång och lastar drygt 1400 liter med nerfällt ryggstöd (kombi). Den tar mig från A till B, och har de flesta moderna finesser.
Den går t o m att köra olagligt fort med...
Vad mer får jag för de 100 000?

#1
lubos
2010-04-16 11:19

Folk som fått provköra bilen säger att här kan Audi , BMW och Daimler Benz "slänga sig i väggen"!
Saaben är helt överlägsen ur förarens perspektiv.

#1
pg
2010-04-16 11:51

Till dig Jarl vill jag säga att du famlar i mörker beträffande takhöjden i Insignian. Ingen har tidigare klagat på takhöjden i Gamla Omegan vilkens takhöjd är densamma. Tydligen har taklinen bak inspirerat till tyckande i frågan. Men visst håller jag med om att det borde ha gått att utverka någon centimeter till. Jag sitter trots allt bra bak trots mina 185 cm. Beträffande bakåtsikten håller jag med om att den är bedrövlig i kombin, men det finns ju sidobackspeglar. Och det är faktiskt lättare att använda sig av backspeglarna än att vrida på huvudet. Det är bara att lära sig.
Tyvärr finns det fler bilar på marknaden som delar Insignians tveksamma formgiving för baksätesbassagerarna. Och som jag tidiagre nämnt borde nya Saaben vara mer lik kombimodellen av Insignia beträffande baksätseutrymme, eftesom dessa har längre kupeutrymme.

#1
Jarl
2010-04-16 13:42

Kära PG:
Jag fick sitta som en fällkniv, inte skönt kan jag lova. Gör om, gör rätt!

#1
pg
2010-04-16 17:43

Bäste Jarl, hur kan det komma sig, det borde ju vara flera cm tillgodo när du är 7 cm kortare än jag själv är. Men vi är kanske olika byggda.
Sedan finns det flera bilar med liknande takhöjd i baksätet. Designen känns även igen hos VW, Audi och Vissa Mercedes. Jag håller med om att taköjden är i lägsta laget i baksätet, särskilt om man har något på huvudet. Mössa och hatt är kanske inte så vanligt i Tyskland måhända.
Där hålller jag med dig Jarl, nog borde man ha kunnat bjuda på några cm utan att designen skulle ha gått förlorad. Men bilen säljer ju tydligen bra ändå, liksom VW/Audi med liknande kaross!! Insignian har ju redan sålts i snart 300000 ex, så tydligen tycker kunderna om bilen.
Men som sagt vi får vänta och se hur det blir med na Saaben.
Nu lite siffror. Nya Saaben mäter 93,5 cm från sittdyna till tak. Insignia 92,5 Insignia Combi 94,5.
Det skiljer alltså inte så mycket som man kan förledas att tro. Men kanske är det mjukare säten i Saaben?

#1
Q
2010-04-17 23:38

Hmmm?!
Man kanske skulle skaffa familj för att kunna köpa nya 9-5:an?? ja det får det bli! och 100 000 bilar för att få lönsamhet! Tja va fan vi säger väl så då!! :D

#1
Gösta
2010-04-18 18:51

Jo man behöver nog kärring och en hel drös med ungar för att få ihop barnbidragen till denna pjäs :-)

#1
Saabnisse
2010-04-19 11:58

Är bilen egentligen så dyr jämfört med konkurrenterna?
Nu vet vi ju inte hur den kommer att stå sig i jämförelse men det kommer väl snart att visa sig.

#1
pg
2010-04-19 16:55

Jag hoppas att Saab koncentrerar sig på denna nya Saab, Inte påbörjar några nya projekt med några andra bilmodeller.
De pengar till utveckling som EU bidrar med måste ju gå till teknikutveckling på drivlinesidan.
Bilen har ju redan idag en väldigt bra drivlina som Saabs ingenjörer varit med om att utveckla. Därför borde dessa ha de kunskaper som krävs för att vidareutveckla drivlinorna, även med alternativa bränslen. Kanske kan man utnyttja GM powertrain även i fortsättningen? Saab är ju inte helt borttagen från GM s hemsida utan finns fortfarande med på bild. Dock är nyhetssidan borttagen för saabs däkning. Men Saab finns kvar, så vad är meningen egentligen? Kommer Saab att finnas kvar inom GM Europa?

#1
saabhenke
2010-04-20 13:08

fick brev från saab så jag kopierade lite av texten:
Bygg din bil för nya Saab 9-5 kommer att vara live på vår hemsida den 11 juni 2010

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.