Bild
Nästa artikel

Saab 9-5: Andra dagens provkörning

Nyheter

Vi har kört nya Saab 9-5 under två dagar. Läs vad Vi Bilägares testförare tycker om nya Saab 9-5 efter 25 mil bakom ratten.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner är just nu i Västergötland för att provköra nya Saab 9-5.

Provkörningen inleddes på måndagen.

Vi får tag på Marianne Sterner över telefon på tisdagseftermiddagen.
 
Vad händer just nu?
- Vi håller på att avsluta, jag sitter i bilen på väg tillbaka till Landvetter, säger Marianne Sterner.

Vad har ni gjort i dag?
- I dag har vi varit på Volvos bana utanför Alingsås och kört handling.

Hur klarade sig bilen?
- Den fungerar jättebra. Vi testade bland annat det avancerade chassiet som heter DriveSense.

- Vi provade hur de tre olika inställningarna reagerade: Comfort, Sport och Intelligent.

- Med Intelligent-läget ställer chassiet om sig automatiskt och reagerar väldigt snabbt.

- Kör man hårt blir dämpningen styvare och kör man mjukt får man också en mjuk bil. Det var faktiskt väldigt stor skillnad och det märker också passagerare.

Hur har journalisternas reaktioner varit på plats?

- Väldigt positiva skulle jag säga.

- Vad folk har att säga emot bilen var det jag sade igår, framför allt angående baksätet och en del billig plast.

- Vissa detaljer känns lite billiga och man har kompromissat lite väl mycket med baksätet för att få den designen man velat ha.
 
- Sidorutorna är lite små, dörröppningarna snedskurna och så har vi den sluttande höjden.

Du sade att bilen upplevdes som dyster. Är det ett intryck som består?
- Ja, inuti bilen känns den dyster, det tycker jag.


- Jag har tjatat om det här med plasten med ansvariga och de gav väl mig lite rätt där, att det kanske inte var optimalt.

- Men det är hela tiden en balans med kostnaden.

Presskonferens i går, vad sade Jan Åke Jonsson?
- Att det har gått bra för Saab under den senaste tiden.

- Försäljningen har ökat, 1 700 ordrar finns på nya 9-5 och 5 500 ordrar allt som allt.

- Han berättade också att Saab ska nyanställa 400 personer så att man är 3 900 anställda vid slutet av året.

- Sen sade han också att nya 9-5 kommer med en annan motor, en 1,6-liters turbo instegsmotor som kommer att kosta 296 000 kronor.

Var Victor Muller på plats?
- Ja, han var här och han var väldigt entusiastisk.

- Han menade att det inte skulle bli svårt att få Saabs köpare tillbaka eftersom Saab har intelligenta kunder som är intresserade av Saabs bilar bara Saab kan erbjuda rätt bilar.

- Och nu finns nya 9-5 här. Och nästa år kommer 9-4X och 2012 kommer nya 9-3. Om två år ska alltså den här nya 9-5:an var äldst i modellprogrammet.

För att sammanfatta, vad är ditt samlade intryck efter 25 mil med nya Saab 9-5?
- Samlade intrycket är att bilen är behaglig att köra, den känns inte så stor som den är och att motorerna är trevliga.
 
- Men jag är också lite besviken på materialvalen och att det inte är premium överallt.

Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-5?
Taggar: Nyheter
Saab 9-5: Andra dagens provkörning

Kommentarer

#1
Niklase
2010-06-01 19:03

Spännade att vara saab freak i dessa tider =) Antingen kommer det bli tokbra eller så kommer det gå åt helvete...hoppas verkligen den här bilen kommer bli succe....om den blir det har den här krisen inte varit i onödan!

#1
JAN
2010-06-01 19:05

Innan tråden tas över av alla Saab-fanatiker vill jag ta tillfället i akt och berömma VIB för att inte gå Saabs ärenden. Klart bilen ska kritiseras för de brister den har. Angående nya 9-5 tycker jag framför allt att det låter tråkigt med takhöjden i baksätet. Att plasten känns billig är inget annat än en stor miss från Saabs sida. Hur mycket dyrare hade det varit att trycka in lite kvalitetsplast? Vi snackar ju ändå om en bil som kostar över 300 000 kronor.

#1
B-boy
2010-06-01 19:13

Nya SAAB blir en hit ! Hoppas alla bilintresserade provkör den och inte dömer ut den från sofflocket !

#1
kenneth
2010-06-01 19:22

Jag har tagit del av vad Dagens Industris, DI, motorjournalist Håkan Matsson skrev i dagens tidning om Nya SAAB 9-5. Han skriver att det är en "fantastisk bil" som han är "överväldigad" över. DI och Håkan Matsson tror verkligen att SAAB:en kommer att bli en succé!

#1
Greger
2010-06-01 19:30

JARL - Vi väntar på ett inlägg från dig! :-)

#1
Niotre
2010-06-01 19:30

Se där!
Lite mer nyanserat, tack för det

#1
Jarl
2010-06-01 19:41

Nog en bra bil, men inte bäst.

#1
Thorbjörn Ek
2010-06-01 19:56

Jans kommentar är bäst hitills...nämligen att varför inte kosta på en extra hundring eller två på plastmaterialen för att föraren/ägaren kan få uppleva samma "premiumkänsla" som tydligen den tyska plasten förmedlar.
Att SAAB påstår det hela vara en fråga om kostnadsbalans visar ju på ett ytterst dåligt "marketing-tänk" när de borde veta att det är en sån faktor som kan hjälpa eller stjälpa en ny bilmodell (som vill leka med de stora pojkarna)
Premiumstatus kommer dessutom med åren och inte med ett plastmaterial...krävs ju lite mer av kvalitet för det.

#1
pg
2010-06-01 20:05

Utländandspressen är inte lika entusiastiska. Många anser att Insignian är betydligt mera prmiumbil än nya Saaben. Dessutom är Insignian billigare. Nej den nya Saaben riskerar att bli en flopp. Det är nästan bara Saabentusiaster som gillar bilen fullt ut.
Det räcker inte att fria till Saabentusiaster, andra bilfabrikatsägare måste fatta intresse för bilen för att det ska bli en succe. Det gör definitift inte den här bilen.
Insignian ligger på topp i 11 av eus länder i storleksklassen, där den sålts i över 230000 ex.
Men jag ser trots allt fram mot en egen provkörning, för att bilda mig en egen uppfattning om bilen. Motorjournalister har tidigare dömt ut bilar som jag trivts väldigt bra med.
De beställningssifror som Saab har presenterat, övertyar inte.

#1
Bilbranschkonsulten
2010-06-01 20:08

Svar till Niklase: Tack jättebra kommentar när Du skriver att ;Då har inte bilkrisen varit förgäves! Det gäller ju faktiskt hela branschen som fick tänka om på väldigt många områden, och som kommer att gynna konsumenterna. Som alltid kommer de starka att överleva,och man blir bara stark om man tillför bilar som folk vill köpa!

#1
MT
2010-06-01 20:24

5500 bilar motsvarar hela Ferraris årsproduktion.

#1
AL
2010-06-01 20:29

Nej Bilbranschkonsulten, här håller jag inte med er. Resonemanget kan måhända användas på en fri marknad, men knappast inom bilindustrin - som subventionerats till höger och vänster i finanskrisens spår. Den idag "starke" biltillverkaren har alltså inte nödvändigtvis de bästa produkterna (till gagn för bilköparna) utan mest stöd från sin hemmaregering - på bekostnad av dem som inte subventionerats (såsom SAAB). Sammantaget kan man alltså säga att det ovan nämnda stödet till fordonsindustrin gjort oss alla fattigare - inget annat. MVH AL

#1
leifer
2010-06-01 20:43

PG, alla talar av eget intresse, om du menar tysk eller amerikansk press när du skriver att man är mer positiv till Insignia så kan det ha sin förklaring...
Betänk också att Saab har en utvecklingspotential som troligen slår GM, dvs 9-5 kommer att förbättras allt eftersom. Med tanke på omständigheterna, hur Saab överlevt, så kan man vara förstående om inte allt är toppkvalitet ännu. Men var är det för premium-status på Opel???

#1
Anders
2010-06-01 21:03

Jag har sett 9-5 och insigna sida vid sida och saaben är finare helt klart och då jämförde jag en linear med en opc.
Saaben är ca 30000kr dyrare men då får man mer komfort och mer utrymme sen gynnar man sverige som bonus.
Missen på saaben utvändigt är helt klart plastbiten på framskärmen som sen fortsätter i typ en fartrand på sidan,det ser bättre ut på bild än i verkligheten.
Men 20000 bilar om året ska nog inte va omöjligt av sedan modellen.

#1
Ola
2010-06-01 21:13

Om SAAB:s instrumentbräda bara går att få i en variant, svart plast, har Marianne Sterner helt rätt. Mycket dystert. Såg i en amerikans biltidning bilder på SAAB:s systerbil Buick. Flera alternativ. Ljust, mörkt, läder, ädelträ, metall m.m. Mycket snyggt. Att bara ha ett alternativ verkar snålt och billigt. Titta bara på nya S60. Finns hur många varianter som helst.

#1
leifer
2010-06-01 22:10

Bra, då vet vi att alla som skriver inlägg här som idag har svart plast på instrumentbrädan... har en mycket dyster bil.

#1
robert
2010-06-01 22:23

Svenskarna har verkligen dålig smak när det gäller design. Hur kan de tycka att saab är en vacker bil?? Hur mycket man än försöker intala sig det? Nej det funkar inte. De behöver verkligen hjälp från italienska bildesigners de har verkligen snygga bilar.

#1
JH
2010-06-01 22:24

SVAR ANGÅENDE MATERIALVALEN:
Det kommer fler utföranden på bland annat instrumentpanelen till modellår 2011 av 9-5 (i höst alltså) och det ryktas även om att 9-3 kommer få en uppdaterad inredning.

#1
Mr Colt
2010-06-01 22:27

Lite snålt av SAAB att bara kunna ordna 25mils körning på ca:24h.
Själv skulle jag vilja ha åtminstone en 60-80mil innan jag ger ett första utlåtande.

#1
CRISTER
2010-06-01 22:27

Ja LEIFER finns det något dystrare en en bil med svart instrumentbräda och svarta stolar.Ser ju ut som en likkista !Och ANDERS:ställer man upp en SAAB Linear bredvid en Insignia OPC och tycker att SAABen är finare då är man en SAAB fantast helt klart.Har aldrig blivit så besviken som när jag skulle köpa en ny 9-3:a när dom kom och jag satte mig i en Linear.Då är t.om Toyota finare invändigt.

#1
Emme - Den riktiga
2010-06-01 22:37

snälla christer .. alla tycker inte som du. "Om man tycker Insignia OPC är snyggare så är man Opelfantast! Helt klart."

#1
Niklas
2010-06-01 22:38

t säga en Toyota har roligare inredning än en Saab tycker jag låter som ett skämt , men visst smaken är som baken. Trr garanterat de flesta anser att Saaben av de 2 iaf är körgldast. Hade en volvo v70 års 2010 etanol i 4 dagar då min bil pajade och åker mycket bättre i kusinens saab 9-5 aero som är en 02a.

#1
Keoh
2010-06-01 22:52

En bil är en bil och ett vardagsrum är ett vardagsrum. Man vill som förare inte ha en massa färger och annat lullull i bilen som distraherar. Köpte just en ny 9-3 AERO TX XWD som är råsvart inuti. Trist? Närå, detta är en riktig körmaskin! Allt fokus på det som är viktigt dvs hålla koll på alla andra bilister som sitter och stirrar på alla lister och annat designbjäfs.

#1
leifer
2010-06-01 23:05

CRISTER, svart må vara "dystert" men det är den mest praktiska färgen på instrumentbrädan, ger inga reflektioner, stör inte föraren när solen blänker m.m.
Mätarvisarna var i all fall lite färgglada...

#1
leifer
2010-06-01 23:13

Kanske därför dom släppt en silverfärgad bil på alla foton, tillsammans med svart inredning så blir det kanske för mycket svart för somliga. Gissningsvis är dock nya 9-5 ännu snyggare med svart lack. Skulle vara kul att se den, se om den är i klass med Audi A6 sedan-modell i svart, för den är snyggast bland premiumbilarna.

#1
ralph
2010-06-01 23:22

vad ful saaben är den ser ut som en sminkad flodhäst

#1
CRISTER
2010-06-01 23:25

Ja LEIFER om man trycker på sportläget på Insignian så blir instrumenten röda,det som SAAB kallar drive sense och Opel kallar flexridechassi.Men dammet blir jävligt synligt på svarta instrumentpaneler.Inget kul att damma precis.NIKLAS jag sa att SAAB linear var fulare än en Toyota invändigt.Men gärna en Vector eller Aero!Vad är det för fel på ljusa skinnklädslar på stolarna och baksätet???Det känns ju hemtrevligt!
EMME:En OPC Insignia slår helt klart en SAAB Linear ,både 9-3 och 9-5 om man inte är blind och alla tycker inte som jag,tack gode gud för det.

#1
leifer
2010-06-01 23:39

CRISTER, Opel kämpar förtvivlat nu för att komma upp i premiumklassen bl.a. genom att ha mycket bättre ljuddämpning i dom nya modellerna är förr. Man har förlängt nybilsgaranti till 5 år. Opel gör mycket bra bilar, men hur är statusen? Tror faktiskt Saab ligger klart före och därmed är 30,000 kr i pris säkert rimligt.

#1
Thomas
2010-06-02 00:09

Aldrig har väl en (svensk)bil väckt såå mycket tyckande!
1:Fler inredningsalternativ till 2011: välj då bort svart inredning om du tycker det blir för mörkt! BMW ägare betalar extra för svart antracit tak+svart inredning,inget gnäll om mörkret där inte...
2:Ska täckna mig för en 9-3TiD kombi,men säljaren med god insyn sa att jag är osmart om jag inte väntar i max 5 mån pga att det kommer en 150hk diesel under 120g/co2 innan årskiftet,DEN motorn kommer oxså i nya 9-5 enligt honom o då har man en stor sedan på marknaden som är pigg OCH snål på marknaden(S80 är väl inte såå pigg o sportig?...
3:är inte helt opartisk här men alla vill väl att det går bra för svensk industri eller?! vi är ju så jävla nationalistiska när det gäller melodifestival eller sill o nubbe på midsommar...eller?? hoppas det går bra för trollhättan! Thomas i Nynäshamn:-)

#1
Anders
2010-06-02 00:10

crister jag menade hur bilarna ser ut utvändigt. Invändigt var dock saaben helt ok oxå trots att den var svart,men den var välutrustad med bland annat tv bak.
Den jag såg var nog kanske ett hopplock då det var en av dom första. Det var en 139 grammare.

#1
jan edma
2010-06-02 01:04

premium hit o dit nästan alla bilar jag provsitter o klämmer på merca toyota subaru ford bmw m,m tycker jag änns jäkligt bra skillnadena är faktiskt inte stora idag.ortDettta handlar nog mest om sverige i stort att se brett det är bättre att bli trodd som eu mäniska istället för trist patriot......

#1
Jarl
2010-06-02 02:39

150-grammare är väl godast? 90-grammare blir man ju knappt mätt på. Och på visa verkstäder finns inte ens köffe efteråt - skandal

#1
Jarl
2010-06-02 02:40

vissa!!!!!!

#1
signs
2010-06-02 03:17

Tack för tipset Thomas!

#1
jossi
2010-06-02 04:04

Kör en Jetta II:a så jag vet verkligen hur svart ser ut - inte så roligt att man skrattar käken ur led direkt. Däremot finns det en fulare inredningsfärg och det är grått.
Det hade varit trevligt att kunna välja inredning i olika material, tex masurbjörk eller borstad aluminium, eller i en färg som harmonierar/kontrasterar med bilens, tex röd inredning i en röd/vit/silverfärgad bil.

#1
jarl
2010-06-02 09:45

Undra just hur 1.6 motorn blir i denna bil. Körde samma motor, 180 häst i nya Astra, och den kändes mer som 140 typ, inte alls samma knuff som jag hade trott.

#1
pg
2010-06-02 11:05

Insignian utan bakre stötfångare liknar mera Saab 9-5 än en Insignia med stötfångare! Det är precis som om det fattas någonting på Saaben.
Men det är ännu bara bilder jag sett, det kanske ser ut annaorlunda i verkligheten.
Komforten är densamma i Insignian som i Saaben för det är exakt samma stolar i bilarna. Dessutom är hjulupphängningarna av samma typ, vare sig det är Opels flexridechassi eller Saabs Sensive.
Allt det här har genomskådats av utländsk press.
Försök inse sanningen, det är ju faktiskt Opels utvecklingsteam som tillsammans med Saabs som byggt bilen. Vissa delar med Saabs förtjänst och andra med Opels.
Men Opel har blivit något av ett hatobjekt för vissa Saabanhängare.

#1
Benny H
2010-06-02 11:07

Spaltmeter om denna bil som kommer att bli en parentes i bilhistorien. Visst viktig bil för Saab men detta är väl verkligen för mycket skrivande. Säkert är det en hyfsad bil som inte når upp till tyskarna men man får ju sätta priset därefter. Designen lämnar en hel del övrigt att önska. Det som avgör är ju kundernas dom och den kommer var så säker...Tror nog att Saab ska satsa på en mindre lite exklusivare bil, inte konkurrera med de stora drakarna det är dömt att misslyckas!

#1
leifer
2010-06-02 11:12

PG, verkar vara många Opel-ägare som just utsett Saab till hatobjekt. Dom säger att det är "samma bil". Det må vara att dom är mycket lika just nu, men skillnaden kommer bli större allt eftersom i fortsättningen. Gm äger inte längre båda märkena. Saab är en livsstilsbil/premium bil. Den ska anspela på känslor och andra värden en bara en bil som transporterar en från A till Ö. Vill man bara mest bil för pengarna så ska man inte köpa någon s.k. premiumbil alls. Dom är alla dyrare att äga. Däremot vill ju biltillverkarna gärna upp i premiumsegmentet, det är då man kan få bättre betalt. Just nu jagar de flesta bilmärken på för att få premiumstatus. Även franska märken.

#1
Emme - den riktiga
2010-06-02 11:23

CRISTER: Du tycks vara lika fanatisk själv .. Alla har inte lika smak och man behöver inte vara blind för att tycka att Saaben är snyggare ..

#1
Anders
2010-06-02 13:32

PG visst är det konstigt att fjädringskomforten är bättre i saab när det är exakt samma bilar.
Tycker du skriver mycke skit om en bil du inte ens sett.
Se den provkör den och återkom sen.

#1
Hans O
2010-06-02 14:17

Skillnaderna i vägegenskaper är ganska stora mellan 9-5 och Insignia framför allt beroende på följande skillnader:
1. Axelavstånd/spårvidd
2. HiPer Strut framhjulsupphängning (standard eller tillval 9-5, endast tillgängligt i Insignia OTC)
3. Styrning
4. Mjukvaruinställningar i DriveSense/Flex Ride-systemet
Trots många likheter i grundkonfigurationen kan SAAB:s och Opels praktiska lösningar ge helt olika slutresultat. Till saken hör att enligt pressuppgifter har Opels ingenjörer i interna GM-test erkänt att 9-5 har bättre vägegenskaper än Insignia.

#1
Bifo
2010-06-02 15:19

Re: Jarl
Nej, inte den bästa européen, men femtielva gånger bättre än asiatiskt skräp typ Toyota.

#1
Jarl
2010-06-02 15:37

Om 3 år kommer vi titta tillbaka på denna bil som det största fiaskot i svensk bilhistoria.

#1
B-boy
2010-06-02 15:44

När'u Jarl...det stora fiaskot har ju Toyota första tjing på, SAAB ska vi önska lycka till !

#1
pg
2010-06-02 15:46

Det är samma spårvidd på Insignian och Saaben. däremot skiljer det i axelavstånd. Det är exakt samma mjukvara i chassistyrsystemet som Insignia, liksom AWD systemet. Allt annat är lögn än så länge. Allt enligt de ingenjörer jag pratat med. Enligt dem kommer en förändring gradvis att ske, om Opel släpper patentet. Detta tillhörde förut GM powertrain men numera Opel.
något nytt system har inte byggts för Saab ännu, och det är oklart om Saab får ändra på Opels patent. Naturligtvis bör det bli en lugnare gång med ökat axelavstånd. Vi får provköra och se som jag tidigare sagt.

#1
Jarl
2010-06-02 15:48

Det är ju bara en omgjord Opel, wow, va fint. Måste ju vara jättebra. Suck...

#1
Jarl
2010-06-02 15:49

"inte är premium överallt."
Säger väl allt.

#1
Malte
2010-06-02 16:10

Ford Edsel...ringer nån klocka...

#1
Jarl
2010-06-02 17:19

Flopp big time...

#1
Ola
2010-06-02 18:07

"Idag har vi varit på Volvos bana och kört handling".
Har Volvo lånat ut sin testbana i Hällered till SAAB??
Sympatiskt! Bra om SAAB och Volvo skulle kunna samarbeta. Men så lär det nog inte bli.

#1
pg
2010-06-02 19:23

Jag är ingen Saabhatare, men jag ogillar att vissa försöker pådyvla oss att skillnaden skulle vara stor mellan en Insignia och den nya Saaben tekniskt sett skulle vara stor. Att dessutom påstå att Opels egna ingenjörer skulle vara mer inponerade av Saaben än av Insignian måste väl ändå ta priset. Några sådana uppgifter finns inte att läsa om i Tysk motorpress.
De utländska tidningar som skrivit om bilarna, har inte varit imponerade av Saaben, utan ifrågasatt varför man ska behöva betala mellan 30 till 50tusen mera för Saaben, när skillnaden bilarna emellan är så otroligt liten.

#1
JARL
2010-06-02 19:28

Lite korkad är jag allt...

#1
Anders
2010-06-02 20:27

Skiljer 30000kr på saab och opel men svårt att veta exakt hur utrustningen ser ut då.
Jag har försökt bygga en opel med saabens standarutrustning men det är svårt då man får gå på dom dyraste insignorna men då får man istället vissa saker saab inte har på sin enklaste modell.

#1
Anders
2010-06-02 20:34

Man får inte samma stolar i billigaste insigna som billigaste saaben heller utan måste upp i insigna edition för att matcha linear saaben.
Saabs komfortstolar som sitter i vector finns dom ens i opeln? jag hittar dom inte.

#1
jossi
2010-06-02 21:16

@MALTE: Det heter inte "Ford Edsel", Edsel var ett eget bilmärke inom koncernen Ford, inte en modell från bilmärket Ford. Det är inte kutym att skriva ut koncernnamnet. Det är ingen som skriver "GM Opel", "Chrysler Dodge", "Volkswagen Lamborghini" eller för den delen "Ford Jaguar" eller "Ford Volvo", men just Ford-koncernens amerikanska märken brukar av någon anledning drabbas av detta ("Ford Edsel", "Ford Mercury", "Ford Lincoln"). Fattar inte varför.

#1
CRISTER
2010-06-02 22:52

Vill bara säga att jag tycker nya SAAB 9-5 är snygg men är inte intresserad förrän det kommer en kombi.LEIFER jag har aldrig träffat en Opel ägare som är SAABhatare,däremot Volvoägare som är det.Däremot blir jag störd på det mindervärdeskomplex eller vad det är hos Saabägare som går i taket när man påstår att samma grejer sitter i Opel.Läs bara vissa kommentarer här så förstår du vad jag menar.Man försöker till varje pris säga att Saab är lite finare än Opel.Är det samma grejer så är mjukvaran bättre osv.Om man som PG försöker bevisa att det än så länge är samma grejer i Saab som i Opel så blir kommentaren att Insignian bara är en Opel.Då undrar jag vem som hatar vem?T.ex ANDERS försöker bevisa att fjädringskomforten och stolarna är sämre,för inte kan väl Opel vara lika bra.Subjektivt eller?

#1
Ola
2010-06-02 23:57

RE: Jossi
Inte helt säker på att du har rätt. Händer nog att man skriver ut koncernnamnet. Även i annonser. Ford Fiesta, Ford Focus, Ford Mondeo, Renault Clio. Och många andra. Gäller speciellt när modellnamnet är en siffra. Fiat 500, Audi A3, Audi A6, BMW 3-serien, SAAB 9-3, SAAB 9-5 o.s.v

#1
Anders
2010-06-03 00:20

Jag försöker inte bevisa nåt pajas!!
Jag kommenterar bara att pg har fel om tillex prisskillnaden,någon som man lätt kan kolla upp innan man skriver här.
Jag har till skillnad mot dom flesta som skriver här iallafall sett bilen.

#1
Anders
2010-06-03 00:21

Och vart har jag skrivit att opel inte kan vara lika bra? vad jag försöker säga är att en 9-5 för 300 000kr inte motsvarar en opel för 250 000kr i utrustning osv.
Läs innan du skriver skit eller skaffa glasögon om du inte ser nåt.

#1
jarl
2010-06-03 00:55

Jag har kört bilen i 2500 KM och den är inte premium.

#1
Hans O
2010-06-03 01:10

Mja, vad jag har hört så är inställningarna i DriveSense inte identiska med Flex Ride. Hur som haver, det verkar som att alla är överens om att det är vissa skillnader i chassit mellan systermodellerna. Nu tycker åtminstone jag att man kan ha sämre systrar än Årets Bil 2009, så jag ser inga som helst problem i släktskapet. I mina ögon är 9-5 mycket snyggare än Insignia, men smaken är som bekant delad. När det gäller det internationella mottagandet så har jag så här långt bara sett positiva betyg (Autocar och Winding Road). Om någon kan länka till annan info så är jag mycket intresserad.

#1
jossi
2010-06-03 05:52

@OLA: Jag förstår inte riktigt hur du menar; Du skriver att man ibland skriver koncernnamnet men sedan ger du bara exempel där man skrivit bilmärket och modellnamnet? Det blir lite lurigt där koncernen heter likadant som ett av de ingående bilmärkena, men skriver man "Ford Fiesta" så menar man med "Ford" bilmärket Ford, inte Fordkoncernen. Samma sak blir det med "Renault" i "Renault Clio". Men om vi tar något annat märke så skriver man ju inte att man har en Ford Volvo eller en Ford V70 eller att frugans bil är en Renault Dacia eller en Renault Sandero. Ingen lägger ut en annons på en Volkswagen Audi eller en Volkswagen A6, eller en General Motors Saab eller en General Motors 900, och ingen uppger som sin drömbil Fiat Ferrari eller Fiat F355, eller Volkswagen Lamborghini eller Volkswagen Diablo. Inte heller heter det att kompisen har en PSA Citroën eller en PSA Xsara.
Men när det gäller bilMÄRKENA Edsel, Lincoln och Mercury, som tillsammans med bilMÄRKET Ford, ingår i bilKONCERNEN Ford, så blir det rätt ofta en Ford Edsel, en Ford Lincoln eller en Ford Mercury. Är det för att folk tror att det är modellnamn och inte bilmärken?

#1
CRISTER
2010-06-03 08:58

Lugna ned dig ANDERS eller är du alltid så trevlig och strör superlativerna kring dig när andra inte tycker som du.Ha en trevlig dag!

#1
Anders
2010-06-03 18:42

Detta handlade inte om tycka,det handlar om att du inte kan läsa.
Sen utgår jag från fakta när jag skriver inte påhitt.
Ska man jämföra 2 bilar ska dom ha samma utrustning annars är det meningslöst.

#1
CRISTER
2010-06-03 22:16

En försynt fråga ANDERS:Vad är fakta när du påstår att fjädringskomforten inte är samma i nya Saab 9-5 som i Insignian?Vad är fakta när du säger att du inte hittar Saabskomfortstolar hos Opel. Är dom inte är lika bra eller?På Insignian är det samma stolar på alla fyra varianterna av Insignia.Det blir bara mer och mer elstyrt och minnesfunktioner m.m,samt elfläktar som är inbyggda på Cosmo modellen med skinnstolar,för bättre värmekomfort i värme och kyla.Jag har också försökt att bygga Saab 9-5 och jämfört med Insignian,men det är ganska hopplöst att få dom lika trots att man vet att mycket är samma komponenter.Det blir äpplen mot päron.Försök och bygg en BMW eller VW med likvärdig utrustning.Det är nästan hopplöst.Alltså det blir lik förbannat en massa tyckande.För när 2 personer läser samma sak tolkar dom inte det lästa lika.Så läsa kan jag nog.Hoppas du inte blir förbannad bara för att jag frågar lite?

#1
Hans O
2010-06-04 00:07

Angående fjädringskomforten så klipper jag in ett citat från AMS provkörning: "Jag måste säga att jag hade mikroskopiska farhågor att nya 9-5:an skulle påminna om Opel Insigna, delar trots allt komponentbas (eller bottenplatta, vad man nu väljer). Men de negativa bitarna av Insignia, som främst rör fjädringskomforten, går inte alls att spåra."

#1
Nisse Erlandsson
2010-06-04 00:35

@Jarl "Jag har kört bilen i 2500 KM och den är inte premium.". Kan du den om rödluvan också?

#1
Anders
2010-06-04 13:58

Omöjligt Hans O då det är exakt samma bilar,fråga pg och christer som har koll trots att dom inte ens sett bilen.
Det är samma komfort allt annat är omöjligt.
Precis som att 9-3 och vectra är exakt lika.
Gamla 9-5 och gamla vectra är oxå exakt lika.
Gamla 9-3 och jättegamla vectra är oxå exakt lika.
Buick regal och vectra är exakt samma osv osv osv.
Den enda trovärdiga på denna sida är pg som har grymma kontakter inom opelk som kan garantera att man är en idiot om man köper en saab som är exakt samma bil till ett dyrare pris.

#1
Hans O
2010-06-04 14:27

Hej Anders,
Det är allmänt känt att både gamla 9-5 och nuvarande 9-3 skiljer sig en hel del från Opel-syskonen. Chassiet i gamla 9-5 är ett hopplock av delar från Vectra, Astra och Calibra. Dagens 9-3 skiljer sig så mycket från Opel Vectra att modellerna inte går att tillverka på samma produktionslina. Detta ledde till att GM-cheferna fick frispel när de fick situationen klar för sig och var den största anledningen till att GM för 6-7 år sedan såg till att "tajta upp kopplet" för SAAB och reducera deras relativa självständighet.

#1
Hans O
2010-06-04 14:49

Sedan är det naturligtvis så att SAAB tenderar att överdriva skillnaderna medan Opel gör det motsatta. Det finns en hel del stolthet inblandat här. Striderna mellan Rüsselsheim och Trollhättan var vanligt förekommande på alla nivåer.
Det är lite märkligt att vissa debattörer här vill göra gällande att det inte finns några skillnader mellan syskonen. Att skillnaderna existerar betyder ju inte nödvändigtvis att de är till det bättre. Här får man förlita sig till omdömen från media eller sedermera från en egen provkörning.

#1
CRISTER
2010-06-04 19:51

Hej HANS O!
Det du avslutar med att man får lita på medias omdömen och egna provkörningar stämmer.Det jag menar då är att kan man läsa sig till att det är samma grejer i det som ger fjädringskomforten,(man får ju lita på att dom verkligen jämför flexridechassit men drive sense chassit) då är det ju en subjektiv bedömning och inte fakta som vissa hävdar.Och hur skall man kunna provköra och titta på nya 9-5 an när den inte ens finns hos bilhandlarna.Det är ju bara vissa inbjudna journalister som fått "känna " på bilen.Och AMS bedömmning av 9-5 an i förhållande till Insignian är väl verkligen en subjektiv bedömning och inte fakta.Bara för att något kostar 50 000 kr mer behöver ju inte betyda att det är bättre men Saab 9-5 an är garanterat en bra bil.Jag väntar med spänning på kombin.

#1
pg
2010-06-04 21:42

Det är GM powertrain som levererar flexride och saab s liknande system. Dessa system är exakt likadana i bägge bilarna eftersom det är samma styrboxar som lvereras. Saab FÅR inte ändra på mjukvaran i systemet för egen del förrän efter år 2012. Det är även exakt samma fjädringssystem i bilarna. Det enda som skiljer är axelavståndet och länkarmarna baktill, liksom bakfjädrarna.
Detta är en insiderrapport från Russelsheim. Och även de billigaste stolsalternativet i Insignian har väl så god komfort som de Saab tidigare haft, .
Varför ska Saabägare överdriva skillnaden, beror det på ren okunskap, eller är de vilseledda av någon inom Saab.
Det är trots allt GM powertrain som levereerar mjukvaror och fjädringssystem till Saab. Är det så att man kommer på något under resans gång, kommer dessa ändringar även i Opel. Allt annat är rent skitprat.

#1
Q
2010-06-05 01:40

Lugn PG! Det ordnar sig. Hirch eller nordic uhr fixar boxarna!! På ett eller annat sätt! Förövrigt så tycker jag mig skönja en armada av inlägg om Saab jämfört med de skrala komentarerna tyckandet o tänkandet om alla andra märken här på Vib:s webbsida! Vilket bara bevisar att Saab är ett märke som sätter känslorna i svall! Bevisar tydligen hur intetsägande många andra bilmärken e i jämförelse med Saab!

#1
Hans O
2010-06-05 11:06

Ytterligare en skillnad är HiPer Strut i framhjulsupphängningarna (om man undantar Insignia OPC).
Skillnaderna finns, alltså, även om vi tvistar om graden. Jag tycker nog att man kan förutsätta att de olika lösningarna även bör ge avtryck i de subjektiva egenskaperna.

#1
pg
2010-06-05 17:14

Boxarna är patentskyddade, och det går inte att komma förbi det på annat sätt än att GM powertrain eller Opel låser upp programvaran för åtkomst.
Eftersom så gott som all teknisk utrustning i bilarna kommer från GM powertrain som numera ägs av Opel, tror jag inte för ett ögonblick att Opel tillåter Saab att ha "bättre" eller nyare programvara än Opel.
Det finns däremot andra komfortlösningar än programvaror och stolar. Saab får ha annan hårdhetsgrad på fjädring och dess progressivitet, liksom stötdämpare. Jag tror att det är där man ser skillnaden.

#1
Hans O
2010-06-05 19:46

Det handlar knappast om "nyare" eller "bättre" inställningar, endast optimerade mot andra mål. Opel och SAAB har olika uppfattning om vilken kombination av egenskaper som är rätt.
För övrigt är FlexRide/DriveSense i grunden utvecklat av ZF Sachs, även om GM Powertrain i viss grad har varit delaktiga och står för leveranserna till SAAB. FlexRide hanterar stötdämpare, körstabilitet, styrning, gas och transmission. Det vore märkligt om man inte tillät olika inställningar med tanke på att systemet används i massor av olika GM-modeller.

#1
Q
2010-06-06 00:27

Har Saab nu lyckats att ta sig ur GM:s järngrepp så kommer de hitta ett sätt att höja effekten i styrboxarna ändå tror jag! Kanske en annan styrbox kommer användas.

#1
pg
2010-06-06 14:15

Det stämmer att ZF Sachs har utvecklat systemet som GM powertrain köpt. Det förhåller sig på samma sätt med AWD. När dessa system utvecklades, var det till GM powertrainkoncernen som helhet. Därför kan det naturligtvis i framtiden bli skillnader i systemen, eftersom ZF hela tiden vidareutvecklar sina system liksom haldex. Dessa kan via nya tillverkare utom GM koncernen komma med nya och kanske bättre produkter. Men som det ser ut för tillfället, är skillnaden mellan Saab och Opels resprktive modeller betydligt mindre än vad vissa Saabfanatiker antyder. Dessutom har aldrig Saab erkänt att de fått ut något bra av Opel. Hos Opel däremot erkänner man öppet vilka fördelar man fått av Saab, liksom det som Opel gett Saab.
Jag tror, liksom en del av teknikerna hos Opel och Saab, att om Saab haft en mera ödmjuk inställning till Opel och erkänt samarbetet, skulle det sett annorlunda ut för Saab som ett företag inom GM. Jag tror att Saab här bitit sig själv i svansen. Jag tror dessutom att Saab måste komma med nya modeller som INTE liknar de gamla modellerna så mycket som idag. Man lockar inga kunder från andra märken med bilmodeller som är för lika föregångarna. Många bilmärken kommer med en helt ny looc, där endast smådetaljer påminner om vad bilen har för fabrikat. Saab kan inte bara fria till sina egna, utan måste finna kunder och vinna dem från andra märken.
Dessutom hjälper ju inte Saafanatikerna Saab till framgång med sin nya modell, när de hela tiden smutskastar Opel. Hur ska andra än vi som vet att det sitter bra grejor i Saab och Opel, kunna få förtroende för märkena då?

#1
Hans O
2010-06-09 23:25

Har nu fått bekräftat att det är ganska omfattande skillnader mellan 9-5 och Insignia gällande:
Mjukvaruinställningar (framför allt stabilitetskontroll)
Styrning
Mekaniken i fram- och bakvagnupphängningar (HiPer Strut och H-Arm)
Bussningar (fram och bak)
Lägg till den uppenbara skillnaden i axelavstånd och det är knappast märkligt att medierna tycker att 9-5:s egenskaper skiljer sig ganska ordentligt från Insignia (som för övrigt inte är dålig den heller).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.